Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.25.2024.2.MAZ
Opodatkowanie stawką w wysokości 0% importowej i eksportowej usługi spedycyjnej, realizowanych na trasach między Turcją a Polską oraz Turcją a państwem UE oraz opodatkowanie na terytorium kraju usługi wewnątrzwspólnotowej usługi spedycyjnej
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej importowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – Polska (część pytania nr 1);
- nieprawidłowe w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej importowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – państwo UE (część pytania nr 1);
- prawidłowe w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej eksportowej usługi spedycyjnej na trasie Polska – Turcja (część pytania nr 2);
- nieprawidłowe w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej eksportowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – państwo UE (część pytania nr 2);
- prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT na terytorium kraju wewnątrzwspólnotowej usługi spedycyjnej, która nie stanowi usługi transportu międzynarodowego (pytanie nr 3).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 22 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący opodatkowania stawką w wysokości 0% importowej i eksportowej usługi spedycyjnej, realizowanych na trasach między Turcją a Polską oraz Turcją a państwem UE oraz opodatkowania na terytorium kraju usługi wewnątrzwspólnotowej usługi spedycyjnej, wpłynął 23 stycznia 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 marca 2024 r. (wpływ 11 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) świadczy usługi transportowe, usługi logistyczne, usługi magazynowania. Wnioskodawca pobiera stawkę „all-in” – nie świadczy typowo usług celnych, lecz jeżeli podczas transportu wystawia dokumenty celne lub opłaca odprawę celną, to koszty wlicza do stawki za usługę spedycyjną. Zakres działalności Wnioskodawcy realizowany jest w myśl zasady „logistyka od drzwi do drzwi”. Usługi są świadczone na rzecz polskich podatników, a nie firm spoza Polski.
Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji dotyczy opodatkowania podatkiem VAT międzynarodowych usług spedycyjnych – importowych oraz eksportowych na trasie Polska – Turcja lub na trasie Turcja – państwo UE, a także wewnątrzwspólnotowych usług spedycyjnych (realizowanych na trasie Polska – państwo UE lub państwo UE – Polska). Wniosek dotyczy trzech stanów faktycznych.
Stan faktyczny nr 1 – importowa usługa spedycyjna
Importowa usługa spedycyjna może być realizowana na trasie Turcja – Polska lub na trasie Turcja – państwo UE. W przypadku importowych usług spedycyjnych Wnioskodawca gromadzi następujące dokumenty, które potwierdzają wykonanie usługi:
Stan faktyczny nr 2 – eksportowa usługa spedycyjna
Eksportowa usługa spedycyjna może być realizowana na trasie Polska – Turcja lub państwo UE – Turcja. Natomiast w przypadku eksportowych usług spedycyjnych Wnioskodawca posiada dokument CMR z dostawy (lub inny dokument, z którego wynika opuszczenie obszaru UE przez towar np. IE 599).
Dokument CMR zawiera następujące informacje:
-imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;
- określenie towarów i ich ilości.
Stan faktyczny nr 3 – wewnątrzwspólnotowa usługa spedycyjna
Wewnątrzwspólnotowa usługa spedycyjna może być realizowana na trasie Polska – państwo UE lub na trasie państwo UE – Polska. W przypadku wewnątrzwspólnotowej usługi spedycyjnej Wnioskodawca posiada dokument CMR z dostawy, a także fakturę własną na usługę spedycyjną.
W piśmie z 4 marca 2024 r. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia zawartego we wniosku opis stanu faktycznego przez jednoznaczne wskazanie:
a) Czy w przypadku importowych i eksportowych usług spedycyjnych realizowanych na trasie Turcja – państwo UE oraz państwo UE – Turcja, trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju?
b) Czy w przypadku importowej usługi spedycyjnej posiadają Państwo dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów? Proszę o podanie jaki to dokument.
c) Czy w przypadku eksportowej usługi spedycyjnej posiadają Państwo fakturę własną, dokumentującą świadczenie tej usługi?
d) Czy w przypadku eksportowej usługi spedycyjnej posiadają Państwo dowód wywozu towarów, potwierdzony przez właściwy organ celny?
W uzupełnieniu wniosku z 11 marca 2024 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane pytania Organu:
a) W przypadku importowych i eksportowych usług spedycyjnych realizowanych na trasie Turcja - państwo UE oraz państwo UE - Turcja trasa nie przebiega przez terytorium kraju.
b) W przypadku importowej usługi spedycyjnej Wnioskodawca posiada dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Jest to w zgłoszeniu celnym na druku SAD (przy zgłoszeniu celnym w formie papierowej) lub w poświadczonym zgłoszeniu celnym PZC.
c) Tak.
d) Tak.
