Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1145.2023.2.MJ
Zwolnienie z opodatkowania dochodów otrzymanych z KE.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 29 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 29 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzupełnił go Pan pismem z 7 lutego 2024 r. (wpływ 7 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan pracownikiem naukowym (…). Jest Pan osobą fizyczną i polskim rezydentem podatkowym.
Niniejszy wniosek dotyczy dochodów jakie zostały uzyskane przez Pana z tytułu wykonania umowy nr (…) (dalej „Umowa”) zawartej przez Pana (jako „Eksperta”) w dniu 3 października 2023 r. z (…) (…), dalej “Agencja” lub “REA”), reprezentującą Komisję Europejską. REA jest jedną z agencji wykonawczych Komisji Europejskiej (https://commission.europa.eu/about-european-commission/departments-and-executive- agencies_pl).
Przedmiotem Umowy była ocena wniosków o finansowanie projektów badawczych złożonych w ramach programu Komisji Europejskiej pn. „(…)” (….; dalej „…”). Jest to program umożliwiający finansowanie projektów badawczych realizowanych przez młodych naukowców.
Zgodnie z Umową był Pan zobowiązany do zapoznania się z ogólnymi informacjami dotyczącymi programu (…) i sposobu oceny wniosków o finansowanie projektów badawczych złożonych w ramach tego programu, zapoznania się z przypisanymi Panu wnioskami o finansowanie projektów badawczych i ich oceny, przygotowania Indywidualnych Raportów Oceny (Individual Evaluation Reports), zapoznania się z raportami przygotowanymi przez innych ekspertów, dyskusji nad wnioskami i przygotowania Uzgodnionych Raportów Oceny (Consensus Reports).
Wyżej wymienione zadania były realizowane w sposób zdalny. Umowa zakładała, że wszystkie te zadania powinny być wykonane między 5 października 2023 r., a 8 grudnia 2023 r.
Praca była świadczona pod nadzorem i kierownictwem Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez:
a)określenie przez Agencję zakresu prac, które miał Pan wykonać,
b)konieczność stosowania się do wytycznych i harmonogramu przekazanego przez Agencję,
c)możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy, jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy;
d)konieczność zatwierdzenia wyników pracy przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia.
Za bezpośredni nadzór nad wykonywaną przez Pana pracą odpowiadali przewodniczący i wiceprzewodniczący (Chair, Vice-Chairs) panelu oceniającego wnioski oraz pracownicy Agencji.
Zgodnie z art. 3 Umowy i wytycznymi otrzymanymi od pracowników Agencji, w okresie trwania oceny wniosków, był Pan zobowiązany do codziennego logowania się na platformę (…) (służącą do dyskusji nad wnioskami i ich oceny) i niezwłocznej odpowiedzi na pojawiające się pytania innych ekspertów, wiceprzewodniczących i przewodniczącego panelu oraz pracowników Agencji.
Umowa przewidywała wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy (po zatwierdzeniu przez Agencję) oraz prawo do zwrotu kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem pracy. Ekspert musi wykonać Umowę zgodnie z jej postanowieniami oraz wszystkimi obowiązkami prawnymi wynikającymi z obowiązującego prawa unijnego, międzynarodowego i krajowego. Ekspert zobowiązany jest do świadczenia pracy bezpośrednio, w pełnym zakresie, w wyznaczonych terminach i z zachowaniem najwyższych standardów zawodowych. Wykonał Pan pracę niezależenie, na bezpośrednie zaproszenie Agencji i Komisji Europejskiej z 29 września 2023 r., a nie w imieniu pracodawcy (...) czy jakiejkolwiek innej organizacji.
Uzupełnienie
Jest Pan zarejestrowany w bazie ekspertów Unii Europejskiej od dnia 4 października 2022 r.
