Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.864.2023.2.MC

Prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT przewidzianej dla eksportu towarów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT przewidzianej dla eksportu towarów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 marca 2024 r. (wpływ 11 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: ,,Wnioskodawca” bądź „Spółka”) działająca na rynku od 2001 r. produkująca farby i tynki dekoracyjne, impregnaty i bejce do drewna oraz inne preparaty niezbędne przy budowie lub remoncie domów i obiektów użytkowych. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi czynności opodatkowane podatkiem VAT i od całości uzyskiwanych dochodów podlega opodatkowaniu w Polsce.

Spółka sprzedaż ww. towarów prowadzi również internetowo. Sprzedaż odbywa się na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Towary zamawiane ze sklepu internetowego są wysyłane do klientów za pośrednictwem firmy kurierskiej.

Z uwagi na nową wersję unijnego systemu obsługi eksportu (systemu ....), który w Polsce musi zostać wdrożony w maju 2024 r., firmy kurierskie, w tym firma kurierska, z usług której korzysta Spółka, jest już na etapie wdrażania nowego rozwiązania.

Nowy proces odprawy celnej wiązać się ma ze zmianami w dokumentacji eksportu. Niniejszym wnioskiem, Spółka chciałaby potwierdzić możliwość stosowania 0% stawki VAT w eksporcie na podstawie dokumentów, którymi będzie dysponowała korzystając z nowej wersji systemu ..... Proces składania zamówienia wygląda obecnie następująco: Klient składa zamówienie, które następnie opłaca w całości na rachunek bankowy w postaci przelewów (przelew tradycyjny, przelew online). Zamówienie jest przekazywane do magazynu i działu logistyki. Po skompletowaniu zamówienia, wystawiany jest:

1)dokument WZ (dokument dotyczący obrotu magazynowego polegający na przekazaniu towaru z magazynu oraz przeznaczenia go na sprzedaż) oraz

2)faktura, która każdorazowo dołączana jest do przesyłki.

Korzystając z nowej wersji systemu ...., Spółka będzie następnie przygotowywała zlecenie odprawy eksportowej oraz zamawiała kuriera, który odbierze z magazynu Spółki przesyłkę. Każdorazowo Spółka, po nadanym numerze nadawczym, będzie miała możliwość śledzenia przesyłki na stronie internetowej firmy kurierskiej, dzięki czemu każdorazowo będzie posiadała informacje o statusie paczki - status „doręczono”.

Ponadto, każdorazowo, po opuszczeniu przez paczkę terytorium Unii Europejskiej, Spółka będzie otrzymywała od firmy kurierskiej dokument o nazwie „Potwierdzenie odprawy kurierskiej”. Dokument ten, opatrzony numerem zgłoszenia celnego oraz datą, będzie zawierał oświadczenie firmy kurierskiej o tym, że dana przesyłka, oznaczona danym numerem listu przewozowego, została odprawiona w zgłoszeniu kurierskim i opuściła obszar Unii Europejskiej. Spółka nie będzie posiadała komunikatu IE-599.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazano:

1.Spółka jest podatnikiem podatku VAT-UE.

2.„Firma kurierska”, o której mowa we wniosku, to inna firma niż ..... świadcząca usługi kurierskie.

3.Wywóz towarów, o których mowa we wniosku, w ramach transakcji objętych zakresem zadanego pytania, następuje z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej.

4.Wywóz towarów, o których mowa we wniosku, w ramach transakcji objętych zakresem zadanego pytania, następuje w ramach transportu o nieprzerwalnym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu do chwili wywozu tego towaru poza terytorium Unii Europejskiej nie wystąpiły przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego.

5.Wskazane we wniosku dokumenty dotyczące transakcji objętych pytaniem wniosku, w ocenie Spółki:

a)Jednoznacznie potwierdzają wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej - każdorazowo, po opuszczeniu przez paczkę terytorium Unii Europejskiej, Spółka otrzymuje od firmy kurierskiej dokument o nazwie „Potwierdzenie odprawy kurierskiej”,

b)Potwierdzają jednoznacznie doręczenie towarów do klienta – Spółka ma możliwość śledzenia przesyłki na stronie internetowej firmy kurierskiej, dzięki czemu każdorazowo posiada informacje o statusie paczki „doręczono”,

c)Pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu - Spółka posiada fakturę zawierającą wszystkie dane nabywcy.

