Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.37.2024.2.RK
Wykonywane przez Państwa usługi będą opodatkowane z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT. Jak wskazano, będą Państwo zobowiązani do opodatkowania tych czynności właściwą stawką pod przekroczeniu limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania Państwa za podatnika podatku VAT w związku z wykonywanymi czynnościami. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 marca 2024 r. (wpływ 18 marca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jako stowarzyszenie działa od prawie (…) lat i od (…) lat prowadzi schronisko dla bezdomnych zwierząt. Wnioskodawca ma swój Statut, w którym zostały określone cele statutowe, jest organizacją pożytku publicznego, w ramach której prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego, odpłatną działalność pożytku publicznego oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Wiodącą działalnością Wnioskodawcy jest prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt pod nazwą (…). (…) ma stronę internetową (…). Działa też (…).
Co roku w ramach stałej współpracy Wnioskodawca otrzymuje dotację z Urzędu (…) na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 ze zm.). W ramach tej dotacji w schronisku umieszczane są zwierzęta z terenu Gminy (…), a Urząd (…) przekazuje zgodnie z zawartą umową co miesiąc umówioną kwotę na konto (…).
Do końca roku 2022 na strukturę przychodów działalności pożytku publicznego wchodziły: (dla przykładu rok 2022)
1)Nieodpłatna działalność pożytku publicznego
- dotacja (…)
- przychody z 1% pod od osób fiz. (…),
- przychody ze składek człon. (…),
- przychody z darowizn od osób fiz. (…),
- przychody z darowizn od osób praw. (…),
- przychody z kar zasądzonych przez Sądy (…),
- przychody pozostałe (zwrot z banku) (…),
……………..
(…).
2)Odpłatna działalność pożytku publicznego
- przychody z usług dla gmin dot. bezdomnych zwierząt - (…).
Od wielu lat w naszym kraju obowiązuje ustawa o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r. a w niej art. 11a, który zobowiązuje każdą gminę do przyjęcia Programu zapobiegającemu bezdomności zwierząt.
Przez długi czas w rejonie (…) gminy niechętnie wydawały pieniądze na bezdomne zwierzęta, ale w ostatnich dwóch latach najwyraźniej nacisk społeczeństwa, kontrole lub też zapytania publiczne wywołały w gminach chęć stałej współpracy z Wnioskodawcą. Oczywiście Wnioskodawcę ogromnie to cieszy, gdyż w końcu zwierzęta błąkające się na terenie gmin zaczęły być regularnie umieszczane w schronisku (…), gdzie mają schronienie, jedzenie oraz opiekę i pomoc weterynaryjną.
Wcześniej Wnioskodawca zajmował się zwierzęciem błąkającym się na terenie gminy, ale odbywało się to na konkretne zlecenie ze strony gminy. Po umieszczeniu zwierzęcia w schronisku (...) obciążało rachunkiem gminę kosztami odłowu, zabiegów weterynaryjnych oraz utrzymania zwierzęcia w schronisku. Przychody te (z konkretnych zleceń) zostały ujęte w odpłatnej działalności pożytku publicznego.
W 2023 r. kilka gmin kierując się ustawą o ochronie praw zwierząt, w tym art. 11a, chcąc podjąć stałą współpracę z Wnioskodawcą wynegocjowało podpisanie umów o współpracy. Umowy zawarte są na rok, określona jest maksymalna ilość zwierząt na rok i co miesiąc gmina przekazuje zawartą w umowie kwotę na konto Wnioskodawcy. Bez względu na to, czy gmina przekaże zwierzę do schroniska czy też nie, co miesiąc (na podstawie noty) wpłaca określoną w ramach umowy kwotę.
Pozostałe gminy, które nie zawarły z Wnioskodawcą współpracują (jak wcześniej) na zasadach konkretnych zleceń i ponoszą koszty utrzymania zwierzęcia od konkretnego zdarzenia.
I tak, w roku 2023 w ramach umów z gminami na konto Wnioskodawcy wpłynęło (…). Natomiast ze zdarzeń zleconych również przez gminy, ale bez umów wpłynęło (…).
Wszystkie przychody wpływające na konto Wnioskodawcy przeznaczane są na cele statutowe, głównie na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt.
