Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.529.2023.3.BM

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.10.0 oraz 62.02.20.0

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 25 stycznia i 26 lutego 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Niniejszy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, tj. roku podatkowego 2023. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. W 2023 r. rozliczała się Pani w oparciu o podatek ryczałtowy zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, o kodach szczegółowych:

62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

62.03.11.0 Usługi związane z zarządzaniem sieci,

62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W praktyce działalność polega na:

prowadzeniu procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej — co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

analizie potrzeb biznesowych i modelowaniu procesów biznesowych, co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.03.11.0 Usługi związane z zarządzaniem sieci,

przekładaniu wymagań biznesowych na wymagania techniczne, co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

opracowywaniu założeń do testów i odbioru oprogramowania, co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

dzieleniu się wiedzą z analitykami, konsultantami dziedzinowymi, testerami oprogramowania, co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.03.11.0 Usługi związane z zarządzaniem sieci,

współpracy z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania wdrożonych rozwiązań, co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.03.11.0 Usługi związane z zarządzaniem sieci,

przygotowywaniu i utrzymaniu dokumentacji – co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane,

szacowaniu pracochłonności, analizie celów oraz produktów projektów, co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Odnosząc się kolejno do każdego z powyżej wymienionych obszarów, wskazać należy, że:

1. Świadczone przez Panią usługi związane z analizą potrzeb biznesowych przede wszystkim polegają na dogłębnym zrozumieniu:

problemów występujących w danej organizacji lub jej części,

korzyści wynikających z ich rozwiązania,

korzyści wynikających z wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu organizacji.

Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU: 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

2. Modelowanie procesów biznesowych polega na przedstawieniu w usystematyzowany sposób w formie opisu i/lub obrazu aktualnej rzeczywistości i/lub jej kształtu w przyszłości.

Zarówno w przypadku analizy potrzeb biznesowych, jak i modelowania procesów biznesowych ważnym jest uwzględnienie rozwiązań informatycznych wspierających i/lub mogących wspierać procesy biznesowe w zakresie systemów informatycznych.

Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU 62.03.11.0 Usługi związane z zarządzaniem sieci.

3. Przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne polega na doradzaniu rozwiązań informatycznych i/lub ich elementów mogących realizować wymagania/potrzeby biznesowe. Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU 62.02.10.O Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

4. Opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania polega na przygotowaniu wytycznych, zgodnie z którymi powinno zostać przetestowane/sprawdzone przez uprawnione do tego osoby, rozwiązanie informatyczne mające realizować konkretne wymagania/potrzeby biznesowe, przed ostatecznym odbiorem i rozpoczęciem użytkowania tegoż rozwiązania. Usługa ta nie dotyczy doradztwa w zakresie oprogramowania. Są to usługi w zakresie doradztwa w zakresie technologii informatycznych. Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

5. Dzielenie się wiedzą z analitykami, konsultantami dziedzinowymi, testerami oprogramowania polega na przekazywaniu zdobytych doświadczeń i wiedzy z zakresu wiedzy o organizacji oraz wykorzystywanych w niej rozwiązań informatycznych wspierających procesy biznesowe. Dzielenie się wiedzą może przyjąć formę niesformalizowaną, tj. werbalną lub sformalizowaną, tj. przy wykorzystaniu wytworzonych modeli w formie opisu i/lub obrazu rzeczywistości panującej w organizacji w określonych ramach czasowych, tj. przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Usługa ta nie dotyczy doradztwa w zakresie oprogramowania.

Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU 62.03.11.0 Usługi związane z zarządzaniem sieci.

6. Współpraca z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania wdrożonych rozwiązań polega na dzieleniu się wiedzą o organizacji, wykorzystywanych w niej rozwiązaniach informatycznych wspierających procesy biznesowych. Współpraca z dostawcami zewnętrznymi, co do zasady, jest analogiczna jak współpraca z osobami wewnątrz organizacji, którą opisano wyżej z tą różnicą, że nie wszystkie informacje związane z daną organizacją i/lub wykorzystywanymi w niej rozwiązania informatycznymi, nie zawsze mogą być przekazane dostawcy.

Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU 62.03.11.0 Usługi związane z zarządzaniem sieci.

7. Przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji polega na tworzeniu oraz aktualizacji opisu, rzeczywistości biznesowej panującej w organizacji, z uwzględnieniem wykorzystywanych w niej rozwiązań informatycznych, w formie ustrukturyzowanej, tj. obrazy/modele i/lub opisy słowne w odniesieniu do określonych ram czasowych, tj. przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem 62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

8. Szacowanie pracochłonności, analizy celów oraz produktów projektów polega na tworzeniu analiz dotyczących przewidywalnego czasu trwania projektów, uwzględniając podział projektów na iterację. Zadania te są związane z wyceną projektów informatycznych realizowanych przede wszystkim za pomocą metodyk zwinnych. Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem 62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Pani realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki, szczegółowo doprecyzowanych w poszczególnych obszarach. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Wskazane powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

Nie uzyskała Pani z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będę wykonywała w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

Natomiast Pani działalność klasyfikuje się PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki i została szczegółowo doprecyzowana w poszczególnych obszarach podejmowanych przez Panią działań.

