Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.854.2023.2.KO
Zwolnienie od podatku opłat konferencyjnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia od podatku opłat konferencyjnych.
Wniosek został uzupełniony pismem z 19 stycznia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X jest … prowadzącą działalność statutów i gospodarczą, z której przychody przeznaczane są w całości na działalność statutową. Celem działania X jest organizacja, rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej w województwie, a w szczególności wspomaganie i promowanie inicjatyw edukacyjnych w zakresie rozwoju piłki nożnej, działalność edukacyjna na rzecz trenerów, ponoszenie kosztów szkolenia i doszkalania trenerów. Cele te realizowane są poprzez m.in. organizowanie, współorganizowanie i finansowanie wykładów, seminariów i konferencji służących przekazywaniu wiedzy, gromadzeniu danych i informacji z zakresu działalności X. Majątek X stanowi fundusz założycielski, a nadto może pochodzić z dochodów X pochodzących m.in. z darowizn, czy też działalności gospodarczej.
Majątek X służy realizacji działalności statutowej.
W realizacji zadań statutowych X organizuje konferencje dla trenerów piłki nożnej, podczas których prelegenci przeprowadzają wykłady i zajęcia praktyczne oraz udostępniają uczestnikom materiały związane z edukacją trenerów piłki nożnej, w tym podnoszeniem ich kompetencji. Koszty organizacji konferencji, w tym przeprowadzenia wykładów oraz zajęć praktycznych pokrywane są z opłat wnoszonych przez ich uczestników (trenerów), z tytułu których wystawiane są paragony lub faktury. Opłaty wnoszone są przelewami na rachunek bankowy X. W ocenie jednak X opłaty te powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług.
Pismem z 19 stycznia 2024 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
1. Czy usługi, za które pobierają Państwo opłaty konferencyjne są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym?
Organizowane przez X usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są ściśle związane z usługą związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
2. Czy usługi, za które pobierają Państwo opłaty konferencyjne są świadczone wyłączne na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane z usługą związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym?
Organizowane przez X usługi są świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym i są one ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W ramach wskazanych wyżej usług organizowanych przez X udział biorą wyłącznie trenerzy piłki nożnej, którzy dzięki tym wydarzeniom są dokształcani i otrzymują za uczestnictwo w nich niezbędne punkty szkoleniowe, które są niezbędne do przedłużenia posiadanych przez nich licencji trenerskich, które z kolei upoważniają te osoby do prowadzenia dzieci, młodzieży i seniorów w rozgrywkach oraz turniejach piłki nożnej. Usługi te realizowane są na podstawie i w trybie określonym Uchwałą nr … z dnia … w sprawie licencji trenerskich uprawniających do prowadzenia zespołów uczestniczących w rozgrywkach piłki nożnej w Polsce. Określa ona szczegółowe warunki przyznawania i przedłużania licencji trenerskich, gdzie jednym z warunków w tym zakresie jest ukończenie stosownego kursu trenerskiego oraz uzyskanie określonej liczby punktów szkoleniowych w danym okresie rozliczeniowym.
Pytanie
Czy wskazane wyżej opłaty konferencyjne powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług czy też powinny być zwolnione od tego podatku?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy opłaty konferencyjne pobierane na podstawie określonego wyżej stanu faktycznego powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług.
