Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.906.2023.2.WS

Stawka ryczałtu (PKWiU 62.01.12.0).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 20 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 20 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2024 r. (wpływ 13 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: Wnioskodawca lub Podatnik). Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego.

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023 i kolejnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wnioskodawca rok 2022, 2023 i lata kolejne planuje rozliczać w zakresie, jakiego dotyczy wniosek, w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.

Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:

-konsultacje z klientami i tworzenie listy wymagań użytkowników działu finansowego w zakresie działania systemów informatycznych,

-szkolenie nowych użytkowników systemów informatycznych,

-analizę odstępstw procesu klienta od standardowych ustawień i możliwości systemowych,

-konfiguracje modułu finansowego systemu informatycznego uwzględniając potrzeby klienta,

-wsparcie użytkowników w testach funkcjonalnych systemu informatycznego,

-tworzenie dokumentacji procesowej systemu informatycznego,

-tworzenie specyfikacji funkcjonalnej rozszerzeń, customizacji i integracji dla zespołu technicznego w zakresie rozwoju systemu informatycznego,

-wsparcie poprojektowe użytkowników w bieżących problemach związanych z użytkowaniem systemu informatycznego.

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje, dotyczą usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca bierze udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem ich świadczenia. Wyżej wymienione czynności nie są i nie będą w przyszłości związane z oprogramowaniem, programowaniem (pisaniem kodów).

Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek, pozostanie tożsamy.

Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: Ustawa o ryczałcie). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:

-konsultacje z klientami i tworzenie listy wymagań użytkowników działu finansowego w zakresie działania systemów informatycznych,

-szkolenie nowych użytkowników systemów informatycznych,

-analizę odstępstw procesu klienta od standardowych ustawień i możliwości systemowych,

-konfiguracje modułu finansowego systemu informatycznego uwzględniając potrzeby klienta,

-wsparcie użytkowników w testach funkcjonalnych systemu informatycznego,

-tworzenie dokumentacji procesowej systemu informatycznego,

-tworzenie specyfikacji funkcjonalnej rozszerzeń, customizacji i integracji dla zespołu technicznego w zakresie rozwoju systemu informatycznego,

-wsparcie poprojektowe użytkowników w bieżących problemach związanych z użytkowaniem systemu informatycznego,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Wnioskodawca nadmienia, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Wnioskodawca nie tworzy i nie utrzymuje środowiska testowego, nie programuje oprogramowania oraz nie poprawia błędów oprogramowania. Nie świadczy też usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2022, 2023 i latach kolejnych zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

Jakie dokładnie czynności/zadania wykonywała/wykonuje/będzie wykonywała Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 obejmującej następujące usługi:

·konsultacje z klientami i tworzenie listy wymagań użytkowników działu finansowego w zakresie działania systemów informatycznych,

·szkolenie nowych użytkowników systemów informatycznych,

·analizę odstępstw procesu klienta od standardowych ustawień i możliwości systemowych,

·konfiguracje modułu finansowego systemu informatycznego uwzględniając potrzeby klienta,

·wsparcie użytkowników w testach funkcjonalnych systemu informatycznego,

·tworzenie dokumentacji procesowej systemu informatycznego,

·tworzenie specyfikacji funkcjonalnej rozszerzeń, customizacji i integracji dla zespołu technicznego w zakresie rozwoju systemu informatycznego,

·wsparcie poprojektowe użytkowników w bieżących problemach związanych z użytkowaniem systemu informatycznego;

prosimy – odrębnie dla każdej z ww. usług – opisać charakter wykonywanych czynności/zadań, wskazać na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem?

Czynności/zadania wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 obejmują następujące usługi:

·konsultacje z klientami i tworzenie listy wymagań użytkowników działu finansowego w zakresie działania systemów informatycznych:

czynności – spotkania z klientem, dyskusja na temat istniejących w firmie procesów, które muszą zostać prawidłowo odzwierciedlone w systemie oraz dokumentacja uzgodnień (dotyczy nowego systemu oraz nowych funkcji w systemie, np. nieużywanego wcześniej modułu budżetowania oraz usprawnień); efekt – dokumentacja uzgodnień i zarysowanie planu ustawień systemu odzwierciedlającego oczekiwanie usprawnienia;

·szkolenie nowych użytkowników systemów informatycznych:

czynności – przygotowanie Prezentacji oraz spotkania z użytkownikami systemu w celu zaprezentowania podstawowych funkcji i zasad działania systemu lub nowej funkcjonalności poprzez wprowadzanie transakcji testowych w środowisku testowym i tłumaczeniu działania systemu na przykładach; zasugerowanie dobrych praktyk podczas pracy z systemem oraz funkcji i skrótów usprawniających pracę z systemem; efekt – Prezentacja, użytkownicy systemu są przeszkoleni i świadomi kroków, które należy podejmować w systemie, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty;

