Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.850.2023.2.AB
Zwolnienie od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług wynajmu lokali mieszkalnych
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT najmu lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe (pytanie nr 2) jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług m.in. kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT najmu lokali mieszkalnych (pytanie nr 2).
Uzupełnili go Państwo 1 lutego 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której nabył nieruchomość w postaci budynku (bursę) w (...). Przedmiotowa nieruchomość została nabyta celem dalszej odsprzedaży, przy czym przed wystawieniem oferty została ona jeszcze wyremontowana w stopniu znacznym. Dokonując remontu budynku Wnioskodawca odliczał podatek VAT od poniesionych w związku z tym kosztów, w tym materiałów budowlanych. Należy w tym miejscu również zaznaczyć, iż nakłady poczynione na nabytą nieruchomość przekroczyły 30% jej wartości.
Wnioskodawca zamierza sprzedawać lokale w tej nieruchomości, albowiem nie znalazł się nabywca na całość. Jednak znalezienie nabywców na wszystkie lokale nie jest łatwe, dlatego będzie to proces długotrwały. Z uwagi na to, iż łatwiej będzie sprzedać lokale w nieruchomości niż nieruchomość jako całość oraz z uwagi na to, iż bardziej atrakcyjne są lokale w nieruchomościach, które nie są pustostanami, jak również, aby w minimalnym zakresie zrekompensować sobie koszty związane z poniesioną inwestycją, Wnioskodawca nosi się z zamiarem w stosunku do niektórych lokali, przejściowego wynajęcia na cele mieszkaniowe lub ostatecznie inne cele, przy czym wynajmowanie lokali ma mieć tylko charakter doraźny, przejściowy, albowiem nadrzędnym celem Wnioskodawcy jest sprzedaż wszystkich lokali, w nieruchomości, która jak ostatnio ujawniono, nie jest tak łatwa, jak uprzednio zakładano. W tym miejscu należy nadmienić, iż dochód ze sprzedaży nawet jednego z lokali w przedmiotowej nieruchomości, znacznie przewyższa wartość wynajmu lokali na cele mieszkaniowe. Są to wartości w ogóle nieporównywalne. Tym samym zakup nieruchomości w celu sprzedaży nie uległ zmianie, ale został zmodyfikowany na sprzedaż poszczególnych lokali, jak również doszedł element przejściowego najmu tymczasowego, tj. do czasu znalezienia nabywcy na dany lokal.
Mając na uwadze powyższe wskazując na istotne kwestie stanu faktycznego należy podkreślić, iż:
- nieruchomość została nabyta celem dalszej odsprzedaży,
- nieruchomość została wyremontowana i remont przekroczył 30 % jej początkowej wartości,
- nieruchomości lokalowe (mieszkania) nie przekraczają 150 m2,
- Wnioskodawca odliczał podatek VAT od kosztów remontu,
- sprzedaż części nieruchomości (poszczególnych lokali) nastąpi przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, a część po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia,
- nieruchomość przed sprzedażą może być wynajmowana na cele mieszkaniowe, a nawet może się zdarzyć, iż znajdzie się chętny na najem usługowy, przy czym nieruchomość jest głownie przygotowana na cele mieszkaniowe,
- wartość obrotu z tytułu sprzedaży choćby jednego lokalu w nieruchomości będzie nieporównywalnie wyższa niż wartość obrotu uzyskana z doraźnego najmu, który ma służyć bardziej uatrakcyjnieniu nieruchomości i przyciągnięciu zainteresowania nieruchomością potencjalnych nabywców, niż uzyskiwania z niego przychodów, co może również mieć miejsce jako skutek uboczny zamierzenia Wnioskodawcy.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
2. Nie sposób określić dokładnej daty kiedy dojdzie do sprzedaży wszystkich lokali. Wnioskodawca chciałby, aby sprzedaż miała miejsce jak najszybciej, niemniej jednak brak jest obecnie nabywców, którzy byliby zainteresowani kupnem wszystkich lokali. Co więcej, należy zwrócić uwagę, że sprzedaż poszczególnych lokali może mieć różną datę, nawet od siebie bardzo odległą. Na potrzeby wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej można jednak przyjąć, że kolejne sprzedaże lokalów będą miały miejsce w roku bieżącym i trzech następnych latach. Dodatkowo wskazuję, iż stan faktyczny od dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej uległ zmianie, albowiem pięć lokali zostało już sprzedane, a pozostałe wynajęte, poza 3 lokalami, które stoją puste.
