Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.707.2023.1.ANK

Czy dochód Fundacji w części przeznaczonej na zakup przedsiębiorstwa Spółki będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania CIT uregulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochód Fundacji w części przeznaczonej na zakup przedsiębiorstwa Spółki będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania CIT uregulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja … [dalej: Wnioskodawca lub Fundacja] działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166) oraz postanowień statutu Fundacji [dalej: Statut], Fundacja powstała w 2001 r. Wnioskodawca został wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego w ramach Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca jest zarejestrowany również w Rejestrze Przedsiębiorców, ponieważ Fundacja prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z postanowieniami Statutu, w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.

Wnioskodawca zaznacza, iż nie jest:

- przedsiębiorstwem państwowym, spółdzielnią ani spółką;

- przedsiębiorstwem komunalnym mającym osobowość prawną;

- samorządowym zakładem budżetowym, ani jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego (OPP).

Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Celem Fundacji jest prowadzenie działalności mającej na celu upamiętnienie dokonań (…) krzewienie idei ochrony praw (…), wspieranie działalności (…) oraz świadczenie pomocy charytatywnej w postaci m.in. świadczenia pomocy materialnej osobom poszkodowanym w (...) oraz ich rodzinom.

Zgodnie z § 6 Statutu, powyższe cele statutowe są przez Fundację realizowane poprzez m.in.:

1)organizowanie i finansowanie działalności popularyzatorskiej, w tym wydawniczej, uroczystości, imprez kulturalnych i sportowych oraz innych form (…);

2)gromadzenie, zabezpieczenie, opracowywanie i udostępnianie (…);

3)współpracę z innymi podmiotami i osobami w kraju i zagranicą, w tym instytucjami państwowymi, stowarzyszeniami i fundacjami, których cele działalności są zgodne z celami Fundacji;

4)utworzenie funduszu pomocowego.

Głównymi źródłami finansowania Fundacji są: darowizny, spadki i zapisy, dotacje, dochody z majątku własnego, ze zbiórek i imprez publicznych, pożytki oraz dochody pochodzące z działalności gospodarczej. Niezależnie od źródła pozyskania środków, majątek oraz dochody Fundacji są przeznaczane na realizację celów statutowych zgodnie z ustalonym programem działania oraz na koszty prowadzenia działalności samej Fundacji (§ 9 Statutu).

Wnioskodawca nie uzyskuje zatem dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, alkoholowego oraz z wyrobów z metali szlachetnych lub handlu tymi wyrobami ani z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k ustawy CIT (tj. leasingu finansowego).

Fundacja rozważa przeznaczenie części zgromadzonych dochodów (środków pieniężnych) na zakup przedsiębiorstwa prowadzonego przez (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [dalej: Spółka]. Zakres działalności Spółki obejmuje m.in. działalność wydawniczą w postaci publikacji czasopisma (…), książek, broszur, materiałów informacyjnych i reklamowych związanych z tematyką (…) i praw (…) oraz historii najnowszej, prowadzenia internetowego portalu informacyjnego (…) oraz portalu (…). Ponadto Spółka prowadzi działalność mającą na celu promocję działań i (…).

Spółka oraz Fundacja są podmiotami powiązanymi, ponieważ (…) jest odpowiednio jedynym udziałowcem Spółki oraz założycielem Fundacji. Cena sprzedaży przedsiębiorstwa Spółki zostanie ustalona na poziomie rynkowym, tj. na podstawie wyceny wartości rynkowej przedsiębiorstwa przygotowanej przez zewnętrzny profesjonalny podmiot.

Na przedsiębiorstwo Spółki składają się głównie składniki niematerialne, w tym m.in. logo portalu (…) oraz autorskie prawa majątkowe do strony internetowej (…), (...) fotograficzne w wersji cyfrowej dotyczące (…) oraz prawo do używania tytułu (…), prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z ponad (...) pracownikami oraz z umów zawartych z zewnętrznymi kontrahentami oraz majątek ruchomy w postaci m.in. samochodu osobowego, komputerów oraz (…).