·analizę odstępstw procesu klienta od standardowych ustawień i możliwości systemowych:

czynności – sprawdzanie obecnych ustawień systemowych (zalogowanie się do systemu i przeglądanie ustawień), modyfikacja ustawień w środowisku testowym, wprowadzanie transakcji testowych w celu potwierdzenia rezultatu; czytanie dokumentacji dostawcy systemu na temat danej funkcji oraz możliwości kombinacji różnych ustawień; weryfikacja problemów zgłoszonych przez innych użytkowników systemu na platformie dostawcy systemu oraz rozwiązań zaproponowanych przez dostawcę systemu; w przypadku braku możliwości pokrycia procesu standardowymi ustawieniami, bazując na znajomości możliwości technicznych systemu, przygotowywana jest propozycja zmian oraz następuje konsultacja z zespołem technicznym w celu omówienia potencjalnego rozszerzenia lub customizacji; efekt – zmiany ustawień w środowisku testowym i poprawnie zaksięgowane testowe transakcje lub propozycja rozszerzenia/customizacji;

·konfiguracje modułu finansowego systemu informatycznego uwzględniając potrzeby klienta:

czynności – formułowanie propozycji odzwierciedlenia procesu w działaniach w systemie; przez przygotowanie ustawień rozumie się: zmianę standardowo dostępnych ustawień poszczególnych programów finansowych oraz koordynację parametrów programów w taki sposób, aby procesy klienta mogły zostać poprawnie wprowadzone do systemu (np. z poprawną kalkulacją VAT czy wyceny stanu magazynowego), wprowadzenie planu kont klienta do systemu, konfiguracja automatycznych księgowań, ustawienia kont dostawców i klientów, tworzenie automatycznych modeli wyceny produktów w systemie itd.; efekt – system jest skonfigurowany i gotowy do przeprowadzania transakcji z uwzględnieniem lokalnych przepisów prawa; w przypadku nowych funkcji/usprawnień: konfiguracja systemu pozwala na oszczędność czasu użytkowników poprzez zoptymalizowanie procesów oraz automatyzację księgowań;

·wsparcie użytkowników w testach funkcjonalnych systemu informatycznego:

czynności – konsultacja mailowa lub spotkania z użytkownikami w celu odpowiedzi na pytania i wątpliwości zgłaszane przez użytkowników odnośnie kroków, które należy podjąć w systemie, aby osiągnąć oczekiwany rezultat; efekt: użytkownicy czują się komfortowo w pracy z systemem;

·tworzenie dokumentacji procesowej systemu informatycznego:

czynności – tworzenie dokumentacji, która zawiera ustawienia systemu zmienione w celu osiągniecia oczekiwanego rezultatu, jak i poprawne kroki, które użytkownicy muszą podjąć w odpowiedniej kolejności, aby wynik był poprawny; efekt: dokumentacja;

·tworzenie specyfikacji funkcjonalnej rozszerzeń, customizacji i integracji dla zespołu technicznego w zakresie rozwoju systemu informatycznego:

czynności – zmiany w kodzie wykonywane są przez zespół techniczny i nie są częścią prowadzonej działalności, jednakże jest nią ustalenie z zespołem technicznym w drodze dyskusji oraz dokumentacja zmian, które następują w systemie, jak i rezultat, który wpływa na proces i ostateczny wynik transakcji podejmowanych w systemie; efekt – specyfikacja techniczna;

·wsparcie poprojektowe użytkowników w bieżących problemach związanych z użytkowaniem systemu informatycznego:

czynności – rozwiązywanie problemów zgłoszonych przez użytkowników poprzez wyjaśnienie procesu i kroków podejmowanych w systemie, odblokowywanie transakcji zatrzymanych jako błędne oraz wyjaśnienia dostarczane użytkownikom potrzebne do ich naprawy; korekta błędnych lub brakujących ustawień; efekt – błędy są naprawione, ustawienia są poprawione w celu poprawnego działania systemu w przyszłości.

Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczyła/świadczy/będzie świadczyła Pani usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?

Nie.

Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności będą występować negatywne przesłanki wynikające z w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Nie, w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie będą występować negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

-konsultacje z klientami i tworzenie listy wymagań użytkowników działu finansowego w zakresie działania systemów informatycznych,

-szkolenie nowych użytkowników systemów informatycznych,

-analizę odstępstw procesu klienta od standardowych ustawień i możliwości systemowych,

-konfiguracje modułu finansowego systemu informatycznego uwzględniając potrzeby klienta,

-wsparcie użytkowników w testach funkcjonalnych systemu informatycznego,

-tworzenie dokumentacji procesowej systemu informatycznego,

-tworzenie specyfikacji funkcjonalnej rozszerzeń, customizacji i integracji dla zespołu technicznego w zakresie rozwoju systemu informatycznego,

-wsparcie poprojektowe użytkowników w bieżących problemach związanych z użytkowaniem systemu informatycznego,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – przychód osiągany przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu usług obejmujących czynności wypunktowane w opisie sprawy, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dalej w skrócie również „ustawa o zryczałtowanym podatku”.

