Naliczanie dotacji oświatowej według faktycznej liczby dni uczęszczania ucznia do placówki - Wyrok NSA z dnia 29 września 2023 r., sygn. I GSK 1328/22
Rozwiązanie naliczania miesięcznych części dotacji oświatowej ze względu na faktyczną liczbę dni uczęszczania ucznia do placówki nie narusza przepisów prawa materialnego, a tryb i zakres naliczania oraz stosowanie korekt miesięcznych dotacji 'in plus' bądź 'in minus' mieści się w delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Piszczek Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. WSA Artur Adamiec (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej ze skargi kasacyjnej A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 23 lutego 2022 r. sygn. akt I SA/Sz 896/21 w sprawie ze skargi A na uchwałę Rady Miejskiej w Białogardzie z dnia 31 stycznia 2018 r. nr XLV/339/2018 w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Miasta dla niepublicznych placówek wychowania przedszkolnego i niepublicznych szkół podstawowych prowadzonych przez osoby prawne i inne niż Miasto i osoby fizyczne oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 23 lutego 2022 r., sygn. akt I SA/Sz 896/21 oddalił skargę A na uchwałę Rady Miejskiej Białogardu z dnia 31 stycznia 2018 r. nr XLV/339/2018 w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Miasta dla niepublicznych placówek wychowania przedszkolnego i niepublicznych szkół podstawowych prowadzonych przez osoby prawne inne niż Miasto i osoby fizyczne oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł skarżący i zaskarżając wyrok w całości zaskarżonemu wyrokowi zarzucam - na zasadzie przepisu art. 174 pkt 1) ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - naruszenie przepisów prawa materialnego, polegające na naruszeniu art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, poprzez błędną wykładnię art. art. 26 ust. 1 i 2, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 1 i 3 oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (dalej "ufzo") i w konsekwencji uznanie za prawidłowy przepis § 5 ust. 1 i 5 Uchwały Nr XIV/339/2018 Rady Miejskiej Białogardu z dnia 31 stycznia 2018 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Miasta dla niepublicznych placówek wychowania przedszkolnego i niepublicznych szkół podstawowych prowadzonych przez osoby prawne inne niż Miasto i osoby fizyczne oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania w brzmieniu nadanym Uchwałą Nr XXII/181/2020 Rady Miejskiej Białogardu z dnia 1 lipca 2020 r, dalej jako "Uchwała", pomimo, że;