Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.892.2023.2.AM
Prawo do pełnego i częściowego odliczenia podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków objętych pytaniami oznaczonymi nr 1 i nr 2,
·prawa do częściowego odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków objętych pytaniami oznaczonymi nr 3 i nr 4,
które są następnie refakturowane przez Państwa na ….
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2024 r. (wpływ 28 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
... zwany dalej „...” jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Samorząd Województwa ..., zwany dalej: „Organizatorem”. ... działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 23, z późn. zm.). ... posiada osobowość prawną od chwili wpisu do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora. Terenem działania ... jest województwo .... może prowadzić również działalność w granicach Rzeczpospolitej Polskiej a także poza jej granicami. Podstawowym celem ... jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. ... realizuje zadania działalności statutowej poprzez realizację projektów własnych w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, monitorowanie wydarzeń kulturalnych w regonie, wspieranie zewnętrznych inicjatyw kulturalnych, realizację zadań zleconych przez Samorząd Województwa ....
... prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Podstawą gospodarki finansowej ... jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora. Przychodami instytucji są w szczególności przekazywane przez Organizatora środki finansowe w formie dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych oraz dochody własne.
... od … 1993 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. ... w ramach swojej działalności prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Część wykonywanej przez ... działalności gospodarczej jest opodatkowana różnymi stawkami podatku VAT, natomiast część wykonywanej działalności gospodarczej jest zwolniona od podatku VAT.
Wykonując działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, gdy możliwe jest wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną, ... pomniejsza podatek należny o podatek naliczony bez konieczności stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Wykonując działalność gospodarczą zwolnioną od podatku, gdy możliwe jest bezpośrednie przypisanie określonych zakupów do tej działalności, ... nie odlicza podatku naliczonego.
Wykonując natomiast czynności podlegające opodatkowaniu, które są opodatkowane podatkiem VAT, jak również czynności, które są zwolnione od podatku VAT, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną ... ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego obliczonego przy zastosowaniu tzw. proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
... prowadzi również działalność nieodpłatną, tzw. statutową, traktowaną na gruncie ustawy o VAT jako działalność inną niż działalność gospodarcza. Dokonując nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT, gdy nie jest możliwie przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, ... kwotę podatku naliczonego oblicza zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej - przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika, określonego w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
... na podstawie porozumienia zawartego w dniu … 2022 r. z … Sp. z o.o. (zwaną dalej: „...”) zobowiązało się udostępnić ... nieruchomość i budynek ... położone w … przy ulicy ... (z prawem ich posiadania i korzystania z nich na cele budowlane w rozumieniu prawa budowlanego) w pełnym zakresie przydatnym w celu zrealizowania zamierzenia budowlanego polegającego na wzmocnieniu fundamentów budynku ... wraz z usunięciem kolizji z sieciami uzbrojenia terenu, które są niezbędne w celu realizacji podziemnego obiektu inżynieryjnego stanowiącego element … w … na odcinku … - planowany posterunek odgałęźny ….
... w związku z procesem inwestycyjnym i przekazaniem ww. nieruchomości i budynku przez ... zobowiązało się również do realizacji innych czynności m.in. związanych z przeniesieniem do lokalu zastępczego sprzętów, dokumentów, urządzeń należących do ..., jak również powrotnego ich przeniesienia po zakończeniu robót budowalnych, czy też pokrycia kosztów demontażu i zmagazynowania znajdujących się w budynku ... wystaw ..., …, …, …, itp.
Porozumienie dotyczące udostępnienia ... nieruchomości i budynku w … przy ul. ... na cele budowlane będzie obowiązywało do piętnastego dnia po dniu dokonania przez ... odbioru końcowego przedmiotu umowy o roboty budowlane i usunięcia wszystkich wad robót i prac stwierdzonych w protokole odbioru końcowego, ale nie dłużej niż do wcześniejszego spośród dwóch następujących zdarzeń: upływu 30 miesięcy od dnia protokolarnego objęcia przez ... nieruchomości i budynku ... w posiadanie, dnia … 2025 r.
Przekazanie nieruchomości i budynku ... w … przy ul. ... nastąpiło w dniu ….2023 r.
Z uwagi na zakres prac budowlanych i prowadzony proces inwestycyjny nie jest możliwe użytkowanie ww. nieruchomości i budynku przez ... od dnia ….2023 r. W okresie prowadzenia procesu inwestycyjnego nie będzie możliwe żądanie przez ... od ... wcześniejszego zwrotu nieruchomości wraz z budynkiem przy ul. ... w ….