Ustawa o zryczałtowanym podatku, zgodnie z art. 1 pkt 1, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy w zw. art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647) przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy, należy wskazać, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku zryczałtowanym – zarobkową działalność usługową i z tego tytułu osiąga przychody.

Uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 Euro (art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku). Wnioskodawca spełnia ten warunek.

W stosunku do Wnioskodawcy nie aktualizują się również wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Wnioskodawca złożył też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku), co stanowi kolejny warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Stawki zostały określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z pkt 2b lit. b oraz pkt 5 lit. a tego przepisu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiednio wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62 09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62 03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy usługi zaliczane do grupowania 62.01.12.0 (co potwierdzone zostało również w powołanej w opisie sprawy opinii Urzędu Statystycznego wydanej na wniosek Wnioskodawcy) i z tego tytułu osiąga przychody. Należy w tym miejscu podkreślić, że zarówno możliwość korzystania z omawianej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu zależy od rodzaju świadczonych w ramach działalności usług – od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, a klasyfikacji tej – przyporządkowania danych czynności do konkretnego grupowania PKWiU – dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o podatku zryczałtowanym, ilekroć w ustawie tej używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Użycie w przepisie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danej części grupowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku, obejmuje również usługi sklasyfikowane w grupowaniu wyższego (bardziej szczegółowego) poziomu, tj. 62.01.12.0. Jednak użycie w omawianym przepisie przed symbolem grupowania 62.01.1 oznaczenia „ex” oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia „usług związanych z oprogramowaniem”, co nie aktualizuje się w sytuacji faktycznej Wnioskodawcy. Działalność Wnioskodawcy nie obejmuje bowiem tego rodzaju aktywności. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie dotyczą czynności związanych z oprogramowaniem. Definiując pojęcie „usług związanych z oprogramowaniem”, należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 r. (Rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. (Dz. U. z 2015 r. 1676 z 23 października 2015 r.). Zgodnie z ww. objaśnieniami do usług takich należy zaliczyć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia rozumianych jako: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze ww. opis sprawy oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, podkreślić trzeba, że Wnioskodawca nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Wnioskodawcę oprogramowanie, Wnioskodawca nie pisze kodu, nie modyfikuje go, nie dokonuje analizy kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Co więcej, w razie ewentualności zaistnienia potrzeby rozgraniczenia usług stosownie do różnych stawek opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, czego warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Mając świadomość konieczności odpowiedniego zróżnicowania stawek ryczałtu w zależności od faktycznej istoty świadczonych usług, w wypadku Wnioskodawcy zaktualizowaniu się takiej potrzeby, dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku, czego wyrazem będzie stosowna ewidencja.

Podsumowując, okoliczności przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego spełniają wszystkie pozytywne przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania osiąganego przez Wnioskodawcę przychodu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% i jednocześnie nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające taką możliwość.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pani wskazaniem – w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności nie występowały i nie będą występować negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Zakres wykonywanych przez Panią usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Czynności, które Pani wykonuje w ramach świadczonych usług, zostały opisane w uzupełnieniu do wniosku. Efektem świadczenia przez Panią usług wymienionych we wniosku jest udział w projektowaniui rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego. Zachowane zostają również warunki okreslone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne. Złożony wniosek dotyczy lat 2022-2023 i kolejnych.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane z oprogramowaniem.

Wskazuję również, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania. Przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Analiza wykonywanych przez Panią czynności, które są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0, prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem.

Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Panią usług. Za taką kwalifikacją tych usług przemawia fakt, że dotyczą one:

·konsultacji z klientami i tworzenia listy wymagań użytkowników działu finansowego w zakresie działania systemów informatycznych:

czynności – spotkania z klientem, dyskusja na temat istniejących w firmie procesów, które muszą zostać prawidłowo odzwierciedlone w systemie oraz dokumentacja uzgodnień (dotyczy nowego systemu oraz nowych funkcji w systemie, np. nieużywanego wcześniej modułu budżetowania oraz usprawnień); efekt – dokumentacja uzgodnień i zarysowanie planu ustawień systemu odzwierciedlającego oczekiwanie usprawnienia;