Przedsiębiorstwo Spółki spełnia definicję przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610). Niemniej, weryfikacja statusu przedsiębiorstwa Spółki w świetle legalnej definicji tego pojęcia nie stanowi przedmiotu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zakupione przedsiębiorstwo ma służyć Fundacji do realizacji celów statutowych. Fundacja będzie kontynuować publikację czasopisma (…), książek, broszur, materiałów informacyjnych oraz prowadzenie internetowego portalu informacyjnego (…)., co pozwoli na realizację jednego z celów statutowych Fundacji w postaci działalności popularyzatorskiej. Czasopisma, książki oraz portal internetowy stanowią kanały informacyjne, za pośrednictwem których możliwe będzie upowszechnianie wiedzy na temat bieżących działań podejmowanych przez (…), krzewienia idei ochrony (…), jak również zwiększenie świadomości odbiorców na temat dokonań (…).

Na przedsiębiorstwo Spółki składa się również (...) cyfrowe (…) oraz (...) wydania (…). Możliwość posługiwania się tymi materiałami pozwoli Wnioskodawcy na realizację sztandarowego celu statutowego w postaci upamiętniania dokonań (…) oraz popularyzacji wiedzy na ten temat.

Przedsiębiorstwo Spółki obejmuje również portal internetowy (…). Będzie on stanowić nowy kanał komunikacyjny dla Fundacji, który ułatwi przede wszystkim dotarcie do szerszego kręgu odbiorców. Z pewnością usprawni również kontakt z innymi podmiotami, których cele działalności są zbieżne z celami Fundacji. Wnioskodawca zamierza publikować zawiadomienia o uroczystościach czy imprezach (…) oraz ogłoszenia o planowanych akcjach charytatywnych na rzecz osób poszkodowanych w (...) na łamach czasopisma oraz portalu internetowego, co wpłynie pozytywnie na zainteresowanie odbiorców przedsięwzięciami organizowanymi przez Fundację.

Pytanie

Czy dochód Fundacji w części przeznaczonej na zakup przedsiębiorstwa Spółki będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania CIT uregulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Fundacji w części przeznaczonej na zakup przedsiębiorstwa Spółki będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania CIT uregulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Fundacje uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, dlatego jako osoby prawne są podatnikami CIT. Fundacje nie są jednocześnie podmiotowo zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy CIT, dlatego osiągany przez nie dochód, co do zasady, podlega opodatkowaniu CIT według zasad ogólnych.

Podkreślając funkcję fundacji jako organizacji powołanych do realizacji celów społecznie i gospodarczo użytecznych, ustawodawca zadecydował jednak o wprowadzeniu zwolnienia przedmiotowego, tj. zwolnienia z opodatkowania CIT dochodów fundacji, w części w jakiej zostaną wydatkowane na cele określone w ustawie CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Treść powyższego przepisu wskazuje na powiązanie zwolnienia z opodatkowania CIT dochodów w tej części, w jakiej zostały przeznaczone na realizację preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych. Jeśli statut podmiotu przewiduje również innego rodzaju cele niż wyraźnie wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, to przeznaczenie dochodu na ich realizację nie będzie stanowiło podstawy do zastosowania zwolnienia.

Zastrzeżenie z art. 17 ust. 1c ustawy CIT odnosi się do podmiotów o określonej formie prawnej, w tym: przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, spółek, przedsiębiorstw komunalnych, samorządowych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które zajmują się zaspokajaniem potrzeb publicznych.

Analizowane zwolnienie nie znajdzie zastosowania również w stosunku do określonych w art. 17 ust. 1a ustawy CIT kategorii dochodów uzyskiwanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego oraz akcyzowych, leasingu finansowego oraz dochodów wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Konkludując powyższe przepisy, zastosowanie zwolnienia z opodatkowania CIT dochodów Fundacji wymaga łącznego spełnienia poniższych przesłanek:

1)cele statutowe Fundacji wpisują się w działalność określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT;

2)dochody Fundacji zostaną przeznaczone i wydatkowane (bez względu na termin) na ww. cele;

3)Fundacja nie jest jednym z podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy CIT.

Powyższe oznacza, że zakresem zwolnienia będzie objęta tylko ta część dochodu Fundacji, która zostanie faktycznie przeznaczona i wydatkowana na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę. Podkreśla się tym samym tożsamość celu, na który podatnik przeznacza i wydatkuje dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania CIT.

