Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.979.2023.2.MK

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej do wysokości limitu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 21 lutego 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2020 r. Wnioskodawca zrealizował budowę instalacji fotowoltaicznej przeznaczonej na energetyczne potrzeby Jego domu za kwotę … zł. Uzyskał też dofinansowanie z programu „…” w kwocie 5 000 zł, więc w rozliczeniu podatkowym uwzględnił tylko kwotę … zł.

W 2021 r. Wnioskodawca poniósł kolejne wydatki związane z działaniami termomodernizacyjnymi (udział w parasolowym programie realizowanym przez Gminę …), których rezultatem było wybudowanie drugiej instalacji fotowoltaicznej, instalacji kolektorów słonecznych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz instalacja pompy ciepła przeznaczonej do ogrzewania domu. Całkowite koszty udziału w projekcie potwierdzone fakturami wyniosły … zł … gr . Łączna suma odliczeń za lata 2020 i 2021 wyniosła … zł … gr. Do wykorzystania limitu odliczeń, 53 000 zł, pozostało Wnioskodawcy jeszcze … zł … gr.

W 2023 r. własnymi siłami Wnioskodawca wykonał kolejne przedsięwzięcie termomodernizacyjne, tj. termomodernizację budynku mieszkalnego polegającą na wymianie okien ściennych i dachowych pierwszego piętra i poddasza oraz zwiększył grubość izolacji termicznej (wełny mineralnej) z 20 cm na 30 cm na skośnych częściach poddasza i z 20 cm na 45 cm w sufitach na poddaszu. Wnioskodawca ułożył również nową folię paroizolacyjną oraz wykonał całkowicie nową zabudowę pod płyty gipsowokartonowe. W warstwie ocieplenia umieścił również przewody wentylacyjne przeznaczone do systemu rekuperacji, który zamierza uruchomić w 2024 r. Całość wydatków, jakie Wnioskodawca poniósł w 2023 r. (nie licząc własnej robocizny) potwierdzonych fakturami zakupu przekracza 30 000 zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej.

Budynek mieszkalny został wybudowany jako wspólność majątkowa wraz z żoną. Pozwolenie na budowę Wnioskodawca uzyskał 12 września 2003 r. Zgłoszenie zakończenia budowy budynku zostało przyjęte z datą 31 lipca 2006 r. Wskazany budynek mieszkalny jednorodzinny stanowi budynek jednorodzinny wolnostojący, służący zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych – w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Wszystkie poniesione wydatki związane były z przedsięwzięciami termomodernizacyjnymi mającymi na celu zmniejszenia kosztów ogrzewania budynku i przygotowania ciepłej wody użytkowej:

1.2020 r. – budowa instalacji fotowoltaicznej przeznaczonej na ograniczenie energetycznego zapotrzebowania budynku związanego z ogrzewaniem ciepłej wody użytkowej,

2.2021 r. – budowa drugiej instalacji fotowoltaicznej, instalacji kolektorów słonecznych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz instalacja pompy ciepła przeznaczonej do ogrzewania domu (udział w parasolowym programie realizowanym przez Gminę ...) – wszystkie działania były ulepszeniem, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego,

3.2023 r. – własnymi siłami Wnioskodawca wykonał kolejne przedsięwzięcie termomodernizacyjne, tj. termomodernizację budynku mieszkalnego polegającą na wymianie okien ściennych i dachowych pierwszego piętra i poddasza oraz zwiększył grubość izolacji termicznej (wełny mineralnej) z 20 cm na 30 cm na skośnych częściach poddasza i z 20 cm na 45 cm w sufitach na poddaszu. Wnioskodawca ułożył również nową folię paroizolacyjną oraz wykonał całkowicie nową zabudowę pod płyty gipsowo-kartonowe. W warstwie ocieplenia umieścił również przewody wentylacyjne przeznaczone do systemu rekuperacji, który zamierza uruchomić w 2024 r. – wszystkie te czynności związane były z poprawą termoizolacyjności budynku,

4.2024 r. – Wnioskodawca planuje zakończyć budowę systemu rekuperacji oraz dokonać wymiany stolarki okiennej i drzwiowej w pozostałej części budynku (tj. parter i piwnica), działania te również wpłyną na poprawę termoizolacyjności budynku.

