Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.13.2024.1.KC

Skutki podatkowe zastosowania w rozliczeniach za 2023 r. z klientem będącym odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym kwoty obniżki, na zasadach wynikających z rozporządzenia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków informacyjnych.

Opis stanu faktycznego

(...) [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] należy do (...) [dalej: Grupa] zajmującej się przede wszystkim (...).

Na rynku energii elektrycznej w Polsce od kilkunastu miesięcy obserwowany jest wzrost cen energii elektrycznej, który spowodowany jest szeregiem niesprzyjających okoliczności – inflacją, wojną na Ukrainie i zwiększonym zapotrzebowaniem na energię.

Sytuację związaną ze wzrostem cen energii elektrycznej najbardziej odczuli odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwach domowych, podmioty użyteczności publicznej, jak również sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski rząd – w celu zminimalizowania negatywnych skutków społeczno-gospodarczych związanych ze znaczącym wzrostem cen energii elektrycznej w 2023 r. w zatwierdzanych taryfach dla obrotu energią elektryczną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz w świadczonych ofertach sprzedawców energii opartych na zasadach wynikających z postanowień umownych pomiędzy sprzedawcami a odbiorcami energii elektrycznej – wdrożył szereg rozwiązań osłonowych.

Jedno z rozwiązań skierowane jest bezpośrednio do gospodarstw domowych i polega ono na wprowadzeniu mechanizmu obniżenia zobowiązań gospodarstw domowych wobec sprzedawców energii elektrycznej w rozliczeniach za 2023 r. Zostało ono wprowadzone rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 września 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2023 r. poz. 1847) – [dalej: Rozporządzenie].

Z § 1 pkt 3 Rozporządzenia wynika, iż przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną w rozliczeniach za 2023 r. z odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym obniża wyliczoną kwotę należności o kwotę równą 12% iloczynu średniej ceny energii elektrycznej opublikowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na 2022 r., na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1704 i 1785) dla grupy taryfowej G11, oraz wolumenu energii wynoszącego 2523 kWh, w przypadku gdy dany odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym spełni jeden z sześciu wymienionych w Rozporządzeniu warunków, tj.

1)w okresie co najmniej trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2023 r. a dniem 30 września 2023 r. zmniejszył zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do poziomu poniżej 95% zużycia energii elektrycznej tego odbiorcy w odniesieniu do tych samych trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2022 r., a dniem 30 września 2022 r., lub

2)zweryfikował i potwierdził poprawność swoich danych znajdujących się w posiadaniu przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, lub

3)wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną korespondencji, w szczególności faktur VAT, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) lub w dedykowanym do obsługi odbiorców portalu internetowym, lub

4)wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną informacji dotyczących produktów i usług świadczonych przez to przedsiębiorstwo, lub

5)jest prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, lub

6)złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.

W praktyce powyższe oznacza, iż w przypadku spełnienia jednego z ww. warunków kwota rocznych płatności klienta (tj. odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym) z tytułu zakupu energii w 2023 r. zostaje obniżona przez przedsiębiorstwo energetyczne (tu: Spółkę) o kwotę 125,34 zł [dalej: Kwota obniżki].

Rozporządzenie reguluje zasady i terminy dokonywania rozliczenia Kwoty obniżki przez przedsiębiorstwo energetyczne. Mianowicie Rozporządzenie wskazuje, że przedsiębiorstwo energetyczne w rozliczeniach za 2023 r. z odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym obniża wyliczoną kwotę należności o Kwotę obniżki bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r.

W wykonaniu powyższego obowiązku Spółka ujmie Kwotę obniżki w fakturach z tytułu sprzedaży energii elektrycznej za 2023 r. w taki sposób, że Kwota obniżki (125,34 zł) pomniejszy wykazaną na fakturze/-ach kwotę do zapłaty.

Kolejno Rozporządzenie obliguje przedsiębiorstwo energetyczne do weryfikacji, czy odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym spełnił co najmniej jeden z warunków zastosowania obniżenia (Kwoty obniżki). W sytuacji gdy weryfikacja wykaże, że odbiorca energii elektrycznej nie spełnił żadnego z warunków umożliwiających zastosowanie wobec niego obniżenia, przedsiębiorstwo energetyczne uwzględni kwotę, o którą pomniejszono kwotę należności za 2023 r. tego odbiorcy w fakturach za kolejne okresy rozliczeniowe w 2024 r., nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.