Miała Pani prawo do wybrania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany. Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, nie przekroczyła dochodu 2 000 000 euro w roku poprzedzającym 2022 r. Nie ma innych źródeł przychodu, a zwłaszcza nie świadczy usług na rzecz spółki powiązanej osobowo, majątkowo, ani nie jest wspólnikiem żadnej spółki w wymienionym zakresie. Działalność ma charakter usługowy zgodnie z art. 12 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ustawy o podatku w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Ponadto zauważa Pani, że organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Gd 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 sygn. akt I ESK 179/16.

Uzupełnienie opisu

Zakres wykonywanych przez Panią usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, w tym:

a)prowadzeniu procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej — co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU: 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

b)przekładaniu wymagań biznesowych na wymagania techniczne, co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

c)opracowywaniu założeń do testów i odbioru oprogramowania, co odpowiada działaniom opisanym w PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Ad. a)

Świadczone przez Panią usługi związane z analizą potrzeb biznesowych przede wszystkim polegają na dogłębnym zrozumieniu problemów występujących w danej organizacji lub jej części, korzyści wynikających z ich rozwiązania, korzyści wynikających z wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu organizacji.

Precyzując, zakres obowiązków obejmuje:

badanie procesów biznesowych, zasobów, celów i wymagań interesariuszy, proponowanie rozwiązań spełniających dane wymagania,

przekładanie potrzeb biznesowych na język techniczny, wspieranie projektantów i programistów w tworzeniu rozwiązań zgodnych z oczekiwaniami klienta.

Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU: 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Ad. b)

Przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne polega na doradzaniu rozwiązań informatycznych i/lub ich elementów mogących realizować wymagania/potrzeby biznesowe.

Precyzując, zakres obowiązków obejmuje:

definiowanie oczekiwań i rezultatów, jakie powinny być zrealizowane by osiągnąć cel, dotyczących całości organizacji, obszaru biznesowego lub określonej inicjatywy,

wsparcie na poziomie organizacji,

definiowanie wymagań interesariuszy (stakeholder requirements) na podstawie ich potrzeb, które muszą zostać spełnione, aby spełnić wymagania biznesowe, doradzanie w zakresie wyboru wymagań definiujących rozwiązanie (solution requirements), w tym wymagań funkcjonalnych i wymagania niefunkcjonalnych.

Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Ad. c)

Opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania polega na przygotowaniu wytycznych, zgodnie z którymi powinno zostać przetestowane/sprawdzone przez uprawnione do tego osoby, rozwiązanie informatyczne mające realizować konkretne wymagania/potrzeby biznesowe, przed ostatecznym odbiorem i rozpoczęciem użytkowania tegoż rozwiązania. Usługa ta nie dotyczy doradztwa w zakresie oprogramowania. Są to usługi w zakresie doradztwa w zakresie technologii informatycznych.

Precyzując, zakres obowiązków obejmuje:

określenie celu testów i ich ograniczeń, elementów testowe i ich wersji, części aplikacji które zostaną poddane testom, odniesienia do wymagań i/lub specyfikacji, ustalenie, które części aplikacji nie zostaną poddane testom (wraz z podaniem powodu dlaczego nie),

określenie podejścia do testów, typów testów, metod testowania (np. czy manualnie czy automatycznie),

określenie kryteriów, które będą używane w celu ustalenia czy aplikacja przeszła pomyślnie test czy też nie,

określenie elementów, które są dostarczane razem z testami np. plan testów (sam dokument), przypadki testowe, skrypty testowe, dzienniki błędów, raport z testów,

opisanie środowiska testowego, jego parametrów,

określenie ram czasowych, najważniejsze milestony,

ustalenie składu zespołu teamu,

określanie zagrożeń i ryzyk,

opisanie założeń i zależności — wymienienie założenia, które zostały poczynione podczas przygotowania dokumentu.

