Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 16 listopada 2023 r., sygn. C-654/22

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

JULIANE KOKOTT

z dnia 16 listopada 2023 r.(1)

Sprawa C654/22

FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen & Leefmilieu

przeciwko

Triferto Belgium NV

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen Afdeling Gent (sądu rejonowego dla prowincjiFlandria Wschodnia, wydział z siedzibą w Gandawie, Belgia)]

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym – Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 – Rejestracja, ocena, udzielanie zezwoleń i stosowane ograniczenia w zakresie chemikaliów – REACH – Zakres zastosowania – Wyłączenie dla substancji, które znajdują się pod nadzorem celnym – Obowiązek rejestracji – Importer – Import – Osoba zobowiązana do rejestracji











I. Wstęp

1. Wielu konsumentów spotyka się z mocznikiem w postaci środka do pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym, tzw. AdBlue(2). To zastosowanie zmniejsza emisję tlenków azotu. Istnieje jednak również jeszcze wiele innych zastosowań tej substancji, na przykład w rolnictwie, farmacji czy też przemyśle kosmetycznym („Urea”). Dlatego też corocznie produkuje się w Unii Europejskiej lub importuje do Unii Europejskiej ponad 10 mln ton mocznika.

2. Nie są znane żadne szczególne związane z tym rodzaje ryzyka(3). Mimo to importerzy muszą rejestrować tę substancję w momencie jej importu w Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) zgodnie z rozporządzeniem REACH(4). W ramach niniejszego postępowania prejudycjalnego należy zatem wyjaśnić, czy podmiot zamawiający mocznik w państwie trzecim należy uznać za importera i w związku z tym jest objęty tym zobowiązaniem, czy też mogą je przejąć podmioty inne niż ten podmiot zamawiający, które organizują import.

II. Ramy prawne

3. Cel i podstawowe zasady rozporządzenia REACH wynikają z art. 1:

„1. Celem niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia i środowiska, w tym propagowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje, a także swobodnego obrotu substancjami na rynku wewnętrznym przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00