Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. II OSK 385/22
Organ planistyczny nie może w drodze uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zakazać wydobycia kopalin; ochrona złóż kopalin powinna być zgodna z przepisami prawa i nie może naruszać kompetencji organu koncesyjnego.
Dnia 22 czerwca 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia del. WSA Grzegorz Antas po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 listopada 2021 r., sygn. akt II SA/Po 785/21 w sprawie ze skargi A. D. i M. D. na uchwałę Rady Miejskiej w O. z dnia [...] października 2017 r., nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego I. oddala skargę kasacyjną; II. zasądza od Gminy O. solidarnie na rzecz A. D. i M. D. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 listopada 2021 r., sygn. akt II SA/Po 785/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały Rady Miejskiej w O. w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.
Uchwałą z dnia [...] października 2017 r., nr [...], Rada Miejska w O. przyjęła "miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu działki oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr [...] położonej w miejscowości G., gmina O." (Dz. Urz. Woj. [...]). W § 3 i § 8 pkt 3 planu dla całego jego obszaru ustalono przeznaczenie terenu jako rolnicze, znacząco ograniczając przy tym dopuszczalne sposoby jego użytkowania, w tym w szczególności zakazując wykorzystania na cele inne niż rolne, ogrodnicze, sadownicze lub hodowlane, a także zakazując sytuowania nowej zabudowy.
Skargę na powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu wnieśli skarżący, domagając się stwierdzenia jej nieważności; ewentualnie stwierdzenia jej niezgodności z prawem, wskazując, że plan uniemożliwia im działalność wydobywczą na terenie działki nr [...], którą nabyli z zamiarem prowadzenia na niej działalności gospodarczej w postaci wydobywania kopalin. W skardze wskazano, że 13 grudnia 2016 r. wystąpiono o zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy terenów objętych obecnie planem na tereny górnicze o funkcji "obszar eksploatacji kruszywa naturalnego". Ponadto skarżący ponieśli znaczne koszty związane z udokumentowaniem złoża na ich nieruchomości, w tym koszty sporządzenia i zatwierdzenia dokumentacji przez organy geologiczne, a także koszty badań złoża.