Powyższe wypełnia cechy usługi opisanej kodem PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Pani realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki, szczegółowo doprecyzowanych w poszczególnych obszarach. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

W Pani ocenie, wskazane powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

Nie uzyskała Pani z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będę wykonywała w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Pani działalność klasyfikuje się PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki i została szczegółowo doprecyzowana w poszczególnych obszarach podejmowanych działań. Miała Pani prawo do wybrania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany. Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, nie przekroczyła Pani dochodu 2 000 000 euro w roku poprzedzającym 2022 r. Nie ma Pani innych źródeł przychodu, a zwłaszcza nie świadczy Pani usług na rzecz spółki powiązanej osobowo, majątkowo ani nie jest wspólnikiem żadnej spółki w wymienionym zakresie. Działalność ma charakter usługowy zgodnie z art. 12 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ustawy o podatku w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Usługi, o których mowa we wniosku świadczy Pani na rzecz jednego kontrahenta, z zastrzeżeniem, iż stale poszukuje nowych klientów i planuje rozszerzyć działalność o kolejne współprace. Zakres wykonywanych czynności jest zgodny z umową stron.

Usługi realizuje Pani na podstawie umowy, której treść przedstawił kontrahent — nie jest Pani autorem umowy.

W ramach prowadzonych Projektów do Pani obowiązków należy:

doradztwo w zakresie analizy i projektowania i utrzymania systemów informatycznych, w tym przygotowanie podziału funkcjonalnego i architektonicznego,

ewaluacja funkcjonalna i jakościowa wprowadzonych rozwiązań informatycznych, przygotowywanie analiz, rekomendacji i prognoz dotyczących zagadnień związanych z technologiami wykorzystywanymi w inżynierii systemów informatycznych,

prowadzenie projektów zgodnie z metodykami zarządzania projektem,

identyfikacja, analiza, modelowanie, optymalizacja procesów biznesowych,

wsparcie w zakresie przygotowywania i przeprowadzenia postępowań przetargowych,

przygotowywanie materiałów promocyjno-informacyjnych,

tworzenie i przeprowadzanie warsztatów szkoleniowych,

przygotowywanie i przeprowadzenie testów; ocena i weryfikacja dostarczonych produktów,

przygotowywanie dokumentacji użytkownika oraz dokumentacji technicznej,

przeprowadzanie audytu bezpieczeństwa informacji,

przeprowadzanie audytu technicznego systemów informatycznych/ teleinformatycznych,

koordynowanie prac w ramach projektu,

zarządzanie projektem.

Zgodnie z umową wynagrodzenie uzależnione jest od ilości godzin przeznaczonych przez Panią na realizację zadania. Kwota, którą przekazuje kontrahent wynika z wyliczenia ustalonej stawki godzinowej w ujęciu miesięcznym.

Ostatecznie doprecyzowując zakres wykonywanych usług wskazała Pani, że mieści się on w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, w tym:

a)prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej – PKWiU: 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

b)przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne – PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

c)opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej,

analizę potrzeb biznesowych i modelowaniu procesów biznesowych,

przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,

opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania,

współpracę z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania wdrożonych rozwiązań,

przygotowywanie i utrzymanie dokumentacji,

szacowanie pracochłonności,

analizy celów oraz produktów projektów

wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałcie?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu ww. usług, które zostały zakwalifikowane pod kodem PKWiU: 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki podlega opodatkowaniu ryczałem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zastępuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają podatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie skazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług klasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (związanych z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%. Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2h przewiduje stawkę 12% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej,

analizę potrzeb biznesowych i modelowaniu procesów biznesowych,

przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,

opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania,

współpracę z dostawcami zewnętrznymi w trakcie wdrożenia i utrzymania wdrożonych rozwiązań,

przygotowywanie i utrzymanie dokumentacji,

szacowanie pracochłonności, analizy celów oraz produktów projektów,

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek ex przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Podsumowując, dla powyższych usług, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, przy uwzględnieniu szczegółowo sprecyzowanych kodów PKWiU, nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Usługi, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W tym miejscu należy odnieść się również do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usługzwiązanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z treści wniosku, prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, dla której w 2023 r. jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ma Pani wątpliwości, jaka stawka ryczałtu jest właściwa dla świadczonych w ramach tej działalności usług, które mieszczą się – jak Pani ostatecznie wskazała – w klasie PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, a konkretnie:

PKWiU 62.02.10.0 (Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego) – przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,

PKWiU 62.02.20.0 (Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego) – prowadzenie procesu złożonej analizy biznesowo-systemowej oraz opracowywanie założeń do testów i odbioru oprogramowania.

W tym miejscu zauważyć trzeba, że z powołanegoart. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że do przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), stawkaryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12%.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że jeśli faktycznie – jak wynika z opisu sprawy – uzyskuje Pani przychody z tytułu świadczenia opisanych usług, które mieszczą się odpowiednio w grupowaniach PKWiU: 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” oraz 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, w więc tych, dla których ustawodawca w treści ww. przepisu wprost przewidział stawkę podatku w wysokości 12%, to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12%, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – 8,5%, przy założeniu, że spełnia Pani ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania. Stąd Pani stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Należy podkreślić, że w przypadku wskazania nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00