Wnioskodawca kwotę z umów z gminami (…) chciałoby przyporządkować do przychodów z nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, natomiast kwotę konkretnych zleceń bez umów (…) do przychodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Przyporządkowanie wpływów z umów z gminami jako przychodów nieodpłatnej działalności pożytku publicznego nie skutkuje zakwalifikowaniem ich jako wpływów z usług, gdyż tak naprawdę nie jest to konkretna usługa. Gminy są obciążone miesięcznie stałą kwotą bez względu na to czy, lub ile zwierząt umieszczą w danym miesiącu w schronisku.
O ile kwoty podane za 2023 rok przyporządkowane odpowiednio do przychodów nieopłatnej działalności pożytku publicznego oraz odpłatnej działalności pożytku publicznego nie stanowią (każda osobno) kwoty przekraczającej 200.000,00 zł, tak już połączone skutkują dla Wnioskodawcy obowiązkiem rejestracji jako płatnik VAT.
Problem polega na tym, że Wnioskodawca nie wie, gdzie przyporządkować przychody z umów z gminami.
Gminy ustawowo w ramach art. 11a zobowiązane są do zapewnienia bezdomnemu zwierzęciu miejsca w schronisku oraz poniesienia kosztów utrzymania, leczenia, zabiegów weterynaryjnych (czipowania, kastracji/sterylizacji, szczepień) itp. Natomiast schronisko stworzone (…) lat temu przez (…) właśnie dokładnie ma temu służyć. Opieka, utrzymanie, pomaganie, szukanie domów dla zwierząt to główne cele statutowe stowarzyszenia.
W rozumieniu Wnioskodawcy nie jest to usługa tylko cele statutowe Wnioskodawcy.
Cele statutowe Wnioskodawcy wypełnia bez względu na to, czy jest to zwierzę w ramach umowy z Urzędem (…), czy też w ramach umowy z gminą ościenną, czy też w ramach przyjęcia zwierzęcia z gminy bez umowy o współpracy, czy też jeśli ktoś przywiezie zwierzę do schroniska lub też przerzuci w nocy przez płot.
Do tej pory problem przekroczenia limitu VAT nie wystąpił, gdyż gminy unikały odpowiedzialności za zwierzęta na swoim terenie a także wszelkie koszty utrzymania i opieki nad zwierzętami były znacznie niższe, przez co Wnioskodawca nie sięgało przekroczenia limitu VAT. Ostatnie dwa lata wywindowały ceny usług weterynaryjnych, karmy, prądu, paliwa, przez co koszty utrzymania zwierząt znacznie wzrosły. Większe koszty dla gmin stanowią automatycznie wyższe przychody Wnioskodawcy. Limit przekroczenia VAT od kilku lat jest wciąż taki sam i nie uwzględnia galopującej inflacji.
Jeżeli jednak przychody z umów z gminami powinny być zakwalifikowane jako przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego i Wnioskodawca będzie musiał stać się płatnikiem VAT, to jaką stawkę VAT Wnioskodawca ma zastosować?
W przekonaniu Wnioskodawcy powinno to być 8%, traktując cele statutowe jako usługę.
Wnioskodawca zwraca w tym miejscu uwagę, iż działalność Wnioskodawcy nie ma na celu osiągnięcia zysku. Wnioskodawca nie zarabia pieniędzy, a każdy dochód na koniec roku przeznacza na cele statutowe. Przychody i koszty Wnioskodawcy równoważą się, gdyż Wnioskodawca nie jest w stanie wydać więcej niż otrzyma.
To z kolei powoduje co miesięczną nadwyżkę naliczonego podatku VAT, ponieważ większość wydatków na utrzymanie schroniska objęte jest 23% stawką podatku VAT.
Poza tym trzeba mieć też na uwadze fakt, że mimo ustawy o ochronie zwierząt i obowiązków gmin wynikających z art. 11a, to gminy i tak bardzo niechętnie wydają na ten cel pieniądze i negocjują jak najniższy koszt utrzymania zwierzęcia.
