Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 31 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Gl 1732/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Dziuk (spr.), Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska,, Sędzia WSA Artur Żurawik, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 31 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. w T. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 11 sierpnia 2023 r. nr SKO.4207.2.2023 w przedmiocie odmowy uzgodnienia warunków zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z 11 sierpnia 2023 r. nr SKO.4207.2.2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie utrzymało w mocy postanowienie Starosty [...] z 29 marca 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia warunków zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych.

Zaskarżone postanowienie zapadło w następującym stanie sprawy.

Wnioskiem z 15 marca 2023 r. Gmina K. (dalej "uczestnik postępowania") wystąpiła do Starosty o uzgodnienie w zakresie ochrony gruntów rolnych projektu decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji obejmującej zadanie pn. Budowa farmy fotowoltaicznej "[...]" o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą oraz magazynami energii zlokalizowanej na terenie działek o nr ewid. [...], [...], [...], obręb [...].

Postanowieniem z 29 marca 2023 r. Starosta odmówił uzgodnienia warunków zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych dla ww. inwestycji. Podstawę prawną postanowienia stanowiły przepisy art. 106 § 1 i 5, art. 123, art. 126 k.p.a., art. 53 ust. 4 pkt 6 i ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 ze zm.; dalej "u.p.z.p.") w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.; dalej "u.g.n.") oraz art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2409; dalej "u.g.r.l."). W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że planowana inwestycja zlokalizowana będzie na działkach rolnych. Grunt rolny wchodzący w skład terenu wskazanego we wniosku, na którym ma być realizowana inwestycja, w granicach wskazanych na załącznikach graficznych do projektu decyzji, stanowi użytki rolne klasy RIVa - grunty orne wytworzone z gleb pochodzenia mineralnego. Nie jest zatem wymagane uzyskanie zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne. Jednakże w świetle zapisów zawartych w ewidencji gruntów teren, na którym ma być realizowana inwestycja stanowi użytki rolne, a więc podlega ochronie wynikającej z przepisów u.g.r.l., która polega na ograniczaniu przeznaczania gruntów do celów innych niż produkcja rolna. Zdaniem Starosty planowana inwestycja pozbawi ten teren cech i charakteru gruntu rolnego oraz spowoduje zaburzenie w istniejącym systemie gruntów rolnych, zwłaszcza, że wyłączyłaby z produkcji rolniczej grunt o powierzchni około 2 ha. Działki objęte planowaną inwestycją wraz z przyległymi terenami rolnymi klasy II, III i IV tworzą rozległy, zwarty obszar użytkowany rolniczo, położony w otwartej przestrzeni rolniczej w sąsiedztwie zabudowy zagrodowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00