Wydatki, które Wnioskodawca poniósł w latach 2020 i 2021, odliczył w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Czy wydatki, które Pan poniósł, przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. 2018 r. poz. 2489 ze zm.)?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak.

Wszystkie wydatki, które Wnioskodawca poniósł związane były z wykonaniem modernizacji mającej na celu poprawę efektywności energetycznej budynku.

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Czy w wyniku przeprowadzonych inwestycji termomodernizacyjnej zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak.

Wydatki, które Wnioskodawca poniósł, nie zostały:

-zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

-odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-uwzględnione przez Wnioskodawcę w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Kiedy poszczególne przedsięwzięcia termomodernizacyjne zostały zakończone? Jeżeli przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostało jeszcze zakończone, to czy zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek?”, Wnioskodawca odpowiedział:

1)2020 r. – budowa instalacji fotowoltaicznej - zakończona w 2020 r.

2)2021 r. – budowa drugiej instalacji fotowoltaicznej, instalacji kolektorów słonecznych oraz instalacja pompy ciepła – zakończona w 2021 r.

3)2023 r. – termomodernizacja budynku – własnymi siłami Wnioskodawca wykonał kolejne przedsięwzięcie termomodernizacyjne, tj. termomodernizację budynku mieszkalnego polegającą na wymianie okien ściennych i dachowych pierwszego piętra i poddasza oraz zwiększeniu grubość izolacji termicznej (wełny mineralnej) z 20 cm na 30 cm na skośnych częściach poddasza i z 20 cm na 45 cm w sufitach na poddaszu. Ułożył również nową folię paroizolacyjną oraz wykonał całkowicie nową zabudowę pod płyty gipsowo-kartonowe. W warstwie ocieplenia Wnioskodawca umieścił również przewody wentylacyjne – planowane zakończenie prac 2024 r.

4)2024 r. – dalsza część termomodernizacji budynku – Wnioskodawca planuje zakończyć budowę systemu rekuperacji oraz dokonać wymiany stolarki okiennej i drzwiowej w pozostałej części budynku (tj. parter i piwnica), działania te również wpłyną na poprawę termoizolacyjności budynku – planowane zakończenie 2024 r.

Wnioskodawca nie uzyskał innych dofinansowań niż te, które wymienił we wniosku.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w 2020 r. i 2021 r. w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym Wnioskodawca odliczył w zeznaniach odpowiednio za rok podatkowy 2020 i 2021.

W zeznaniu za rok podatkowy 2023 r. Wnioskodawca zamierza odliczyć:

·… zł … gr – zakup materiałów niezbędnych do wykonania robót termomodernizacyjnych,

·… zł – zakup oraz usługa montażu okien dachowych,

·… zł – zakup oraz usługa montażu okien ściennych,

Razem … zł … gr.

Daty wystawienia faktur:

1)12 listopada 2020 r. – wykonanie instalacji fotowoltaicznej,

2)18 marca 2021 r. – usługa elektromodernizacji – instalacja fotowoltaiczna,

3)18 marca 2021 r. – usługa termomodernizacji – instalacja kolektorów słonecznych,

4)2 września 2021 r. – usługa termomodernizacji – instalacja pompy ciepła,

5)30 grudnia 2021 r. – dostawa i montaż modułu fotowoltaicznego,

6)23 lipca 2023 r. – okna z montażem (3 okna dachowe z montażem),

7)23 sierpnia 2023 r. – materiały budowlane (klej do membran paroizolacyjnych),

8)9 października 2023 r. – materiały budowlane (taśma do łączenia membran paroizolacyjnych),

9)13 listopada 2023 r. – materiały budowlane (taśma do łączenia membran paroizolacyjnych),

10)26 listopada 2023 r. – okna z montażem (3 drzwi balkonowe i 4 okna z montażem),

11)5 grudnia 2023 r. – materiały budowlane,

12)5 grudnia 2023 r. – materiały budowlane.