Gminy (nie wszystkie, ale spora większość) chcą mieć umowy ze schroniskiem po to tylko, aby mieć wypełniony obowiązek na papierze, a nie żeby umieszczać w schronisku wszystkie zwierzęta w potrzebie i za nie płacić. Jednym słowem chcą płacić jak najmniej. Gmina w Programie zapobiegającemu bezdomności zwierząt ujmuje np. 20.000 i gminę nie interesuje to, czy Wnioskodawca będzie musiał odprowadzić od tej kwoty VAT. Gmina twierdzi, że nie ma więcej pieniędzy i niestety więcej przeznaczyć nie może.
Wnioskodawca uratował kilkanaście tysięcy zwierzęcych istnień. Wnioskodawca chce robić to dalej zgodnie z prawem.
Schronisko zostało założone i prowadzone jest z potrzeby serca i woli dobrych ludzi. Jest wiele schronisk prowadzonych przez ludzi, którzy prowadzą działalność gospodarczą w celu zysku. Takie schroniska często oglądamy w telewizji w programach typu „Uwaga” lub „Interwencje”.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
Współpracę z Gminą (…) Wnioskodawca nawiązywało za każdym razem na podstawie ogłoszonego przez Burmistrza (…) konkursu ofert na wsparcie zadania publicznego w sferze ochrony zwierząt, w zakresie prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt.
Gmina (…) na podstawie umowy zlecała Wnioskodawcy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 ze zm.) realizację zadania publicznego pod tytułem „Prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt”.
W ramach umowy Gmina (…) przeznaczała określoną kwotę na rok, którą wypłacała na konto (…) w miesięcznych transzach na wykonanie zadania publicznego określonego w umowie.
Pozostałe Gminy zwracały się do Wnioskodawcy o zawarcie umowy o współpracy na podstawie art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1580 ze zm.).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa każda gmina musi opracować program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy na każdy rok. Wnioskodawca działa w tym terenie od (…) lat i gminy ościenne zwracają się do Wnioskodawcy na piśmie o zatwierdzenie ww. programu, jak również wskazują schronisko w (…), jako miejsce umieszczania bezdomnych zwierząt ze swojego terenu.
W programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy na dany rok ujęta jest również kwota, jaką gmina przeznacza na ten cel.
W ramach umów z gminami ościennymi kwotę tę gminy przesyłają na konto Wnioskodawcy w miesięcznych transzach.
W rejonie Wnioskodawcy nie ma innych schronisk dla bezdomnych zwierząt, najbliższe są w (…), (…), (…), więc oddalone od (…) co najmniej o 60 km. Wobec tego gminy ościenne zwróciły się do Wnioskodawcy, które prowadzi schronisko dla bezdomnych zwierząt i posiada wszelkie możliwości, aby wspomóc gminy w ich obowiązku wynikającym z art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1580 ze zm.).
Oprócz ww. umów dotyczących opieki nad bezdomnymi zwierzętami nie posiada z gminami żadnych innych umów ani wzajemnych zobowiązań z nich wynikających.
Art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1580 ze zm.) zobowiązuje gminy do zapewnienia opieki wszystkim zwierzętom, również gospodarskim.
W ramach zawartych umów Wnioskodawca wypełnia następujące punkty:
1)zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt;
2)opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie;
3)odławianie bezdomnych zwierząt;
4)obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt;
5)poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt;
6)usypianie ślepych miotów.
W schronisku umieszczane są zazwyczaj zwierzęta domowe, jednak zdarzają się sytuacje, że Gminy i osoby prywatne zwracają się do Wnioskodawcy o pomoc w opiece nad rannymi bocianami, sarnami czy zającami. Jednak w ramach umów Wnioskodawca zapewnia miejsce w schronisku głównie dla psów i kotów. W ramach umów z gminami Wnioskodawca zapewnia dla zwierząt domowych jedzenie, schronienie, opiekę weterynaryjną, transport, odławianie oraz kadrę zajmującą się zwierzętami, czyli zatrudniony personel i wolontariuszy.
Wnioskodawca powołany w (…) określiło swój statut, w ramach którego działa do dnia dzisiejszego. Cele Wnioskodawcy zostały określone w paragrafie 5 Statutu. Rozdział II.
Cele Wnioskodawcy i sposoby realizacji celów
§5
Celem Wnioskodawcy jest:
1)(…);
2)(…);
3)(…);
4)(…);
5)(…);
6)(…);
7)(…).
