Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie NSA z dnia 27 maja 2022 r., sygn. I OSK 159/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie Przewodniczący Sędzia NSA Zygmunt Zgierski po rozpoznaniu w dniu 27 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.C. i W.C. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 listopada 2021 r., sygn. akt II SAB/Gd 120/21 o odrzuceniu skargi w sprawie ze skargi M.C. i W.C. na bezczynność Wojewody [...] w przedmiocie odszkodowania za nieruchomość przejętą pod drogę postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

M.C. i W.C. pismem z [...] września 2021 r. wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania przez Wojewodę [...] w przedmiocie odszkodowania za nieruchomość przejętą pod drogę w związku z wydaną w dniu [...] października 2019 r. decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie bądź o umorzenie postępowania. Organ wyjaśnił, że decyzją z [...] lipca 2020 r. ustalił odszkodowanie.

Postanowieniem z 26 listopada 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku odrzucił skargę. W uzasadnieniu podkreślił, że w dacie wniesienia skargi w obrocie prawnym funkcjonowała już decyzja ustalająca to odszkodowanie, której legalność skarżący zakwestionowali, wnosząc odwołanie do organu wyższego stopnia. Tym samym w dniu wniesienia skargi do sądu administracyjnego nie był zatem zobowiązany do podejmowania jakichkolwiek kroków w sprawie. Sąd wywiódł, że zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 czerwca 2020 r., sygn. akt II OPS 5/19, wniesienie skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania przez wydanie decyzji ostatecznej, stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi przez sąd administracyjny w zakresie stwierdzenia czy organ dopuścił się bezczynności. Skargę na bezczynność, wniesioną po zakończeniu postępowania administracyjnego, należy uznać za niedopuszczalną, jako niezmierzającą do likwidacji stanu bezczynności. W ocenie Sądu treść przywołanej uchwały, z uwagi na procesowe powiązanie stanu bezczynności z przewlekłym prowadzeniem postępowania, znajduje zastosowanie także do oceny skargi na przewlekłość postępowania, wniesionej już po wydaniu rozstrzygnięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00