Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.19.2024.2.LM
Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i import Produktu, spełniającego cechy złota inwestycyjnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i import Produktu, spełniającego cechy złota inwestycyjnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2024 r. (wpływ 26 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski oraz poza terytorium Polski. Działalność Spółki polega m.in. na handlu złotem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 121 ust. 1 ustawy o VAT.
Spółka w ramach prowadzonej działalności rozważa wprowadzenie nowych produktów do swojej oferty (...) („Produkt”).
Produkt charakteryzuje się następującymi parametrami:
1) (...)
Produkt opisany pod nazwą handlową „(…)” jest (...), tzn. jest bryłą metalu szlachetnego o prostokątnej podstawie o próbie Au 0,999 i dlatego zdaniem Spółki produkt ten spełnia cechy złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełniniu do wniosku:
Czy dostawa, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import Produktu, spełniającego cechy złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 122 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełniniu do wniosku:
Produkt opisany pod nazwą handlową „(…)” jest (...) tzn. jest bryłą metalu szlachetnego o prostokątnej podstawie o próbie Au 0,999 i dlatego zdaniem Spółki produkt ten spełnia cechy złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), a w konsekwencji dostawa, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import tego produktu zwolniona jest od podatku od towarów i usług na podstawie art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o VAT ilekroć w przepisach jest mowa o złocie inwestycyjnym, rozumie się przez to:
1) złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;
2) złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:
a. posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
b. zostały wybite po roku 1800,
c. są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
d. są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.
Z kolei zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.
Zwolnienie, o którym mowa w art. 122 ust. 1 ustawy o VAT, stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy.
Ustawodawca opiera się zatem na przesłankach czystości złota oraz formy, tj. postaci złota, zawężając tym samym objęciem preferencją podatkową obrót jedynie złotem inwestycyjnym, tj. wyprodukowanym ściśle w tym celu, posiadającym przede wszystkim walor inwestycyjny. Definicja zawarta w przepisach art. 121 ustawy o VAT służy prawidłowemu zaklasyfikowaniu towaru jako złota inwestycyjnego zwolnionego od podatku VAT na podstawie art. 112 ustawy o VAT.
Definicja zawarta w przepisach art. 121 ustawy o podatku od towarów i usług służy prawidłowemu zaklasyfikowaniu towaru jako złota inwestycyjnego, którego dostawa, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 122 tej ustawy.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności należy zauważyć że Spółka będzie dokonywała dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu (...) złota o próbie 0,999 i kształcie płaskiej (...) w formie prostokąta, które będą spełniały definicję złota inwestycyjnego zawartą w art. 121 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Zgodnie art. 2 pkt 1 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 2 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim – rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów – rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:
podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, na podstawie którego:
przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.
Stosownie do art. 122 ust. 1 ustawy:
zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.
Zgodnie z art. 122 ust. 2 ustawy:
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy.
Przy czym, w świetle art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy:
ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o złocie inwestycyjnym, rozumie się przez to złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;
Zgodnie z art. 344 ust. 1 Dyrektywy, do celów niniejszej dyrektywy i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych „złoto inwestycyjne” oznacza:
1) złoto w postaci sztabek lub płytek o masie akceptowanej na rynkach złota, o próbie równej lub większej niż 995 tysięcznych, bez względu na to, czy jest reprezentowane przez papiery wartościowe, czy nie;
2) złote monety o próbie równej lub wyższej niż 900 tysięcznych, wybite po 1800 roku, które są lub były prawnym środkiem płatniczym w państwie pochodzenia i które zwykle są sprzedawane po cenie, która nie przekracza wartości wolnorynkowej złota zawartego w monecie o więcej niż 80%.
Pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, a niewątpliwie temu celowi służy zdefiniowanie pojęcia „złoto inwestycyjne” zawarte w art. 121 ustawy, powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej dostawy towaru oraz usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT i prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski oraz poza terytorium Polski. Działalność Spółki polega m.in. na handlu złotem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 121 ust. 1 ustawy o VAT.
Spółka w ramach prowadzonej działalności rozważa wprowadzenie nowych produktów do swojej oferty: (...) wykonanych ze złota („Produkt”).
Produkt charakteryzuje się następującymi parametrami:
1) (...)
Produkt opisany pod nazwą handlową „(…)” jest (...), tzn. jest bryłą metalu szlachetnego o prostokątnej podstawie o próbie Au 0,999.
W Państwa opinii ww. Produkt spełnia cechy złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ust. 1 ustawy.
Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii tego czy dostawa, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import Produktu, spełniającego cechy złota inwestycyjnego korzystać będą ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Należy wskazać, że złoto, będące metalem przejściowym, jest wykorzystywane na różne sposoby w gospodarce. Przy czym oprócz wykorzystania tego kruszcu w procesach produkcyjnych, spotyka się złoto w postaci wyrobów gotowych, wyrobów jubilerskich, a także monet. Bardzo często złoto wykorzystywane jest także w celach inwestycyjnych lub spekulacyjnych. Z tego też względu, aby zapewnić równe traktowanie w zakresie opodatkowania podatkiem od wartości dodanej złota i pozostałych instrumentów finansowych służących tym samym celom, zarówno przepisy krajowe, jak i Dyrektywa 2006/112/WE przewidują procedurę szczególną dla złota inwestycyjnego, której fundamentalną zasadą jest zwolnienie z opodatkowania transakcji, której przedmiotem jest złoto inwestycyjne. Złoto niespełniające definicji złota inwestycyjnego jest opodatkowane na zasadach ogólnych.
Analizując powołane przepisy prawa krajowego, jak i Dyrektywy 2006/112/WE stwierdzić należy, że ustawodawca opiera się na przesłankach czystości złota oraz formy, tj. postaci złota, zawężając tym samym objęciem preferencją podatkową obrót jedynie złotem inwestycyjnym, tj. wyprodukowanym ściśle w tym celu, posiadającym przede wszystkim walor inwestycyjny. Definicja zawarta w przepisach art. 121 ustawy służy prawidłowemu zaklasyfikowaniu towaru jako złota inwestycyjnego zwolnionego od podatku VAT na podstawie art. 122 ustawy.
Państwa Produkt pod nawą handlową „(…)” będzie spełniał przesłanki, o których mowa w art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. będzie złotem inwestycyjnym, gdyż Produkt ten będzie (...) o podstawie prostokąta i próbie wyższej niż 995 tysięcznych tj. 0,999.
Tym samym, skoro Spółka będzie dokonywała dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu (...) złota o próbie 0,999 i kształcie (...) o podstawie prostokąta, które będą spełniały definicję złota inwestycyjnego zawartą w art. 121 ust. 1 ustawy, będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Jednakże z uwagi na fakt, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu złota inwestycyjnego na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy, to Spółka będzie miała prawo do skorzystania z tego zwolnienia.
Podsumowując, dostawa, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import Produktu – (...) wykonanych ze złota, spełniających cechy złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right