Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.45.2024.2.BJ
W zakresie ustalenia: 1. czy wydatki ponoszone na udział wspólnika Spółki w konferencji nie będą stanowiły ukrytych zysków, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, 2. czy wydatki ponoszone na udział kontrahentów Spółki oraz reprezentantów i pracowników kontrahentów nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, 3. czy wydatki na zakup gadżetów reklamowych w celu rozdania ich kontrahentom biorącym udział w konferencjach organizowanych przez Spółkę, nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
1.czy wydatki ponoszone na udział wspólnika Spółki w konferencji nie będą stanowiły ukrytych zysków, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,
2.czy wydatki ponoszone na udział kontrahentów Spółki oraz reprezentantów i pracowników kontrahentów nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT,
3.czy wydatki na zakup gadżetów reklamowych w celu rozdania ich kontrahentom biorącym udział w konferencjach organizowanych przez Spółkę, nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 20 marca 2024 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.45.2024.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 2 kwietnia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X sp. z o.o. (dawniej: X sp. z o.o. sp.k.; dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest polskim rezydentem podatkowym. (…).
Wnioskodawca przekształcił się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 31 października 2023 r., natomiast z dniem 21 listopada 2023 r. w KRS została zarejestrowana zmiana dotycząca składu wspólników Wnioskodawcy, w konsekwencji czego - na moment składania niniejszego wniosku - wspólnikami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne.
Wnioskodawca, z dniem 1 grudnia 2023 r., zmienił formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o CIT. Spółka, w momencie wyboru tej formy opodatkowania, spełniała wszystkie warunki, o których mowa w art. 28j ustawy o CIT oraz nie spełniała przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 28k ustawy o CIT.
Spółka aktualnie podejmuje i planuje podejmować w przyszłości działania szkoleniowe dotyczące produktów oferowanych przez Spółkę. Do działań szkoleniowych należą m.in.:
-jednodniowe szkolenia produktowe odbywające się w siedzibie Spółki i w miejscach prowadzenia działalności przez Spółkę, a także w hotelach na terenie kraju - w których udział może wziąć każda osoba zapisująca się przez stronę internetową,
-dni otwarte w hurtowniach,
-konferencje zagraniczne dla kontrahentów - będące przedmiotem niniejszego wniosku.
Konferencje zagraniczne dla kontrahentów - w przeciwieństwie do szkoleń jednodniowych mają charakter zamknięty - są dostępne wyłącznie dla wybranych kluczowych klientów Spółki oraz potencjalnych klientów, z którymi ewentualna współpraca może przynieść znaczne korzyści dla Spółki.
Podczas konferencji prezentowane są produkty oferowane w sprzedaży przez Spółkę. Celem tych konferencji jest zwiększenie sprzedaży Spółki dzięki zaprezentowaniu produktów będących w ofercie Spółki oraz produktów nowo wchodzących do oferty Spółki, a także dzięki podejmowaniu działań akwizycyjnych podczas konferencji.
Do tej pory Spółka organizowała takie konferencje w państwach takich jak m.in. Egipt, Hiszpania, Turcja, Węgry. W dotychczasowych konferencjach brało udział w granicach 50 - 140 osób. Typowe programy dotychczasowych konferencji zakładały:
-zbiórkę uczestników konferencji i przelot/przejazd, zakwaterowanie w 1 dniu konferencji,
-w ciągu typowego dnia konferencji:
1)śniadanie,
2)szkolenie produktowe,
3)lunch,
4)szkolenie produktowe,
5)kolację,
-wykwaterowanie, ewentualny transfer na lotnisko i powrót do Polski w ostatnim dniu konferencji.
W związku z organizacją konferencji Spółka ponosi następujące wydatki:
-wynagrodzenie dla biura podróży zajmującego się organizacją turystyki, obejmujące koszty m.in.:
1.przelotu lub dojazdu,
2.ubezpieczenia dla uczestników konferencji,
3.ewentualnego transferu z lotniska,
4.noclegów i wyżywienia,
5.wynajmu sali konferencyjnych,
6.udostępnienia sprzętu multimedialnego do przeprowadzenia konferencji,
7.opłaty na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Turystyczny Fundusz Pomocniczy,
8.opieki polskojęzycznego opiekuna,
-zakup gadżetów reklamowych o niskiej wartości, które będą przekazywane uczestnikom konferencji, takich jak m.in.:
1.smycze z logo Spółki,
2.plecaki sportowe z logo Spółki,
3.torby z logo Spółki,
4.ręczniki,
5.koszulki polo z logo Spółki,
-zakup materiałów marketingowych takich jak m.in.:
1.roll-upy,
2.identyfikatory dla uczestników konferencji.