6.Każdorazowo Spółka jest w posiadaniu dokumentów (dowodów), objętych zakresem zadanego we wniosku pytania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. potwierdzeniem statusu „doręczone” w systemie firmy kurierskiej oraz otrzymanym od tej firmy dokumentem „Potwierdzenie odprawy kurierskiej”.

Pytanie

Czy w przypadku opisanym powyżej, tj. gdy Spółka będzie dokonywać faktycznego wywozu towarów z kraju poza teren Unii Europejskiej, czego potwierdzeniem będzie status „doręczone w systemie firmy kurierskiej oraz otrzymany od tej firmy dokument „Potwierdzenie odprawy kurierskiej zawierający oświadczenie, że dany towar opuścił terytorium Unii Europejskiej, będzie miała ona prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT przewidzianej dla eksportu towarów?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, w przypadku opisanym powyżej, tj. gdy Spółka będzie dokonywać faktycznego wywozu towarów z kraju poza teren Unii Europejskiej, czego potwierdzeniem będzie status „doręczone w systemie firmy kurierskiej oraz otrzymany od tej firmy dokument „Potwierdzenie odprawy kurierskiej zawierający oświadczenie, że dany towar opuścił terytorium Unii Europejskiej, będzie miała ona prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT przewidzianej dla eksportu towarów.

Zgodnie z definicją eksportu towarów wskazaną w ustawie o VAT, przez eksport rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT w eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0%, przy czym jej zastosowanie możliwe jest pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Ustawa o VAT wskazuje na dokumenty potwierdzające wywóz towarów, jednak w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT posługuje się sformułowaniem „w szczególności co prowadzi do wniosku, że przewidziany w tym przepisie katalog jest otwarty, a wymienione w nim dokumenty stanowią jedynie przykłady dokumentów uznanych za dowód potwierdzający dostawę i wywóz towaru poza granicę Unii Europejskiej.

Zgodnie z powyższą regulacją, dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej są w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu - tzw. komunikat IE 599,

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność,

3)zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny - tzw. dokument SAD.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 23 lutego 2021 r. również potwierdził, że wskazane powyżej dokumenty są jedynie przykładami, a podatnik, jeżeli posiada inne wiarygodne dowody potwierdzające faktyczny wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jest uprawniony do zastosowania 0% stawki VAT przewidzianej dla eksportu: „katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a u.p.t.u. jest katalogiem otwartym, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu” (sygn. akt I SA/GI 1459/20).

W świetle powyższych regulacji, wskazać należy na najważniejszy aspekt pozwalający rozpoznać charakter czynności jakiej dokonuje podatnik, bowiem w celu uznania czynności za eksport towarów niezbędne jest, wraz z transportem wysyłanych poza terytorium Unii Europejskiej towarów, dokonanie dostawy towarów, czyli przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (zob. definicja dostawy towarów z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. W niniejszej sprawie prawo do rozporządzania towarem jak właściciel każdorazowo będzie przeniesione na klienta, czego potwierdzeniem będą posiadane przez Spółkę dokumenty:

1)Faktura,

2)Status „doręczono w systemie firmy kurierskiej umożliwiającej śledzenie paczki,

3)Dokument „Potwierdzenie odprawy kurierskiej, zawierający oświadczenie, o tym że dana paczka opuściła terytorium Unii Europejskiej.

Spółka posiadając powyższe dokumenty będzie w stanie jednoznacznie wykazać, że konkretny towar będący przedmiotem dostawy eksportowej opuścił terytorium Unii Europejskiej i został odebrany prze klienta poza jej terytorium. Wskazane przez Spółkę dokumenty nie są dokumentami, które zostały literalnie wymienione w art. 41 ust 6a ustawy o VAT, jednakże będą dokumentami, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