Pytania (pytanie nr 3 przeformułowane w uzupełnieniu wniosku z 11 marca 2024 r.)
1. Czy dokumentacja gromadzona przez Wnioskodawcę w przypadku importowej usługi spedycyjnej upoważnia do korzystania ze stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT w przypadku usług transportu międzynarodowego (stan faktyczny nr 1)?
2. Czy dokumentacja gromadzona przez Wnioskodawcę w przypadku eksportowej usługi spedycyjnej upoważnia do korzystania ze stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT w przypadku usług transportu międzynarodowego (stan faktyczny nr 2)?
3. Czy wewnątrzwspólnotowa usługa spedycyjna opisana w stanie faktycznym nr 3 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski oraz czy znajdą do niej zastosowanie przepisy o usługach transportu międzynarodowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy, zgromadzona dokumentacja w przypadku importowej usługi spedycyjnej upoważnia do korzystania ze stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT w przypadku usług transportu międzynarodowego (stan faktyczny nr 1).
Ad 2. Zdaniem Wnioskodawcy, zgromadzona dokumentacja w przypadku eksportowej usługi spedycyjnej upoważnia do korzystania ze stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT w przypadku usług transportu międzynarodowego (stan faktyczny nr 2).
Ad 3. Zdaniem Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowa usługa spedycyjna opisana w stanie faktycznym nr 3 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski i nie stanowi usługi transportu międzynarodowego.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:
1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
2) przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
3) usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
W myśl art. 83 ust. 4 ustawy VAT, nie jest usługą, o której mowa w ust. 3, przewóz osób lub towarów w przypadku gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych osób lub towarów znajduje się na terytorium kraju, a przewóz poza terytorium kraju ma wyłącznie charakter tranzytu.
Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1) towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2) towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
4) osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Usługi, o których mowa w niniejszym wniosku, są świadczone na rzecz polskich podatników, a nie firm spoza Polski.
Ad 1.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że usługa opisana w stanie faktycznym nr 1 (importowa usługa spedycyjna) stanowi usługę transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT. Dokumenty będące w posiadaniu Wnioskodawcy, dokumentujące importową usługę spedycyjną spełniają wszelkie wymogi określone w powyższych przepisach ustawy VAT.
W przypadku importowych usług spedycyjnych Wnioskodawca gromadzi następujące dokumenty, które potwierdzają wykonanie usługi:
1) dokument CMR z dostawy (co odpowiada wymogowi określonemu w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy VAT),
2) dokument SAD (co odpowiada wymogowi określonemu w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy VAT),
3) faktura własna (co odpowiada wymogowi określonemu w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy VAT).
Zdaniem Wnioskodawcy, zgromadzona dokumentacja w przypadku importowej usługi spedycyjnej upoważnia do korzystania ze stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT w przypadku usług transportu międzynarodowego (stan faktyczny nr 1). Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np. z dnia 23 października 2023 r., nr 0114-KDIP1-2. 4012.378.2023.1.SST lub z dnia 20 października 2023 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.361.2023.1.SST.
Ad 2. [ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 11 marca 2024 r.]
Usługa opisana w stanie faktycznym nr 2 (eksportowa usługa spedycyjna) stanowi usługę transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT. Dokumenty będące w posiadaniu Wnioskodawcy, dokumentujące importową [winno być „eksportową” – przypis Organu] usługę spedycyjną, spełniają wszelkie wymogi określone w powyższych przepisach ustawy VAT.
W przypadku eksportowych usług spedycyjnych Wnioskodawca gromadzi następujące dokumenty, które potwierdzają wykonanie usługi:
1) dokument CMR z dostawy (lub inny dokument, z którego wynika opuszczenie obszaru UE przez towar, np. IE 599),
2) faktura wystawiona przez spedytora.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgromadzona dokumentacja upoważnia do stosowania stawki 0% dla opisanej usługi spedycyjnej, będącej usługą transportu międzynarodowego.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji z dnia 29 czerwca 2023 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.155.2023.2.JO oraz z dnia 23 października 2023 r., nr 0114-KDIP1-2. 4012.378.2023.1.SST.
Ad 3. [ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 11 marca 2024 r.]
Usługa opisana w stanie faktycznym nr 3 (wewnątrzwspólnotowa usługa spedycyjna) nie może zostać uznana za usługę transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT. Całość transportu ma miejsce na terytorium Unii Europejskiej.