Spółka nie zapewnia uczestnikom konferencji dodatkowych atrakcji polegających na organizacji czasu przed rozpoczęciem i po zakończeniu paneli konferencji, jak np. wycieczki lokalne, zwiedzanie, czy imprezy integracyjne. Spółka nie ponosi także wydatków związanych z zapewnieniem dodatkowych udogodnień w hotelach, w których przebywają uczestnicy szkoleń, takich jak np. dostęp do strefy SPA & Wellness - chyba, że takie usługi wchodzą w zakres usług oferowanych przez hotel zapewniany przez Organizatora i są zapewniane w ramach kompleksowych usług hotelarskich w związku z wynajęciem pokoi hotelowych.
W konferencjach mogą brać udział także wspólnicy Wnioskodawcy, którzy mają największą wiedzę w zakresie działalności Spółki oraz oferowanych produktów. W związku z powyższym część opisanych powyżej wydatków na rzecz biura podróży będzie dotyczyć również udziału wspólników Spółki w konferencjach.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 2 kwietnia 2024 r. Wnioskodawca wskazał, że:
1.Klienci biorący udział w konferencji mają do wykonania odpowiednie plany obrotowe. Wykonanie obrotów przez klienta udostępnia możliwość wzięcia udziału w konferencji. W związku z tym konferencje mogą motywować klientów do realizacji planów sprzedażowych, natomiast realizacja planów obrotowych przez klientów przekłada się wprost na przychody uzyskiwane przez Spółkę.
Ponadto, podczas konferencji klientom przekazywana jest wiedza ułatwiająca sprzedaż produktów nabywanych przez klientów od Spółki, co również przekłada się na przychody osiągane przez Spółkę.
2.Posiłki, z których korzystają uczestnicy konferencji, cechuje charakter zwyczajowy i odpowiadają standardom biznesowym zapewnianym przez konkurujące ze Spółką firmy. Wyżywienie stanowi element niezbędny do przeprowadzenia konferencji oraz zapewnienia jej prawidłowego przebiegu i jest praktyką powszechnie stosowaną.
W niektórych obiektach serwowany jest alkohol, za który klienci - w przypadku chęci skorzystania - płacą we własnym zakresie. Spółka nie pokrywa wydatków związanych konsumpcją alkoholu przez uczestników konferencji.
3.Szkolenia prowadzone są przez przedstawicieli handlowych lub technicznych stałych partnerów handlowych Spółki. Firmy dostawców, które są zapraszane do prowadzenia szkoleń, typowane są przy uwzględnieniu wysokości obrotów pomiędzy tymi firmami a Spółką, ewentualne wzrosty bądź spadki obrotowe, a także przy uwzględnieniu oferowanego asortymentu i zmian w jego zakresie. W odniesieniu do wyboru już konkretnych osób prowadzących szkolenie, to są to osoby opiekujące się bezpośrednio rynkiem, z którego są klienci biorący udział w konferencji oraz osoby, które posiadają pełną wiedzę z zakresu informacji produktowych i handlowych danego dostawcy.
4.Właściciele Spółki są równocześnie członkami Zarządu Spółki i zajmują się sprawami Spółki. Zarząd Spółki jest organem wykonawczym, a do jego kompetencji należy prowadzenie wewnętrznych spraw spółki oraz podejmowanie wszelkich czynności w imieniu spółki w relacjach zewnętrznych. Wspólnicy służą uczestnikom konferencji swoją wiedzą z zakresu asortymentu oferowanego przez firmę oraz pełną informacją odnośnie działalności Spółki i możliwych form nawiązania z nią współpracy.
5.Wsparcie na polu handlowym zarówno klientów i jak dostawców to jedno z zadań wspólników Spółki pełniących jednocześnie funkcję członków Zarządu Spółki. To oni kształtują i odpowiadają za politykę handlową firmy oraz dysponują pełną wiedzą dotyczącą możliwych do zaoferowania warunków handlowych.
Ponadto, podczas konferencji prowadzą własne szkolenie z nowości i przemian zachodzących w firmie, wprowadzanych udogodnień informatycznych oraz narzędzi i rozwiązań przygotowanych specjalnie dla klientów.
