Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.52.2024.1.PRM
Kwestia możliwości zastosowania procedury VAT-marża dla sprzedaży monet kolekcjonerskich wniesionych do Spółki aportem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania procedury VAT-marża dla sprzedaży monet kolekcjonerskich wniesionych do Państwa aportem.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jesteście Państwo spółką wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (...). Głównym przedmiotem Państwa działalności jest sprzedaż srebrnych monet kolekcjonerskich.
Z dniem rejestracji posiadali Państwo kapitał zakładowy w wysokości (...) zł, który został opłacony w całości.
3 października 2023 r. odbyło się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników, na którym podjęto Uchwałę nr (...) w sprawie podwyższenia Państwa kapitału zakładowego. Na mocy przedmiotowej uchwały postanowili Państwo podwyższyć kapitał zakładowy poprzez utworzenie 1500 (tysiąc pięćset) nowych, równych i niepodzielnych udziałów o wartości nominalnej (...) zł ((...) złotych) każdy, o łącznej wartości (...) zł ((...) złotych). Wskutek podwyższenia Państwa kapitał zakładowy wynosi (...) zł ((...) złotych) i dzieli się na 1650 (tysiąc sześćset pięćdziesiąt) równych, niepodzielnych udziałów o wartości nominalnej (...) zł ((...) złotych) każdy.
W przedmiotowej Uchwale postanowiono jednocześnie, że dotychczasowy i jedyny Państwa wspólnik tj. B. L. obejmie 1500 (tysiąc pięćset) nowoutworzonych udziałów o wartości nominalnej (...) zł ((...) złotych) każdy, o łącznej wartości (...) zł ((...) złotych), w następujący sposób:
a)326 (trzysta dwadzieścia sześć) udziałów zostanie pokryte wkładem pieniężnym w kwocie (...) zł ((...) złotych),
b)1174 (tysiąc sto siedemdziesiąt cztery) udziały zostaną pokryte wkładem niepieniężnym (aportem) w postaci monet kolekcjonerskich, których wartość, B. L. okreśił na kwotę (...) zł ((...) złote).
Niezależnie od powyższego, 3 października 2023 r. jedyny Państwa wspólnik B. L. zawarł z Państwem Umowę zobowiązującą do wniesienia do Państwa aportu. Na mocy przedmiotowej Umowy wspólnik zobowiązał się do przekazania Państwu aportu i przeniesienia na Państwa prawa własności poszczególnych składników aportu w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym. Wartość aportu na dzień zawarcia przedmiotowej Umowy B. L. określił na kwotę (...) zł, na dowód czego przedstawił wydruki ofert sprzedaży monet kolekcjonerskich będących składnikami aportu. Wkład został wniesiony na warunkach opisanych powyżej, a podniesiony kapitał zakładowy został zarejestrowany przez Sąd Rejonowy (...).
B. L., będący jedynym Państwa wspólnikiem, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. Co jednak istotne, wszystkie monety, które stały się przedmiotem aportu nabył uprzednio do majątku prywatnego. Umowa aportowa z 3 października 2023 r. nie miała żadnego związku z prowadzoną przez B. L. jednoosobową działalnością gospodarczą, a przedmiotem aportu były monety stanowiące Jego prywatną kolekcję.
Pytanie
Czy dokonując sprzedaży monet kolekcjonerskich, które zostały wniesione przez B. L. do Państwa jako aport, jesteście Państwo uprawnieni do korzystania z procedury marży dla przedmiotów kolekcjonerskich, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, dokonując sprzedaży monet kolekcjonerskich, które zostały wniesione przez B. L. do Państwa jako aport, jesteście Państwo uprawnieni do korzystania z procedury marży dla przedmiotów kolekcjonerskich, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy VAT, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Jednocześnie zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy VAT, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Transponując powołane powyżej przepisy do okoliczności niniejszej sprawy, wskazać należy, że B. L. nabył monety kolekcjonerskie do swojej prywatnej kolekcji, a nabycie to nie miało jakiegokolwiek związku z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą. W konsekwencji, w związku z nabyciem przedmiotowych monet nie przysługiwało Mu prawo do obniżenia podatku należnego z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. monet.
W związku z powyższym, wniesienie do Państwa aportu stanowiło dostawę towarów wykorzystywanych na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.
W takim stanie rzeczy, zważywszy na fakt, że dostawa monet będących składnikiem aportu była zwolniona od podatku VAT, uprawnieni jesteście Państwo do sprzedaży monet kolekcjonerskich wniesionych do Państwa jako aport w myśl art. 120 ust. 4 ustawy VAT w zw. z art. 120 ust. 10 pkt. 2 ustawy VAT w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy:
Przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.
Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:
Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.
Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.
Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:
Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
W myśl art. 120 ust. 5 ustawy:
Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.
Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Należy podkreślić, że w przypadku sprzedaży monet, które stanowią złoto inwestycyjne na podstawie art. 121 ust. 1 i 2 ustawy obowiązuje szczególna procedura opodatkowania złota inwestycyjnego. Zatem złotych monet, które spełniają warunki określone w wyżej powołanym przepisie, nie można traktować jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej (art. 121 ust. 3 ustawy).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy sprzedaż monet kolekcjonerskich, które zostały wniesione przez Państwa wspólnika do Spółki jako aport, może korzystać z procedury szczególnej VAT-marża dla przedmiotów kolekcjonerskich, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy.
Odpowiadając na Państwa wątpliwości, biorąc pod uwagę cytowany wcześniej art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się m.in. przedmioty kolekcjonerskie o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.
Wskazaliście Państwo, że Państwa wspólnik na podwyższenie kapiału zakładowego wniósł do Spółki monety kolekcjonerskie. Dla celów stosowania procedury marży, wniesione przez wspólnika monety kolekcjonerskie są uznawane za przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.
Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami dla opodatkowania dostawy przedmiotów kolekcjonerskich w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został nabyty. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby przedmioty kolekcjonerskie były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.
Państwa wspólnik w 2023 r. wniósł na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki m.in. aport w postaci monet kolekcjonerskich, stanowiących Jego prywatną kolekcję. Monety kolekcjonerskie zostały przez wspólnika nabyte do majątku prywatnego i nie miały żadnego związku z prowadzoną przez Niego ww. działalnością gospodarczą, z tytułu której jest On czynnym podatnikiem podatku VAT.
Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aport pieniężny), rzeczy lub prawa (aport rzeczowy) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe.
Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki, nie skutkuje tym, że powstanie kwota należna (cena) w zamian za przedmiot wkładu. Ekwiwalentem dla wnoszącego aport, będzie w tym przypadku określona w umowie spółki wartość udziału kapitałowego (rozumianego jako ogół praw i obowiązków) przysługującego wnoszącemu wkład w zamian za ten wkład.
Należy stwierdzić, że wniesienie aportu rzeczowego do spółki, spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść, otrzymuje bowiem określone prawa związane z uczestnictwem w spółce obejmującej aport, w szczególności prawo do udziału w zysku. Tak więc wniesienie aportu jest świadczeniem odpłatnym.
Należy jednak podkreślić, że nie każda czynność która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotne do określenia, czy w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Zasadne zatem jest wyłączenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając towar (np. samochód) działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem natomiast takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu ruchomościami (np. samochodami), która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży samochodu, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług handlu samochodami. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.
W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
Tym samym, wniesienie przez Państwa wspólnika aportu w postaci monet kolekcjonerskich z Jego majątku prywatnego stanowiło rozporządzanie majątkiem własnym wspólnika. Monety te nie miały żadnego związku z prowadzoną przez wspólnika jednoosobową działalnością gospodarczą. Skutkiem tego, czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wspólnik nie działał w charakterze podatnika, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, lecz dokonał zarządu majątkiem osobistym.
Państwa zdaniem, wniesienie aportu w postaci monet kolekcjonerskich stanowiło dostawę towarów wykorzystywanych na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów zwolnienie od podatku, pod warunkiem, że jest to dostawa towarów odpłatna opodatkowana na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy dokonywana przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w omawianej sprawie nie miało zastosowania.
Jak wskazano powyżej, wniesienie aportu w postaci monet kolekcjonerskich przez Państwa wspólnika nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż dokonane zostało w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zatem w omawianej sprawie, nabyli Państwo monety kolekcjonerskie od podmiotu wymienionego w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.
Spełnione są zatem warunki umożliwiające zastosowanie do sprzedaży monet kolekcjonerskich (wniesionych do Państwa przez wspólnika aportem) procedury szczególnej VAT-marża dla monet kolekcjonerskich, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy. Przedmiotem sprzedaży są przedmioty kolekcjonerskie tj. monety kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, spełniające definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy. Monety kolekcjonerskie zostały przez Państwa nabyte w drodze aportu wniesionego przez Państwa wspólnika. Wspólnik w ramach tej czynności nie działał w charakterze podatnika, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, lecz dokonał zarządu majątkiem osobistym. Monety zostały zatem nabyte od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji, będziecie Państwo w przypadku sprzedaży monet kolekcjonerskich opisanych we wniosku, uprawnieni do zastosowania procedury VAT-marża, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko, zgodnie z którym dokonując sprzedaży monet kolekcjonerskich, które zostały wniesione przez B. L. do Państwa jako aport, jesteście Państwo uprawnieni do korzystania z procedury marży dla przedmiotów kolekcjonerskich, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy VAT uznaję za prawidłowe. Jednocześnie podkreślamy, że powołany w Państwa stanowisku art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w tej sprawie nie ma zastosowania. Zwolnienie od podatku VAT można zastosować wyłącznie w przypadku, gdy dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast powyżej wywiedliśmy, że wniesienie aportu przez Państwa wspólnika będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Tym samym, przyjęliśmy jako element stanu faktycznego, że monety kolekcjonerskie wniesione przez Państwa wspólnika do Spółki na podwyższenie kapitału zakładowego, stanowią monety kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).