Orzeczenie
Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 30 maja 2022 r., sygn. III SA/Wr 299/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Katarzyna Borońska po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi T. K. na § 5 ust. 1 uchwały Rady Miejskiej w Szczawnie – Zdroju z dnia 28 grudnia 2021 r. nr XLI/80/21 w przedmiocie diet dla radnych Rady Miejskiej w Szczawnie - Zdroju postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 6 kwietnia 2022 r. T. K. (skarżący, strona skarżąca) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na § 5 ust. 1 uchwały Rady Miejskiej w Szczawnie – Zdroju z dnia 28 grudnia 2021 r. nr XLI/80/21 w sprawie diet dla radnych Rady Miejskiej w Szczawnie – Zdroju ( dalej: Uchwała), wnosząc o stwierdzenie nieważności ww. Uchwały w tej części.
W uzasadnieniu skargi podniósł, że ww. Uchwałą Rada Miejska w Szczawnie Zdroju uchwaliła podwyżki diet dla radnych do kwoty m.in. 1100 zł dla radnego niepełniącego innych funkcji oraz 1300 zł dla radnego będącego członkiem co najmniej dwóch komisji stałych. Jednocześnie w § 5 ust. 1 Uchwały przewidziano, że wysokość miesięcznej diety ryczałtowej o 500 zł ulega obniżeniu za każdą nieobecność radnego na sesji oraz o 250 zł za nieobecność na posiedzeniu Komisji stałej, której jest członkiem. Zdaniem skarżącego powyższy zapis narusza wymóg, by ustalona wysokość diety i jej obniżeń zachowały charakter diety jako ekwiwalentu utraconych korzyści. Wprowadzenie wysokiego kwotowego obniżenia diety pełni w istocie funkcję karną. W praktyce może prowadzić do całkowitego pozbawienia radnego diety w miesiącu w razie kilku nieobecności, a nawet skutkować naliczeniem diety ujemnej. Nawet gdyby jednak radny nie brał udziału w pracach Rady i Komisji, należy mu się dieta, choćby w minimalnej wysokości.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right