6.Konferencje zagraniczne trwają od 4 do 8 dni.
7.Wybór miejsca konferencji jest związany bezpośrednio z aktualną ofertą firm, które takie konferencje są w stanie zorganizować. Kierunek jest w dużej mierze uzależniony od kosztów organizacji (Spółka bierze pod uwagę atrakcyjność ceny oferowanej przez firmy organizujące konferencje). W związku z powyższym, najczęściej konferencje organizowane są, co do zasady, w tanich destynacjach typu Turcja, Bułgaria, Grecja, Egipt.
Nawet jeśli wybrana miejscowość jest atrakcyjna turystycznie, to nie jest to czynnik przesądzający o wyborze tej miejscowości jako miejsca do przeprowadzenia konferencji. Wybór ten wiąże się z ceną lotów oraz kosztem organizacji konferencji, które ze względu na popularność danego kierunku zagranicznego mogą być niższe niż inne mniej popularne miejscowości.
Spółka, wybierając miejsce konferencji, kieruje się opłacalnością wyboru danej lokalizacji (w szczególności biorąc pod uwagę opłacalność względem organizacji konferencji w kraju, o czym mowa jest w odpowiedzi na pytanie nr 14), a nie jej atrakcyjnością pod względem turystycznym.
Ponadto, biorąc pod uwagę czas trwania części merytorycznej konferencji, uczestnikom nie zostaje zbyt wiele czasu na korzystanie z ewentualnych atrakcji turystycznych dostępnych w danej lokalizacji - to również świadczy o tym, że atrakcyjność turystyczna miejscowości, w których Spółka organizuje konferencje ,nie jest istotna przy ich wyborze.
8.Szkolenia odbywają się w praktycznie każdym dniu – poza dniem przyjazdu i wyjazdu, chyba że godziny lotów są na tyle dogodne, iż pozwalają na zorganizowanie spotkania szkoleniowego. Szkolenia rozpoczynają się po śniadaniu i trwają średnio do godziny 17:00 – 18:00 z przerwą na posiłek i krótką przerwą przed rozpoczęciem kolejnego panelu szkolenia w ciągu dnia.
9.Szkolenia produktowe to kluczowy element organizowanych konferencji wyjazdowych. Klient decydujący się na wzięcie udziału w konferencji wyraża wolę i chęć brania udziału we wszystkich szkoleniach, chyba że problemy zdrowotne bądź inne kluczowe dla życia czynniki mogłyby mu uniemożliwić przedmiotowy udział.
W trakcie szkoleń przygotowywana jest lista uczestników oraz sprawdzana obecność zapisanych osób, a także często wykonywana jest dokumentacja fotograficzna.
10.Szkolenia dotyczą jeszcze lepszego poznania asortymentu dostawców Spółki, czyli firm przeprowadzających szkolenia produktowe. Podczas spotkania prezentowane są nowości, wprowadzone zmiany, uskutecznienia, omawiane są także problemy zgłaszane przez klientów będących praktykami i na co dzień pracujących na danych urządzeniach. Prowadzone są także rozmowy z klientami i wyjaśniane kluczowe zagadnienia będące przedmiotem zainteresowania klientów.
11.W konferencjach biorą udział stali i kluczowi pod względem obrotu klienci Spółki, którzy mają znaczący wpływ na dalszą działalność Spółki na rynku.
Sporadycznie zdarza się także, że w konferencji bierze udział stosunkowo nowy klient, który deklaruje chęć lepszego i dokładniejszego poznania kilku bądź kilkunastu kluczowych dostawców Spółki oraz oferowanych przez nich produktów – okazję do tego zyskują właśnie podczas organizowanych przez Spółkę konferencji.
Przed ostatecznym wyborem uczestników dokonywana jest analiza obrotowa i marżowa klientów, a także udziału procentowego asortymentu dostawców przeprowadzających szkolenie w całości dokonywanych przez klienta zakupów.
12.Jednym z warunków udziału w konferencji zagranicznej jest kupowanie produktów dostawców, którzy prowadzą szkolenia oraz regularne dokonywanie zakupów od Spółki. Ponadto klienci mają za zadanie realizację planów obrotowych w określonym przez opiekuna handlowego czasookresie. Klienci niewywiązujący się z powyższych elementów zostają wykreśleni z listy uczestników.