Należy podkreślić, że zastosowanie powyższego zwolnienia nie jest uzależnione od źródła uzyskiwanego dochodu (oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy CIT). Fundacja nie osiąga dochodów z działalności wymienionej w przywołanym przepisie, tj. z wytwarzania wyrobów przemysłu elektronicznego lub akcyzowego albo z leasingu finansowego, dlatego ograniczenie stosowania zwolnienia przedmiotowego nie znajdzie zastosowania w omawianym przypadku.

Pierwszy warunek skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego odnosi się do celów statutowych Fundacji, tj. celów wyraźnie sprecyzowanych w Statucie. Cele te muszą wpisywać się w działalność wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, tj. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego. Przy czym warunek ten nie wymaga, aby wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT cele statutowe były głównymi lub jedynymi celami działalności Fundacji.

Rodzaje działalności wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie mają swoich definicji legalnych lub zostały zdefiniowane w aktach prawnych spoza gałęzi prawa podatkowego.

Posiłkując się definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, działalność to zespół działań podejmowanych w jakimś celu albo funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś. Z kolei, oświata to proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie. W konsekwencji, działalność oświatowa powinna być rozumiana jako zespół działań podejmowanych w celu kształcenia oraz upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie.

Działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, tj. wytworów materialnej i umysłowej działalności społeczeństw (art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Kultura może być przy tym rozumiana jako źródło tożsamości, trwania i rozwoju wspólnoty narodowej, etnicznej, regionalnej itp. Przy czym, prowadzenie działalności kulturalnej nie zostało zarezerwowane wyłącznie dla państwowych i samorządowych instytucji kultury, lecz może być realizowane przez osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (tak np. komentarz Patrycji Antoniak-Tęsknej, Organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej, baza LEX).

Fundacja będzie prowadzić portal internetowy (…) przy udziale dotychczasowych pracowników Spółki, którzy posiadają kompetencje oraz wieloletnie doświadczenie w zakresie tworzenia treści werbalnej i wizualnej, przygotowywania materiałów do publikacji oraz specjalistyczną wiedzę techniczną. Kontynuacja współpracy z dotychczasowymi pracownikami Spółki pozwoli Fundacji na przystąpienie do prowadzenia portalu internetowego bez konieczności pozyskania specjalistów w ww. zakresie, którzy mogą nie posiadać doświadczenia przy prowadzeniu portalu o charakterze historyczno - informacyjnym.

Jak wprost zapisano w § 5 Statutu, celem Fundacji jest: (...) prowadzenie działalności mającej na celu upamiętnianie dokonań (…), krzewienie idei ochrony praw (…), wspieranie działalności (…), a także świadczenie pomocy materialnej osobom poszkodowanym w (...) lub ich rodzinom oraz prowadzenie innej działalność, charytatywnej".

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe cele statutowe wpisują się w preferowane przez ustawodawcę rodzaje działalności: działalność oświatową i działalność kulturalną. Działalność Fundacji spełnia funkcję oświatową, ponieważ jest ukierunkowana na kształcenie odbiorców i upowszechnianie wśród nich wiedzy na temat bieżących oraz historycznych dokonań (…), jak również samej idei ochrony praw (…).

Upamiętnianie dokonań oraz wspieranie działalności (…) należy rozumieć również jako działalność kulturalną. Zachowanie zdjęć w formie cyfrowej upamiętniających (…) czy (…) pozwoli na (...) oraz przysłuży się jednemu z celów statutowych Fundacji, tj. gromadzenia, opracowywania i udostępniania materiałów (…).

Pierwszorzędnym zadaniem Fundacji jest tym samym działalność oświatowa w zakresie kształcenia i rozpowszechniania wiedzy o (…) oraz działalność kulturalna w zakresie ochrony materiałów (...) związanych z (…).

