Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 stycznia 2024 r., sygn. III SA/Kr 1611/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Michna Sędziowie Sędzia WSA Renata Czeluśniak (spr.) Asesor WSA Marta Kisielowska po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi H. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 19 września 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/972/2023 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego skargę oddala.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia 14 lipca 2023 r. nr SO-04.8252.329.2023-1/23 odmówił przyznania skarżącej H. N. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym mężem V. N.

W uzasadnieniu organ wskazał, że w sprawie nie został spełniony warunek z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych. Ponadto skarżąca oświadczyła, że jest jedyną osobą, która może sprawować opiekę nad mężem, natomiast z wywiadu środowiskowego wynika, że ma córkę, która pracuje i ma własną rodzinę. Organ podkreślił przy tym, że pomoc w opiece nad osobą niepełnosprawną może polegać na świadczeniu określonych sum pieniężnych, dostarczaniu w naturze produktów potrzebnych do życia lub osobistych staraniach. Z oświadczeń skarżącej wynika także, że nie pobiera żadnych świadczeń z Ukrainy, natomiast z wypełnionych dokumentów wynika, że od 2011 r. ma przyznaną emeryturę na terenie Ukrainy. Stanowi to negatywną przesłankę do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z uwagi na treść art. 17 ust. 5 pkt 1a ustawy o świadczeniach rodzinnych.

W odwołaniu skarżąca zarzuciła naruszenie:

- art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych poprzez jego zastosowanie bez uwzględnienia okoliczności, iż na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13, doszło do uznania niekonstytucyjności części wskazanej normy prawnej w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego nad osobą niepełnosprawną ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, a przez to naruszenie art. 190 ust. 1 Konstytucji RP,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00