Zgodnie z powyższym, w przypadku gdy przeprowadzona przez Spółkę weryfikacja wykaże, że klient nie spełnił żadnego z warunków umożliwiających zastosowanie w rozliczeniach za 2023 r. Kwoty obniżki, kwota ta zostanie uwzględniona w fakturze wystawionej w 2024 r. (powiększenie kwoty do zapłaty).

Pytania:

1)Czy w związku z zastosowaniem w rozliczeniach za 2023 r. z klientem będącym odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym Kwoty obniżki, na zasadach wynikających z Rozporządzenia, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-11?

2)Czy w przypadku gdy przeprowadzona przez Spółkę weryfikacja potwierdzi spełnienie co najmniej jednego warunku zastosowania w rozliczeniach za 2023 r. z klientem będącym odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym Kwoty obniżki, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-11?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – w związku z zastosowaniem w rozliczeniach za 2023 r. z klientem będącym odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym Kwoty obniżki, na zasadach wynikających z Rozporządzenia, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-11.

W Państwa ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – w przypadku gdy przeprowadzona przez Spółkę weryfikacja potwierdzi spełnienie co najmniej jednego warunku zastosowania w rozliczeniach za 2023 r. z klientem będącym odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym Kwoty obniżki, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-11.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy PIT przychodami, z zastrzeżeniem przepisów nie mających zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższej ogólnej definicji wywodzi się powszechnie, iż przychodem dla potrzeb ustawy PIT jest przysporzenie majątkowe, rozumiane jako definitywny przyrost aktywów lub też zmniejszenie pasywów podatnika. Jest to zatem pojęcie odwołujące się przede wszystkim do kategorii ekonomicznej, uzależnione od powstania określonej zmiany w majątku podatników.

W tym kontekście należy wskazać, że wśród zdarzeń wiążących się z powstaniem przychodu wyróżnia się również przychód z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych, w których wartość przychodu odpowiada różnicy pomiędzy płatnością dokonywaną przez podatnika a rzeczywistą wartością uzyskanego przez niego świadczenia.

Niemniej jednak, wymaga podkreślenia, że nie każde obniżenie kwoty do zapłaty z tytułu nabycia dostarczanych towarów lub świadczonych usług oznacza automatycznie powstanie przychodu dla osoby fizycznej nabywającej dany towar/usługę. Byłoby to bowiem założenie głęboko absurdalne i pozbawione jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia – uniemożliwiające w praktyce stosowanie jakiejkolwiek polityki cenowej czy prowadzenie negocjacji cenowych. Powszechnie przyjmuje się zatem, iż nie stanowią przychodu podatkowego otrzymywane przez podatników tzw. rabaty.

Ustawa PIT nie zawiera definicji rabatu, została ona jednakże wypracowana i potwierdzona w szeregu stanowisk, w tym tych prezentowanych przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: DKIS] z 2 grudnia 2022 r. (sygn. 0115-KDWT.4011.931.2022.1.AK), zostało wskazane, iż: „Jak słusznie Państwo zauważyli, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „rabat”. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia, rabat oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). Zatem nie można uznać, że osoba otrzymująca kod rabatowy, czy korzystająca z takiego kodu nabywając towar po cenie niższej od regularnej oferty, osiąga korzyść majątkową odpowiadającą różnicy w cenie produktu. Nie ma wątpliwości, że każdy rabat (jako zniżka ceny) uzyskany w związku z realizacją kodu rabatowego stanowi określoną korzyść dla nabywcy towaru objętego tym rabatem. Jednakże przyjęcie stanowiska, że stanowi on przychód w postaci wartości pieniężnej oznaczałoby, iż każdy konsument nabywający towar po obniżonej cenie w stosunku do pierwotnej ceny towaru, każdorazowo powinien wykazywać przychód podlegający opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej różnicy pomiędzy ceną pierwotną, a rzeczywistą ceną zapłaconą za dany towar.”

Analogiczny pogląd wyrażony został również w interpretacji indywidualnej DKIS z 28 września 2021 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.632.2021.1.MKA).

Warto zauważyć, że zarówno częściowo nieodpłatne świadczenie, jak i rabat wiążą się ze zmniejszeniem kwoty, którą podatnik powinien zapłacić w zamian za realizowane świadczenie. Tym, co odróżnia oba typy zdarzeń, jest natomiast krąg osób uprawnionych do skorzystania z obniżenia. Jeżeli jest on potencjalnie nieograniczony, trudno mówić o jakimkolwiek przysporzeniu majątkowym po stronie osób korzystających z niego. Każdy uczestnik obrotu może bowiem potencjalnie nabyć świadczenie w analogicznej cenie (tj. po obniżonej cenie).

Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej DKIS z 10 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.493.2021.1.AMN), zgodnie z którą: „Zatem krąg uprawnionych do skorzystania z udostępnionych poprzez Aplikację dodatkowych kuponów, uprawniających w okresie ich ważności do uzyskania rabatu na towary nabywane od Wnioskodawcy z wykorzystaniem Aplikacji jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem grono beneficjentów – podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone, a więc dotyczyć będzie szerokiego grona uczestników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział w programie nie powstanie. W przypadku bowiem udzielania rabatu szerokiemu gronu beneficjentów, gdzie skorzystanie z rabatów nie będzie ograniczone wyłącznie do jednego grona beneficjentów, przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstanie [podkreślenie własne Wnioskodawcy].”

Nie ulega wątpliwości, że w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia właśnie z potencjalnie nieograniczonym kręgiem beneficjentów – uzyskanie prawa do skorzystania z Kwoty obniżki uzależnione jest bowiem wyłącznie od spełnienia jednego z warunków wskazanych w Rozporządzeniu. Biorąc pod uwagę ilość warunków, jak również ich charakter (np. wyrażenie zgody marketingowej lub zgody na komunikację elektroniczną) można z całą pewnością stwierdzić, że każdy z klientów Spółki może w prosty sposób spełnić co najmniej jeden z nich.

Przy czym, warto w tym miejscu zauważyć, że Kwota obniżki nie powinna być w żadnym przypadku uznana za wynagrodzenie należne za realizację warunków. Uzależnienie przyznania rabatu od spełnienia przez nabywcę pewnych warunków np. nabycia określonej ilości towaru, jest bowiem powszechną praktyką rynkową. Uzależnienie zmniejszenia ceny usługi od wyrażenia zgód marketingowych/zgody na komunikację elektroniczną jest również zabiegiem typowo stosowanym przez wiele podmiotów świadczących masowo usługi na rzecz konsumentów. W konsekwencji, okoliczność ta nie powinna w żaden sposób rzutować na ocenę Kwoty obniżki jako neutralnego podatkowo rabatu, zważywszy że – tak jak wskazano powyżej – praktycznie każdy konsument może w prosty sposób nabyć prawo do jej otrzymania.

Jednocześnie wymaga podkreślenia, że to, czy dane świadczenie (w tym przypadku Kwota obniżki) stanowi dla klienta obniżenie ceny towaru lub usługi powinno być rozpatrywane z punktu widzenia ekonomicznego osoby dokonującej zakupu, niezależnie od okoliczności ubocznych przyznania tego świadczenia (np. tego, z inicjatywy jakiego podmiotu jest ono realizowane). Powyższe zostało podkreślone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 lipca 2019 r. (sygn. II FSK 2478/17), zgodnie z którym: „Czynnikiem różnicującym z punktu widzenia klienta nie może być wyłącznie charakter podmiotu przyznającego obniżkę ceny, a mianowicie czy jest to faktyczny sprzedawca, czy tylko pośrednik w tej sprzedaży. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego osoby korzystające z takich akcji promocyjnych nie różnią się od innych konsumentów (klientów) i nie mogą ponosić z tego tytułu dodatkowych obciążeń podatkowych.”

W tym kontekście należy wskazać, że z perspektywy podatników (klientów Spółki) Kwota obniżki niewątpliwie stanowi zmniejszenie ceny nabywanej energii elektrycznej. Podstawowym warunkiem przyznania Kwoty obniżki przez Spółkę jest bowiem nabycie energii elektrycznej przez odbiorcę, a następnie spełnienie jednego z sześciu warunków wskazanych w Rozporządzeniu. Zatem Kwota obniżki wiąże się bezpośrednio z koniecznością zapłaty przez odbiorcę za nabytą uprzednio energię elektryczną.

Stanowisko Spółki potwierdzają następujące argumenty:

1)Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym podlegającym przepisom ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych i jest zobowiązana do obniżenia kwoty należności z tytułu sprzedaży energii elektrycznej na rzecz odbiorców, a zatem do przyznania Kwoty obniżki po spełnieniu jednego z sześciu wymienionych w Rozporządzeniu warunków;

2)rozliczenie udzielonej Kwoty obniżki jest realizowane poprzez zmniejszenie należności z tytułu nabycia energii elektrycznej w jednym z kolejnych okresów rozliczeniowych, ale nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r.;

3)Kwoty obniżki nie mają charakteru odszkodowania ani kary - obowiązek ich udzielenia wynika wprost z Rozporządzenia;

4)związek Kwoty obniżki ze sprzedażą energii elektrycznej wynika również ze sposobu kalkulacji jej wysokości i warunków jej udzielenia.

