Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. IV SA/Po 35/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędzia WSA Józef Maleszewski Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska Protokolant sekr. sąd. Iwona Maciak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 lutego 2024 r. sprawy ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Gminy Kiszkowo z dnia 17 lutego 2020 r. nr XV/111/20 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiszkowo 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej rozdziały 2, 4 i 5 załącznika do tej uchwały w pierwotnym brzmieniu; 2. w pozostałej części skargę oddala; 3. zasądza od Gminy Kiszkowo na rzecz skarżącego Wojewody Wielkopolskiego kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Na sesji w dniu 17 lutego 2020 r. Rada Gminy Kiszkowo (dalej też jako "Rada Gminy" lub "Rada") podjęła uchwałę nr XV/111/20 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kiszkowo (zwaną dalej "Uchwałą"). Treść tego regulaminu (zwanego dalej "Regulaminem") stanowi załącznik do Uchwały (zgodnie z jej § 1).

Pismem z 18 grudnia 2023 r. Wojewoda Wielkopolski (dalej jako "Wojewoda", "Organ" lub "Skarżący"), reprezentowany przez r.pr. J. S., zaskarżył w całości opisaną wyżej uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu i wniósł o:

1) stwierdzenie nieważności Uchwały w całości – ze względu na istotne naruszenie prawa;

2) zasądzenie od Organu na rzecz Skarżącego kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu skargi jej autor wyjaśnił, że Uchwała wpłynęła do Wojewody 24 lutego 2020 r. za pośrednictwem systemu eNadzór oraz że Organ w terminie wskazanym w art. 91 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, z późn. zm.; dalej w skrócie "u.s.g.") nie wydał rozstrzygnięcia nadzorczego. Następnie, przytoczywszy treść przepisów art. 4 ust. 1, 2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ówcześnie: Dz. U. z 2019 r. poz. 2010; dalej w skrócie "u.c.p.g."), które stanowiły podstawę prawną Uchwały, Skarżący stwierdził, że katalog spraw, w zakresie których ustawodawca upoważnił radę gminy do określenia w regulaminie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku, jest zamknięty, a obowiązek określenia w przedmiotowym regulaminie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku dotyczących wymagań w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz sposobu pozbywania się poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych z terenu nieruchomości musi być zrealizowany przez prawodawcę miejscowego w sposób kompleksowy, przy uwzględnieniu regulacji ustawowych odnoszących się do tej materii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00