W konsekwencji uznać należy, że w przypadku gdy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Spółka dysponuje powyższymi dokumentami, ma ona prawo opodatkować dokonywane dostawy towarów z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Nie można zapominać również o wnioskach płynących z orzecznictwa TSUE. W wyroku z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie czeskiej C-275/18 Milan Vinś dotyczącej podatnika, który wysyłał pocztą poza terytorium Unii Europejskiej przedmioty kolekcjonerskie, TSUE uznał, że jeśli bezsporne jest, że towary faktycznie zostały wyprowadzone poza terytorium UE (przesłanka materialnoprawna eksportu została spełniona), to brak spełnienia wymogów formalnych w postaci objęcia towarów celną procedurą wywozu nie może skutkować tym, że eksporter traci prawo do skorzystania ze zwolnienia VAT w eksporcie (zgodnie z polskimi przepisami traci prawo do 0% stawki VAT). Zgodnie z treścią ww. wyroku, istnieją tylko dwie sytuacje, w których niedopełnienie wymogów formalnych może doprowadzić do utraty prawa do stawki 0%:

1)gdy podatnik umyślnie uczestniczył w oszustwie podatkowym i naraził na niebezpieczeństwo funkcjonowanie wspólnego systemu VAT,

2)naruszenie wymogu formalnego skutkuje uniemożliwieniem przedstawienia przekonywającego dowodu spełnienia wymogów materialnych.

Spółka wskazuje ponadto na wyrok TSUE z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie C-656/19, który odnosi się do zwolnienia z VAT dla zagranicznych podróżnych, jednakże w swojej treści podnosi kwestie ogólne dla stosowania regulacji prawnych związanych z eksportem uwarunkowanym dopełnieniem wymogów formalnych. W powołanym wyroku, TSUE stanął na stanowisku, iż „art. 146 ust. 1 lit. b) i art. 147 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one orzecznictwu krajowemu, zgodnie z którym w przypadku gdy organ podatkowy stwierdzi, że przesłanki zwolnienia z VAT przewidziane dla towarów przewożonych w bagażu osobistym podróżnych nie zostały spełnione, lecz dane towary faktycznie zostały przetransportowane przez nabywcę poza terytorium Unii, to jest on zobowiązany do zbadania, czy zwolnienie z VAT przewidziane w tym art. 146 ust. 1 lit. b) może zostać zastosowane do danej dostawy, nawet jeśli właściwe formalności celne nie zostały dochowane, a przy zakupie nabywca nie miał zamiaru skorzystać z tego ostatniego zwolnienia”.

Trybunał podniósł również, że państwa członkowskie muszą przestrzegać ogólnych zasad prawa wchodzących w skład porządku prawnego Unii, do których należą w szczególności zasady pewności prawa, proporcjonalności i ochrony uzasadnionych oczekiwań (zob. podobnie wyroki: z dnia 28 lutego 2018 r., C-307/16, pkt 33 i przytoczone tam orzecznictwo, a także wyrok z dnia 17 października 2019 r. C-653/18, pkt 26). W odniesieniu do tej zasady, Trybunał przypomniał, że praktyka krajowa uzależniająca prawo do zwolnienia z podatku VAT od spełnienia obowiązków formalnych, nie uwzględniając jednocześnie przesłanek materialnoprawnych, wykracza poza to, co jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego poboru podatku (zob. również wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 października 2019 r. w sprawie C-653/18).

Orzecznictwo TSUE prezentuje zatem jednolity pogląd uznający niekwestionowany prymat przesłanek materialnoprawnych nad przesłankami formalnymi, które mimo, że są wymagane przez ustawodawstwo krajowe i winny być respektowane, nie powinny pozbawiać podatnika prawa do realizacji swoich uprawnień przy ich niedopełnieniu, zwłaszcza gdy podatnik dysponuje innymi dokumentami potwierdzającymi - w tym przypadku - wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej – „(...) należy odmówić skorzystania ze zwolnienia z VAT przewidzianego w owym art. 146 ust. 1 lit. b), jeżeli naruszenie wymogu formalnego skutkuje uniemożliwieniem przedstawienia przekonywającego dowodu na to, że zostały spełnione przesłanki materialnoprawne warunkujące zastosowanie tego zwolnienia (sprawa C-656/19).

W świetle powyższych analiz regulacji unijnych i krajowych oraz przenosząc wypracowane stanowisko na grunt niniejszej sprawy, ustalić można pewną hierarchię przesłanek zezwalających na zastosowania 0% stawki podatku VAT przy eksporcie towarów wskazując jednocześnie na te, które są bezwzględnie wymagane.

