Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2024 r., sygn. III OSK 380/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 24 sierpnia 2021 r., sygn. akt II SA/Bd 338/21 w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy z dnia (...) stycznia 2021 r., nr (...) w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 24 sierpnia 2021 r., sygn. akt II SA/Bd 338/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Miejskiego Policji w B. z (...) listopada 2020 r. nr (...), na podstawie której odmówiono S. S. wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy za okres lat 2012-2014 (63 dni).
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiódł organ zaskarżając ten wyrok w całości, a na podstawie art. 174 pkt. 1-2 P.p.s.a. zaskarżonemu wyrokowi zarzucił naruszenie przepisów:
I. prawa materialnego poprzez niezastosowanie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej oraz art. 115a ustawy o Policji w zw. z art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i art. 135 P.p.s.a. zamiast zastosowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy art. 115a ustawy o Policji w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej oraz art. 145 § 1 pkt 1 lit. a P.p.s.a. w zw. z art. 135 P.p.s.a. w sytuacji, gdy organy administracyjne obu instancji wydały decyzje po wejściu w życie ustawy nowelizującej (tj. po 1 października 2020 r.), która wprowadza stosowne normy ustawowe regulujące wysokość i zasady wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy, niebędących przedmiotem wyroku Trybunału Konstytucyjnego w zakresie ich konstytucyjności, co pozostaje w sprzeczności z art. 7 Konstytucji oraz z art. 6 k.p.a.