13.Standardowo tego rodzaju konferencje Spółka organizuje 2 razy w roku – 1. konferencja w pierwszym półroczu, 2. w drugim półroczu. Daje to Spółce możliwość obsłużenia pod względem szkoleniowym większej liczby osób spośród szerokiego wachlarza klientów.
14.Głównym problemem organizacji tego typu konferencji w kraju są koszty. Koszty wynajęcia obiektu, który spełniałby oczekiwania Spółki (liczba pokoi oraz część konferencyjna) jest wyższy niż organizacja konferencji za granicą np. w Turcji. Koszty obsługi tego typu wydarzenia są nieporównywalne. Koszt w kraju organizacji konferencji na 3 dni jest wyższy niż organizacja za granicą na 7 dni.
W siedzibie Spółki organizowane są zazwyczaj 1-dniowe spotkania, w których bierze udział maksymalnie 20-25 osób. Ze względów na ograniczenia lokalowe Spółka nie jest w stanie obsłużyć większej liczby uczestników.
Spółka organizuje także szkolenia poza swoją siedzibą w kraju. Po tego rodzaju szkoleniach pojawiają się często głosy, iż ze względu na dużą ilość informacji przekazywanych w jednym dniu przez kilka firm, klienci nie są w stanie właściwie przyswoić przekazywanej wiedzy, więc skuteczność tego rodzaju szkoleń jest niższa niż oczekiwałaby tego sama Spółka, jak i kontrahenci Spółki.
Spółka spotyka się także z problemem wyboru takiej lokalizacji szkolenia, aby każdy klient mógł w dogodny sposób dotrzeć na szkolenie. Zagraniczna konferencja szkoleniowa pozwala zebrać w jednym miejscu o jednym czasie większą liczbę uczestników z odległych od siebie miejsc w Polsce.
15.Wskazane we wniosku gadżety reklamowe wręczane uczestnikom konferencji zagranicznej oznaczone są logotypem Spółki wobec tego stanowią nośnik reklamy i promocji Spółki zarówno podczas konferencji, jak i po niej. Przypominają klientom o odbytym szkoleniu, które bezpośrednio kojarzyć się im będzie z miejscem oraz firmą organizującą konferencję. Dobrej jakości gadżety, które mogą klientom służyć dłuższy czas, przypominają o Spółce i dokonywaniu kolejnych zakupów produktów, które znajdują się w asortymencie Spółki. Spółka buduje w ten sposób swoją pozycję,rozpoznawalność nazwy i logotypu oraz marki własnej jako stabilnego i rzetelnego partnera handlowego.
Przekłada się to na przychody Spółki ze względu na nabywanie przez tych klientów produktów oferowanych przez Spółkę również w przyszłości.
Na części elementów graficznych umieszczone są także logotypy firm szkolących, co pozwala na utrwalenie marek dostawców w pamięci klientów. Ze względu na to, że Spółka oferuje produkty tych dostawców, to ma to również przełożenie na osiągane przez Spółkę przychody.
Zdjęcia z konferencji, w kadrze których znajdują się przedmioty z logo Spółki publikowane są czasem przez uczestników w mediach społecznościowych, co pozwala na promocję Spółki i dotarcie do szerszego grona odbiorców – co również może mieć odzwierciedlenia w osiąganych przez Spółkę przychodach.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki ponoszone na udział wspólnika Spółki w konferencji nie będą stanowiły ukrytych zysków, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki ponoszone na udział kontrahentów Spółki oraz reprezentantów i pracowników kontrahentów nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?
3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki na zakup gadżetów reklamowych w celu rozdania ich kontrahentom biorącym udział w konferencjach organizowanych przez Spółkę, nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 1 należy stwierdzić, że wydatki ponoszone na udział wspólnika Spółki w konferencji nie będą stanowiły ukrytych zysków, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 2 należy stwierdzić, że wydatki ponoszone na udział kontrahentów Spółki oraz reprezentantów i pracowników kontrahentów nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 3 należy stwierdzić, że wydatki na zakup wspomnianych gadżetów reklamowych w celu rozdania ich kontrahentom biorącym udział w konferencjach organizowanych przez Spółkę, nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Uzasadnienie do pytania nr 1
Jak wynika z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.; dalej „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z ukrytych zysków).