Kolejna przesłanka warunkująca zastosowanie zwolnienia przedmiotowego odnosi się do tożsamości celu przeznaczenia i wydatkowania dochodu Fundacji na cele statutowe, które odpowiadają działalności preferowanej przez ustawodawcę.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, zwolnieniu przedmiotowemu podlegają dochody w części przeznaczonej na działalność statutową preferowaną przez ustawodawcę.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć i wydatkować dochód (zgromadzone środki pieniężne) na nabycie przedsiębiorstwa Spółki składającego się w szczególności ze składników niematerialnych, takich jak prawo do używania tytułu (…), logo portalu (…), autorskie prawa majątkowe do strony (…), (...) w wersji cyfrowej dotyczące (…), prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z ponad (..) pracownikami oraz z umów zawartych z zewnętrznymi kontrahentami oraz majątek ruchomy w postaci m.in. samochodu osobowego, komputera oraz (…).

Składające się na przedsiębiorstwo składniki niematerialne oraz majątek ruchomy będą bezpośrednio służyć Fundacji do realizacji celów statutowych w postaci upowszechnienia wiedzy na temat dokonań (…), idei ochrony praw (…) oraz zachowania materialnej spuścizny.

Kontynuacja publikacji czasopisma, książek, broszur, materiałów informacyjnych oraz prowadzenia portalu informacyjnego (…) pozwoli na popularyzację wiadomości na temat (…) wśród szerokiego kręgu odbiorców i zwiększenie świadomości w zakresie ochrony praw (…).

Ponadto, (…) oraz portal internetowy (…) będą wykorzystywane przez Fundację jako kanały komunikacyjne, za pośrednictwem których Fundacja będzie informować o organizowanych imprezach kulturalnych, uroczystościach czy akcjach dobroczynnych na rzecz osób (...) w (...), co pozytywnie wpłynie na wzrost zainteresowania przedsięwzięciami organizowanymi przez Fundację. Będą one stanowiły również platformę do prowadzenia kampanii informacyjnych i edukacyjnych w zakresie ochrony praw (…).

Uwzględniając działania podejmowane przez Wnioskodawcę, środki pieniężne przeznaczone na nabycie przedsiębiorstwa Spółki powinny być uznane za dochód przeznaczony i wydatkowany bezpośrednio na realizację celów statutowych Fundacji w zakresie działalności oświatowej i kulturalnej.

Na marginesie można wskazać, że transakcja sprzedaży zostanie udokumentowana umową oraz wyceną sporządzoną przez profesjonalnego rzeczoznawcę, w konsekwencji czego Fundacja będzie dysponować dokumentacją potwierdzającą sposób rozdysponowania dochodu.

Końcowo należy podkreślić, iż Fundacja nie jest jednym z podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy CIT (w tym przedsiębiorstwem państwowym, spółdzielnia, spółką przedsiębiorstwem komunalnym, samorządowym zakładem budżetowym lub jednostka organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej), dlatego wyłączenie stosowania analizowanego zwolnienia przedmiotowego nie znajdzie zastosowania.

Stanowisko Wnioskodawcy o powiązaniu zwolnienia przedmiotowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe znajduje potwierdzenie w wyrokach sądów administracyjnych oraz interpretacjach indywidualnych:

- wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10.11.2020 r., sygn. II FSK 1853/18;

- wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 06.08.2019 r. sygn. II FSK 537/19;

- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: DKIS] z 17.03.2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.30.2021.1.ANK;

- Interpretacja indywidualna DKIS z 19.05.2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2 4010.195. 2020.1.ANK;

- Interpretacja indywidualna DKIS z 04.10.2019 r., sygn. 0111-KDIB2-3 4010.267. 2019.1.HK;

- Interpretacja indywidualna DKIS z 31.07.2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.252.2019.1.KS;

- Interpretacja indywidualna DKIS z 08.08.2017 r., sygn. 0111-KDIB2-1 4010.72.2017.4.JP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienie i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych wcześniej),

- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Powyższy art. 17 ust. 1b ustawy o CIT określa wymóg bezpośredniego wydatkowania dochodu na cele preferowane przez ustawodawcę, niemniej jednak dopuszcza również możliwość tzw. pośredniego wydatkowana poprzez m.in. nabywanie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów. Uzupełnieniem powyższej reguły jest również przepis art. 17 ust. 1e ustawy CIT uprawniający do skorzystania ze zwolnienia w przypadku również „pośredniego” przeznaczenia dochodów na nabycie obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych, papierów wartościowych lub jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, nie można się zgodzić, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, w przypadku nabycia przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.