1)W pierwszej kolejności do zastosowania 0% stawki podatku VAT w eksporcie jest ustalenie, że towar fizycznie opuścił terytorium Unii Europejskiej - jest to warunek bezwzględnie wymagany wprost przez art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przedstawiający definicję eksportu jako dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej stanowiący prawną „furtkę do analizy kolejnych regulacji ustawy o VAT.

2)Następnie, należy ustalić czy podatnik jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie przewidzianym przez ustawodawcę (art. 41 ust. 6 ustawy o VAT) - w ocenie Wnioskodawcy warunek ten również jest bezwzględnie wymagany.

3)Ostatnim etapem jest ustalenie rodzaju dokumentu jaki posiada podatnik, który stanowi formalne potwierdzenie wywozu towaru za obszar Unii Europejskiej. Nie można zapominać, że ustawa o VAT, jak już wyżej omówiono, wskazuje jedynie na przykładowe dokumenty potwierdzające wywóz towarów. Oznacza to, że nieposiadanie przez Spółkę dokumentów wskazanych w tym przepisie, nie pozbawia jej prawa do zastosowania 0% stawki VAT w eksporcie, o ile jest ona w stanie w inny sposób - w tym przypadku za pomocą wiarygodnych i niepodważalnych dokumentów - udowodnić, że sprzedawany przez nią towar, fizycznie opuścił terytorium Unii Europejskiej, a więc został spełniony bezwzględnie wymagany przez ustawę o VAT warunek, o którym mowa w punkcie 1). Dostrzegają to również polskie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 września 2014 r., sygn. akt I FSK 1304/13, który potwierdził, że jeżeli okoliczności wywozu towaru poza Unię Europejską zostaną wykazane innymi dowodami, to organy podatkowe nie mogą tego pomijać.

W ocenie Spółki, dokumenty jakie posiada są niepodważalnym dowodem faktycznego opuszczenia granic Unii Europejskiej przez towary, co uprawnia Spółkę do zastosowania 0% stawki VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT. Potwierdzenie swojego stanowiska Spółka znajduje również w aktualnym orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych, m.in. w wyroku WSA w Białymstoku z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. akt I SA/Bk 282/23.

Mając powyższe na względzie, w przypadku opisanym powyżej, tj. gdy Spółka będzie dokonywać faktycznego wywozu towarów z kraju poza teren Unii Europejskiej, czego potwierdzeniem będzie status „doręczone w systemie firmy kurierskiej oraz otrzymany od tej firmy dokument „Potwierdzenie odprawy kurierskiej zawierający oświadczenie, że dany towar opuścił terytorium Unii Europejskiej, będzie miała ona prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust 4 ustawy o VAT przewidzianej dla eksportu towarów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest eksport towarów.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

·ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),

·wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” zapobiegnie sprzedaży towarów, która to sprzedaż mogłaby być faktycznie nieopodatkowana w sytuacji braku wywozu towarów i zastosowania preferencyjnej stawki 0%.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością produkującą farby i tynki dekoracyjne, impregnaty i bejce do drewna oraz inne preparaty niezbędne przy budowie lub remoncie domów i obiektów użytkowych. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi czynności opodatkowane podatkiem VAT i od całości uzyskiwanych dochodów podlega opodatkowaniu w Polsce. Sprzedaż odbywa się na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Towary zamawiane ze sklepu internetowego są wysyłane do klientów za pośrednictwem firmy kurierskiej. Proces składania zamówienia wygląda obecnie następująco: Klient składa zamówienie, które następnie opłaca w całości na rachunek bankowy w postaci przelewów. Zamówienie jest przekazywane do magazynu i działu logistyki. Po skompletowaniu zamówienia, wystawiany jest:

dokument WZ (dokument dotyczący obrotu magazynowego polegający na przekazaniu towaru z magazynu oraz przeznaczenia go na sprzedaż) oraz

faktura, która każdorazowo dołączana jest do przesyłki.

