Zmiana rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków ureguluje grunty pod biogazownią rolniczą
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków, który ma dostosować obowiązujące przepisy do ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu.
W załączonej do projektu ocenie skutków regulacji wskazano problemy i proponowane narzędzia do ich rozwiązania:
- potrzeba wprowadzenia projektowanych zmian wynika z konieczności dostosowania przepisów rozporządzenia do nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, która do gruntów rolnych zalicza grunty zajęte pod budynki, budowle i urządzenia wchodzące w skład biogazowni rolniczej, a także grunty położone między nimi lub w bezpośrednim ich sąsiedztwie, tworzące zorganizowaną całość gospodarczą, o ile ich łączna powierzchnia nie przekracza 1 ha i wchodzą one w skład gospodarstwa rolnego;
- w związku z tym grunty te nie będą podlegały wyłączeniu z produkcji rolnej;
- ponadto w przypadku stwierdzenia wygaśnięcia decyzji zezwalającej na wyłączenie gruntu z produkcji - na wniosek właściciela gruntu, dla gruntu spełniającego warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 3a ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, wyłączonego z produkcji rolniczej pod biogazownię rolniczą zlokalizowaną na nieruchomości, do której tytuł prawny posiada podmiot uprawniony prowadzący gospodarstwo rolne, w ewidencji gruntów i budynków dokonuje się:
- zmiany oznaczenia użytku gruntowego z terenów przemysłowych na grunty rolne zabudowane oraz
- zmiany rodzaju budynków z przemysłowych lub magazynowych na budynki produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa;
- dlatego konieczne jest uregulowanie sposobu ujawniania w ewidencji gruntów i budynków nowych inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, grunty te powinny zostać zaliczone do użytku gruntowego – „Grunty rolne zabudowane”.
PROJEKTOWANE ZMIANY ZAKŁADAJĄ:
- aktualizację zasad zaliczania gruntów do użytków gruntowych, zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, przez uwzględnienie w nich gruntów zajętych pod biogazownię;
- na wniosek Głównego Geodety Kraju oraz po uwzględnieniu uwag zgłoszonych w ramach konsultacji publicznych i opiniowania, wprowadzono też zmiany:
1. przywrócono możliwość stosowania w identyfikatorach obiektów bazy danych ewidencyjnych arkusza ewidencyjnego, pomocniczej jednostki podziału kraju dla celów ewidencji, obejmującej część obrębu ewidencyjnego:
- zmiana sposobu przyjmowania identyfikatorów bazy danych ewidencyjnych, wynikająca z konieczności usunięcia z identyfikatora numeru arkusza ewidencyjnego, skutkuje obowiązkiem dostosowania identyfikatorów działek ewidencyjnych do zmienionych przepisów;
- Główny Geodeta Kraju przekazał, że około 3,5 mln działek ewidencyjnych na 38 mln działek w kraju – co stanowi 9% wszystkich działek ewidencyjnych, wymaga dostosowania oznaczenia identyfikatora, w związku z koniecznością usunięcia z identyfikatora numeru arkusza ewidencyjnego, obowiązek ten dotyczy 123 powiatów;
- zmiany oznaczenia numerów działek ewidencyjnych skutkują koniecznością wygenerowania i przesłania zawiadomień do Wydziałów Ksiąg Wieczystych Sądów Rejonowych w celu dokonania zmian w dziale I KW (działki, budynki, lokale);
- powoduje to paraliż prac sądów rejonowych i prowadzi do niespójności między zapisami w ewidencji gruntów i budynków a KW, co utrudnia możliwość obrotu tymi nieruchomościami i prowadzenia na nich procesów inwestycyjnych;
- zmiana identyfikatorów działek ewidencyjnych, a co za tym idzie budynków i lokali, powoduje konieczność wysłania pisemnych zawiadomień do właścicieli tych nieruchomości, co będzie generowało dodatkowe koszty dla powiatów, nieprzewidziane w trakcie prac legislacyjnych nad projektem rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
2. dostosowano przepisy do art. 4 pkt 1 ustawy o drogach publicznych w zakresie określania zasad zaliczania gruntów do użytku gruntowego „drogi”:
- zmiana ustawy o drogach publicznych spowodowała przedefiniowanie pojęcia pasa drogowego, który obecnie stanowi wydzielony liniami rozgraniczającymi grunt z przestrzenią nad i pod jego powierzchnię, na którym jest lub będzie usytuowana droga;
- uwzględniając, że do użytku gruntowego „Drogi” zalicza się obecnie grunty, które są pasami drogowymi dróg publicznych oraz dróg wewnętrznych, niewchodzące w skład gruntów przeznaczonych pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych Tp należy jednoznacznie doprecyzować, że użytek gruntowy dr – „drogi” dotyczy obszaru, na którym droga jest zlokalizowana (wybudowana).
3. doprecyzowano kwestię trwałej stabilizacji punktów granicznych w celu wyeliminowania przypadków osadzania trwałych znaków granicznych na granicach spornych, wbrew woli jednej ze stron:
- obowiązujący od 31 lipca 2021 r. przepis § 33 ust. 4 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków budzi wątpliwości dotyczące możliwości stabilizowania w sposób trwały wszystkich punktów graniczny, po przeprowadzeniu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych, niezależnie od tego w jakim trybie zostały ustalone a przede wszystkim, czy określają one granicę sporną czy też bezsporną;
- proponuje się przyjęcie funkcjonującego od 1999 r. w przepisach § 16 rozporządzenia w sprawie rozgraniczania nieruchomości rozwiązania zgodnie, z którym stabilizację punktów granicznych w obecności stron dokonuje się dla ustalonych bezspornie punktów granicznych.
4. doprecyzowano sposób wyznaczania zakresu konturu użytków B – tereny mieszkaniowe, Ba – tereny przemysłowe i Bi – inne tereny zabudowane:
- w związku z wątpliwościami w zakresie sposobu stosowania zasad zaliczania gruntów do użytków gruntowych B, Ba i Bi, określonych w lp. 13–15 tabeli załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, należy doprecyzować sformułowanie odnoszące się do „linii wskazanych w projekcie zagospodarowania działki”, który budzi wątpliwości interpretacyjne w zakresie jednoznacznego wskazania o jaki rodzaj „linii” na projekcie zagospodarowania działki chodzi;
- mając to na względzie oraz treść powoływanej w rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego normy nr PN-B-01027 – „Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu” zaproponowano zastąpienie „linii wskazanych w projekcie” granicami działki budowlanej, zdefiniowanej w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane.
5. doprecyzowano działania podejmowane w ramach aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków:
- zmiana związana jest z koniecznością jednoznacznego wskazania, że aktualizacja ta następuje przez wprowadzanie udokumentowanych zmian do bazy danych ewidencyjnych.
6. wprowadzono zmiany w modelu danych ewidencji gruntów i budynków zawartych w załącznikach nr 6 i 8a do rozporządzenia, wynikające ze zdiagnozowanych błędów:
- na podstawie informacji uzyskanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii czas niezbędny na dostosowanie baz danych oszacowano na 12 miesięcy.
Przewidziano, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jego publikacji w Dzienniku Ustaw.
Link do przebiegu procesu legislacyjnego – projekt/uzasadnienie/ocena skutków regulacji
Redakcja INFORLEX