... w związku z realizacją ww. inwestycji zobowiązany był do relokacji pracowników do siedziby tymczasowej (lokalu zastępczego) mieszczącej się w …i przy ul. ....
... niezależnie od ponoszonych kosztów związanych z procesem inwestycyjnym zobowiązała się do pokrycia kosztów najmu przez ... lokalu zastępczego obejmującego wyłącznie czynsz najmu, bez kosztów eksploatacyjnych wynikających z korzystania przez ... z lokalu zastępczego (w szczególności bez kosztów korzystania przez ... z mediów w lokalu zastępczym) ani bez innych opłat dotyczących lokalu zastępczego zajmowanego przez ... w celu utrzymania ciągłości prowadzenia działalności ... i to przez cały okres prowadzenia robót budowalnych.
Ponadto ... zobowiązała się do pokrycia kosztów stałych wynikających z umów o dostarczenie mediów do budynku ... w … przy ul. ..., przy czym do tej kategorii należą wyłącznie te kategorie kosztów, które nie są zależne od faktycznego zużycia mediów, a także koszty zmienne wynikające z umów o dostarczenie mediów do budynku ... na potrzeby realizacji inwestycji oraz utrzymania budynku ... w stanie niepogorszonym.
... zobowiązuje się do pokrycia miesięcznych kosztów najmu lokalu zastępczego oraz mediów do kwoty … zł brutto miesięcznie.
Jak wynika z ww. porozumienia zwrot kosztów najmu następować będzie „na zasadzie refakturowania, przy czym faktura VAT na Spółkę Celową (...) zostanie wystawiona przez ... niezwłocznie po otrzymaniu faktury VAT przez .... Faktura VAT na Spółkę Celową (...) będzie wystawiana z terminem płatności 30 dni od daty otrzymania faktury.
Wobec powyższego ... nie przejął na siebie zawartych umów dotyczących mediów (energii elektrycznej, energii cieplnej) doprowadzanych do budynku ... w … przy ul. .... Stąd też w celu utrzymania właściwej eksploatacji technicznej budynku ... ponosi koszty związane z utrzymaniem budynku dotychczasowej siedziby. Opłaty te są fakturowane na ... a następnie refakturowane na ....
Ponadto ... poniósł koszty przeprowadzki do siedziby tymczasowej, które zostały udokumentowane przez firmę przeprowadzkową fakturą VAT. Opłaty te również zostały refakturowane na ....
Część rzeczy ruchomych, które nie zmieściły się w tymczasowej siedzibie w … przy ul. ..., została umieszczona w wynajętym przez ... magazynie. Do czasu ukończenia inwestycji otrzymane za powyższą usługę faktury są refakturowane przez ... na ....
W piśmie z 21 lutego 2024 r. w odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu Wnioskodawca wskazał, że:
1)Pytanie nr 1: „Czy … Sp. z o.o. (zwany dalej: „...”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?”
Odpowiedź: „Z wykazu podatników prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka wynika, że ... Sp. z o.o. jest podatnikiem VAT czynnym od dnia … 2018 r.”
2)Pytanie nr 2: „Jakie prawa i obowiązki wynikają dla każdej ze stron porozumienia z … 2022 r. zawartego między Państwem a ..., o którym mowa w opisie sprawy?”
Odpowiedź: „Z uwagi na fakt, że treść umowy zawartej pomiędzy …, a … Sp. z o.o. ma charakter poufny najogólniej można stwierdzić, że celem umowy jest udostępnienie nieruchomości i budynku położonych w … przy ul. ... należących do ... … Spółce ... na okres trwania opisanej we wniosku inwestycji przy równoczesnym zobowiązaniu się ... Sp. z o.o. do pokrycia kosztów najmu tymczasowej siedziby .... Ponadto ... zobowiązała się do pokrycia kosztów eksploatacyjnych związanych z funkcjonowaniem nieruchomości w … przy ul. ..., technicznego zabezpieczenia tej nieruchomości (terenu wokół budynku), jak i samego budynku, a także sfinansowania kosztów demontażu, transportu i magazynowania wyposażenia znajdującego się w budynku ... i jego otoczeniu.”
3)Pytanie nr 3: „Czy udostępnienie przez Państwa nieruchomości i budynku przy ul. ... na cele budowlane ma charakter odpłatny czy nieodpłatny? Jeśli odpłatny, to proszę wskazać jaka będzie forma tej odpłatności?”