Jest Pan pracownikiem (…). Nie jest Pan, ani nie był Pan zatrudniony na umowę o pracę w żadnej instytucji Unii Europejskiej ani w Europejskim Banku Inwestycyjnym. W dniu 3 października 2023 r. zawarł Pan umowę ekspercką (“Expert Contract”) z (…) ((…), dalej “Agencja” lub “REA”), reprezentującą Komisję Europejską. REA jest jedną z agencji wykonawczych Komisji Europejskiej. Przedmiotem Umowy była ocena wniosków o finansowanie projektów badawczych złożonych w ramach programu Komisji Europejskiej pn. “(…)” (…).
Zgodnie z art. 10 Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej 2021/173 z 12 lutego 2021 r. ustanawiającej Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylającą decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE (Dz. Urz. UE 50/9 z dnia 15.02.2021), Agencja bezpośrednio zatrudnia pracowników zatrudnionych na czas określony na podstawie art. 2f warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej i pracowników kontraktowych na podstawie art. 3a warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
Na czas wykonywania podpisanej umowy, jako „Ekspert”, był Pan traktowany jako pracownik kontraktowy i „inny pracownik Unii Europejskiej”, a zatem podlegał Pan warunkom zatrudnienia „innych pracowników Unii Europejskiej”.
Świadczona przez Pana praca jako eksperta (jako „innego pracownika Unii Europejskiej”) była wykonywana w ramach umowy eksperckiej (“Expert Contract”) zawartej przez Pana z (…), reprezentującą Komisję Europejską. Wykonał Pan pracę niezależenie, na bezpośrednie zaproszenie Agencji i Komisji Europejskiej z 29 września 2023 r., a nie w imieniu Pana pracodawcy (…) czy jakiejkolwiek innej organizacji.
Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 10 Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej 2021/173 z 12 lutego 2021 r. ustanawiającej Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylającą decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE (Dz. Urz. UE 50/9 z 15 lutego 2021), Agencja zatrudnia ekspertów jako pracowników kontraktowych, którzy podlegają warunkom zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
Umowa, zawarta przez Pana z (…), reprezentującą Komisję Europejską, regulowała szczegółowe warunki Pana zatrudnienia jako eksperta (jako „innego pracownika Unii Europejskiej”). W szczególności:
1.wykonywał Pan pracę na rzecz Komisji Europejskiej, reprezentowanej przez (…), na podstawie imiennej Umowy, zgodnie z którą był Pan zobowiązany do osobistego świadczenia określonych prac;
2.praca była świadczona pod nadzorem i kierownictwem Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez:
a)określenie przez Agencję zakresu prac, które miałem wykonać,
b)konieczność stosowania się do wytycznych i harmonogramu przekazanego przez Agencję,
c)możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy;
d) konieczność zatwierdzenia wyników pracy przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia;
3.był Pan podporządkowany w hierarchii służbowej (za bezpośredni nadzór nad wykonywaną przez Pana pracą odpowiadali przewodniczący i wiceprzewodniczący panelu oceniającego wnioski) oraz wymagana była od Pana dyspozycyjność (w okresie trwania oceny wniosków, był Pan zobowiązany do codziennego logowania się na platformę (…) (służącą do dyskusji nad wnioskami i ich oceny) i niezwłocznej odpowiedzi na pojawiające się pytania innych ekspertów, wiceprzewodniczących i przewodniczącego panelu oraz pracowników Agencji);
4.otrzymał Pan wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy. Szczegółowe warunki wykonywania pracy regulowała podpisana przez Pana Umowa.
Wynagrodzenie z tytułu Pana pracy jako eksperta zostało wypłacone przez Komisję Europejską.
Zgodnie z zawartą przez Pana umową z (…), reprezentującą Komisję Europejską, wypłacone środki stanowią wynagrodzenie z tytułu Pana pracy jako eksperta (jako „innego pracownika Unii Europejskiej”).
Do Pana wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 r. ze zm.). Ww. przepisy dotyczą „urzędników i innych pracowników Unii”.