3. Wnioskodawca docelowo ma zamiar sprzedać wszystkie lokale tj. 29. Mając jednak na uwadze fakt, iż z uwagi na brak nabywców nie jest możliwa sprzedaż w jednym czasie wszystkich lokali, do sprzedaży dojdzie, gdy znajdą się nabywcy, a w czasie gdy nie będzie osób zainteresowanych kupnem lokalu, zostaną one wynajęte na cele mieszkaniowe, chyba że i w tym przypadku nie będzie chętnych. Na bieżący moment, tylko 3 z 29 lokali są niewynajęte lub niesprzedane.
4. Na wynajem zostanie zaoferowanych i wynajętych na cele mieszkaniowe 24 lokale z 29. Zostało już wynajętych 21 lokali. W umowach najmu jest zobowiązanie dla najemców, aby najem dotyczył realizacji potrzeb mieszkaniowych najemców.
5. Przedmiotem najmu oraz sprzedaży będą wyłącznie lokale mieszkalne powstały na skutek ulepszenia budynku w wartości znacznie przekraczającej 30 procent wartości początkowej.
6. Cały budynek opisany we wniosku stanowi środek trwały, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych po ulepszeniach w dniu 30 listopada 2023 r. Samodzielne lokale nie stanowią odrębnych środków trwałych, albowiem są częścią budynku, w którym się znajdują.
7. Budynek oraz lokale obecnie nie stanowią i nie będą stanowić u Wnioskodawcy towaru handlowego, albowiem budynek stanowi środek trwały od listopada 2023r. Pierwotnie Wnioskodawca zamierzał sprzedać budynek jak całość, ale z uwagi na brak nabywcy na cały budynek, został on wprowadzony do środków trwałych jak wskazano.
8. Części nieruchomości w postaci lokali, nie są i nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jako niezależne środki trwałe, albowiem do środków trwałych została wprowadzona cała nieruchomość w dniu 30.11.2023 r., ze wszystkimi lokalami, które się w niej znajdują. Są one traktowane jako części budynku.
9. Cały budynek jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych - wprowadzony do ewidencji z datą 30.11.2023 r.
10. W związku z nabyciem nieruchomości — budynku (bursy) w (...), Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
11. Zakres remontu obejmował budynek jako całość, w którym dokonano wymiany stolarki drzwiowej i okiennej, ale nie zmieniano konstrukcji budynku, w tym ścian konstrukcyjnych, ani dachu, ani usytuowania otworów okiennych i innych, dlatego nie było potrzeby uzyskiwania pozwolenia na roboty budowlane, ani nie był prowadzony dziennik budowy. Pomimo tego, zakres remontu był generalny, wyremontowano instalacje hydrauliczną i elektryczną, dokonano remontu pokrycia dachu, wykonano termomodernizację budynku, wyremontowano okładziny ścian i podłóg, Prace były wykonywane w każdym pomieszczeniu. Był więc to remont o dużym zakresie, znacznie przekraczającym 30% wartości początkowej budynku. Budynek do środków trwałych wprowadzono po remoncie, albowiem był zamysł, aby go sprzedać jako całość.
12. Podczas remontu zostały wyodrębnione lokale pod względem budowlanym, natomiast wyodrębnienie cywilistyczne następuje dopiero w dacie sprzedaży konkretne lokalu, podczas aktu sprzedaży lokalu tj. w momencie sprzedaży. Zatem pod względem cywilistycznym wydzielono dopiero 5 lokali, które w dacie wydzielenia od razu zostały sprzedane nabywcy. Została przeprowadzona inwentaryzacja i autoryzowana przez projektanta. Zgodnie z tą inwentaryzacją lokale są wydzielane prawnie podczas sprzedaży, gdy lokal zaczyna mieć innego niż budynek właściciela.
13. W nieruchomości znajduje się 29 lokali, z tego po dacie złożenia wniosku o interpretację już 5 lokali zostało sprzedanych (wcześniej po wykonaniu remontu nie były w żaden sposób użytkowane), a 21 lokali zostało już wynajętych i najem miał miejsce już w 2023 r., po dokonaniu ulepszeń. Odnośnie użytkowania przez poprzednich właścicieli, należy wskazać, iż przedmiotowa nieruchomość w całości została nabyta w roku 2021, najpierw szukano nabywcy, potem zostały w niej przeprowadzone prace remontowe przekraczające 30 % jej wartości i co istotne, od momentu nabycia przedmiotowej nieruchomości przez Wnioskodawcę, jej użytkowanie miało miejsce dopiero przez najemców, z którym Wnioskodawca podpisał pierwszą umowę w sierpniu 2023 r., przy czym najem pierwszych lokali rozpoczął się od września 2023 r.