Wszystkie faktury (jeden paragon imienny) zostały wystawione przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług:

1)faktura VAT z 12 listopada 2020 r. na kwotę … zł za wykonanie instalacji fotowoltaicznej zapłacono 12 listopada 2020 r. – odliczono kwotę … zł (… zł pomniejszone o … zł dofinansowania z programu „…”) za 2020 r.,

2)faktura VAT z 18 marca 2021 r. na kwotę … zł … gr za usługę elektromodernizacji – instalacja fotowoltaiczna – zapłacono 17 marca 2021 r. – odliczono za 2021 r.,

3)faktura VAT z 18 marca 2021 r. na kwotę … zł … gr za usługę termomodernizacji - instalacja kolektorów słonecznych – zapłacono 17 marca 2021 r. – odliczono za 2021 r.,

4)faktura VAT z 2 września 2021 r. na kwotę … zł … gr za usługę termomodernizacji – instalacja pompy ciepła – zapłacono 2 września 2021 r. – odliczono za 2021 r.,

5)faktura VAT z 30 grudnia 2021 r. na kwotę … zł za dostawę i montaż modułu fotowoltaicznego – zapłacono 30 grudnia 2021 r. – odliczono za 2021 r.,

6)faktura VAT z 23 lipca 2023 r. na kwotę … zł za okna z montażem (3 okna dachowe z montażem) – zapłacono 27 lipca 2023 r. – do odliczenia za 2023 r.,

7)faktura VAT z 23 sierpnia 2023 r. na kwotę … zł … gr za materiały budowlane (klej do membran paroizolacyjnych) – zapłacono 23 sierpnia 2023 r. – do odliczenia za 2023 r.,

8)faktura VAT z 9 października 2023 r. na kwotę … zł … gr za materiały budowlane (taśma do łączenia membran paroizolacyjnych) – zapłacono 9 października 2023 r. – do odliczenia za 2023 r.,

9)paragon imienny z 13 listopada 2023 r. na kwotę … zł … gr za materiały budowlane (taśma do łączenia membran paroizolacyjnych) – zapłacono 13 listopada 2023 r. – do odliczenia za 2023 r.,

10)faktura VAT z 26 listopada 2023 r. na kwotę … zł za okna z montażem (3 drzwi balkonowe i 4 okna z montażem) – zapłacono 26 listopada 2023 r. do odliczenia za 2023 r.,

11)faktura VAT z 5 grudnia 2023 r. na kwotę … zł … gr za materiały budowlane – zapłacono 5 grudnia 2023 r. – do odliczenia za 2023 r.,

12)faktura VAT z 5 grudnia 2023 r. na kwotę … zł … gr za materiały budowlane – zapłacono 5 grudnia 2023 r. – do odliczenia za 2023 r.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia pozostałej kwoty do osiągnięcia limitu 53 000 zł, czyli … zł … gr za kolejne przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które zrealizował w 2023 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że może dokonać odliczenia wydatków poniesionych na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zrealizowane w 2023 r., gdyż jest to kolejne (inne przedsięwzięcie termomodernizacyjne niż te zrealizowane w 2020 r. i 2021 r.), które zrealizował w budynku mieszkalnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w 2020 r. podjął się Pan pierwszego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dotyczącego budowy instalacji fotowoltaicznej. W 2021 r. poniósł Pan kolejne wydatki związane z rozbudową instalacji fotowoltaicznej, montażem kolektorów słonecznych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz instalacją pompy ciepła w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pan współwłaścicielem. Na ww. przedsięwzięcia wykorzystał Pan kwotę … zł … gr, która została odliczona w zeznaniach składanych za 2020 r. i 2021 r. W 2023 r. dokonał Pan przedsięwzięć termomodernizacyjnych i poniósł Pan kolejne wydatki związane z wymianą okien i poprawą izolacji termicznej budynku.

Pana wątpliwość dotyczy tego, czy wydatki poniesione przez Pana w 2023 r. na kolejne realizowane przedsięwzięcia termomodernizacyjne, mogą zostać odliczone przez Pana w ramach ulgi termomodernizacyjnej w ramach limitu 53 000 zł, tj. w kwocie … zł … gr.

Wyjaśnienia wymaga, że kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto limit ulgi termomodernizacyjnej nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Przy tym podatnicy pozostający w związku małżeńskim powinni wiedzieć, że limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

W konsekwencji będzie przysługiwać Panu możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku, poniesionych w 2023 r. na kolejne przedsięwzięcia termomodernizacyjne na materiały i usługi wskazane w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Przy czym – jak już wcześniej wskazano – kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem. Skoro z uwagi na wcześniejsze przedsięwzięcia termomodernizacyjne skorzystał Pan już z odliczenia to może Pan wykorzystać jeszcze pozostałą część odliczenia do limitu 53 000 zł.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00