Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 marca 2024 r., sygn. IV SA/Po 39/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Świerczak (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz - Grochowska Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski Protokolant ref. staż. Małgorzata Kusiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 07 marca 2024 r. ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Gminy Kiszkowo z dnia 17 lutego 2020 r. nr XV/114/20 w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; 2. zasądza od Gminy Kiszkowo na rzecz skarżącego Wojewody Wielkopolskiego kwotę 480 złotych (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewoda Wielkopolski, działając jako organ nadzoru, wniósł skargę na uchwałę Rady Gminy Kiszkowo z dnia 17 lutego 2020 r., nr XV/114/20 w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Jako podstawę prawną uchwały powołano art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.), w związku z art. 6r ust. 3-3d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U z 2019 r. poz. 2010 - dalej jako u.c.p.g). Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego 25 lutego 2020 r. pod poz. 1827 i zgodnie z § 8 - weszła w życie z dniem 10 marca 2020 r.
Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności ww. uchwały w całości ze względu na istotne naruszenie art. 6r ust. 3 w związku z art. 3 ust. 2 pkt 5, art. 6c ust. 1 i 2 oraz art. 6r ust. 2d i ust. 3b, a także art. 6r ust. 3 w związku z art. 4 ust. 2 pkt 2 u.c.p.g., poprzez brak uwzględnienia papieru, metali, tworzyw sztucznych, szkła oraz odpadów opakowaniowych wielomateriałowych, jako odpadów komunalnych zbieranych bezpośrednio od mieszkańców, od źródła oraz art. 6r ust. 3 w związku z art. 4 ust. 2 pkt 2, poprzez określenie w § 4 uchwały rodzaj i pojemność pojemników na odpady komunalne, podczas, gdy materia ta powinna być regulowana przez odrębną uchwałę – regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.