Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.810.2023.2.MSU
Zastosowanie do świadczonych usług zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 5 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania do świadczonych przez Pana usług zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2024 r. (data wpływu 26 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Pana głównym PKD jest 85.51 Z. - pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Od 28.09.2023 został Pan czynnym podatnikiem VAT w związku z utraceniem zwolnienia art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT. Przekroczył Pan kwotę 200 000 zł.
Zakresem Pana dotychczasowych obowiązków jest wykonywanie obowiązków trenera/koordynatora w Klubie sportowym. Jednakże wykonuje Pan również usługę prowadzenia szkolenia dla takich organizacji sportowych, jak A, B, C.
Ma Pan ukończone studia: Przygotowanie Pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Celem studiów jest: studia te umożliwiają absolwentom uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych do pracy w zawodzie nauczyciela w szkołach oraz placówkach oświatowych (zarówno publicznych, jak i prywatnych) oraz nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, podstaw dydaktyki, emisji głosu oraz dydaktyki szczegółowej w powiązaniu z kierunkiem studiów i praktyką pedagogiczną. Posiada Pan również licencję nadawaną przez europejską … - coach developer educator, które są niezbędne do prowadzenia tego typu zajęć.
Szkolenia, które Pan prowadzi, to:
1.Kursy realizowane są certyfikowane przez europejską …, zarządza tym C, a prowadzi w danym województwie regionalny związek. Pan świadczy usługę a C wypłaca dla Pana środki za zrealizowane szkolenie/kursy/warsztaty.
2.Kursy dedykowane są dla Trenerów podnoszących kwalifikacje zawodowe, tj. żeby np. pracować w ekstraklasie musi posiadać licencje …. Żeby ją zdobyć musi kolejno przejść kursy ….
3.Każdy kurs uprawnia do pracy na innym poziomie rozgrywkowym, więc trenerzy chcąc „awansować” i mieć możliwość zdobycia pracy wyżej, muszą mieć odpowiednią licencję, więc robią te kursy, te kursy to kilkadziesiąt godzin zajęć realizowanych przez np. pół roku w trakcie zjazdów weekendowych.
4.Prowadzi Pan część tych kursów na większości poziomach licencji, w zależności od tematów, które są do przeprowadzenia.
Pan jako osobą szkoląca - nie wydaje dla swoich kursantów żadnych certyfikatów/uprawnień, robi to pośrednik, tj. C.
Przy świadczeniu tego typu usług uważa Pan, że może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.
Aktualnie spełnia Pan warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z prowadzeniem kursów/szkolenia?
Czy Wnioskodawca, będąc nauczycielem z przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej będzie spełniać warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z prowadzeniem szkoleń i kursów?
Pozostałe prowadzone usługi trenerskie i jako koordynator w klubie sportowym mogą skorzystać z art. 43 ust. 1 pkt 27 Ustawy o VAT?
W uzupełnieniu wniosku, na poszczególne pytania Organu, odpowiedział Pan odpowiednio:
1.Czy świadczone przez Pana usługi jako trenera/koordynatora w Klubie oraz w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego? Należy udzielić odpowiedzi osobno dla poszczególnych usług świadczonych przez Pana.
Usługi świadczone jako trener/koordynator w klubie wśród zakresu obowiązków znajduje się również przekazywanie wiedzy i kompetencji pracownikom z obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, w tym pogłębienie i rozwój tych kompetencji.
Usługi świadczone w zakresie prowadzenia kursów są równoznaczne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji kursantom dotyczą one jednak zróżnicowanego, lecz wąskiego i specjalistycznego zespołu treści dotyczących szczegółowych zagadnień prowadzenia procesu szkolenia.
2.Czy zakres świadczonych przez Pana usług objętych zakresem wniosku (jako trenera/koordynatora w Klubie oraz w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów) mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym? Należy udzielić odpowiedzi osobno dla poszczególnych usług świadczonych przez Pana.
Usługi świadczone w ramach koordynatora w klubie dedykowane są Trenerom zatrudnionym w tej organizacji, którzy mogących wylegitymować się ważną licencją trenera piłki nożnej …, więc osobom o wykształceniu ponadpodstawowym i wyższym.
Usługi w ramach prowadzącego kursy oraz szkolenia dedykowane są osobom chcącym uzyskać swoją pierwszą licencje trenerską, lub chcą podnieść swoje kwalifikacje na wyższy stopień tych licencji Trenerskich, a więc również muszą to być osoby o wykształceniu ponadpodstawowym lub wyższym.
3.Czy usługi objęte zakresem wniosku świadczone są przez Pana jako nauczyciela?
Nie, zarówno usługi w ramach koordynatora w Klubie, jak i w ramach prowadzenia szkoleń i kursów nie są realizowane jako nauczyciel.
4.Czy posiada Pan wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym bądź prywatnym (np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym) w zakresie prowadzonych zajęć, objętych zakresem wniosku?