Tym samym, z perspektywy odbiorcy Kwota obniżki jest nierozerwalnym elementem nabywania energii elektrycznej od Spółki. Na powyższe nie powinna mieć wpływu okoliczność, iż wprowadzenie Kwoty obniżki zostało uregulowane w Rozporządzeniu, a zatem nie było wynikiem inicjatywy Wnioskodawcy. Fakt odgórnego narzucenia tego rozwiązania przez ustawodawcę nie zmienia bowiem charakteru Kwoty obniżki dla potrzeb jej analizy na gruncie ustawy PIT.

Wymaga przy tym podkreślenia, iż ustawodawca nie przewidział żadnej formy wsparcia dla Spółki w związku ze zmniejszeniem kwot, które uzyska ona od klientów. W konsekwencji, nie sposób doszukiwać się w przedmiotowym stanie faktycznym dopłaty/dofinansowania udzielonego na rzecz podatników (na marginesie należy zauważyć, że w takim przypadku świadczenie to byłoby realizowane przez Państwo, a nie przez Wnioskodawcę, na którym nie ciążyłyby żadne obowiązki płatnicze lub informacyjne).

W tym miejscu warto zdaniem Wnioskodawcy zwrócić również uwagę na cel przyświecający uchwaleniu Rozporządzenia. Zastosowanie Kwoty obniżki miało bowiem charakter osłonowy, mający przynajmniej częściowo zabezpieczyć gospodarstwa domowe (konsumentów/osoby fizyczne) przed wzrostem cen energii elektrycznej. W konsekwencji, trudno argumentować, by tego typu zdarzenie wiązało się z powstaniem przysporzenia majątkowego (w sytuacji, gdy dotyczy ono wszystkich gospodarstw domowych i skutkuje przyznaniem takiej samej kwoty obniżki dla każdego z nich).

Należy również mieć na uwadze, iż zważywszy na masowy charakter przyznania Kwoty obniżki, uznanie iż mamy tu do czynienia z przychodem podatkowym wiązałoby się z koniecznością sporządzenia informacji PIT-11 na rzecz praktycznie każdej osoby fizycznej nabywającej energię elektryczną w Polsce – ich ilość liczona byłaby zatem w milionach. Co więcej, konieczność zapłaty podatku od Kwoty obniżki niweczyłaby częściowo pierwotny cel jej przyznania. Tym samym, kierując się zasadą racjonalnego ustawodawcy należy stwierdzić, że gdyby przyznanie Kwoty obniżki wiązało się z powstaniem przychodu podatkowego, kwestia ta zostałaby osobno zaadresowana przez ustawodawcę.

Podsumowując powyższe rozważania, mając na uwadze zarówno treść Rozporządzenia, jego cel, jak również optykę adresatów Kwoty obniżki, należy uznać ją dla potrzeb ustawy PIT za neutralny podatkowo rabat.

Na marginesie należy zaznaczyć, że nawet gdyby Kwota obniżki została uznana za przysporzenie majątkowe, wiążące się z powstaniem przychodu podatkowego (z czym Spółka się jednoznacznie nie zgadza), Wnioskodawca nie powinien być zobowiązany do wystawienia z tego tytułu informacji PIT-11. Należy mieć bowiem na względzie, że w momencie przyznania ma ona charakter tymczasowy – a zatem nie może zostać uznana za przychód podatkowy, jako świadczenie potencjalnie zwrotne. Z kolei w przypadku gdy przeprowadzona przez Spółkę weryfikacja potwierdzi spełnienie co najmniej jednego warunku zastosowania w rozliczeniach za 2023 r. z klientem będącym odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym Kwoty obniżki, przychód ten (w związku ze staniem się definitywnym przysporzeniem) powinien w ocenie Wnioskodawcy korzystać ze zwolnienia podatkowego uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, jako przychód z nagród związanych ze sprzedażą premiową. Jak wskazano bowiem powyżej, jego przyznanie jest ściśle związane ze sprzedażą energii elektrycznej przez Spółkę – jest to warunek sine qua non przyznania Kwoty obniżki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Stanowi on, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Państwa wątpliwości dotyczą obowiązków informacyjnych w związku z obniżeniem kwoty należności z tytułu zakupu energii na podstawie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną z 29 listopada 2022 r. (Dz. U z 2022 r. poz. 2505 ze zm.).