Usługi Wnioskodawcy, w ramach których towary są transportowane z lub do innych państw członkowskich UE, nie mieszczą się w zakresie art. 83 ust. 3 ustawy VAT. Wskazany przepis odnosi się bowiem do sytuacji, kiedy towary są wysyłane lub pochodzą z państw trzecich (państw niebędących członkami UE).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej importowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – Polska (część pytania nr 1);
- nieprawidłowe w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej importowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – państwo UE (część pytania nr 1);
- prawidłowe w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej eksportowej usługi spedycyjnej na trasie Polska – Turcja (część pytania nr 2);
- nieprawidłowe w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej eksportowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – państwo UE (część pytania nr 2);
- prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT na terytorium kraju wewnątrzwspólnotowej usługi spedycyjnej, która nie stanowi usługi transportu międzynarodowego (pytanie nr 3).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak wskazano w art. 2 pkt 2 ustawy:
Przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o VAT:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak wskazano w art. 2 pkt 7 ustawy:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Jak wskazano w art. 28a pkt 1 lit. a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału, ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6.
W myśl art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
W art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy o VAT wskazano, że:
Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej.
Jak stanowi art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Jak wskazano w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT:
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
W myśl art. 83 ust. 4 ustawy:
Nie jest usługą, o której mowa w ust. 3, przewóz osób lub towarów w przypadku gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych osób lub towarów znajduje się na terytorium kraju, a przewóz poza terytorium kraju ma wyłącznie charakter tranzytu.
Zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy:
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
2) towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
3) towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
4) osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Państwa wątpliwości dotyczą:
- możliwości opodatkowania stawką w wysokości 0% importowej usługi spedycyjnej na podstawie posiadanej dokumentacji (pytanie nr 1),
- możliwości opodatkowania stawką w wysokości 0% eksportowej usługi spedycyjnej na podstawie posiadanej dokumentacji (pytanie nr 2),
- opodatkowania podatkiem VAT na terytorium kraju wewnątrzwspólnotowej usługi spedycyjnej, która nie stanowi usługi transportu międzynarodowego (pytanie nr 3).
Prawo do zastosowania stawki w wysokości 0% do usług transportu międzynarodowego, wynika z treści art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy. Przy czym w pierwszej kolejności niezbędne jest ustalenie, czy opisane przez Wnioskodawcę usługi są usługami transportu międzynarodowego towarów, zdefiniowanymi w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy.
Wnioskodawca podał, że świadczy importową usługę spedycyjną na trasach Turcja – Polska lub Turcja – państwo UE. Przy czym usługa realizowana na trasie Turcja – państwo UE nie przebiega przez terytorium kraju. W tym wypadku – jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy – Turcja oznacza terytorium państwa trzeciego, niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej. Zauważyć więc należy, że usługę przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej (Turcja) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju należy rozumieć jako usługę transportu międzynarodowego towarów, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VAT. Usługą transportu międzynarodowego będą również usługi pośrednictwa i spedycji, związane z usługami, o których mowa m.in. w art. 83 ust. 3 pkt 1, jak wynika z treści art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy. Reasumując – importowa usługa spedycji realizowana przez Spółkę na trasie Turcja – Polska będzie stanowiła usługę transportu międzynarodowego towarów.
Importowa usługa spedycji na trasie Turcja - Polska jest świadczona przez Spółkę na rzecz polskich podatników, co stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy oznacza, że miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium kraju. Opodatkowanie takiej usługi stawką w wysokości 0% – zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 – wymaga przedstawienia dokumentów stanowiących dowód ich świadczenia, wymienionych w art. 83 ust. 5 ustawy.
Wnioskodawca podał, że gromadzi następujące dokumenty, potwierdzające wykonanie importowej usługi spedycyjnej: dokument CMR z dostawy; dokument SAD; fakturę własną. Spółka wskazała również, że posiada dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Jest to w zgłoszeniu celnym na druku SAD (przy zgłoszeniu celnym w formie papierowej) lub w poświadczonym zgłoszeniu celnym PZC. Oznacza to więc, że Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających świadczenie importowej usługi spedycyjnej, stanowiącej usługę transportu międzynarodowego na trasie Turcja – Polska. W konsekwencji zgromadzona dokumentacja uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania stawki w wysokości 0% dla importowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – Polska.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dla części pytania nr 1, dotyczącej opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej importowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – Polska, należy uznać za prawidłowe.
Spółka podała, że importowa usługa spedycyjna może też być realizowana na trasie Turcja – państwo UE. Przy czym w uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że ta usługa realizowana na trasie Turcja – państwo UE nie przebiega przez terytorium kraju. Oznacza to, że tak opisana usługa nie może zostać zakwalifikowana jako usługa transportu międzynarodowego, ponieważ nie spełnia definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT – trasa nie przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. W konsekwencji fakt posiadania dokumentacji stanowiącej dowód świadczenia usługi na trasie Turcja – państwo UE nie daje Wnioskodawcy prawa do zastosowania do tych usług stawki w wysokości 0%, przewidzianej dla świadczonych usług transportu międzynarodowego.