W myśl art. 4a pkt 3 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm):

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5) koncesje, licencje i zezwolenia;

6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8) tajemnice przedsiębiorstwa;

9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ze swej istoty przedsiębiorstwo jest więc przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, tym samym wydatkowanie dochodu fundacji na jego nabycie nie należy utożsamiać z przeznaczeniem tego dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Fundacja planuje nabycie całości przedsiębiorstwa prowadzonego dotychczas przez spółkę z o.o., czyli podmiot, który z natury konstrukcji prawnej przeznaczony jest do prowadzenia komercyjnej działalności gospodarczej nastawionej na osiąganie zysku. Całość przedsiębiorstwa wskutek jego nabycia przejmie we władanie Wnioskodawca jako Fundacja.

W tym przypadku dochodzi więc do nabycia całości zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczanych do prowadzenia działalności gospodarczej, a nie do wydatkowania dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Fundacja nabywając przedsiębiorstwo przeznaczone ze swej natury do prowadzenia działalności gospodarczej nie realizuje żadnego z celów statutowych określonych w ww. przepisie. Nie można uznać, że w takim przypadku dochodzi do przeznaczenia/wydatkowania dochodu np. na cele oświatowe, kulturalne, edukacyjne lub inne wymienione w powołanym przepisie. Przyznanie uprawnienia do zwolnienia w opisanym przypadku powodowałoby istotne naruszenie literalnej treści powołanych na wstępie przepisów ustawy CIT.

Ustawodawca w art. 4a pkt 3 ustawy o CIT określa definicję przedsiębiorstwa, odsyłając do przepisów Kodeksu cywilnego. Jednocześnie pojęcie to jest wykorzystywane w ustawie CIT w tych przepisach, w których ustawa przewiduje określone skutki związane z czynnościami dotyczącymi przedsiębiorstwa (np. art. 12 ust. 4 pkt 25, art. 15 ust. 1s). Zarówno w art. 17 ust. 1b jak i w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT przedsiębiorstwo nie zostało wymienione, mimo więc tego, że następnie w części lub całości będzie wykorzystywane do realizacji celów statutowych fundacji, nie oznacza to, iż na etapie jego nabycia fundacja może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zdaniem organu mimo, iż w ustawie o CIT w art. 17 ust. 1b, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, to jednak na tle powołanego przepisu (art. 17 ust. 1b) nie można dokonywać wykładni rozszerzającej literalne brzmienie ustawy w tym zakresie. Ustawodawca w ustawie CIT w odrębny sposób definiuje środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, jako pojedyncze składniki majątku, z kolei przedsiębiorstwo to szeroko zdefiniowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Wymienione składniki podlegają również innej kwalifikacji dla celów podatkowych, co nie może również pozostawać bez znaczenia na tle powołanych na wstępie przepisów dotyczących zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dodatkowo zauważyć należy, że w zakresie przeznaczenia dochodu na nabycie udziałów w spółce kapitałowej przez podmioty prowadzące tzw. działalność statutową zwolnioną m.in. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, orzecznictwo sądowe wypracowało pogląd, że takie nabycie udziałów nie uprawnia do skorzystania z ww. zwolnienia z podatku, m.in. wyroki: II FPS 4/09, II FSK 1654/07, II FSK 2710/12, II FSK 2965/14, I SA/Bk 1151/16, I SA/Wr 80/17, I SA/Gl 1242/17.

Czynności wniesienia aportu do spółki kapitałowej, nie można uznać za cel społecznie użyteczny, warunkujący podatnikowi zwolnienie, określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Ponieważ objęcie udziałów spółki kapitałowej wykracza poza cele społecznie użyteczne, których spełnienie daje podatnikowi możliwość zwolnienia od podatku dochodowego, fundacja wnosząc do spółki aport (...), nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie wspomnianego przepisu.

Nabycie przedsiębiorstwa spółki z o.o. co do istoty nie stanowi tożsamej czynności co nabycie udziałów w takiej spółce, niemniej jednak w obu przypadkach mamy do czynienia z czynnością, której nie można uznać za realizację celu społecznie użytecznego.

Z uwagi na powyższe nie można uznać, że dochód przeznaczony na zakup przedsiębiorstwa spełnia warunki zwolnienia zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00