Odpowiedź: „Udostępnienie ... nieruchomości i budynku w … przy ul. ... ma charakter odpłatny. Comiesięczne faktury wystawiane w całym okresie obowiązywania umowy przez ... za udostępnienie ... nieruchomości i budynku w … przy ul. ... są opłacane przez ... na rachunek ....”
4)Pytanie nr 4: „Czy ... w ramach ww. porozumienia zobowiązało się do pokrycia kosztów usługi przeprowadzki z dotychczasowej siedziby przy ul. … do siedziby tymczasowej (lokalu zastępczego) w … przy ul. ...?”
Odpowiedź: „Tak, ... w ramach ww. porozumienia zobowiązało się do pokrycia kosztów usługi przeprowadzki z dotychczasowej siedziby przy ul. … do siedziby tymczasowej (lokalu zastępczego) w … przy ul. ....”
5)Pytanie nr 5: „Czy ... w ramach ww. porozumienia zobowiązało się do pokrycia kosztów usługi przechowywania rzeczy należących do Państwa, które nie zmieściły się w tymczasowej siedzibie (lokalu zastępczym) w … przy ul. ..., a zostały przeniesione z siedziby przy ul. ... do magazynu firmy zewnętrznej?”
Odpowiedź: „W ww. porozumieniu nie ma jednoznacznego stwierdzenia, że ... w ramach ww. porozumienia zobowiązuje się do pokrycia kosztów usługi przechowywania rzeczy należących do ..., które nie zmieściły się w tymczasowej siedzibie (lokalu zastępczym) w … przy ul. ..., a zostały przeniesione z siedziby przy ul. ... do magazynu firmy zewnętrznej. Wszelkie nieuzgodnione kwestie, które pojawiły się na etapie realizacji ww. porozumienia były uzgadniane ustnie i są realizowane zgodnie z tymi uzgodnieniami. Uzgodnienia dotyczące magazynowania rzeczy należących do ... oraz odpłatności przez ... za wynajęcie magazynu przez ... są realizowane zgodnie z ustnymi uzgodnieniami bazującymi na treści ww. porozumienia z dnia … 2022 r. W konsekwencji ... otrzymując fakturę od podmiotu magazynującego rzeczy do niego należące refakturuje koszty magazynowania na ... Sp. z o.o. Faktury za magazynowanie są opłacane przez ... terminowo, co potwierdza wolę stron dotyczącą ww. czynności.”
6)Pytanie nr 6: „Czy faktury objęte zakresem postawionych we wniosku pytań dokumentują czynności opodatkowane podatkiem VAT niekorzystające ze zwolnienia?”
Odpowiedź: „Tak, zarówno faktury dotyczące nabyć, jak i sprzedaży, wystawiane przez usługodawców na rzecz ..., jak i faktury wystawiane przez ... na rzecz ..., o których mowa we wniosku dokumentują czynności opodatkowane podatkiem VAT i nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.”
7)Pytanie nr 7: „Do jakich czynności będą wykorzystywane nabyte przez Państwa towary i usługi objęte zakresem postawionych we wniosku pytań, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”
Odpowiedź: „Zdaniem ... nabyte towary i usługi (media) wymienione w pytaniu nr 1 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zdaniem ... nabyte usługi przeprowadzki wymienione w pytaniu nr 2 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zdaniem ... nabyte usługi przechowywania rzeczy ruchomych należących do ... w magazynie firmy zewnętrznej wymienione w pytaniu nr 3 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Usługi te mogą również w przyszłości służyć ... do celów działalności zwolnionej od podatku VAT. W związku ze zmianą stanu faktycznego od dnia złożenia wniosku w dniu 18.12.2023 r. do chwili obecnej, zmianie uległo własne stanowisko ... zawarte w odniesieniu do pytania nr 3 zawartego we wniosku z dnia 18.12.2023 r.
Zdaniem ... nabyte usługi najmu tymczasowej siedziby w … przy ul. ... wymienione w pytaniu nr 4 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czynności zwolnionych od podatku VAT, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.”
8)Pytanie nr 8: „Czy poszczególne wydatki objęte zakresem postawionych we wniosku pytań będą wykorzystywane przez Państwa do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy?”
Odpowiedź: „W ocenie ... wydatki wskazane w pytaniach nr 1 i nr 2 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W ocenie ... wydatki wskazane w pytaniu nr 3 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Wydatki te mogą również w przyszłości służyć ... do celów działalności zwolnionej od podatku VAT.
