Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2024 r., sygn. II SA/Ol 224/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk po rozpoznaniu w dniu 28 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy z wniosku K. S. i M. S. o przywrócenie terminu do wniesienia skargi w sprawie ze skargi K. S. i M. S. na zarządzenie Prezydenta [...] z dnia [...] Nr [..] w przedmiocie założenia gminnej ewidencji zabytków miasta O. postanawia przywrócić termin do wniesienia skargi. WSA/post.1 - sentencja postanowienia
Uzasadnienie
Pismem z dnia 16 lutego 2024 r. (data wpływu do organu) K. S. i M. S. (dalej jako: skarżący) wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na zarządzenie Prezydenta [...] z [...] Nr [...] w sprawie założenia gminnej ewidencji zabytków miasta [...], żądając stwierdzenia nieważności zaskarżanego zarządzenia w części dotyczącej poz. [...] załącznika nr 1 do ww. zarządzenia.
W skardze został zawarty wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia skargi. W uzasadnieniu wniosku skarżący podnieśli, że w orzecznictwie istnieją spory co do charakteru prawnego wpisu zabytku do Gminnej Ewidencji Zabytków (dalej: GEZ). Część sądów uznaje taki wpis za administracyjną czynność materialno-techniczną (i ten pogląd wydaje się być najbardziej ugruntowany ), część - za zarządzenie organu gminy podjęte w sprawie z zakresu administracji publicznej (art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Pojawiają się także poglądy o tym, że jest to "inny akt" w rozumieniu art. 53 § 2a ppsa, co do którego skargę można wnieść w każdym czasie. Na wypadek, gdyby sąd nie podzielił tego poglądu, skarżący złożyli z ostrożności procesowej wniosek o przywrócenie terminu do złożenia skargi.