Korzystając z nowej wersji systemu ....., Spółka będzie następnie przygotowywała zlecenie odprawy eksportowej oraz zamawiała kuriera, który odbierze z magazynu Spółki przesyłkę. Każdorazowo Spółka, po nadanym numerze nadawczym, będzie miała możliwość śledzenia przesyłki na stronie internetowej firmy kurierskiej, dzięki czemu każdorazowo będzie posiadała informacje o statusie paczki - status „doręczono”. Każdorazowo, po opuszczeniu przez paczkę terytorium Unii Europejskiej, Spółka będzie otrzymywała od firmy kurierskiej dokument o nazwie „Potwierdzenie odprawy kurierskiej”. Dokument ten, opatrzony numerem zgłoszenia celnego oraz datą, będzie zawierał oświadczenie firmy kurierskiej o tym, że dana przesyłka, oznaczona danym numerem listu przewozowego, została odprawiona w zgłoszeniu kurierskim i opuściła obszar Unii Europejskiej. Spółka nie będzie posiadała komunikatu IE-599.

Jak podano w uzupełnieniu wniosku, Spółka jest podatnikiem podatku VAT-UE. Firma kurierska, o której mowa we wniosku, to inna firma niż ...... świadcząca usługi kurierskie. Wywóz towarów, o których mowa we wniosku, w ramach transakcji objętych zakresem zadanego pytania, następuje z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej.

Wskazane we wniosku dokumenty dotyczące transakcji objętych pytaniem wniosku, w ocenie Spółki:

a)Jednoznacznie potwierdzają wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej - każdorazowo, po opuszczeniu przez paczkę terytorium Unii Europejskiej, Spółka otrzymuje od firmy kurierskiej dokument o nazwie „Potwierdzenie odprawy kurierskiej”,

b)Potwierdzają jednoznacznie doręczenie towarów do klienta - Spółka ma możliwość śledzenia przesyłki na stronie internetowej firmy kurierskiej, dzięki czemu każdorazowo posiada informacje o statusie paczki „doręczono”,

c)Pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu - Spółka posiada fakturę zawierającą wszystkie dane nabywcy.

Odnosząc się do kwestii objętych zakresem postawionego przez Państwa pytania należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mogli Państwo opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - muszą Państwo posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu .... (Automatyczny System Eksportu). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia (urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej) niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system ....generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599, może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego. Zatem dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie .....,

wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,

elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem ...., jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” - wygenerowane w systemie ....lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.

Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy w świetle powołanych przepisów prawa wskazać należy, że posiadane przez Państwa dokumenty dotyczące transakcji objętych pytaniem wniosku, nie są dokumentami o charakterze urzędowym, mają one jedynie charakter informacyjny. W przypadku, o którym mowa we wniosku, to nie właściwy organ celny krajowy lub innego państwa członkowskiego lecz podmiot gospodarczy, tj. firma kurierska inna niż..... świadcząca usługi kurierskie, potwierdza wywóz poza terytorium UE. Uwzględniając powyższe należy wskazać, że ww. firma kurierska, która daje Państwu możliwość śledzenia przesyłki na stronie internetowej dzięki czemu będziecie Państwo posiadali informacje o statusie paczki - status „doręczono” oraz od której otrzymujecie Państwo dokument o nazwie „Potwierdzenie odprawy kurierskiej” po opuszczeniu przez paczkę terytorium Unii Europejskiej, nie jest operatorem wyznaczonym, o którym mowa w ustawie Prawo pocztowe.

Tym samym, potwierdzenie statusu „doręczone” w systemie firmy kurierskiej oraz otrzymany od firmy kurierskiej dokument „Potwierdzenie odprawy kurierskiej” zawierający oświadczenie, że dany towar opuścił terytorium Unii Europejskiej nie są dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium UE, o których mowa w art. 41 ust. 6 i ust. 6a ustawy. W konsekwencji na podstawie dokumentów opisanych we wniosku nie mogą Państwo zastosować stawki VAT w wysokości 0% przewidzianej dla eksportu towarów.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Odnosząc się do powołanego przez Państwa wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 2019 r. w sprawie C-275/18 wskazać należy, że zapadł w okolicznościach, w których podmiot wysyłał przedmioty kolekcjonerskie poza terytorium Unii Europejskiej pocztą i był w stanie wykazać ten fakt za pomocą dokumentów wydanych przez służby pocztowe. A zatem ww. wyrok zapadł w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”.

Z kolei powołany przez Państwa wyrok TSUE z 17 grudnia 2020 r. w sprawie C-656/19, dotyczył kwestii zwolnienia z VAT towarów przewożonych w bagażu osobistym dla zagranicznych podróżnych, a zatem zagadnienia nieobjętego zakresem niniejszej sprawy.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych wskazuję, że są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00