14. Na obecnym etapie, poza lokalami już wynajętymi (21 lokali) i sprzedanymi 2023/2024 (5 lokali) nie sposób stwierdzić, wobec 3 lokali na razie nie zajętych lokali, czy od pierwszego zajęcia poszczególnych lokali do ich sprzedaży upłynie okres dwóch lat, ale jest wysoce prawdopodobne, iż w ciągu dwóch lat, te lokale zostaną wynajęte lub sprzedane. Jednak te lokale stanowią część nieruchomości, ale wg Wnioskodawcy znaczenie ma to, iż do ewidencji środków trwałych budynek wszedł w dniu 30 listopada 2023 r. Jeżeli na każdy lokal znajdzie się nabywca przed upływem dwóch lat, to w takim wypadku z pewnością lokale zostaną sprzedane i nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Jeżeli jednak nie znajdzie się nabywca na lokal w okresie dwóch lat od ich pierwszego zajęcia to w takim wypadku upłynie okres dłuższy niż dwa lata do chwili sprzedaży. Można stwierdzić, że najprawdopodobniej część lokali zostanie sprzedanych przed upływem dwóch lat od ich zajęcia, a część po upływie dwóch lat. Jednak wydaje się, iż istotniejsza jest data wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Wnioskodawcę po dokonanych ulepszeniach, albowiem dopiero w tej dacie cały budynek był zdolny do wykorzystania przez Wnioskodawcę, który od razu zaczął wynajmować części budynku w postaci lokali mieszkalnych oraz sprzedawać wyodrębnione prawnie lokale (5).
15. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym w stosunku do poszczególnych lokali. Należy podkreślić, że Wnioskodawca wykonał remont całego budynku. Wykonując remont nie było podziału wydatków na poszczególne lokale, ale wydatki były ponoszone na cały budynek łącznie. Wydatki na ulepszenia przekroczyły 30% wartości początkowej budynku, ale były ponoszone na cały budynek.
16. Wydatki na ulepszenie całego budynku były wyższe niż 30 %. Jak wskazano budynek był cały remontowany wszystkie lokale mają ten sam standard, ale różny metraż.
17. W przypadku ulepszenia prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługiwało do całości budynku. Odniesiono się do całego budynku, nie analizowano poszczególnych lokali, albowiem pierwotnie planowano sprzedać cały budynek. Wydatki były wyższe niż 30 %, ale nie dotyczyły osobno każdego z lokalu, ale całego budynku. Budynek jak wskazano nie ma wyodrębnionych notarialnie lokali, a do wyodrębnienia dochodzi dopiero przy sprzedaży. Pięć lokali zostało sprzedanych, pierwszy w grudniu 2023 r. jako sprzedaż opodatkowana, a pozostałe niewyodrębnione notarialnie lokale tj. 21 lokali zostały wynajęte począwszy od września 2023 i w tych datach doszło do ich pierwszego zajęcia. Trzy lokale nie są jeszcze zajęte.
18. Od pierwszego zajęcia (używania) lokali po ulepszeniu przekraczającym 30 % ich wartości początkowej do dnia dostawy w zakresie części lokali najprawdopodobniej nie minie okres dwóch lat, ale może zdarzyć się jednostkowa sytuacja, że jednostkowe lokale nie będą sprzedane po tym okresie. Na ten moment jest duże zainteresowanie i lokale szybko się sprzedają. Do czasu wydania interpretacji przyjęliśmy tak jak wskazano w Państwa stanowisku, że sprzedaż jest opodatkowana Vat. Odnośnie założonego okresu sprzedaży jest to tylko założenie wnioskodawcy, albowiem on robi wszystko aby sprzedać jak najszybciej lokale, ale nie ma wpływu na nabywców.
19. 21 lokali jest obecnie przedmiotem najmu, pięć lokali zostało sprzedanych, przy czym jak wskazano wszystkie lokale są przeznaczone do sprzedaży.
20. Lokale będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane na cele zwolnione od podatku tj. na wynajem na cele mieszkaniowe lub opodatkowanej — sprzedaż wydzielonych prawnie lokali. Zaznaczyć jednak trzeba, iż sprzedaż zdaniem Wnioskodawcy będzie opodatkowana i każdy z lokali finalnie zostanie sprzedany.
