Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 lipca 2022 r., sygn. III SA/Gd 369/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Asesor WSA Justyna Dudek-Sienkiewicz Protokolant: Asystent Sędziego Joanna Karpińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lipca 2022 r. sprawy ze skargi G. S. na decyzję Zarządu z dnia 9 lipca 2020 r. stanowiącą załącznik do uchwały Zarządu z dnia 9 lipca 2020r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję nr [..] Zarządu z dnia 31 stycznia 2019 r. stanowiącą załącznik do uchwały Zarządu z dnia 31 stycznia 2019 r. nr [...], 2. umarza postępowanie administracyjne, 3. zasądza od Zarządu na rzecz G. S. 4270 ( cztery tysiące dwieście siedemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zarząd Województwa, decyzją nr [...] stanowiącą załącznik do uchwały Zarządu Województwa z dnia 31 stycznia 2019 r. nr [...], zobowiązał Gminę do zwrotu środków stanowiących dofinansowanie w wysokości 26.627,80 zł, przyznanych na podstawie umowy z dnia 15 listopada 2016 r. o dofinansowanie projektu pt.: "A" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
W uzasadnieniu wskazano, że na podstawie ww. umowy stronie przyznano dofinansowanie na powyższy projekt w kwocie 1.508.919,29 zł, który został poddany audytowi Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, weryfikującemu wydatki poniesione w marcu 2017 r., obejmujące koszty poniesione w marcu 2017 r., w szczególności koszty wynagrodzeń dla prowadzących zajęcia. Gmina przeprowadziła 25 postępowań o udzielenie zamówień publicznych przeprowadzonych w trybie przetargów nieograniczonych na świadczenie usług, w wyniku których wyłoniła wykonawców do przeprowadzenia zajęć zgodnie z harmonogramami prac. Godzinowe stawki wynagrodzenia były zgodne z ofertą złożoną przez wybranych wykonawców. Część wykonawców będących nauczycielami bądź pedagogami realizującymi zajęcia w ramach Projektu, wyłonionych w drodze przetargów w trybie nieograniczonym, było równocześnie zatrudnionych na etatach przez dyrektorów szkół z upoważnienia Wójta Gminy na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r., poz. 1379 ze zm.) - dalej: KN. W wyniku audytu operacji stwierdzono, że zaangażowanie nauczycieli poprzez zawarcie umów w konsekwencji udzielonych zamówień publicznych przyczyniło się do nieuzasadnionego wzrostu kosztów prowadzenia zajęć w ramach projektu. Wskazano, że nauczyciel zatrudniony na podstawie KN może być angażowany do realizacji projektu z EFS i przysługuje mu określone ustawowo wynagrodzenie. Zgodnie bowiem z art. 35a ust. 1 KN, nauczycielom zatrudnionym w szkołach publicznych, którzy w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej prowadzą zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej w sposób określony w art. 35 ust. 3 KN, tj. wg stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy. Tym samym, zgodnie z ustaleniami poczynionymi w audycie, przysługujące ustawowo wynagrodzenie nauczycieli powinno wynieść ogółem 47.022,65 zł, a wyniosło 69.212,48 zł. Ostatecznie łączna kwota wydatków niekwalifikowalnych w ramach projektu wyniosła 26.627,80 zł, w tym 4.437,97 zł z tytułu kosztów pośrednich.