Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2022 r., sygn. III OSK 3780/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w dniu 10 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 sierpnia 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 2490/19 w sprawie ze skargi A.T. na rozkaz personalny Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 22 sierpnia 2019 r., nr 5206 w przedmiocie zwolnienia ze służby w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A.T. na rzecz Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 19 sierpnia 2020 r., II SA/Wa 2490/19 oddalił skargę A.T. na rozkaz personalny Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z 22 sierpnia 2019 r., nr 5206 w przedmiocie zwolnienia ze służby.
Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym sprawy.
W Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zostały przeprowadzone czynności służbowe wobec A.T. (dalej: "skarżący"). Wynik tych czynności, podsumowany w piśmie z 21 czerwca 2019 r., oznaczony został klauzulą "Tajne".
Szef ABW, po zapoznaniu się z ww. pismem, polecił wszcząć postępowanie w przedmiocie zwolnienia skarżącego ze służby w ABW. Podstawą faktyczną wszczęcia postępowania były ustalenia dokonane w ramach czynności służbowych prowadzonych przez ABW, z których wynika, że skarżący utracił określoną w art. 44 pkt 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2018 r., poz. 2387, dalej: "ustawa o ABW") przesłankę niezbędną do pełnienia służby, tj. nieskazitelną postawę moralną, obywatelską i patriotyczną.
Skarżący skorzystał z uprawnienia zapoznania się z aktami sprawy i złożył do organu wniosek o wgląd do niejawnej części akt sprawy. W jego uzasadnieniu wskazał, że udostępnione skarżącemu jawne materiały są nieprzydatne do merytorycznego zapoznania się ze stanem sprawy, a odmowa dostępu do niejawnej części akt stanowi rażące naruszenie gwarantowanej Konstytucją RP zasady państwa prawnego oraz zasady zaufania obywatela do państwa i jego organów administracji publicznej. Jednocześnie skarżący złożył wniosek o przeprowadzenie dowodu z przesłuchania strony na okoliczność niewystąpienia przesłanek dotyczących skarżącego, wskazanych w treści art. 44 pkt 3 ustawy o ABW.