Nie, wiedza i kwalifikacje, w ramach których posiada Pan uprawnienia do prowadzenia kursów i szkoleń zdobyte zostały poza oficjalnym systemem nauczania, konkretnie dotyczą one uzyskania kolejnych licencji Trenerskich przez …(operatorem tych kursów jest C, a następnie niezbędnego do prowadzenia kursów i szkoleń uprawnienia, tj. licencji Trenera Edukatora.
5.Czy posiada Pan wykształcenie kierunkowe w zakresie wychowania fizycznego?
Nie posiada Pan wykształcenia z zakresu wychowania fizycznego, jest Pan absolwentem Wydziału … Politechniki ….
6.Czy istnieje związek pomiędzy zakresem prowadzonych zajęć objętych zakresem wniosku, a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami?
Prowadzone szkolenia oraz kursy nie mają związku z Pana wykształceniem, mają jednak bezpośredni związek ze zdobytymi kwalifikacjami (licencjami), którymi były kolejno: ….. Dopiero uzyskanie 5 stopnia, tj. licencji trenera … uprawnia Pana do prowadzenia kursów i szkoleń dla osób chcących zostać Trenerami lub podnoszącymi swoje kwalifikacje w ramach wyższych licencji.
7.Czy kursy i szkolenia prowadzone przez Pana stanowią usługę w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to w tym konkretnym przypadku, w czym przejawia się kształcenie i wychowanie.
Usługa, którą Pan świadczy, nie stanowi usługi w zakresie art. 43 ust. 1 pkt 26.
8.Czy kursy i szkolenia świadczy Pan jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.) w zakresie kształcenia i wychowania? Jeżeli tak, to czy posiada Pan zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe?
Nie świadczy Pan usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ust. wskazanej w piśmie.
9.Czy jest Pan podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, tj. czy posiada Pan status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego w zakresie kształcenia?
Nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej.
10.Czy kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy?
Kursy i szkolenia nie stanowią usług kształcenia zawodowego.
11.Czy świadczone przez Pana kursy i szkolenia, objęte zakresem wniosku, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy opodatku od towarów i usług?
Kursy i szkolenia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
12.Czy nabyte w trakcie przedmiotowych kursów i szkoleń umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
Tak. Zarówno kandydaci na Trenerów piłki nożnej, jak również Trenerzy uczęszczający na wskazane kursy chcący podnosić swoje kwalifikacje i licencje Trenerskie, uzyskują umiejętności o bezpośrednim związku z dyscypliną piłki nożnej czyli branżą kursu oraz przyszłym lub aktualnym zawodem uczestników kursów. Zdobyta wiedza powinna być wykorzystana do celów zawodowych.
13.Czy kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Należało wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. (…)
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, pozwalające na rozpoczęcie pracy zarobkowej, w zakresie jakiego dotyczyło szkolenie lub rozwój umiejętności i kwalifikacji, które są niezbędne do wykonywanego zawodu. Formy i zasady szkoleń i kursów, które Pan prowadzi dla C to określone formy i zasady, z których taki program wynika: program szkolenia, ilość godzin, tematyka zajęć. Odbycie takiego kursu jest również czynnikiem niezbędnym do wykonywania pracy. Szkolenia, które Pan prowadzi są dla trenerów, którzy mają szkolenia z psychologii, z bezpieczeństwa pracy z dziećmi, regulacji unijnych i państwowych dotyczących norm i reguł obcowania z nieletnimi oraz szereg szkoleń branżowych. Dopiero po zaliczeniu kursu, w tym egzaminu, uprawnia kursanta do wykonywania zawodu.
14.Czy dla ww. kursów i szkoleń, objętych zakresem wniosku, jest Pan podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?
Kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku nie uzyskał Pan akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
15.Czy kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku są finansowane ze środków publicznych? Jeśli tak, to czy są finansowane ze środków publicznych w całości czy co najmniej w 70%?
Kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku nie są finansowane ze środków publicznych.
16.Czy posiada Pan stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usług są środki publiczne?
Kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku nie posiada Pan dok., gdyż kursy nie są finansowane ze środków publicznych.
17.Czy kursy i szkolenia, objęte zakresem wniosku, świadczy Pan jako główny wykonawca czy podwykonawca?
W ramach jednego kursu do zrealizowania jest kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin zawierających zajęcia teoretyczne, warsztatowe oraz praktyczne. Zakres ilości godzin na kursie prowadzonych przez Pana, wskazuje podmiot prowadzący kurs (…). W ramach jednego kursu, oprócz Pana zakresu, jest jeszcze kilkoro innych osób prowadzących wymienione wyżej zajęcia.
18.W przypadku wskazania, że świadczy Pan usługi jako podwykonawca, prosimy o podanie, czy usługi świadczone przez podmiot, na zlecenie którego świadczy Pan ww. usługi objęte zakresem wniosku, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług lub§3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20grudnia 2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług orazwarunków stosowania tych zwolnień? (należy wskazać konkretną podstawę prawną zwolnienia).