Według artykułu 1 rozporządzenia nr 260/68 „Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu”. Artykuł 2 ww. rozporządzenia precyzuje, że „opodatkowaniu podlegają osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego”.
Ta regulacja pozostaje w związku z art. 12 (dawniej art. 13) Protokołu w Sprawie Przywilejów i Immunitetów Unii Europejskiej stanowiącym, iż: „Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię”.
Pytania
1.Czy dochody (wynagrodzenie) jakie uzyskał Pan z tytułu wykonania prac objętych Umową są zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350, ze zm.)?
2.Czy jest Pan zobowiązany do wykazania ww. dochodów w odpowiednim zeznaniu rocznym?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, ze. zm.).
Jak wynika z powyżej regulacji zwolnienie od podatku dochodowego obejmuje dochody, które spełniają następujące dwie przesłanki:
a)zostały uzyskane z instytucji Unii Europejskiej oraz
b)do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68.
Stroną Umowy jest (…), reprezentująca Komisję Europejską, która zgodnie z treścią art. 13 Traktatu o Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/30 ze zm.) jest instytucją Unii. Spełniona jest więc przesłanka a). Pana zadaniem spełniona jest również przesłanka b). Według artykułu 1 rozporządzenia nr 260/68 “Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu”. Artykuł 2 ww. rozporządzenia precyzuje, że „opodatkowaniu podlegają osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego”. Ta regulacja pozostaje w związku z art. 12 (dawniej art. 13) Protokołu w Sprawie Przywilejów i Immunitetów Unii Europejskiej stanowiącym, że: „Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię”.
W Pana ocenie może Pan być zaklasyfikowany jako „osoba podlegająca regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot” ze względu na następujące okoliczności:
- wykonywał Pan pracę na rzecz Komisji Europejskiej, reprezentowanej przez (…), na podstawie imiennej Umowy, zgodnie z którą był Pan zobowiązany do osobistego świadczenia określonych prac;
- praca była świadczona pod nadzorem i kierownictwem Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez:
a)określenie przez Agencję zakresu prac, które miał Pan wykonać,
b)konieczność stosowania się do wytycznych i harmonogramu przekazanego przez Agencję,
c)możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy, jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy,
d)konieczność zatwierdzenia wyników pracy przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia.
- był Pan podporządkowany w hierarchii służbowej (za bezpośredni nadzór nad wykonywaną przez Pana pracą odpowiadali przewodniczący i wiceprzewodniczący panelu oceniającego wnioski) oraz wymagana była od Pana dyspozycyjność (w okresie trwania oceny wniosków, był Pan zobowiązany do codziennego logowania się na platformę (…) (służącą do dyskusji nad wnioskami i ich oceny) i niezwłocznej odpowiedzi na pojawiające się pytania innych ekspertów, wiceprzewodniczących i przewodniczącego panelu oraz pracowników Agencji),
- otrzymał Pan wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy.
Szczegółowe warunki wykonywania pracy regulowała podpisana przez Pana Umowa.
Dodatkowo chciałby Pan zwrócić uwagę na interpretacje indywidualne, w których dochody uzyskane przez ekspertów za prace wykonane na rzecz instytucji lub agencji unijnych w analogicznym zakresie jak opisana przez Pana praca wykonywana na podstawie Umowy zostały uznane za zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT, przykładowo: pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 czerwca 2023 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.370.2023.2.JK, pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 kwietnia 2023 r. nr 0115-KDIT2.4011.133.2023.2.ENB, pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 kwietnia 2020 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.73.2020.2.JM, oraz inne interpretacje indywidualne wspomniane w ww. pismach. Pomimo, że powyższe interpretacje wiążą wyłącznie w indywidualnych sprawach, w których zostały wydane, to mogą one stanowić istotną wskazówkę w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Podsumowując, w Pana ocenie spełnione są więc obie przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem dochody (wynagrodzenie) jakie uzyskał Pan z tytułu wykonania prac objętych Umową są zwolnione od podatku dochodowego.
