Wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 marca 2024 r., sygn. II SA/Kr 1251/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Małgorzata Łoboz (spr.) Sędziowie: WSA Piotr Fronc ASR WSA Anna Kopeć Protokolant: starszy referent sądowy Katarzyna Opiłka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2024 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia 2 sierpnia 2023 r. znak WS-VI.7536.1.100.2022.PB w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Wojewody Małopolskiego na rzecz skarżącej M. S. kwotę 200 zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi M. S. (dalej: skarżąca) jest decyzja Wojewody Małopolskiego z 2 sierpnia 2023 r. znak WS-VI.7536.1.100.2022.PB w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości.
W stanie faktycznym sprawy T. S.A. (dalej: inwestor) złożył do Starosty Bocheńskiego wniosek o wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości, tj. działki nr [...] w Ł. , w celu realizacji inwestycji liniowej polegającej na wykonaniu przyłącza kablowego 4x35 mm2 o długości 5m zakończonego zestawem złączowo-pomiarowym w wykopie. Wnioskodawca wskazał, że rokowania o wyrażenie zgody właściciela zakończyły się negatywnie.
Decyzją nr GN.6853.2.2022 z 3 listopada 2022 r. Starosta Bocheński orzekł o
ograniczeniu sposobu korzystania z przedmiotowej nieruchomości poprzez udzielenie zezwolenia inwestorowi na wykonanie na ww. nieruchomości przyłącza kablowego elektroenergetycznego. Jak podał organ, opisana nieruchomość zostanie obciążona w następującym zakresie: powierzchnia ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości niezbędna do trwałego urządzenia inwestycji tzw. strefa kontrolowana wynosić będzie 1 m2 (szerokość strefy kontrolowanej 0,5 m. t.j. po 0,25 m od osi kabla), powierzchnia terenu zajętego na czas budowy, pod tymczasowy pas montażowy wynosić będzie 12 m2. Lokalizacja, przebieg linii oraz obszarów zajętości nieruchomości na którym następuje ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości zostały wskazane na załączniku graficznym do decyzji. W ocenie organu niewątpliwie planowana inwestycja ma charakter inwestycji celu publicznego. Na pojęcie "inwestycji celu publicznego" składają się dwa elementy, których łączne wystąpienie jest warunkiem koniecznym takiego rodzaju inwestycji. Pierwszy element stanowi określenie przedmiotu inwestycji, jakim jest realizacja celu publicznego wskazanego w art. 6 u.g.n., a drugi element stanowi przypisanie inwestycji znaczenia lokalnego (gminnego) lub ponadlokalnego. Przedmiotowa budowa przyłącza elektroenergetycznego wpisuje się w dyspozycję art. 6 pkt 2 u.g.n, zgodnie z którą celem publicznym jest budowa i utrzymywanie ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej, a także innych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń. Inwestycji tej można również przypisać zgodnie z art. 2 pkt 5 u.p.z.p. znaczenie lokalne, istotne dla zbiorowości. Stosownie bowiem do ww. artykułu przez inwestycję celu publicznego należy rozumieć m.in. działania o znaczeniu lokalnym (gminnym) bez względu na status podmiotu podejmującego te działania oraz źródła ich finansowania, stanowiące realizację celów, o których mowa w art. 6 u.g.n. Jak wskazał organ, projektowana linia kablowa jest kolejnym odcinkiem istniejącej sieci elektroenergetycznej czyli stanowi inwestycję celu publicznego, tak jak pozostała istniejąca sieć.