Wyrok NSA z dnia 19 października 2023 r., sygn. III FSK 652/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Stachurski (sprawozdawca), Sędzia NSA Dominik Gajewski, Sędzia WSA (del) Bogusław Woźniak, po rozpoznaniu w dniu 19 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy Zwoleń od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 października 2022 r., sygn. akt VIII SA/Wa 591/22 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Zwoleniu na uchwałę Rady Miejskiej w Zwoleniu z dnia 22 listopada 2019 r. nr XVIII/110/19 w przedmiocie skargi na uchwałę rady miejskiej w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu pierwszej instancji.
Wyrokiem z 20 października 2022 r., VIII SA/Wa 591/222, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Rejonowego w Zwoleniu, stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w Zwoleniu z 22 listopada 2019 r., nr XVIII/110/19, w przedmiocie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.
Sąd podzielił stanowisko Prokuratora, że zaskarżona uchwała jest dotknięta istotnym naruszeniem prawa, polegającym na naruszeniu art. 6k ust. 4a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888; dalej: ,,u.c.p.g.") i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372; dalej: ,,u.s.g.’’), poprzez brak w uchwale zapisu, który czyniłby zadość obowiązkowi wynikającemu z zapisu art. 6k ust. 4a u.c.p.g, w którym ustawodawca obliguje radę gminy do zawarcia w uchwale, zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Bioodpady stanowią część powstających odpadów komunalnych, a w konsekwencji składową kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi. Na koszty ma wpływ ilość odbieranych odpadów. Ulga ma charakter obligatoryjny dla tych, którzy zdecydowali się zagospodarować bioodpady na własnych nieruchomościach w kompostownikach. Zdaniem sądu, stwierdzone pominięcie uchwałodawcze przesądza o tym, że zaskarżony akt prawa miejscowego jest niekompletny i dlatego tylko z tego względu zaistniały podstawy do stwierdzenia nieważności uchwały w całości. Bez znaczenia przy tym pozostaje okoliczność podjęcia przez Radę Miejską w Zwoleniu 26 lutego 2020 r. uchwały Nr XXII/157/2020, w której zawarto zwolnienie wskazane w art. 6k ust. 4a u.c.p.g. Nie zmienia to bowiem faktu, że zaskarżona uchwała została dotknięta pominięciem uchwałodawczym, skutkującym istotnym naruszeniem prawa. Jednocześnie sąd podkreślił, że nie jest związany oceną Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie wyrażoną w uchwale z 11 grudnia 2019 r., stanowiącą, że naruszenie art. 6k ust. 4a u.c.p.g. nie jest istotne.