Poprzez ukryte zyski, zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem. Przepis ten wskazuje, że za ukryte zyski uznaje się przede wszystkim:
-kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
-świadczenia wykonane na rzecz:
- fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lubtakiego podmiotu,
- trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
-nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
-nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
-wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
-równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
-darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
-dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
-odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
-zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
-świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że jak wynika z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, do powstania ukrytego zysku dochodzi wyłącznie w sytuacji, gdy świadczenie jest wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk.
W ocenie Spółki, we wskazanej sytuacji świadczenie na rzecz wspólnika Spółki nie ma związku z udziałem w zysku, a jest wyłącznie związane z czynnościami podejmowanymi przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zatem we wskazanym stanie faktycznym nie zachodzi świadczenie powodujące skutki podobne do wypłaty dywidendy.
Wydatki te mają związek z działalnością gospodarczą Spółki i mają na celu zwiększanie przychodów Spółki - wspólnik Spółki będzie uczestniczył w akwizycji produktów sprzedawanych przez Spółkę podczas konferencji. W związku z powyższym wydatki te nie mają charakteru dystrybucji zysku - służą one działalności Spółki, a nie osobistym celom wspólnika. W konsekwencji, tego rodzaju wydatki nie będą stanowiły ukrytych zysków w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Powyższe stanowisko znajduje także potwierdzenie w wydanej przez tut. organ podatkowy interpretacji indywidualnej z 3 lipca 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.156.2023.2.AW, w której j zostało wskazane, że: „Skoro koszty te są związane z uczestnictwem w spotkaniach i wydarzeniach wykonywanych w ramach obowiązków służbowych, to wówczas wydatki takie nie stanowią ukrytych zysków, ani wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą”.
Także w interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w odniesieniu do wydatków związanych z „(...) drobnymi upominkami przekazanymi kontrahentom, z organizacją spotkań z kontrahentami lub potencjalnymi kontrahentami oraz marketingowe związane z uczestnictwem i prezentacją Spółki przez Wspólników lub innych przedstawicieli Spółki na różnych targach lub konferencjach („Wydatki Marketingowe”) (...)” wskazał, że: „(...) nie kwalifikują się do żadnej z kategorii dochodu opodatkowanego Ryczałtem”.
W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wydatki związane z udziałem wspólnika Spółki w zagranicznych konferencjach produktowych organizowanych przez Spółkę nie będą stanowiły ukrytych zysków w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Uzasadnienie do pytania nr 2
Na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).
Ustawa o CIT nie definiuje jednak pojęcia wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Pomocniczo można posiłkować się w tym zakresie Objaśnieniami Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2021 r. Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek, w których to zostało wskazane, że: „Sposób kwalifikacji tego dochodu uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje spółka. W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1, wynikającą z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.”.
Jak podkreślił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP „(...) aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.”.
Jak zostało wspomniane w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym, poniesienie wydatków związanych z organizacją konferencji ma na celu zwiększenie przychodów Spółki poprzez zwiększenie sprzedaży Spółki dzięki zaprezentowaniu produktów będących w ofercie Spółki oraz produktów nowo wchodzących do oferty Spółki, a także dzięki podejmowaniu działań akwizycyjnych podczas konferencji. W związku z tym wspomniane wydatki należy uznać za związane z działalnością gospodarczą, bowiem ich ponoszenie związane jest ze zwiększaniem sprzedaży na rzecz kluczowych klientów, z którymi współpraca jest najbardziej opłacalna dla Spółki.
Zatem, w ocenie Spółki, wydatki wskazane w stanie faktycznym, ponoszone przez Spółkę na organizację konferencji związanych z prezentacją produktów oferowanych przez Spółkę nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Uzasadnienie do pytania nr 3
Odnosząc się do powyższych rozważań dotyczących wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, w ocenie Spółki, także wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup gadżetów reklamowych oznaczonych logo Spółki w celu rozdania ich kontrahentom biorącym udział w konferencjach organizowanych przez Spółkę, nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Wydatki te bowiem niewątpliwie są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i służą zwiększaniu rozpoznawalności Spółki, a w konsekwencji - zwiększaniu przychodów ze sprzedaży.
Powyższe znajduje potwierdzenie w powołanej już interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 września 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.368.2023.1.MW, w której to organ uznał, że wydatki ponoszone m.in. na zakup drobnych upominków przekazywanych kontrahentom nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane również w interpretacji z 8 grudnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.447.2022.1.DP.
W konsekwencji, w ocenie Spółki, wydatki wskazane w stanie faktycznym, ponoszone przez Spółkę na zakup gadżetów marketingowych nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right