Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.17.2024.2.KF

Prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 13 stycznia 2024 r o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii rejestracji jako podatnik podatku VAT. Uzupełniła go Pani pismem z 27 marca 2024 r. (data wpływu 2 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Firma A. (…), (która obecnie jest zawieszona) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecna wybrana forma rozliczania podatków: ryczałt ewidencyjny. Prowadzi Pani działalność wyłącznie na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, zamierza Pani za pośrednictwem dedykowanej platformy internetowej sprzedawać szkolenia online, które nie będą prowadzone na żywo.

Szkolenia będą miały charakter związany np. z praktycznym stosowaniem aplikacji komputerowych. Między innymi obsługa programu (...), kursy dla większej produktywności w pracy za pomocą sztucznej inteligencji, między innymi Kurs online „(…)” obsługa aplikacji do tworzenia plików graficznych za pomocą sztucznej inteligencji w aplikacjach (...) itd. Ale również kursy zawodowe z różnych branż, takie jak między innymi: Rejestratorka medyczna, Asystentka Zarządu, Pomoc Apteczna, Specjalista ds. e-commerce. Wszystko udostępnione w formie już wcześniej nagranych plików video. Szkolenia będą skierowane przede wszystkim do szerokiego grona osób chcących poznać triki produktywniejszej pracy, chcących podnosić swoje kwalifikacje na konkurencyjnym rynku pracy. Z oferty kursów będą mogły skorzystać osoby fizyczne jak i wyłącznie firmy zwolnione z VAT.

Kursy będą udostępnienie uczestnikom na platformie internetowej za pomocą otrzymanego drogą e-mail indywidualnego loginu i hasła, na której będą się znajdować materiały audio-video w formie do samodzielnego przerobienia modułów z treścią merytoryczną szkolenia (nagrania wideo wykładów, skrypty elektroniczne i dokumenty tekstowe, prezentacje w postaci slajdów i dodatkowe załączniki do ćwiczeń, inne materiały edukacyjne m.in. e-booki).

Osoba, która zakupi szkolenie nie będzie otrzymywać indywidualnych konsultacji online z autorem kursu po zakończeniu kursu. Każdy uczestnik po szkoleniu wypełnia test sprawdzający wiedzę, którego wynik jest natychmiast widoczny. W przypadku pozytywnego wyniku, uczestnik będzie się automatycznie kwalifikował do otrzymania certyfikatu ukończenia szkolenia w formie elektronicznej. Firma zapewnia bieżącą aktualizację materiałów szkoleniowych w oparciu o najnowsze aktualizacje aplikacji, jak i wiedzę autora. Uczestnicy będą otrzymywać fakturę za odbyte szkolenie przygotowaną w odrębnym programie do fakturowania. Faktury księgowane będą w aplikacji (...) lub innej, gdzie wszystko będzie podlegać automatyzacji, każdy uczestnik otrzyma fakturę indywidualnie drogą mailową. Opłaty będą pobierane tylko przez bramkę płatności online. Podobnie, uczestnicy otrzymują indywidualne imienne certyfikaty po ukończenia szkolenia, lub na życzenie pocztą tradycyjną.

Firma nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego, jak i nie świadczy usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako taka jednostka. Świadczone usługi nie stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi nie będą mogły być sfinansowane ze środków publicznych. Usługi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych osób w nich uczestniczących. Szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu uaktualnienie i poszerzenie lub zdobycie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenia mają różnorodną tematykę, jednak zawsze są związane z zakresem wykonywanych obecnych bądź przyszłych obowiązków zawodowych uczestników szkoleń. Szkolenia obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Nie zamierza Pani wykonywać działalności, które są wymienione w art. 113 ust. 13, w szczególności usługi doradcze, wyłącznie handel kursami online wcześniej nagranymi na platformie e-learning.

Czynności, o których mowa we wniosku nie będą polegały na udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradczych. Ponieważ kurs już będzie gotowy do samodzielnego przerobienia za pomocą platformy szkoleniowej, do której klient będzie miał dostęp po opłaceniu i otrzymaniu loginu i hasła. Kurs będzie zapewniał naukę we własnym tempie, bez możliwości indywidualnych konsultacji i doradztwa.

Wartość sprzedaży za rok 2023 nie przekroczyła 200 000 zł.

Wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł w roku 2024.