W związku z tym, że importowa usługa spedycyjna na trasie Turcja – państwo UE jest świadczona na rzecz polskich podatników, to miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Zatem tak opisana usługa podlega opodatkowaniu stawką VAT właściwą dla tej usługi na terytorium kraju. W tym wypadku nie znajdzie zastosowania art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ transport towarów nie jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dla części pytania nr 1, dotyczącej opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej importowej usługi spedycyjnej na trasie Turcja – państwo UE, należy uznać za nieprawidłowe.
Wnioskodawca świadczy eksportową usługę spedycyjną na trasie Polska – Turcja lub państwo UE – Turcja. Przy tym usługa realizowana na trasie państwo UE – Turcja nie przebiega przez terytorium kraju. Turcja obejmuje terytorium państwa trzeciego, niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej. Zatem usługa przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej (Turcja) stanowi usługę transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT. Jak już wskazano powyżej, usługą transportu międzynarodowego będą również usługi pośrednictwa i spedycji, związane z usługami, o których mowa m.in. w art. 83 ust. 3 pkt 1, co wynika z treści art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy. Reasumując – eksportowa usługa spedycji realizowana przez Spółkę na trasie Polska – Turcja będzie stanowiła usługę transportu międzynarodowego.
Eksportowa usługa spedycji na trasie Polska – Turcja jest świadczona przez Spółkę na rzecz polskich podatników, co stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy oznacza, że miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium kraju. Opodatkowanie takiej usługi stawką w wysokości 0% – zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 – wymaga przedstawienia dokumentów stanowiących dowód ich świadczenia, wymienionych w art. 83 ust. 5 ustawy.
Spółka podała, że w przypadku eksportowej usługi spedycyjnej posiada dokument CMR z dostawy (lub inny dokument, z którego wynika opuszczenie obszaru UE przez towar, np. IE 599). Dokument CMR zawiera następujące informacje: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów; określenie towarów i ich ilości. W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca potwierdził, że w przypadku eksportowej usługi spedycyjnej posiada fakturę własną, dokumentującą świadczenie tej usługi, a także dowód wywozu towarów, potwierdzony przez właściwy organ celny. Oznacza to więc, że Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających świadczenie eksportowej usługi spedycyjnej, stanowiącej usługę transportu międzynarodowego na trasie Polska – Turcja. W konsekwencji zgromadzona dokumentacji uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania stawki w wysokości 0% dla eksportowej usługi spedycyjnej na trasie Polska – Turcja.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dla części pytania nr 2, dotyczącej opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej eksportowej usługi spedycyjnej na trasie Polska – Turcja, należy uznać za prawidłowe.
Spółka podała, że eksportowa usługa spedycyjna może też być realizowana na trasie państwo UE – Turcja. Przy czym w uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że ta usługa realizowana na trasie państwo UE – Turcja nie przebiega przez terytorium kraju. Oznacza to, że tak opisana usługa nie może zostać zakwalifikowana jako usługa transportu międzynarodowego, ponieważ nie spełnia definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT – trasa nie przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. W konsekwencji fakt posiadania dokumentacji stanowiącej dowód świadczenia usługi na trasie państwo UE – Turcja nie daje Wnioskodawcy prawa do zastosowania do tych usług stawki w wysokości 0%, przewidzianej dla świadczonych usług transportu międzynarodowego.
W związku z tym, że eksportowa usługa spedycyjna na trasie państwo UE – Turcja jest świadczona na rzecz polskich podatników, to miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Zatem tak opisana usługa podlega opodatkowaniu stawką VAT właściwą dla tej usługi na terytorium kraju. W tym wypadku nie znajdzie zastosowania art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ transport towarów nie jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dla części pytania nr 2, dotyczącej opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% świadczonej eksportowej usługi spedycyjnej na trasie państwo UE – Turcja, należy uznać za nieprawidłowe.
Wnioskodawca podał również, że świadczy wewnątrzwspólnotową usługę spedycyjną, realizowaną na trasie Polska – państwo UE lub państwo UE – Polska. Zauważyć więc należy, że tak opisana usługa nie spełnia definicji usługi transportu międzynarodowego towarów, zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy. Zatem do tak świadczonej usługi nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące usług transportu międzynarodowego, w tym w zakresie stawki opodatkowania wskazanej w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy. Opisane usługi, realizowane na trasach między Polską a państwem UE, świadczone są przez Spółkę na rzecz polskich podatników, co stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy oznacza, że miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium kraju. Zatem te usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT właściwym na terytorium kraju.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right