Zgodnie z § 50b ust. 1 ww. rozporządzenia:

Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną w rozliczeniach za 2023 r. z odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym obniża wyliczoną kwotę należności o kwotę równą 12% iloczynu średniej ceny energii elektrycznej opublikowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na 2022 r., na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704 i 1785) dla grupy taryfowej G11, oraz wolumenu energii wynoszącego 2523 kWh, w przypadku gdy dany odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym:

1)w okresie co najmniej trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2023 r. a dniem 30 września 2023 r. zmniejszył zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do poziomu poniżej 95% zużycia energii elektrycznej tego odbiorcy w odniesieniu do tych samych trzech następujących po sobie miesięcy między dniem 1 stycznia 2022 r. a dniem 30 września 2022 r. lub

2)zweryfikował i potwierdził poprawność swoich danych znajdujących się w posiadaniu przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, lub

3)wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną korespondencji, w szczególności faktur VAT, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r. poz. 344) lub w dedykowanym do obsługi odbiorców portalu internetowym, lub

4)wyraził zgodę na otrzymywanie od przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną informacji dotyczących produktów i usług świadczonych przez to przedsiębiorstwo, lub

5)jest prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, lub

6)złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.

Z § 50b ust. 2 omawianego rozporządzenia wynika, że:

Obniżenie, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną stosuje w stosunku do każdego punktu poboru energii odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym.

Z kolei, § 50b ust. 3 cytowanego rozporządzenia wskazuje, że:

Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną, w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie niniejszego paragrafu:

1)zamieszcza na swojej stronie internetowej informację o stosowaniu obniżenia, o którym mowa w ust. 1, i wyznacza termin, nie krótszy niż 21 dni od dnia zamieszczenia tej informacji, na:

a)zweryfikowanie i potwierdzenie poprawności danych, o których mowa w ust. 1 pkt 2,

b)wyrażenie przez odbiorców energii elektrycznej w gospodarstwie domowym zgód, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4

oraz wskazuje sposób realizacji tych czynności;

2)informuje odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym o stosowaniu obniżenia, o którym mowa w ust. 1:

a)w postaci papierowej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub

b)zamieszczając informacje w dedykowanym do obsługi odbiorcy portalu internetowym, lub

c)przez kontakt telefoniczny.

Zgodnie z § 50b ust. 4 ww. rozporządzenia:

Obniżenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ostatniej fakturze za energię elektryczną za 2023 r.

Jak stanowi § 50b ust. 5 cytowanego rozporządzenia:

Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną weryfikuje, czy odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym spełnili co najmniej jeden z warunków zastosowania obniżenia, o którym mowa w ust. 1.

W myśl § 50b ust. 6 cytowanego rozporządzenia:

W przypadku gdy weryfikacja, o której mowa w ust. 5, wykaże, że odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym nie spełnił żadnego z warunków umożliwiających zastosowanie wobec niego obniżenia, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną uwzględnia kwotę, o którą pomniejszono kwotę należności za 2023 r. tego odbiorcy, w fakturach za kolejne okresy rozliczeniowe w 2024 r., nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.

Należy zauważyć, że opisany we wniosku krąg osób uprawnionych do skorzystania z Kwoty obniżki jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem grono beneficjentów – podmiotów korzystających z Kwoty obniżki nie jest ograniczony, a więc dotyczy szerokiego grona uczestników, to nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji nie można mówić o jakimkolwiek przysporzeniu majątkowym po stronie osób uprawnionych do skorzystania z Kwoty obniżki, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Każdy uczestnik może bowiem skorzystać z obniżenia kwoty po spełnieniu warunków określonych w ww. rozporządzeniu.

W konsekwencji, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-11 w związku z zastosowaniem w rozliczeniach za 2023 r. z klientem będącym odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym Kwoty obniżki, na zasadach wynikających z rozporządzenia. Na Spółce również nie będą ciążyły obowiązki informacyjne, o których mowa w art. art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy przeprowadzona przez Spółkę weryfikacja potwierdzi spełnienie co najmniej jednego warunku zastosowania w rozliczeniach za 2023 r. z klientem będącym odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym Kwoty obniżki.

Jednocześnie, skoro w okolicznościach niniejszej sprawy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to odniesienie się do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy, stało się bezprzedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00