W ocenie ... wydatki wskazane w pytaniu nr 4 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czynności zwolnionych od podatku VAT, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.”
9)Pytanie nr 9: „W sytuacji, gdy poszczególne wydatki objęte zakresem postawionych we wniosku pytań będą przez Państwa wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?”
Odpowiedź: „W ocenie ... wydatki, o których mowa w pytaniu nr 1 i nr 2 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną, a przez to nie są i nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza.
W ocenie ... nie ma możliwości przyporządkowania wydatków wskazanych w pytaniu nr 3 i nr 4 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy VAT.”
10)Pytanie nr 10: „W przypadku, gdy poszczególne wydatki objęte zakresem postawionych we wniosku pytań będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, czy będziecie mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?”
Odpowiedź: „W ocenie ... wydatki, o których mowa w pytaniu nr 1 i nr 2 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną, a przez to nie są i nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do celów działalności zwolnionej od podatku VAT.
W ocenie ..., w odniesieniu do wydatków wskazanych w pytaniu nr 3 i nr 4 niniejszego wniosku (stanowiącego uzupełnienie pisma z dnia 18.12.2023 r.) nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.”
Pytania
1)Czy ... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących dostawę mediów (energii elektrycznej, energii cieplnej) do budynku ... przy ul. ... w okresie od dnia przekazania ww. nieruchomości ..., gdy wartość tych faktur jest w całości przenoszona na podstawie refaktur na ...?
2)Czy ... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury dokumentującej usługi przeprowadzki z dotychczasowej siedziby przy ul. ... do siedziby tymczasowej (lokalu zastępczego) w … przy ul. ..., gdy wartość tej faktury została w całości przeniesiona na podstawie refaktury na ...?
3)Czy ... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury dokumentującej usługę przechowywania rzeczy należących do ..., które nie zmieściły się w tymczasowej siedzibie (lokalu zastępczym) w … przy ul. ..., a zostały przeniesione z siedziby przy ul. ... do magazynu firmy zewnętrznej w związku z procesem inwestycyjnym realizowanym przez ..., gdy wartość tej faktury została w całości przeniesiona na podstawie refaktury na ...?
4)Czy ... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury dokumentującej usługę za najem tymczasowej siedziby w … przy ul. ...?
Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad 1
W ocenie ... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących dostawę mediów (energii elektrycznej, energii cieplnej) do budynku ... przy ul. ... w okresie od dnia przekazania ww. nieruchomości ..., gdy wartość tych faktur jest w całości przenoszona na podstawie refaktur na ....
Należy zauważyć, że dotychczasowa siedziba ... w … przy ul. ... od momentu przekazania ... służy ... wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Nieruchomości i budynek przy ... został bowiem udostępniony przez ... Spółce ... odpłatnie, a kwotą tej odpłatności jest wysokość czynszu najmu (bez kosztów eksploatacyjnych) tymczasowej siedziby w … przy ul. ....
Potwierdzają to dodatkowo refaktury za media i konserwacje budynku w celu utrzymania w niepogorszonym stanie technicznym nieruchomości przy ..., którymi obciążana jest .... Dotychczasowa siedziba nie służy wykonywaniu innych czynności niż czynności opodatkowane, a przez to w odniesieniu do wydatków związanych z budynkiem przy ul. ... nie są spełnione przesłanki wskazane zarówno w art. 86 ust. 2a, jak i art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Ad 2
... stoi na stanowisku, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT posiada pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury dokumentującej usługi przeprowadzki z dotychczasowej siedziby przy ul. ... do siedziby tymczasowej (lokalu zastępczego) w … przy ul. ..., gdy wartość tej faktury została w całości przeniesiona na podstawie refaktury na ....
Należy zauważyć, że usługi przeprowadzki do tymczasowej siedziby są wyłącznie związane z czynnościami opodatkowanymi, co potwierdzają refaktury wystawione na ... w związku z ich wykonaniem. Czynności przeprowadzki do tymczasowej siedziby są wynikiem zawartego w dniu … 2022 r. porozumienia z ..., w wyniku którego ... dla potrzeb procesu inwestycyjnego korzysta za odpłatnością z budynku w … przy ul. ..., a ponadto jest zobowiązany zapłacić ... koszty usług przeprowadzki do nowej siedziby, jak również koszty magazynowania i inne koszty (media) związane z utrzymaniem budynku przy .... Wydatki te, w szczególności koszty przeprowadzki związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi świadczonymi przez ... na rzecz ... w związku z ww. porozumieniem, dlatego też nie mogą mieć do nich zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a, jak i art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Ad 3
... stoi na stanowisku, że podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury dokumentującej usługę przechowywania rzeczy należących do ..., które nie zmieściły się w tymczasowej siedzibie (lokalu zastępczym) w … przy ul. ..., a zostały przeniesione z siedziby przy ul. ... do magazynu firmy zewnętrznej w związku z procesem inwestycyjnym realizowanym przez ..., powinien zostać rozliczony przy zastosowaniu prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz (jeżeli czynności takie wystąpią w przyszłości) przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) wskazanego w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, pomimo tego, że wartość tej faktury została w całości przeniesiona na podstawie refaktury na ....