Czynności podczas prowadzenia działalności nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą sprzedawane kursy Online, webinaria mające na celu naukę posługiwania się na różnych poziomach zaawansowania aplikacjami komputerowymi np. (...) itd. poprzez nagrany wcześniej ekran komputera ukazujący krok po kroku obsługę programów. Kursy będą głównie kierowane dla pracowników biurowych różnych grup zawodowych chcących poznać obsługę programów, np. „(…)”.

Celem tych kursów jest zdobycie umiejętności teoretycznych i praktycznych z zakresu obsługi programów, co po zdaniu egzaminu online zostanie potwierdzone wydaniem certyfikatu. Wiedza ta będzie niezbędna uczestnikom do wykonywania czynności zawodowych, np. Asystentka, która wykupi kurs „(...)” nauczy się obsługi poczty, umiejętności, która jest niezbędna na jej stanowisku. Zatem stwierdzić należy, że nabyte w trakcie kursów umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Z drugiej strony, umiejętności zdobywane podczas kursów mogą zapunktować w znalezieniu pracy lub mieć charakter wyłącznie hobbystyczny. Generalnie umiejętności zdobyte po przerobieniu kursów pozostają w bezpośrednim związku z potencjalnym zawodem lub po prostu klient wykupi taki kurs ponieważ chce się rozwijać i być konkurencyjnym na rynku pracy. Jeśli zaś chodzi o branże to głównie oferta jest kierowana dla pracowników szeroko pojętej administracji. Od pracowników szeregowych biurowych po specjalistę.

Nie uzyskała Pani akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

W związku z powyższym prosi Pani o wydanie interpretacji podatkowej czy musi się rejestrować jako podatnik VAT skoro Pani wartość sprzedaży za rok 2023 nie przekroczyła 200 000 zł i w roku 2024 również nie przekroczy zważywszy na to, iż zamierza Pani ponownie wznowić działalność dopiero w miesiącu czerwiec/lipiec. Na początku musi Pani swoje działania w pierwszej kolejności poświęcić na budowaniu marki osobistej, ponieść znaczne koszty na marketing. Zatem zarobek w kwocie 200 000 zł w roku 2024 jest nierealny. Po drugie, kursy online dostępne przez 7 dni w tygodniu przez 24h na platformie e-learningowej nie będą zawierały porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradczych.

Pytanie

Czy musi się Pani rejestrować jako podatnik podatku od towarów i usług i tym samym czy Pani sprzedaż musi być opodatkowana podatkiem VAT 23%?

Pani stanowisko w sprawie

Nie musi się Pani rejestrować jako podatnik podatku od towarów i usług, ponieważ kursy oferowane przez Pani firmę będą miały charakter produktu cyfrowego podobnie jak e-book, bez możliwości konsultacji pod odbytym kursie. Ze względu na cyfrową postać tego typu dóbr, podczas ich sprzedaży wykorzystuje się głównie kanały elektroniczne, a w tym platformy do sprzedaży kursów. Dlatego uważa Pani, że sprzedaż można udokumentować za pomocą faktury z oznaczeniem ZW (zwolniona z opodatkowania).

Ze względu na dotychczas wielkość sprzedaży Pani sprzedaż do 31 sierpnia 2023 r. wyłącznie produktów fizycznych (handel kwiatami doniczkowymi i podłożem), dotąd nie przekroczyła 200 000 zł rocznie.

Działalność zawieszona jest od 1 września 2023 r. do dnia dzisiejszego ze względu na zmianę charakteru działalności i przygotowywania się do rozpoczęcia sprzedaży wyłącznie produktów cyfrowych, na dzień składania wniosku nie jest znana dokładna data ponownego wznowienia działalności. Prawdopodobnie będzie to marzec lub kwiecień 2024 r. Kursy wcześniej nagrane, właściwie niczym nie różnią się od e-booków. E-book to sucha wiedza, zaś kurs online jest z kolei bardziej interaktywny, angażujący uczestnika. Uczestnik słucha i widzi to co się dzieje na ekranie i wykonuje ćwiczenia na swoim komputerze we własnym tempie, ale podobnie jak e-book, nie ma możliwości konsultacji po zakończonym kursie. Kurs online nie jest tożsamy z doradztwem, ma charakter masowy. Będzie Pani sprzedawać kursy wielu osobom, a więc nie będą to indywidualne porady.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane są przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest bowiem to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W treści art. 113 ust. 2 ustawy został wymieniony katalog czynności, których nie wlicza się do limitu sprzedaży pozwalającego na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z treści wniosku wynika, że obecnie Pani działalność gospodarcza jest zawieszona. Planuje Pani wznowienie działalności w miesiącu czerwiec/lipiec. Zamierza Pani za pośrednictwem dedykowanej platformy internetowej sprzedawać szkolenia online, które nie będą prowadzone na żywo. Szkolenia będą miały charakter związany np. z praktycznym stosowaniem aplikacji komputerowych. Ale również kursy zawodowe z różnych branż, takie jak między innymi: Rejestratorka medyczna, Asystentka Zarządu, Pomoc Apteczna, Specjalista ds. e-commerce. Wszystko udostępnione w formie już wcześniej nagranych plików video. Szkolenia będą skierowane przede wszystkim do szerokiego grona osób chcących poznać triki produktywniejszej pracy, chcących podnosić swoje kwalifikacje na konkurencyjnym rynku pracy. Nie zamierza Pani wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13, w szczególności usług doradczych. Wartość sprzedaży za rok 2023 nie przekroczyła 200 000 zł, również w 2024 r. wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł.