Świadczone usługi na rzecz podmiotu, dla którego są wykonywane, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lub 29.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy jako Wnioskodawca, będąc nauczycielem z przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, będzie Pan spełniać warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT i tym samym będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z prowadzeniem szkoleń i kursów wymienionych we wniosku?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Od sierpnia stał się Pan czynnym podatnikiem VAT w związku z przekroczeniem kwoty 200.000 zł.
Od września 2023 prowadzi Pan również kursy i szkolenia i warsztaty, które wg Pana mogą korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 29 ustawy o VAT.
Brak ukończonej szkoły jako nauczyciel nie powinno mieć wpływu na świadczone usługi szkoleń i kursów, które świadczy Pan jako podwykonawca, gdyż uzyskał Pan dzięki odpowiednim kursom i egzaminom odpowiednie kwalifikacje oraz licencje upoważniające Pana do szkolenia innych trenerów.
Odpowiednio zdobyte kwalifikacje 5 stopnia, tj. licencji Trenera uprawnia Pana do prowadzenia kursów i szkoleń dla osób chcących zostać Trenerami lud podnoszącymi swoje kwalifikacje w ramach licencji. Nie każdy z licencją może takie kursy i szkolenia prowadzić. Poprzez ciągle podnoszenie swoich kwalifikacji i zdobywanie kolejnych licencji takie usługi może Pan świadczyć. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest przesłanka podmiotowa, odnosząca się do usługodawcy, który musi być nauczycielem.
W ustawie VAT nie odnajdziemy definicji nauczyciela. Skoro w ustawie brak jest definicji legalnej zawartego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT pojęcia „nauczyciela”, to należy to pojęcie rozumieć w znaczeniu, w jakim używa się go w języku potocznym. Wykładnia językowa ma bowiem pierwszeństwo. Zatem, skoro posiada Pan odpowiednie kwalifikacje, uważa Pan, że zwolnienie odnośnie szkoleń i kursów prowadzonych dla C - pomimo tego, że nie są środki finansowane przez państwo oraz C nie jest zwolniony art. 43 ust.1 pkt 26 lub 29, to ma prawo zastosować stawkę ZW powołując się na art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT pdt.
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność, stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy wynika, że jest to zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Natomiast zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy jest zwolnieniem przedmiotowy, tzn. żeby usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu, bez względu na status podmiotu, który je wykonuje. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.
Wskazania wymaga, że w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, podkreślenia wymaga, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzenia wymaga, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Jak wyżej wskazano przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.
Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Należy zwrócić uwagę, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2023 r. poz. 225 i 412);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Pana głównym PKD jest 85.51 Z. - pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Zakresem Pana dotychczasowych obowiązków jest wykonywanie obowiązków trenera/koordynatora w Klubie sportowym. Jednakże wykonuje Pan również usługę prowadzenia szkolenia dla takich organizacji sportowych jak A, B, C. Zarówno usługi w ramach koordynatora w Klubie, jak i w ramach prowadzenia szkoleń i kursów nie są realizowane jako nauczyciel. Nie świadczy Pan usług jako jednostka objęta systemem oświaty. Nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej. Kursy i szkolenia nie stanowią usług kształcenia zawodowego. Kursy i szkolenia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku nie uzyskał Pan akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku nie są finansowane ze środków publicznych. Kursy i szkolenia objęte zakresem wniosku nie posiada Pan dok., gdyż kursy nie są finansowane ze środków publicznych.
Pana wątpliwości dotyczą rozstrzygnięcia czy może Pan skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT w zakresie działalności związanej z prowadzeniem szkoleń i kursów wymienionych we wniosku.
Wskazania w pierwszej kolejności wymaga, że prowadzone przez Pana szkolenia i kursy nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wskazał Pan bowiem, że nie świadczy usług jako jednostka objęta systemem oświaty. Nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej. Z wniosku również nie wynika, ażeby świadczył Pan usługi jako jednostka naukowa PAN bądź instytut badawczy.
W przedmiotowej sprawie należy zatem przeanalizować, przesłanki warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Jak już wyżej wskazałem, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu – lit. a, b i c.
W opisie sprawy wskazał Pan jednoznacznie, że kursy i szkolenia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Tym samym nie jest spełniony pierwszy z warunków uprawniający do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku. Zatem analiza możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, b i c ustawy jest bezzasadna.
W konsekwencji powyższego, dla prowadzonych kursów i szkoleń objętych zakresem wniosku nie może Pan stosować zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.
Z tytułu złożenia niniejszego wniosku wniósł Pan opłatę w łącznej wysokości 80 zł. Natomiast opłata należna od tego wniosku wynosi 40 zł (40 zł x 1 stan faktyczny). W związku z tym, opłata w wysokości 40 zł zostanie zwrócona – stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na rachunek bankowy wskazany przez Pana we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right