W konsekwencji, zdaniem ..., Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w 100% wynikającego z faktury dokumentującej usługę przechowywania rzeczy należących do ....
Przyczyną takiego stanowiska ... jest to, że w magazynie firmy zewnętrznej przechowywane są rzeczy ruchome, wykorzystywane obecnie (na bieżąco) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza wskazanych w art. 86 ust 2a ustawy o VAT. Magazyn ten stanowi więc bezpośrednie zaplecze magazynowe bieżącej działalności ..., a rzeczy przechowywane w tym magazynie służą działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jak i są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza.
Możliwe, że w przyszłości magazyn firmy zewnętrznej, w którym przechowywane są rzeczy ruchome należące do ... będzie ponadto wykorzystywany (poza czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niemającymi charakteru działalności gospodarczej) do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.
Ad 4
W ocenie ... podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury dokumentującej usługę za najem tymczasowej siedziby w … przy ul. ... powinien zostać rozliczony prewspółczynnikiem, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) wskazanego w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, a w konsekwencji ... nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w 100% wynikającego z faktur najmu siedziby tymczasowej.
Powyższe jest wynikiem tego, że w tymczasowej siedzibie realizowany będzie cały zakres czynności wykonywanych przez ..., a więc nabywane towary i usługi, w tym usługi najmu siedziby tymczasowej, będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza, a także do celów wykonywanej przez ... działalności gospodarczej opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Powyższy przepis jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.
Przepis ten stanowi wdrożenie art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem potraktowane w żaden inny sposób niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Analizując bowiem powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.
Zasady tworzenia i działania instytucji kultury określa ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 87).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych, a także opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
Jak wynika z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Z kolei w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.
Jak wynika z opisu sprawy jesteście Państwo samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Samorząd Województwa ... (zwany dalej: „Organizatorem”) i działacie na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Podstawowym Państwa celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Realizujecie Państwo zadania działalności statutowej poprzez wykonywanie projektów własnych w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, monitorowanie wydarzeń kulturalnych w regonie, wspieranie zewnętrznych inicjatyw kulturalnych, realizację zadań zleconych przez Samorząd Województwa .... Przychodami Państwa są w szczególności przekazywane przez Organizatora środki finansowe w formie dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych oraz dochody własne.
Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach swojej działalności prowadzicie działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz działalność nieodpłatną tzw. statutową traktowaną jako działalność inną niż działalność gospodarcza. Część wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej jest opodatkowana różnymi stawkami podatku VAT, natomiast część wykonywanej działalności gospodarczej jest zwolniona od podatku VAT.
Na podstawie porozumienia zawartego w dniu … 2022 r. z … Sp. z o.o. (zwaną dalej: „...”) zobowiązaliście się Państwo udostępnić ... nieruchomość i budynek położone w … przy ulicy ... (z prawem ich posiadania i korzystania z nich na cele budowlane w rozumieniu prawa budowlanego). Przekazanie nieruchomości i budynku ... w … przy ul. ... nastąpiło w dniu ….2023 r. Celem umowy zawartej z ... jest udostępnienie ww. nieruchomości i budynku na okres trwania realizowanej przez ... inwestycji przy równoczesnym zobowiązaniu się ... do pokrycia kosztów najmu Państwa tymczasowej siedziby. ... zobowiązała się również do pokrycia kosztów wynikających z umów o dostarczenie mediów (energii elektrycznej i cieplnej) do budynku przy ul. ... (dotychczasowa siedziba ...), kosztów usługi przeprowadzki z dotychczasowej siedziby do siedziby tymczasowej oraz usługi przechowywania rzeczy należących do ..., które nie zmieściły się w tymczasowej siedzibie (lokalu zastępczym), a zostały przeniesione do magazynu firmy zewnętrznej w związku z procesem inwestycyjnym realizowanym przez .... Ww. wydatki są fakturowane na Państwa, a następnie refakturowane na ....