Innej działalności oprócz działalności statutowej Wnioskodawca nie prowadzi. Umowy zawarte z Gminami i czynności prowadzone w ramach tych umów są ściśle związane ze statutem (…). Przede wszystkim zapewnia warunki bytowe umieszczonych w (…) zwierząt z terenów Gmin. (…) utrzymuje budynki, dokonuje bieżących remontów, kupuje i naprawia kojce dla zwierząt, budy, ogrzewa pomieszczenia dla szczeniąt i kociąt. (…) zapewnia również wyżywienie zgodnie z gatunkiem, niezbędne leczenie, sterylizacje, kastracje, chipowanie i szczepienia ochronne zgodnie z obowiązującymi przepisami. W tym celu kupuje karmę, opłaca weterynarzy, utrzymuje w gotowości dwa samochody, które na bieżąco są ubezpieczane, tankowane i w razie potrzeby naprawiane. Wnioskodawca utrzymuje również niezbędną kadrę w ilości 5 osób (4,5 etatu), aby zapewnić zwierzętom należytą opiekę. W miarę możliwości i posiadanych środków stara się dostosowywać schronisko do zmieniających się przepisów. Na przestrzeni lat przepisy prawa i rozporządzenia w kwestii prowadzenia schronisk dla zwierząt się zmieniały.
Obecnie (…) obowiązuje Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 stycznia 2022 r. (poz. 175) w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt.
W ramach środków przeznaczanych z gmin (…) dostosowuje i poprawia na bieżąco warunki bytowe oraz zapewnia opiekę weterynaryjną, codzienną opiekę personelu i wolontariuszy nad zwierzętami, prowadzi akcje edukacyjne, promuje zwierzęta na portalach internetowych w celu adopcji, pomaga w transporcie do domów, ze względu na posiadane samochody dostosowane do przewozu zwierząt. Jednym słowem, Wnioskodawca prowadzi schronisko dla zwierząt i w ramach posiadanych środków zapewnia warunki bytowe i opiekę.
Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).
Pytanie
Czy Wnioskodawca powinien stać się płatnikiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca nie powinien stać się płatnikiem VAT. Opierając się na ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) (…) powołuje się na Rozdział 2. Zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 31 b.
Art. 43 ust. 1 ustawy. Zwalnia się od podatku:
31) usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:
b) organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim
- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia konkurencji.
Organizacje obywatelskie to inne określenie na organizacje pozarządowe, odwołujące się do faktu, że organizacje są formą samoorganizacji obywateli. Organizacje obywatelskie stanowią strukturę organizacyjną, której członkowie kierują się interesem ogólnym przy wykorzystaniu procesu demokratycznego. Pełnią one rolę mediacyjną między organami publicznymi a obywatelami. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Organizacje Pożytku Publicznego to stowarzyszenia lub fundacje działające non profit. Oznacza to, że wszystkie środki finansowe pozyskiwane przez OPP przeznaczane są wyłącznie na realizację ich celów statutowych.
Organizacje pożytku publicznego pomagają podopiecznym zmagającymi się z ciężkimi chorobami, wspierają środowisko naturalne, chronią i dbają o zwierzęta lub angażują się w projekty kulturalne czy sportowe. W swoim środowisku skupiają ludzi, którzy poświęcają swój czas i energię na inicjatywy społecznie ważne.
Wnioskodawca jest organizacją składającą się z członków czyli obywateli, która sama w sobie jest organizacja pozarządową jak również organizacją pożytku publicznego, która chroni i dba o zwierzęta. Zgodnie ze statutem wszystkie pozyskane środki przeznacza na cele statutowe czyli na pomoc i ochronę zwierząt poprzez prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt od lat (…). Wnioskodawca wypełnia, uzupełnia lub współuczestniczy w wypełnianiu zadań organów publicznych czyli gmin w zaistniałych społecznie ważnych okolicznościach czyli opiece i ochronie bezdomnych zwierząt. Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę. Zatem odpłatne świadczenie usług może zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy świadczącym usługę i jej beneficjentem istnieje stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
- istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
- wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
- odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
We wniosku wskazali Państwo, że są Państwo organizacją pożytku publicznego, w ramach której prowadzą Państwo nieodpłatną działalność pożytku publicznego, odpłatną działalność pożytku publicznego oraz nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej.
