Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.32.2024.1.IR
Zwolnienie nieodpłatnego świadczenia przekazanego użytkownikom serwisu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :
- prawidłowe odnośnie objęcia zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nieodpłatnego przekazania … Użytkownikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej,
- nieprawidłowe odnośnie objęcia zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nieodpłatnego przekazania … Użytkownikom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest osobą prawną. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza prowadzić Serwis internetowy, za pośrednictwem którego będzie świadczyć usługi umożliwiające kontakt pomiędzy Artystami (Użytkownikami) i Organizatorami (Użytkownikami) oraz będzie umożliwiać dokonanie wyboru Artysty przez Organizatora dla wykonania przez niego określonych usług/czynności na rzecz Organizatora na podstawie treści Ofert i Zapytań publikowanych w Serwisie.
Oferta jest propozycją zawarcia umowy na wykonanie konkretnych usług/czynności, składana innemu Użytkownikowi za pomocą Serwisu, zawierająca szczegóły dotyczące realizacji usługi/czynności, o której mowa w Zapytaniu.
Zapytanie stanowi zaproszenie do negocjacji w sprawie wykonania danej usługi lub zaproszenie do składania Ofert.
W ramach serwisu internetowego Wnioskodawca będzie sprzedawał punkty zwane …, które będą mogły być wykorzystane do odkrywania treści Ofert i Zapytań, umożliwiających kontakt z Organizatorem lub Artystą, a także w innym celu określonym w Regulaminie Serwisu X lub regulaminach odrębnych. Korzystanie z usług pośrednictwa będzie wymagać rejestracji (utworzenia Konta) przez Użytkownika w serwisie internetowym prowadzonym przez Wnioskodawcę. Użytkownik, który po raz pierwszy zarejestruje się w serwisie internetowym będzie otrzymywał od Wnioskodawcy nieodpłatnie pakiet … (tzw. …) o wartości 15 zł netto, które może wykorzystać na odkrywanie Ofert lub Zapytań.
W każdym miesiącu … mogą być również wykorzystane na zakup usług dodatkowych, które mogą być dodawane przez Wnioskodawcę w dowolnym czasie i których zasady regulują odrębne regulaminy. … zostaną przypisane do Konta Użytkownika po weryfikacji Konta przez Wnioskodawcę i skutecznej rejestracji Konta w Serwisie.
Celem przekazania Użytkownikowi nieodpłatnych … będzie zachęta do zarejestrowania i korzystania z Serwisu prowadzonego przez Wnioskodawcę, co pozwoli na wypromowanie Serwisu internetowego, a następnie Wnioskodawcy na uzyskiwanie przychodów z tytułu sprzedaży kolejnych ….
Wnioskodawca w najszerszym dozwolonym prawem zakresie nie będzie ponosić odpowiedzialności za usługi świadczone przez Użytkowników, ani za treść i skutki złożonych Zapytań i Ofert. Użytkownik będzie ponosił pełną odpowiedzialność za świadczone usługi oraz za treść Ofert i Zapytań. Wobec tego Organizator i Artysta będą czynili we własnym zakresie i według własnej oceny i uznania odpowiednie działania mające na celu zabezpieczenie ich interesów w relacji z druga stroną, w szczególności obejmujące zawarcie odpowiedniej umowy, sprawdzenie czy strona posiada ubezpieczenie od prowadzonej działalności, sprawdzenie referencji lub spisanie protokołu zdawczo-odbiorczego wykonanych usług.
Każdy Użytkownik będzie ponosił pełną odpowiedzialność za publikowane treści, niezależnie od ich formatu i rodzaju oraz będzie zapewniał, że są one zgodne ze stanem faktycznym, nie naruszają przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz odzwierciedlają rzeczywiste zapotrzebowanie na daną usługę świadczoną lub poszukiwaną przez innego Użytkownika.
Ponadto, Użytkownik będzie oświadczał, że wszelkie dane podawane w Profilu są zgodne z prawdą, pełne, rzetelne i dotyczą osoby, która jest Użytkownikiem danego Konta, a ich publikacja nie narusza praw X, Regulaminu oraz praw osób trzecich, w tym praw autorskich.
Zamieszczone w Serwisie Zapytania i Oferty będą filtrowane i przesyłane przez zautomatyzowane narzędzie informatyczne do najlepiej dopasowanych Użytkowników pod kątem treści i zakresu Zapytania lub Oferty. Po otrzymaniu Oferty lub Zapytania Użytkownik będzie dokonywał wyboru wykonawcy i niezwłocznie poinformuje go o dokonanym wyborze. Organizator i Artysta będą ustalali między sobą samodzielnie dalszą formę kontaktu prowadzonego poza Serwisem i bez udziału Wnioskodawcy, termin i warunki zawarcia umowy oraz inne postanowienia, jakie uznają za konieczne dla zapewnienia prawidłowej realizacji przedmiotu Oferty lub Zapytania. Zamieszczenie Oferty lub Zapytania będzie możliwe po dodaniu do Konta … . … będą dodawane do Konta Użytkownika poprzez dokonanie zakupu w Serwisie.
