Wyrok WSA w Łodzi z dnia 1 lutego 2024 r., sygn. III SA/Łd 673/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Krzyżaniak Sędziowie Sędzia NSA Teresa Rutkowska Asesor WSA Anna Dębowska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 1 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Sieradzu na uchwałę Rady Gminy Goszczanów z dnia 22 grudnia 2014 r. nr III/13/2014 w sprawie ustalenia zasad otrzymywania oraz wysokości diet dla radnych Rady Gminy Goszczanów stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
22 grudnia 2014 r. Rada Gminy Goszczanów, na podstawie art. 25 ust. 4, 6, i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.s.g.", oraz § 3 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy (Dz. U. Nr 61, poz. 710), podjęła uchwałę nr III/13/2014 w sprawie ustalenia zasad otrzymywania i wysokości diet dla radnych Rady Gminy Goszczanów.
W § 5 uchwały określono, że uchwała podlega publikacji przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Goszczanowie i wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 grudnia 2014 r.
20 lipca 2023 r. Prokurator Rejonowy w Sieradzu wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na powyższą uchwałę.
Zaskarżonej uchwale Prokurator Rejonowy w Sieradzu zarzucił:
1. istotne naruszenie art. 88 Konstytucji RP oraz art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1461), powoływanej dalej jako "u.o.a.n.", polegające na zaniechaniu ogłoszenia w sposób przewidziany w ustawie, tj. w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego;
2. istotne naruszenie w § 5 uchwały art. 4 ust. 1 u.o.a.n., art. 2, art. 88 ust. 1 i 2 Konstytucji RP polegające na zredagowaniu kwestionowanego przepisu w sposób, który doprowadził do ukształtowania dwóch różnych dat wejścia w życie zaskarżonej uchwały, w tym nadania jej mocy wstecznej.