Ad. 2
Biorąc pod uwagę powyższe, Pana zdaniem dochody jakie zostały przez Pana osiągnięte w wyniku wykonania Umowy nie powinny zostać wykazane w odpowiednim zeznaniu rocznym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.).
W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:
Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.
Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia:
Opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.
Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, ze zm.).
Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, ze zm.):
Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.
Z kolei według art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich:
Urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.
Z treści wniosku wynika, że:
1)jest Pan pracownikiem naukowym (…);
2)jest Pan osobą fizyczną i polskim rezydentem podatkowym;
3)jest Pan zarejestrowany w bazie ekspertów Unii Europejskiej od dnia 4 października 2022 r.;
4)nie jest Pan, ani nie był Pan zatrudniony na umowę o pracę w żadnej instytucji Unii Europejskiej ani w Europejskim Banku Inwestycyjnym;
5)3 października 2023 r. zawarł Pan umowę ekspercką (“Expert Contract”) z (…) ((…), dalej “Agencja” lub “REA”), reprezentującą Komisję Europejską. REA jest jedną z agencji wykonawczych Komisji Europejskiej. Przedmiotem Umowy była ocena wniosków o finansowanie projektów badawczych złożonych w ramach programu Komisji Europejskiej pn. “(…)” (…);
6)na czas wykonywania podpisanej umowy, jako „Ekspert”, był Pan traktowany jako pracownik kontraktowy i „inny pracownik Unii Europejskiej”, a zatem podlegał Pan warunkom zatrudnienia „innych pracowników Unii Europejskiej”;
7)umowa, zawarta przez Pana z (…), reprezentującą Komisję Europejską, regulowała szczegółowe warunki Pana zatrudnienia jako eksperta (jako „innego pracownika Unii Europejskiej”). W szczególności:
a)wykonywał Pan pracę na rzecz Komisji Europejskiej, reprezentowanej przez (…), na podstawie imiennej Umowy, zgodnie z którą był Pan zobowiązany do osobistego świadczenia określonych prac;
b)praca była świadczona pod nadzorem i kierownictwem Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez:
- określenie przez Agencję zakresu prac, które miałem wykonać,
- konieczność stosowania się do wytycznych i harmonogramu przekazanego przez Agencję,
- możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy,
- konieczność zatwierdzenia wyników pracy przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia;
c)był Pan podporządkowany w hierarchii służbowej (za bezpośredni nadzór nad wykonywaną przez Pana pracą odpowiadali przewodniczący i wiceprzewodniczący panelu oceniającego wnioski) oraz wymagana była od Pana dyspozycyjność (w okresie trwania oceny wniosków, był Pan zobowiązany do codziennego logowania się na platformę (…) (służącą do dyskusji nad wnioskami i ich oceny) i niezwłocznej odpowiedzi na pojawiające się pytania innych ekspertów, wiceprzewodniczących i przewodniczącego panelu oraz pracowników Agencji);
d)otrzymał Pan wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy. Szczegółowe warunki wykonywania pracy regulowała podpisana przez Pana Umowa,
8)wynagrodzenie z tytułu Pana pracy jako eksperta zostało wypłacone przez Komisję Europejską;
9)do Pana wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 r. ze zm.). Ww. przepisy dotyczą „urzędników i innych pracowników Unii”.
Skoro – jak Pan wyjaśnił - do Pana wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, ze zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem wskazane we wniosku dochody jakie uzyskał Pan z tytułu wykonania prac objętych Umową korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że nie należy ich wykazywać w zeznaniu podatkowym.
Zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
W odniesieniu do powołanych przez Pana we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach (dotyczą innych stanów faktycznych) i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Zauważyć również należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny organu interpretacyjnego nie mogła być i nie była ocena, czy Pana praca w charakterze eksperta, z tytułu której otrzymywał Pan wypłaty świadczeń, odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie okoliczność faktyczną podaną przez Pana.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 7 lipca 2023 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634); dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).