Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 marca 2024 r., sygn. IV SA/Po 69/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Rowiński (spr.) Sędzia WSA Józef Maleszewski Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz – Grochowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 marca 2024 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 15 listopada 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty opłat rocznych 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Marszałka Województwa W. z dnia 19 stycznia 2023 r. ([...]), 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej P. S.A. z siedzibą w K. kwotę 1108 zł (tysiąc sto osiem) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 15 listopada 2023 roku (znak: [...], dalej: "decyzja z 15 listopada 2023 r.") Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej: "SKO" lub "Kolegium") utrzymało w mocy decyzję Marszałka Województwa W. z dnia 19 stycznia 2023 roku (znak: [...], dalej: "decyzja z 19 stycznia 2023 r.") odmawiającą stwierdzenia nadpłaty opłat rocznych ustalonych na rzecz P. S.A. w K. (dalej: skarżąca) o łącznej wartości [...] zł.

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej jej decyzji organu I instancji wynikał następujący stan sprawy:

Decyzją Starosty K. z dnia 23 maja 2000 roku (znak: [...]) skarżąca otrzymała zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej użytków rolnych przeznaczonych pod eksploatację górniczą węgla brunatnego na terenie gminy K. ([...]). Zgodnie z pkt 3 decyzji na rzecz skarżącej ustalono opłaty roczne w wysokości wyrażonej według ceny tony ziarna żyta stosowanej przy wymierzaniu podatku rolnego w danym roku ogłaszanej przez Główny Urząd Statystyczny. Opłaty należało wnosić przez okres tego wyłączenia w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, nie dłużej jednak niż przez okres 20 lat od chwili wyłączenia tych gruntów z produkcji rolnej.

Pismem z dnia 15 lipca 2022 roku skarżąca wniosła o stwierdzenie nadpłaty niepodatkowych należności budżetowych w wysokości [...] zł wynikających z przytoczonej wcześniej decyzji z dnia 23 maja 2000 roku (znak: [...]). Skarżąca wskazała, że dokonywała rekultywacji gruntów wyłączonych z produkcji rolnej pod działalność odkrywkową, a następnie otrzymała decyzje Starosty K. stwierdzające zakończenie procesu rekultywacji: z dnia 30 listopada 2017 roku (znak: [...]), z dnia 18 stycznia 2018 roku (znak: [...]) oraz z dnia 8 stycznia 2018 roku (znak: [...]). Skarżąca po zakończeniu procesu rekultywacji nadal w kolejnych latach wnosiła opłaty roczne. W ocenie skarżącej rekultywacja w kierunku rolnym od momentu jej zakończenia powoduje, że grunt traci charakter gruntu wyłączonego z produkcji rolnej oraz ustaje obowiązek regulowania opłat z tytułu wyłączenia gruntu z produkcji rolnej. Powstała nadpłata wniesiona przez skarżącą w czasie po zakończeniu rekultywacji gruntów wyłączonych z produkcji rolnej powinna być zwrócona. Zważając na powyższe, skarżąca domagała się zwrotu nienależnie uiszczonych opłat rocznych na łączną kwotę [...]zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00