21. Z umów zawieranych przez Wnioskodawcę z najemcami wynika, że lokal jest oddany w najem wyłącznie na cele mieszkaniowe i najemca nie będzie miał prawa zmienić tego celu. Umowy najmu nie będą jednak zawierane w formie notarialnej, a w formie pisemnej.
22. Osoby wynajmujące lokale będą w nich realizować/realizują własne cele mieszkaniowe.
23. Lokale będą wynajmowane przez Wnioskodawcę w imieniu własnym i na własny rachunek.
24. Cały Remont dotyczył całego budynku, a nie poszczególnych lokali. Kwota remontu była jednak na tyle duża, że w przeliczeniu na każdy z lokali przekracza ona znacznie kwotę 15.000,00 zł.
25. Zakupiony budynek wraz z ulepszeniem został wprowadzony do środków trwałych 30.11.2023 budynek 30.11.2023.
Pytanie (oznaczone we jako nr 2)
Czy tymczasowy najem lokali w nieruchomości na cele mieszkalne będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że najem lokalu na cele mieszkaniowe będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT, nawet jeżeli jest to czynność doraźna.
Powyższe wynika wprost z art. 43 ust. 1 pkt 36, zgodnie z którym zwalnia się od podatku: usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 790 i 1114). Jak się wskazuje w orzecznictwie wydanym na gruncie przytoczonego przepisu, „zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 36 u.p.t.u. wymaga, aby jednocześnie spełniły się następujące przesłanki: wynajmujący (wydzierżawiający) świadczy usługę najmu na własny rachunek, usługa ta dotyczy nieruchomości o charakterze mieszkalnym, a przy tym cel najmu jest wyłącznie mieszkaniowy.” (Wyrok NSA z 6.07.2021 r., I FSK 2163/18, LEX nr 3224571.)
Odnosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego, Wnioskodawca ma zamiar świadczyć przejściowo usługi najmu lokalu głównie na cele mieszkaniowe, dopóki nie znajdzie nabywcy na dany lokal, a z zatem usługa ta w myśl przytoczonego przepisu powinna być objęta zwolnieniem z opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo (w zakresie pytania nr 2) we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…)
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy :
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.Należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.
Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.),
przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług najem stanowi świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Należy tu zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
W tym miejscu należy zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy (od ogólnej zasady powszechności opodatkowania) i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy,
zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177 i 1243).
Zwolnienie, które znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT stanowi implementację z art. 135 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.). Przepis powyższy stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: „(…) dzierżawę i wynajem nieruchomości”.
Krajowe ustawodawstwo stanowi o zwolnieniu z opodatkowania usługi najmu pod warunkiem jego mieszkaniowego przeznaczenia.
Należy ponadto zauważyć, że stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.
Zgodnie z tym przepisem,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy (w pozycji nr 47 tego załącznika, stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, znajdują się usługi związane z zakwaterowaniem, oznaczone symbolem PKWiU 55).
Powyższe wskazuje, że przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:
- świadczenie usługi na własny rachunek,
- charakter mieszkalny nieruchomości,
- mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.
Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala natomiast na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi.
Z opisu sprawy wynika, że wynajmują Państwo lokale mieszkalne. Z umów zawieranych przez Państwa z najemcami wynika, że lokal jest oddany w najem wyłącznie na cele mieszkaniowe i najemca nie będzie miał prawa zmienić tego celu. Osoby wynajmujące lokale będą w nich realizować/realizują własne cele mieszkaniowe. Lokale będą wynajmowane przez Państwa w imieniu własnym i na własny rachunek.
Kluczowe znaczenie dla uznania, iż najem lokalu mieszkalnego będzie zwolniony z VAT jest zastrzeżenie, iż lokal mieszkalny może być wykorzystany wyłącznie w celach mieszkaniowych, a najemca jest zobowiązany do korzystania z lokalu wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem.
Odnosząc się zatem do kwestii budzącej Państwa wątpliwość należy stwierdzić, że na gruncie niniejszej sprawy – zostaną spełnione wyżej opisane przesłanki do zastosowania zwolnienia, tak więc świadczona przez Państwa usługi wynajmu lokali mieszkalnych wyłącznie na ich cele mieszkaniowe, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Kwestia dotycząca opodatkowania sprzedaży lokali mieszkalnych (pytanie nr 1) oraz korekty podatku VAT naliczonego (pytanie nr 3) została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Zaznaczenia wymaga również, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right