Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Kr 525/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: SWSA Joanna Człowiekowska (spr.) SWSA Mirosław Bator SWSA Małgorzata Łoboz po rozpoznaniu w dniu 24 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] w B. na postanowienie nr [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 14 lutego 2022 r., znak: [...] w przedmiocie ustalenia opłaty legalizacyjnej skargę oddala
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wadowicach postanowieniem z dnia 27 maja 2021 r. nr 142/2021 działając na podstawie art. 49 ust. 1 i 2 w związku z art. 80 ust. 2 pkt 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, art. 25-28 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. - o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, a także na podstawie art. 123 K.p.a. ustalił dla inwestora [...] Spółka z o.o. Spółka Komandytowa opłatę legalizacyjną w kwocie 250.000,00 zł. za samowolnie zrealizowaną budowę wyciągu narciarskiego krzesełkowego wraz z zasilaniem e.e.n.n. kablem ziemnym z istniejącej instalacji energetycznej kablowej, zlokalizowanego na terenie ośrodka "[...]" na działkach nr [...] położonych w miejscowości R..
W uzasadnieniu organ wskazał, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, obowiązującymi w dacie dokonania samowoli, roboty budowlane można było rozpocząć wyłącznie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, za wyjątkiem ściśle określonego katalogu obiektów oraz robót budowlanych określonych w art. 29 tej ustawy, które zostały zwolnione z powyższego obowiązku. Pośród wskazanego w powyższym przepisie katalogu robót zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę ustawodawca nie uwzględnił budowy wyciągu narciarskiego, w związku z czym będący przedmiotem przedmiotowego postępowania zakres robót budowlanych wymagał uprzedniego uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Inwestor nie dopełniając obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę dopuścił się tzw. samowoli budowlanej. W przypadku budowy obiektu budowlanego bez wymaganego przepisami prawa pozwolenia na budowę zgodnie z art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego (w brzmieniu dotychczasowym) orzeka się o rozbiórce takiego obiektu. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja w której budowa jest zgodna z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie narusza przepisów w tym techniczno-budowlanych w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie takiego obiektu do stanu zgodnego z prawem. Na podstawie zalegającego w aktach sprawy materiału dowodowego ustalono, że samowolnie wybudowany wyciąg narciarski krzesełkowy zlokalizowany na terenie ośrodka [...]" na działkach nr [...] położonych w miejscowości R., zgodnie z miejscowym plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Andrychów zatwierdzonym uchwałą nr XLVIII/453/2006 XLVII-452-06 Rady Miejskiej w Andrychowie z dnia 31 sierpnia 2006 r. w zakresie parceli położonych w miejscowości R., zlokalizowany jest w terenach przeznaczonych pod tego typu zabudowę. Tym samym należy uznać, że samowolnie zrealizowana inwestycja obejmująca budowę wyciągu narciarskiego krzesełkowego zlokalizowany na terenie ośrodka "[...]" zlokalizowana jest w terenach przeznaczonych pod tego typu zabudowę.