Postanowienie NSA z dnia 14 września 2023 r., sygn. II GSK 1220/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Skoczylas po rozpoznaniu w dniu 14 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. J. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 listopada 2022 r. sygn. akt VI SA/Wa 2701/22 o odrzuceniu skargi P. J. na pisemne stanowisko Krajowej Rady Notarialnej z dnia 1 lipca 2022 r. nr XI/4/2022 w przedmiocie stwierdzenia niemożności rozpatrzenia w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego sprawy dotyczącej odwołania od przeprowadzenia lustracji notariusza postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 17 listopada 2022 r., sygn. akt VI SA/Wa 2701/22, odrzucił skargę P. J. na pisemne stanowisko Krajowej Rady Notarialnej z dnia 1 lipca 2022 r. nr XI/4/2022 w przedmiocie stwierdzenia niemożności rozpatrzenia w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego sprawy dotyczącej odwołania od przeprowadzenia lustracji notariusza.
Sąd I instancji stwierdził, że zgodnie z art. 44 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1799 ze zm.; powoływanej dalej jako: p.o.n.), nadzór nad notariuszami na obszarze właściwości izby notarialnej wykonuje m.in. rada izby notarialnej poprzez swoich członków. W ramach nadzoru, co najmniej raz na 4 lata w każdej kancelarii notarialnej przeprowadza się wizytację.
WSA wskazał, że sporną kwestię w sprawie stanowi ustalenie, czy zaskarżona uchwała oraz poprzedzająca ją uchwała w przedmiocie przeprowadzenia lustracji notariusza mają formę władczego aktu, wydanego w indywidualnej sprawie administracyjnej, od którego przysługiwało odwołanie. Zdaniem WSA, wyznaczenie notariuszy mających dokonać lustracji problemowej przez Radę Izby Notarialnej w trybie art. 44 § 1 p.o.n. nie stanowi rozstrzygnięcia, mającego charakter decyzji administracyjnej, od której służy odwołanie, jak uważa skarżący. Taka uchwała nie rozstrzyga bowiem władczo o prawach lub obowiązkach skarżącego, lecz ma jedynie charakter organizacyjny, gdyż wyznacza skład zespołu mającego dokonać określonych czynności w ramach nadzoru nad sprawowaniem działalności notariusza, których wynik może dopiero stać się podstawą do dalszego postępowania w przedmiocie odwołania notariusza.