Co roku w ramach stałej współpracy otrzymują Państwo dotację z Urzędu (…) na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W ramach tej dotacji w schronisku umieszczane są zwierzęta z terenu Gminy (…), a Urząd (…) przekazuje zgodnie z zawartą umową co miesiąc umówioną kwotę na Państwa konto.
Wcześniej zajmowali się Państwo zwierzętami błąkającym się na terenie gminy, ale odbywało się to na konkretne zlecenie ze strony gminy. Po umieszczeniu zwierzęcia w schronisku (…) obciążało rachunkiem gminę kosztami odłowu, zabiegów weterynaryjnych oraz utrzymania zwierzęcia w schronisku. Przychody te (z konkretnych zleceń) zostały ujęte w odpłatnej działalności pożytku publicznego.
W 2023 r. kilka gmin wynegocjowało podpisanie umów o współpracy. Umowy zawarte są na rok, określona jest maksymalna ilość zwierząt na rok i co miesiąc gmina przekazuje zawartą w umowie kwotę na Państwa konto. Bez względu na to, czy gmina przekaże zwierzę do schroniska czy też nie, co miesiąc (na podstawie noty) wpłaca określoną w ramach umowy kwotę.
Pozostałe gminy, które nie zawarły z Państwem umowy współpracują (jak wcześniej) na zasadach konkretnych zleceń i ponoszą koszty utrzymania zwierzęcia od konkretnego zdarzenia.
I tak, w roku 2023 w ramach umów z gminami na Państwa konto wpłynęło (…). Natomiast ze zdarzeń zleconych również przez gminy, ale bez umów wpłynęło (…).
Wszystkie przychody wpływające na Państwa konto przeznaczane są na cele statutowe, głównie na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt.
Kwotę z umów z gminami (…) chcą Państwo przyporządkować do przychodów nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, natomiast kwotę konkretnych zleceń bez umów (…) do przychodów odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Gminy są obciążone miesięcznie stałą kwotą bez względu na to, czy lub ile zwierząt umieszczą w danym miesiącu w schronisku.
Gmina (…) na podstawie umowy zlecała Państwu realizację zadania publicznego pod tytułem „Prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt”. W ramach umowy Gmina (…) przeznaczała określoną kwotę na rok, którą wypłacała na Państwa konto w miesięcznych transzach na wykonanie zadania publicznego określonego w umowie.
Pozostałe Gminy zwracały się do Państwa o zawarcie umowy o współpracy. W ramach umów z gminami ościennymi kwotę tę gminy przesyłają na Państwa konto w miesięcznych transzach.
Oprócz ww. umów dotyczących opieki nad bezdomnymi zwierzętami nie posiadają Państwo z gminami żadnych innych umów ani wzajemnych zobowiązań z nich wynikających.
W ramach zawartych umów wypełniają Państwo następujące punkty:
- zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt;
- opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie;
- odławianie bezdomnych zwierząt;
- obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt;
- poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt;
- usypianie ślepych miotów.
Ze środków otrzymanych z gmin dostosowują Państwo i poprawiają na bieżąco warunki bytowe oraz zapewniają opiekę weterynaryjną, codzienną opiekę personelu i wolontariuszy nad zwierzętami, prowadzą akcje edukacyjne, promują zwierzęta na portalach internetowych w celu adopcji, pomagają w transporcie do domów, ze względu na posiadane samochody dostosowane do przewozu zwierząt.
Nie wykonują i nie zamierzają Państwo wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z wykonywanymi czynnościami będą Państwo podatnikiem podatku VAT.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.
Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Zgodnie z art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Natomiast, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według ust. 2 powołanego artykułu:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnika” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Ustawodawca przewidział możliwość skorzystania ze zwolnienia dla pewnego grona podatników.