Przed zakupem …, Użytkownik będzie deklarował, czy korzysta ze swojego Konta w celach prywatnych, czy jako Użytkownik Biznesowy i uzupełniał wszystkie wymagane informacje wskazane w formularzu, w tym informacje dotyczące prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dane identyfikujące Użytkownika, w tym informacje o korzystaniu z … w charakterze prywatnym albo jako Użytkownik Biznesowy będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w celu realizacji obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów podatkowych i przepisów dotyczących ochrony konsumentów oraz zapewnienia odpowiedniego wsparcia obsługi Użytkowników.
Użytkownik w celu otrzymania faktury VAT będzie deklarować ten fakt, zaznaczając odpowiedni „checkbox” lub przycisk/odnośnik dostępny przed dokonaniem zakupu … lub podając dane do faktury w zakładce w Koncie, o ile taka funkcjonalność będzie dostępna w Serwisie. W celu zakupu … Użytkownik będzie odnajdywał odpowiednią zakładkę na swoim Koncie. Zapłata za … będzie następować z góry, poprzez złożenie dostawcy usług płatniczych zlecenia wykonania przelewu z konta bankowego Użytkownika na konto bankowe Wnioskodawcy wskazane w odpowiedniej zakładce na Koncie Użytkownika, umożliwiającej zakup …. Każdorazowo do ceny każdego … będzie doliczany podatek VAT w odpowiedniej stawce. Wnioskodawca będzie mógł udostępnić zakup innych, odpłatnych usług dodatkowych za pośrednictwem zakupionych …. W takim przypadku zapłata całości wartości usługi dodatkowej będzie musiała nastąpić z wykorzystaniem …. Wartość oraz cena poszczególnych usług dodatkowych, których zakup będzie możliwy za pomocą … , zostanie każdorazowo wskazany w odrębnym regulaminie lub w zakładce na Koncie Użytkownika. … będą wygasać, jeśli Użytkownik nie wykorzysta ich w terminie 365 dni od dnia przypisania ich do Konta.
Użytkownikami otrzymującymi nieodpłatnie pakiet … (tzw. …) nie będą pracownicy Wnioskodawcy lub osoby pozostające z Wnioskodawcą w stosunku cywilnoprawnym innym niż wynikającym bezpośrednio z rejestracji oraz korzystania z Serwisu internetowego.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nieodpłatne przekazanie Użytkownikowi rejestrującemu się po raz pierwszy w Serwisie pakietu … (tzw. …) o wartości 15 zł netto, które będzie mógł on wykorzystać na odkrywanie Ofert lub Zapytań jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), a w konsekwencji tego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykonywania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w związku z ich nieodpłatnym przekazaniem?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o PIT: Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT: Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów Finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca. art. 30da i art. 30f. są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o PIT: Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniom w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Z kolei zgodnie z treścią art. 11 ust 2a ustawy o PIT: Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotom świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W myśl art. 11 ust. 2b ustawy o PIT: Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „nieodpłatne świadczenie”. W uchwałach z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02 oraz z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny ustalił znaczenie tego terminu w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym cd osób prawnych. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż na gruncie tej ustawy, termin „nieodpłatne świadczenie” ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym, obejmuje bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”.
W uchwale z dnia 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10, NSA potwierdził powyższe stanowisko uznając, że ma ono również zastosowanie do podatku dochodowego od osób fizycznych, w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 i 3 ustawy o PIT.
W konstrukcji podatku dochodowego od fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT: Źródłem przychodów są inne źródła.
Natomiast jak wynika z treści art. 20 ust. 1 ustawy o PIT: Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymieniono w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art 12-14 i art. 17. Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Na mocy art. 42a ust. 1 ustawy o PIT: Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52. art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a. urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Odnosząc powyższe regulacje prawne na grunt zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że przekazywane nieodpłatnie Użytkownikom Serwisu pakiety … (tzw. …), których wartość nic przekracza kwoty 200 złotych, stanowią dla nich przysporzenie majątkowe, które to należy uznać za przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Należy jednak wskazać na ich zwolnienie z opodatkowania na podstawie treści art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. W związku z powyższym dla zastosowania wskazanego zwolnienia od podatku decydujące jest spełnienie łącznie następujących warunków, tj.:
-świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
-świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
-jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
-świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.
W prawe podatkowym brak jest definicji promocji i reklamy. Wskazać należy jednak, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.
Natomiast reklamę w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.
Jednakże zasadą jest, że reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.
Wydanie Użytkownikowi pakietu … (tzw. …) ma na celu wyłącznie promocję i reklamę Wnioskodawcy, które to działanie ma skutkować rejestracją i korzystaniem z Serwisu internetowego, a w konsekwencji uzyskiwaniem przychodów z tytułu sprzedaży …. Cel promocyjny i reklamowy może być zrealizowany w wyniku różnych działań, których efektem (nawet potencjalnym) jest osiąganie przychodów ze sprzedaży przez Wnioskodawcę … Użytkownikom Serwisu, nawet gdy środkiem do osiągnięcia tego celu jest przekazanie na wstępie dla zachęty do rejestracji i korzystania z Serwisu internetowego nieodpłatnego świadczenia (nieodpłatne przekazanie tzw. …).