·szkolenia nowych użytkowników systemów informatycznych:

czynności – przygotowanie Prezentacji oraz spotkania z użytkownikami systemu w celu zaprezentowania podstawowych funkcji i zasad działania systemu lub nowej funkcjonalności poprzez wprowadzanie transakcji testowych w środowisku testowym i tłumaczeniu działania systemu na przykładach; zasugerowanie dobrych praktyk podczas pracy z systemem oraz funkcji i skrótów usprawniających pracę z systemem; efekt – Prezentacja, użytkownicy systemu są przeszkoleni i świadomi kroków, które należy podejmować w systemie, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty;

·analizy odstępstw procesu klienta od standardowych ustawień i możliwości systemowych:

czynności – sprawdzanie obecnych ustawień systemowych (zalogowanie się do systemu i przeglądanie ustawień), modyfikacja ustawień w środowisku testowym, wprowadzanie transakcji testowych w celu potwierdzenia rezultatu; czytanie dokumentacji dostawcy systemu na temat danej funkcji oraz możliwości kombinacji różnych ustawień; weryfikacja problemów zgłoszonych przez innych użytkowników systemu na platformie dostawcy systemu oraz rozwiązań zaproponowanych przez dostawcę systemu; w przypadku braku możliwości pokrycia procesu standardowymi ustawieniami, bazując na znajomości możliwości technicznych systemu, przygotowywana jest propozycja zmian oraz następuje konsultacja z zespołem technicznym w celu omówienia potencjalnego rozszerzenia lub customizacji; efekt – zmiany ustawień w środowisku testowym i poprawnie zaksięgowane testowe transakcje lub propozycja rozszerzenia/customizacji;

·konfiguracji modułu finansowego systemu informatycznego uwzględniając potrzeby klienta:

czynności – formułowanie propozycji odzwierciedlenia procesu w działaniach w systemie; przez przygotowanie ustawień rozumie się: zmianę standardowo dostępnych ustawień poszczególnych programów finansowych oraz koordynację parametrów programów w taki sposób, aby procesy klienta mogły zostać poprawnie wprowadzone do systemu (np. z poprawną kalkulacją VAT czy wyceny stanu magazynowego), wprowadzenie planu kont klienta do systemu, konfiguracja automatycznych księgowań, ustawienia kont dostawców i klientów, tworzenie automatycznych modeli wyceny produktów w systemie itd.; efekt – system jest skonfigurowany i gotowy do przeprowadzania transakcji z uwzględnieniem lokalnych przepisów prawa; w przypadku nowych funkcji/usprawnień: konfiguracja systemu pozwala na oszczędność czasu użytkowników poprzez zoptymalizowanie procesów oraz automatyzację księgowań;

·wsparcia użytkowników w testach funkcjonalnych systemu informatycznego:

czynności – konsultacja mailowa lub spotkania z użytkownikami w celu odpowiedzi na pytania i wątpliwości zgłaszane przez użytkowników odnośnie kroków, które należy podjąć w systemie, aby osiągnąć oczekiwany rezultat; efekt: użytkownicy czują się komfortowo w pracy z systemem;

·tworzenia dokumentacji procesowej systemu informatycznego:

czynności – tworzenie dokumentacji, która zawiera ustawienia systemu zmienione w celu osiągniecia oczekiwanego rezultatu, jak i poprawne kroki, które użytkownicy muszą podjąć w odpowiedniej kolejności, aby wynik był poprawny; efekt: dokumentacja;

·tworzenia specyfikacji funkcjonalnej rozszerzeń, customizacji i integracji dla zespołu technicznego w zakresie rozwoju systemu informatycznego:

czynności – zmiany w kodzie wykonywane są przez zespół techniczny i nie są częścią prowadzonej działalności, jednakże jest nią ustalenie z zespołem technicznym w drodze dyskusji oraz dokumentacja zmian, które następują w systemie, jak i rezultat, który wpływa na proces i ostateczny wynik transakcji podejmowanych w systemie; efekt – specyfikacja techniczna;

·wsparcia poprojektowe użytkowników w bieżących problemach związanych z użytkowaniem systemu informatycznego:

czynności – rozwiązywanie problemów zgłoszonych przez użytkowników poprzez wyjaśnienie procesu i kroków podejmowanych w systemie, odblokowywanie transakcji zatrzymanych jako błędne oraz wyjaśnienia dostarczane użytkownikom potrzebne do ich naprawy; korekta błędnych lub brakujących ustawień; efekt – błędy są naprawione, ustawienia są poprawione w celu poprawnego działania systemu w przyszłości.

Opisane przez Panią czynności i zadania odnoszą się wprost do systemów informatycznych.

Co istotne w sprawie, wskazała Pani, że bierze Pani udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem świadczonych przez Panią usług.

Zauważam, że systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Reasumując – osiągane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00