I tak, jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 2 pkt 2 i pkt 3 ustawy,
do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Podkreślić należy, że dla kwestii uznania, że płatność stanowi wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem nie ma znaczenia podmiot jaki je otrzymuje, tylko to, że czynności te stanowią czynności opodatkowane w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Wskazali Państwo, że nawiązali Państwo współpracę z Gminą (…) na podstawie ogłoszonego konkursu ofert na wsparcie zadania publicznego w sferze ochrony zwierząt, w zakresie prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt. Podpisali Państwo umowę na realizację zadania publicznego pod tytułem „Prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt”. Za realizację ww. zadania otrzymują Państwo co miesiąc wynagrodzenie. Otrzymane przez Państwa wynagrodzenie od Miasta (…) stanowi kwotę roczną przekazywaną w transzach. Realizują Państwo również czynności na rzecz kilku innych gmin, które podjęły z Państwem stałą współpracę i podpisały umowy o współpracy. Umowy zawarte są na rok, określona jest maksymalna ilość zwierząt na rok i co miesiąc gmina przekazuje zawartą w umowie kwotę na Państwa konto. Bez względu na to, czy gmina przekaże zwierzę do schroniska czy też nie, co miesiąc (na podstawie noty) wpłaca określoną w ramach umowy kwotę.
Jak wynika z opisu sprawy wykonują Państwo poniższe czynności:
- zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt;
- opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie;
- odławianie bezdomnych zwierząt;
- obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt;
- poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt;
- usypianie ślepych miotów.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości należy wskazać, że na gruncie VAT działalność gospodarcza posiada samoistną i odrębną definicję od definicji tego pojęcia stosowanego na potrzeby innych regulacji (w tym na potrzeby ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czy też Prawa o stowarzyszeniach).
Z przytoczonych przepisów wynika z jednej strony bardzo szeroki krąg podmiotów, które mogą być uznane za podatnika, a z drugiej strony - bardzo szeroki zakres czynności stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
Przy czym, dla stwierdzenia czy określona aktywność podlega opodatkowaniu VAT nie ma znaczenia, że działalność nie jest nakierowana na osiągnięcie zysku.
Z treści art. 15 ust. 2 ustawy wynika bowiem, że działalność gospodarcza ma miejsce również wówczas, gdy nie przyniosła ona żadnych wymiernych efektów w postaci zysków („bez względu na cel i rezultat takiej działalności”).
Zgodnie z orzecznictwem TSUE możliwość zaklasyfikowania świadczenia usług jako „odpłatnej transakcji” podlegającej, co do zasady, podatkowi VAT zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2006.347.1), zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy tym świadczeniem a wynagrodzeniem rzeczywiście otrzymanym przez podatnika. Tego rodzaju bezpośredni związek ma miejsce, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż zapłata otrzymywana przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy.
Dla kwestii uznania płatności za wynagrodzenie za wykonane świadczenie nie ma również znaczenia rodzaj otrzymującego je podmiotu - np. posiadanie przez niego statusu organizacji pożytku publicznego (w myśl art. 15 ust. 1 ustawy krąg podmiotów, które mogą być uznane za podatnika, jest bardzo szeroki), tylko to, że czynności, z których wykonywaniem są związane te środki, są opodatkowane VAT.
Podkreślić również należy, że dla określenia skutków prawnopodatkowych (w tym dotyczących opodatkowania VAT) danej czynności należy dokonać analizy całokształtu okoliczności jej towarzyszących, w szczególności treści postanowień wynikających z zawartej umowy cywilnoprawnej, np. w zakresie wzajemnych zobowiązań jej stron, jak również innych związanych z nią dokumentów. To, czy przekazane środki finansowe będą stanowiły wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uzależnione będzie od ich powiązania z konkretnym świadczeniem, tj. czy będą stanowiły zapłat za określone czynności.
W tym kontekście przekazanie środków finansowych przez jednostkę samorządu terytorialnego na określoną, konkretną działalność, gdy nie ma innych podmiotów zobowiązanych do wniesienia należności za tę czynność, stanowi w praktyce zapłatę za to świadczenie, zwłaszcza, że - jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego - usługa jest świadczona na rzecz tej jednostki.
