Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 24 maja 2023 r., sygn. III OW 77/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta Puławy o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem Miasta P. a Szefem [...] w P. w przedmiocie wskazania organu właściwego w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie z tytułu odbytych ćwiczeń wojskowych postanawia: wskazać Szefa [...] w P. jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 3 marca 2023 r. Prezydent Miasta P. (dalej jako organ samorządu terytorialnego) zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Szefem [...] w P. (dalej jako dowódca jednostki wojskowej) poprzez wskazanie tego ostatniego jako organu właściwego w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie z tytułu odbytych ćwiczeń wojskowych z wniosku W. Z. z dnia 23 listopada 2023 r. o ustalenie i wypłatę świadczenia rekompensującego o utracone wynagrodzenie żołnierza rezerwy w związku z odbywaniem ćwiczeń wojskowych w dniach 21.11.2022 r. - 25.11.2022 r.

W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego organ samorządu terytorialnego wskazał, że ww. wniosek z 23 listopada 2023 r. zawiadomieniem z 26 stycznia 2023 r. Prezydent Miasta P. na podstawie art. 65 § 1 K.p.a. przekazał według właściwości dowódcy jednostki wojskowej, który zawiadomieniem z 17 lutego 2023 r. odesłał go organowi samorządu terytorialnego, powołując się na art. 801 ust. 3 ustawy o obronie Ojczyzny. W ocenie jednak wnioskodawcy zgodnie z art. 312 ust. 10 ustawy o obronie Ojczyzny to dowódca jednostki wojskowej ustala i wypłaca świadczenie pieniężne również żołnierzom rezerwy aktywnej i pasywnej. Podstawą do ustalenia i wypłaty świadczenia pieniężnego dla żołnierzy jest rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z 20 maja 2022 r. w sprawie świadczenia pieniężnego dla żołnierzy pełniących terytorialną służbę wojskową, żołnierzy aktywnej rezerwy i żołnierzy pasywnej rezerwy. Nie jest natomiast trafione stanowisko dowódcy jednostki wojskowej, że podstawę prawną ustalenia właściwości do rozpoznania wniosku stanowi art. 119a ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 1997 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 sierpnia 2015 r. w sprawie sposobu ustalenia i trybu wypłacania świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy oraz osobom przeniesionym do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy. Zgodnie z art. 823 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny przepisy te utraciły moc z 23 kwietnia 2022 r. Nie zasługuje na aprobatę również twierdzenie, że właściwość organu jednostki samorządu terytorialnego stanowi art. 801 ust. 3 ustawy o obronie Ojczyzny, którego nie należy stosować rozszerzająco. Świadczenie rekompensujące wynagrodzenie dla żołnierza rezerwy, choć jest związane z ćwiczeniami wojskowymi, nie jest częścią tych ćwiczeń.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00