Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 marca 2024 r., sygn. I SA/Gl 1143/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Kozłowska (spr.), Sędzia WSA Agata Ćwik-Bury, Asesor WSA Piotr Pyszny, Protokolant Ewelina Cyroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 marca 2024 r. sprawy ze skargi R. S.A. w restrukturyzacji w R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 23 czerwca 2023 r. nr SKO.FP/41.4/246/2023/11789 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2017 r. i 2018 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej: organ odwoławczy) decyzją z 23 czerwca 2023 r. nr SKO.FP/41.4/246/2023/11789, po rozpoznaniu odwołania R. S.A. w restrukturyzacji w R. (dalej: podatnik, Spółka, skarżąca), od decyzji Prezydenta Miasta R. (dalej: organ pierwszej instancji) z 21 lutego 2022 r. nr [...], odmawiającej stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2017 i 2018, na podstawie art. 233 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z

2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), dalej: O.p. uchyliło w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ.

Powyższa decyzja organu odwoławczego została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 2 lutego 2021 r. Spółka zwróciła się do organu pierwszej instancji z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2017 i 2018 w łącznej kwocie 621.177 zł, podnosząc, że nieprawidłowo objęto opodatkowaniem grunty i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej, w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, która podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. 2017 r. poz. 1785 z późn. zm.), dalej: u.p.o.l. Jednocześnie Spółka złożyła korekty deklaracji. Spółka wyjaśniła, że w latach 2017-2018 grunty i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej były udostępniane przewoźnikom kolejowym, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) u.p.o.l. Spółka nie ma umowy zawartej z przewoźnikiem z uwagi na sporadycznie wykonywane przewozy na jej infrastrukturze przez przewoźnika licencjonowanego. Zaznaczyła, że dla zwolnienia wystarczającym jest udokumentowanie przewozów, co uczyniła dołączając stosowną dokumentację do wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Działki objęte wnioskiem, w latach 2017- 2018, zajęte były w części przez infrastrukturę kolejową. Spółka nie ma możliwości określenia powierzchni gruntu zajętego faktycznie na elementy infrastruktury kolejowej oraz powierzchni gruntu zajętego na inne cele. Niemniej jednak zgodnie z ukształtowaną, jednolitą linią orzeczniczą, zwolnieniu podlega powierzchnia całej działki ewidencyjnej, nawet jeśli tylko w części jest zajęta przez infrastrukturę kolejową. Przedmiotowa infrastruktura jest prywatną w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym, ale art. 7 u.p.o.l. nie wyłącza możliwości zwolnienia infrastruktury kolejowej, będącej infrastrukturą prywatną, jeśli tylko wchodzi w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym. Spółka dołączyła umowę bocznicową z 28 marca 2001 r. zawartą z P. S.A. wraz z planem obsługi punktu zdawczo-odbiorczego bocznicy Spółki obowiązującym od 1 lipca 2020 r. i stanowiącym załącznik do umowy bocznicowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00