W przypadku umowy zobowiązującej otrzymującego na jej podstawie środki finansowe do wykonania określonych świadczeń (czynności) na rzecz konkretnego odbiorcy, otrzymana kwota stanowi w istocie wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości wskazać należy, że z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że wykonują Państwo konkretne, określone czynności na podstawie zawartych z Gminami umów. Otrzymują Państwo płatności za wykonanie konkretnych świadczeń, do których obliguje Państwa zawarta umowa i nie mogą Państwo dowolnie dysponować tymi środkami.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, przystąpili Państwo do konkursu ogłoszonego przez Burmistrza (…) na realizację zadania publicznego w sferze ochrony zwierząt. Następnie podpisali Państwo umowę na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt, i z tego tytułu otrzymują Państwo co miesiąc wynagrodzenie. Otrzymane od Gminy (…) wynagrodzenie ma więc bezpośredni związek z prowadzeniem schroniska na rzecz Gminy. Z opisu sprawy nie wynika również, że mogą Państwo przeznaczyć ww. wynagrodzenie na cele Państwa ogólnej działalności. Nawiązują Państwo stosunek prawny i to na jego podstawie świadczą Państwo usługi. Zgłaszając się do konkursu ogłoszonego przez Gminę (…) i podpisując umowę, zdecydowali się Państwo na wyświadczenie konkretniej usługi za konkretne wynagrodzenie.
Z kolei w odniesieniu do umów o współpracy podpisanych z innymi Gminami, które są realizowane na podstawie art. 11a ustawy o ochronie zwierząt, uznać należy, że wykonują Państwo konkretne, określone czynności na podstawie zawartych z tymi Gminami umów. Czynności, do wykonania których są Państwo zobowiązani, są ściśle określone i to za ich wykonanie otrzymują Państwo stosowne wynagrodzenie.
W tym miejscu przywołać należy art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1580 ze zm.), który wskazuje, że:
1. Rada gminy wypełniając obowiązek, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określa, w drodze uchwały, corocznie do dnia 31 marca, program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt.
2. Program, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt;
2) opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie;
3) odławianie bezdomnych zwierząt;
4) obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt;
5) poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt;
6) usypianie ślepych miotów;
7) wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich;
8) zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt.
3. Program, o którym mowa w ust. 1, może obejmować plan znakowania zwierząt w gminie.
3a. Program, o którym mowa w ust. 1, może obejmować plan sterylizacji lub kastracji zwierząt w gminie, przy pełnym poszanowaniu praw właścicieli zwierząt lub innych osób, pod których opieką zwierzęta pozostają.
4. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 2 pkt 3-6, może zostać powierzona podmiotowi prowadzącemu schronisko dla zwierząt.
5. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera wskazanie wysokości środków finansowych przeznaczonych na jego realizację oraz sposób wydatkowania tych środków. Koszty realizacji programu ponosi gmina.
6. Projekt programu, o którym mowa w ust. 1, przygotowuje wójt (burmistrz, prezydent miasta).
7. Projekt programu, o którym mowa w ust. 1, wójt (burmistrz, prezydent miasta) najpóźniej do dnia 1 lutego przekazuje do zaopiniowania:
1) właściwemu powiatowemu lekarzowi weterynarii;
2) organizacjom społecznym, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, działającym na obszarze gminy;
3) dzierżawcom lub zarządcom obwodów łowieckich, działających na obszarze gminy.
8. Podmioty, o których mowa w ust. 7, w terminie 21 dni od dnia otrzymania projektu programu, o którym mowa w ust. 1, wydają opinie o projekcie. Niewydanie opinii w tym terminie uznaje się za akceptację przesłanego programu.
Jak wynika z powyższego przepisu Rada Gminy zobowiązana jest do ustalenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Zatem Program zobowiązuje świadczącego usługi do wykonania konkretnych czynności z niego wynikających.
Podpisując umowy o współpracy na podstawie art. 11a ustawy o ochronie zwierząt zobowiązali się Państwo do wykonania określonych czynności, które przewiduje Program. Ponadto jak wskazali Państwo w opisie sprawy Gminy ościenne zwracają się do Państwa o zatwierdzenie Programu. Uznać zatem należy, że mają Państwo wpływ na zakres realizowanych czynności. Otrzymane przez Państwa wynagrodzenie pozostaje więc w bezpośrednim związku z wykonywanymi czynnościami, i nie mogą Państwo dowolnie dysponować tymi środkami.