W pierwszej bowiem kolejności wskazać należy, że zwolnienie z podatku od towarów i usług dla działalności sportowej wynika z wprowadzenia do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z ww. przepisem państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku. Niewątpliwie świadczone podczas konferencji usługi związane są ze sportem i nastawione są na przekazanie wiedzy praktycznej trenerom piłki nożnej w celu zwiększenia ich kompetencji. Ponadto, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku m.in. usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo -promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Zgodnie z treścią ww. przepisu ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od tego podatku są usługi świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych. W orzecznictwie jednak sądów administracyjnych wskazuje się, że przy wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług należy brać pod uwagę treść i cel wprowadzenia dyrektywy unijnej (wskazanej powyżej) dotyczącej usług związanych ze sportem. Przewiduje ona bowiem zwolnienie dla usług świadczonych przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku - bez dodatkowego ograniczenia, dotyczącego posiadania przez nie statusu klubu sportowego, czy też związku sportowego. I tak, przykładowo, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 marca 2021 roku, sygn. I FSK 385/20 podkreślono, że przepis art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/we stanowi o usługach świadczonych przez „organizacje nienastawione na osiąganie zysku”. Zatem nie ma podstaw do zawężania kręgu podmiotów świadczących te zwolnione usługi. Sprzeciwiają się temu regulacje dyrektywy. Krąg podmiotów, które świadcząc usługi opisane w tym przepisie, mogą korzystać ze zwolnienia, prawodawca unijny wyznaczył jedynie poprzez wskazanie, że podmioty te (organizacje) nie mogą być nastawione na osiąganie zysku. Natomiast ustawodawca polski niezasadnie zawęził tenże krąg poprzez wskazanie, że zwolnienie obejmuje przedmiotowe usługi, jeżeli są one świadczone przez podmioty działające w określonych formach organizacyjnych (kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu). Analiza powyższego oraz innych zbliżonych rozstrzygnięć sądów administracyjnych prowadzi do wniosku, że dla zwolnienia od podatku od towarów i usług nie jest istotny status prawny danej organizacji, lecz czy nie jest ona nastawiona na osiąganie zysku, posiada określone cele statutowe i świadczy usługi, które podlegają zwolnieniu. W realiach wskazanego stanu faktycznego wszelkie okoliczności wynikające ze wskazanej dyrektywy istnieją. Wnioskodawca jest X, czyli organizacją nienastawioną na osiąganie zysku, wśród celów statutowych posiada świadczenie usług związanych ze sportem, a nadto świadczy usługi poddane zwolnieniu, tj. konferencje szkoleniowe dla trenerów piłki nożnej, podczas których nabywają oni teoretyczne i praktyczne umiejętności z przedmiotowej dziedziny.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
W art. 43 ust. 17 ustawy wskazano, że:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Należy wskazać, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ma charakter przedmiotowo podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.
Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.
Z opisu sprawy wynika, że X organizuje konferencje dla trenerów piłki nożnej, podczas których prelegenci przeprowadzają wykłady i zajęcia praktyczne oraz udostępniają uczestnikom materiały związane z edukacją trenerów piłki nożnej, w tym podnoszeniem ich kompetencji.
W ramach usług organizowanych przez X udział biorą wyłącznie trenerzy piłki nożnej, którzy dzięki tym wydarzeniom są dokształcani i otrzymują za uczestnictwo w nich niezbędne punkty szkoleniowe, które są niezbędne do przedłużenia posiadanych przez nich licencji trenerskich, które z kolei upoważniają te osoby do prowadzenia dzieci, młodzieży i seniorów w rozgrywkach oraz turniejach piłki nożnej. Usługi te realizowane są na podstawie i w trybie określonym Uchwałą nr … z dnia … w sprawie licencji trenerskich uprawniających do prowadzenia zespołów uczestniczących w rozgrywkach piłki nożnej w Polsce. Określa ona szczegółowe warunki przyznawania i przedłużania licencji trenerskich, gdzie jednym z warunków w tym zakresie jest ukończenie stosownego kursu trenerskiego oraz uzyskanie określonej liczby punktów szkoleniowych w danym okresie rozliczeniowym.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących zastosowania zwolnienia dla świadczonych przez Państwa usług dla trenerów piłki nożnej, za które pobierają Państwo opłaty konferencyjne, stwierdzić należy, że usług tych nie można uznać za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, a więc usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Powołany powyżej art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L 347, s. 1 ze zm.).
Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE:
Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że : „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania, nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu, ograniczająca zakres stosowania zwolnienia jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że świadczonych przez Państwa usług wyłącznie na rzecz trenerów piłki nożnej, polegających na podnoszeniu kompetencji trenerów za udział, w których otrzymują niezbędne punkty szkoleniowe, które z kolei są niezbędne do przedłużenia posiadanych przez nich licencji trenerskich, za które pobierają Państwo opłaty konferencyjne, nie można uznać za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, a więc za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które są konieczne do organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Zatem, świadczone przez Państwa usługi w ramach organizowanych konferencji, polegające na podnoszeniu kompetencji trenerów i ich dokształcaniu, wbrew Państwa twierdzeniu, nie stanowią usług ściśle związanych ze sportem i nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
We wniosku jako przepisy prawa podatkowego mające być przedmiotem interpretacji wskazali Państwo wyłącznie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów. Państwa stanowisko również odnosi się do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. W związku z tym interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie objetym żądaniem i przedstawionym stanowiskiem odnoszącym się wyłącznie do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Stąd kwestie ewentualnego zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy o VAT nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right