Wnioskodawca zachęca potencjalnych Użytkowników Serwisu do rejestracji i korzystania z Serwisu właśnie poprzez tego typu działanie promocyjne i reklamowe polegające na przekazaniu im pakietu … (tzw. …) celem dokonywania następnie sprzedaży Użytkownikom kolejnych …, czyli osiągania przychodów.
Tym samym należy uznać, że przekazanie pakietu … (tzw. …) ma niewątpliwie na celu promocję i reklamę Wnioskodawcy.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym nieodpłatne przekazanie Użytkownikowi rejestrującemu się po raz pierwszy w Serwisie pakietu … (tzw. …) o wartości 15 zł netto, które będzie mógł on wykorzystać na odkrywanie Ofert lub Zapytań jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). a w konsekwencji tego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykonywania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w związku z ich nieodpłatnym przekazaniem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja jest oceną Państwa stanowiska tylko i wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika.
Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
- obliczenie,
- pobranie,
- wpłacenie
– podatku, zaliczki.
Konkretyzacja tych obowiązków znalazła swój wyraz w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń, w myśl art. 11 ust. 2a ustawy ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Z treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wynika, że:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.
W świetle art. 42a ust. 1 ustawy :
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją i reklamą jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie to nie ma zastosowania jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy bądź osoby, która pozostaje ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Dla zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:
a)świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny;
b)świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy;
c)świadczenie musi zaliczać się do „przychodów z innych źródeł” w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
d)jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekroczyć kwoty 200 zł;
e)świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika lub osoby związanej ze świadczeniodawcą stosunkiem cywilnoprawnym.
Rozwijając poszczególne przesłanki należy zauważyć, że przepisy ustawy nie zawierają legalnej definicji „nieodpłatnego świadczenia”.
Za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „niewymagające opłaty, takie, za które się nie płaci, bezpłatne”. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne − to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu − przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
W świetle powyższego, kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, ażeby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.
Kolejnym warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia jest przekazanie nieodpłatnych świadczeń w związku z promocją i reklamą świadczeniodawcy. Przy czym podobnie jak pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” również „promocja” i „reklama” nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego należy poszukiwać rozumienia tych pojęć w znaczeniu potocznym postępując zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów, uznając nadrzędność gramatycznej (językowej) wykładni prawa. I tak, zgodnie z definicją zawartą w „Nowym Słowniku Języka Polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 r., „reklama” to rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i w telewizji”. Z kolei „promocja” to "reklamowanie, upowszechnianie, propagowanie czegoś" np. promocja książki, filmu. „Promocja” to również „sprzedaż po obniżonej cenie lansująca nowy towar”.
Następnymi warunkami zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest, aby między świadczeniodawcą a świadczeniobiorcą nie istniał stosunek cywilnoprawny lub stosunek pracy oraz aby jednorazowa wartość nie przekraczała 200 zł. Skupiając się na ostatniej z wymienionych kwestii należy zauważyć, że według „Nowego Słownika Języka Polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 r., „jednorazowy” to „raz jeden dany, uczyniony, zachodzący; jednokrotny”.
W konsekwencji dla potrzeb zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każde świadczenie należy rozpatrywać oddzielnie, a nie jako sumę pojedynczych świadczeń otrzymanych w roku podatkowym, gdyż jednorazowa wartość odnosi się do pojedynczego świadczenia przyznanego w danym okresie lub za wykonanie określonego zadania, a nie do sumy świadczeń przyznanych w roku podatkowym. Stąd zwolnienie przysługuje jeśli pojedyncza wartość świadczenia nie jest wyższa niż 200 zł.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że celem przekazania przez Państwo Użytkownikowi nieodpłatnych … będzie zachęta do zarejestrowania i korzystania z Serwisu prowadzonego przez Państwo, co pozwoli na wypromowanie Serwisu internetowego, a następnie Państwu na uzyskiwanie przychodów z tytułu sprzedaży kolejnych ….
Zatem, skoro nieodpłatne przekazanie Użytkownikom …, których wartość nie przekracza kwoty 200 złotych nie będzie wiązało się to z jakimkolwiek świadczeniem Uczestnika na Państwa rzecz oraz zostaną one wręczone osobom, które nie są z Państwem związane żadnym stosunkiem prawnym – wówczas równowartość świadczeń otrzymanych przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, objęta będzie przedmiotowym zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w sytuacji otrzymania … nieodpłatnie przez Użytkowników Serwisu – osoby fizyczne w związku z prowadzoną pozarolniczą działalność gospodarczą – zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, nie może mieć zastosowania, co jednoznacznie wynika z przywołanego przepisu. Świadczenie takie wówczas stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, który osoba prowadząca działalność gospodarczą winna opodatkować według przyjętej przez siebie formy opodatkowania.
Z powyższych względów nie będą Państwo w odniesieniu do powyższych Użytkowników zobowiązani do wykonywania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z nieodpłatnym przekazaniem Użytkownikom … .
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Pana może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right