Bez znaczenia pozostaje również fakt, że są Państwo organizacją pożytku publicznego a wskazane działania są wymienione w Państwa statucie. Jak wskazano, o uznaniu danej czynności za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług decydują bowiem inne czynniki, tj. wykonywanie konkretnych czynności, na rzecz określonego podmiotu na podstawie umowy cywilnoprawnej. Wszystkie te elementy w Państwa sytuacji są spełnione, bowiem na podstawie zawartych umów dochodzi do wykonania skonkretyzowanego świadczenia, którego nabywcą są gminy, które powierzają (zlecają) Państwu wykonanie ciążącego na nich zadania własnego, w zamian za przekazanie określonych środków. Nie ma więc znaczenia, że są Państwo podmiotem, który stricte powstał w celu realizacji czynności związanych z prowadzeniem schronisk dla zwierząt.
Ponadto jak wskazali Państwo w opisie sprawy, wykonują Państwo także czynności umieszczenia zwierząt w schronisku na konkretne zlecenie ze strony gminy w ramach wsparcia w realizacji zadań własnych. W odniesieniu do tych świadczeń wskazać należy, że również będą spełnione warunki do uznania tych czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z tym, w przedstawionej przez Państwa sytuacji spełnione są wszystkie warunki do uznania, że świadczą Państwo odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT stosowanie do art. 5 ust. 1 ustawy. Jak wynika z przedstawionej analizy, o uznaniu danej czynności za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług decydują określone czynniki, tj. wykonywanie konkretnych czynności, na rzecz określonego podmiotu na podstawie umowy cywilnoprawnej w zamian za wynagrodzenie.
W związku z powyższym, w odniesieniu do świadczonych przez Państwa usług występują Państwo jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, wykonujący działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a czynności do których są Państwo zobligowani na podstawie zawartych umów, stanowią odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.
Wskazali Państwo, że w 2023 r. w ramach umów z gminami na Państwa konto wpłynęło (…). Natomiast ze zdarzeń zleconych również przez gminy, ale bez umów wpłynęło (…).
Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny należy zwrócić uwagę, że w wyniku zawartych umów stalli się Państwo Zleceniobiorcami konkretnych świadczeń. Zaistniał zatem związek prawny między Państwem, a Gminami (Zleceniodawcami) względem którego stali się Państwo podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Konsekwencją powyższego, wykonane czynności wg art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu, jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. W tej sytuacji mogą Państwo korzystać ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy do momentu przekroczenia limitu sprzedaży w nim określonego z uwzględnieniem art. 113 ust. 5 ustawy, tj. 200.000 zł.
Z kolei w odniesieniu do możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług do świadczonych przez Państwa usług wskazać należy, że w sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy, zgodnie z którym:
Zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:
organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim
- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Aby mogło dojść do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
- musi dojść do świadczenia usług oraz dostawy towarów ściśle z tymi towarami związanej, które to świadczenie wykonywane jest w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych;
- podmiotem świadczącym usługi musi być organizacja powołana do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,
- podmiot świadczący usługi nie może być nastawiony na osiąganie zysku;
- zwolnienie nie może spowodować naruszenia warunków konkurencji;
- podmiot świadczący usługi nie może w sposób systematyczny uzyskiwać zysków z prowadzonej przez siebie działalności, a w przypadku ich osiągnięcia musi przeznaczać te w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Usługi, które świadczą Państwo na rzecz Gmin, będą wykonywane za wynagrodzeniem, które nie stanowi składki członkowskiej uiszczanej wyłącznie za przynależność do danej organizacji. Jak wykazano wcześniej określone umownie wynagrodzenie stanowi płatność za konkretne usługi. Nie można się z Państwem zgodzić, że członkami Państwa organizacji są obywatele, jak wynika z okoliczności sprawy to nie od nich otrzymują Państwo płatności a od Gmin, z którymi zawierają Państwo umowy. Państwa interpretacja wskazanego zwolnienia jest zbyt daleko idąca, bowiem warunki w nim wskazane nie mają zastosowania w Państwa sytuacji. Zatem, wskazane przez Państwa zwolnienie nie ma zastosowania.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że wykonywane przez Państwa usługi będą opodatkowane z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT. Jak wskazano, będą Państwo zobowiązani do opodatkowania tych czynności właściwą stawką pod przekroczeniu limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest zatem nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
W zakresie określenia stawki podatku VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.)
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right