Zarówno faktury dotyczące nabyć, jak i sprzedaży, wystawiane przez usługodawców na rzecz Państwa, jak i faktury wystawiane przez Państwa na rzecz ..., o których mowa w opisie sprawy dokumentują czynności opodatkowane podatkiem VAT i nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.
Wskazali Państwo, że:
-nabyte towary i usługi (media) wymienione w pytaniu nr 1 będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
-nabyte usługi przeprowadzki wymienione w pytaniu nr 2 będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
-nabyte usługi przechowywania rzeczy ruchomych w magazynie firmy zewnętrznej wymienione w pytaniu nr 3 będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Usługi te mogą również w przyszłości służyć ... do celów działalności zwolnionej od podatku VAT,
-nabyte usługi najmu tymczasowej siedziby wymienione w pytaniu nr 4 będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czynności zwolnionych od podatku VAT, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Ponadto wskazali Państwo, że nie mają możliwości przyporządkowania wydatków wskazanych w pytaniu nr 3 i nr 4 w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, jak również nie mają możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia od wydatków objętych zakresem postawionych we wniosku pytań, wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Doprecyzowaniem powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy jest przepis art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
W myśl art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Zgodnie z art. 86 ust 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
W świetle § 1 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to m.in. samorządowe instytucje kultury.
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.
Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W myśl art. 90 ust. 5 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:
1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy:
Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Jak już zostało wyżej wskazane, w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności powinniście Państwo przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności.
W świetle powyższego, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki objęte zakresem postawionych we wniosku pytań oznaczonych nr 1 – nr 4 wskazać należy, że:
Ad. 1 i 2
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przypadku podatku naliczonego od poniesionych wydatków z tytułu dostawy mediów (energii elektrycznej, energii cieplnej) do budynku przy ul. ... w … (dotychczasowej Państwa siedziby) w okresie od dnia przekazania ww. nieruchomości ..., jak również usługi przeprowadzki z dotychczasowej siedziby do siedziby tymczasowej (lokalu zastępczego) w … przy ul. ..., które są następnie przedmiotem odsprzedaży na rzecz ... i - jak Państwo wskazali - są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT uznać należy, że przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku VAT od ww. wydatków z uwagi na spełnienie pozytywnych przesłanek warunkujących to prawo. Zauważyć przy tym należy, że prawo do odliczenia przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Ad. 3 i 4
Natomiast odnosząc się do podatku naliczonego od usługi przechowywania rzeczy ruchomych należących do Państwa w magazynie firmy zewnętrznej, zaznaczyć należy, że poniesione ww. wydatki – jak Państwo wskazali - służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy . Usługi te mogą również w przyszłości służyć ... do celów działalności zwolnionej od podatku VAT. Ponadto – jak wynika z opisu sprawy – nie mają Państwo możliwości przyporządkowania ww. wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, jak również możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Zatem, w przypadku gdy poniesione przez Państwa wydatki objęte zakresem pytania nr 3, są przez Państwa wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej (tj. opodatkowanej podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem), w sytuacji gdy nie macie Państwo możliwości przypisania poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej, to w celu obliczenia kwoty podatku do odliczenia od tych wydatków są Państwo zobowiązani do stosowania proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Ponadto w przypadku wystąpienia czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, powinni Państwo zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i następne ustawy.
Z kolei w przypadku podatku naliczonego od wydatków objętych zakresem pytania nr 4, tj. usługi za najem tymczasowej siedziby ..., stwierdzić należy, że przedmiotowe świadczenie – jak Państwo wskazali - służy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czynności zwolnionych od podatku VAT, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i nie mają Państwo możliwości przyporządkowania ww. wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, jak również możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
W związku z powyższym, skoro ponoszone przez Państwa ww. wydatki objęte zakresem pytania nr 4 są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej (tj. opodatkowanej podatkiem VAT oraz zwolnionej od podatku), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem) i nie mają Państwo możliwości przypisania poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej, to w celu obliczenia kwoty podatku do odliczenia od tych wydatków są Państwo zobowiązani do stosowania proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia, a także przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że w przypadku poniesionych ww. wydatków z tytułu usługi przechowywania rzeczy ruchomych należących do Państwa w magazynie firmy zewnętrznej oraz za najem tymczasowej siedziby ... przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej ww. wydatki związane są z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1, 2, 3 i 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right