Pani wątpliwości dotyczą tego, czy musi się Pani rejestrować jako podatnik podatku od towarów i usług i tym samym czy Pani sprzedaż musi być opodatkowana podatkiem VAT 23%.

Na wstępie należy zaznaczyć, że nie będzie Pani korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy. Wskazała Pani we wniosku, że nie uzyskała Pani akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Pani firma nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego, jak i nie świadczy usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako taka jednostka. Ponadto, kursy on-line nie będą sfinansowane ze środków publicznych, nie uzyskała Pani na ich prowadzenie akredytacji, z wniosku nie wynika, również żeby prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym, usługi szkoleń online, które zamierza Pani sprzedawać nie będą spełniały przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia dla tych szkoleń na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia zawieszenia działalności gospodarczej. Kwestia ta uregulowana została m.in. w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w niniejszej ustawie, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych.

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.

Stosownie do treści przepisu art. 25 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z kolei, na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców:

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

1.może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;

2.może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

3.może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;

4.ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

5.wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;

6.może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

7.może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;

8.może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629).

Przepis art. 24 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców stanowi, że:

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następują na wniosek przedsiębiorcy, chyba że przepis odrębny stanowi inaczej.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika. Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności gospodarczej na pewien czas, nadal pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług, z tym że w okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca nie prowadzi aktywnej działalności. Zgłoszenie zawieszenia działalności gospodarczej nie oznacza zatem ustania bytu przedsiębiorcy, a jedynie przerwę w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika, że prowadziła Pani działalność gospodarczą do 31 sierpnia 2023 r. Zawiesiła Pani działalność 1 września 2023 r. Planuje Pani wznowienie działalności w miesiącu czerwiec/lipiec, jednakże w innym zakresie.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że po wznowieniu zawieszonej działalności gospodarczej, nie będzie Pani uznana za podatnika rozpoczynającego działalność, lecz występować będzie jako podatnik kontynuujący tą działalność.

W związku z tym, kwota limitu 200 000 zł, wynikająca z art. 113 ust. 1 ustawy, dająca prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług, dotyczy Pani w pełnej wysokości, niezależnie od zawieszenia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, a następnie jej ponownego wznowienia. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że fakt zawieszenia działalności gospodarczej, nie ma wpływu na zmniejszenie kwoty limitu uprawniającej do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

We wniosku wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza Pani za pośrednictwem dedykowanej platformy internetowej sprzedawać szkolenia online. Kursy będą udostępnienie uczestnikom na platformie internetowej za pomocą otrzymanego drogą e-mail indywidualnego loginu i hasła, na której będą się znajdować materiały audio-video w formie do samodzielnego przerobienia modułów z treścią merytoryczną szkolenia Wskazała Pani również, że wartość sprzedaży w roku 2023 nie przekroczyła kwoty 200 000 zł oraz, że w 2024 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy w szczególności usług doradczych.

Zatem w świetle przedstawionej sytuacji, skoro w 2023 r. nie osiągnęła Pani kwoty sprzedaży 200 000 zł i w 2024 r. nie przekroczy Pani tej kwoty, oraz że nie będzie Pani wykonywała czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to może Pani ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy po wznowieniu działalności, tj. od miesiąca czerwiec/lipiec. Tym samym nie musi się Pani rejestrować jako podatnik podatku VAT.

Jednakże w momencie, gdy w obecnym roku wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200 000 zł lub w latach następnych przekroczy 200 000 zł lub też, gdy zacznie Pani wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, utraci Pani prawo do korzystania z omawianego zwolnienia podmiotowego.

Tym samym, Pani stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00