Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.870.2023.2.AA
Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (PKWiU 70.22.30.0 oraz 74.90.19.0).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 11 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 11 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lutego 2024 r. (wpływ 12 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym opodatkowanym w Polsce od całości swoich dochodów. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…).
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności podpisuje umowy z klientami, na podstawie których świadczy usługi polegające na wyłącznym i osobistym doradztwie w zakresie kariery zawodowej w branży modelingu.
Aktualnie Wnioskodawca podpisał (...) umowy z klientkami będącymi modelkami, na podstawie których pełni rolę wyłącznego i osobistego doradcy w zakresie kariery zawodowej klientki jako twórcy treści na platformie internetowej (…) (dalej także „Platforma”), mediach społecznościowych oraz innych działaniach rozrywkowych związanych z promowaniem (…). Klientki Wnioskodawcy pochodzą z całego świata i nawiązanie z nimi relacji jest wynikiem wyłącznie profesjonalnej oceny Wnioskodawcy co do potencjału uzyskiwania przychodów z wzajemnej współpracy z klientką.
Szczegółowy zakres czynności Wnioskodawcy obejmuje prowadzenie całościowych działań mających na celu doprowadzenie do uzyskania przez klientkę zysku w postaci (…), w tym w szczególności:
·szeroko rozumiane doradztwo w zakresie kreowania i wykorzystania wizerunku, public relations,
·przede wszystkim doradztwo w zakresie wykorzystania (…) i innych portali społecznościowych wykorzystywanych przez klientkę do promocji swoich działań (…),
·administrowanie kontem na platformie (…) (czynności te dotyczą kształtowania wizerunku klientki poprzez doradztwo w zakresie publikowanych treści).
W zakresie realizowanych usług doradztwa Wnioskodawca podejmuje również takie czynności, jak:
·promocja profilu klientki za pośrednictwem mediów społecznościowych,
·marketing treści publikowanych na profilu w mediach społecznościowych,
·planowanie i dostarczanie proponowanych treści do publikacji na Platformie i w mediach społecznościowych,
·zapewnienie obsługi czatu z odbiorcami treści publikowanych przez klientki.
Należy przy tym jednak dodać, że z uwagi na fakt, że treści obejmują wizerunek klientek i nie są reklamą abstrakcyjnego produktu dostępnego w dowolnym miejscu, Wnioskodawca nie produkuje sam materiałów udostępnianych na Platformie czy w innych miejscach – jest to dziełem klientki.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z Umowy ma charakter prowizyjny i wynosi xx% miesięcznego zysku netto (przychód pomniejszony o prowizję platformy) z tytułu prowadzenia konta klientki na (…) (dalej „Prowizja”). Jeśli efekt działań Wnioskodawcy nie zostanie osiągnięty, tj. klientka nie uzyska profitów od klientów płacących za dostęp do jej unikalnych treści na Platformie, wynagrodzenie Wnioskodawcy jest zerowe. Wnioskodawca tak stara się więc kreować rozwojem kariery i odbioru zewnętrznego klientki by wykreować jak największe przychody z jej konta na Platformie, co jest dla obu podmiotów korzystne z uwagi na prowizyjne wynagrodzenie Wnioskodawcy. Wynagrodzenie nie jest przy tym płatne za starania lub podejmowanie określonych działań, lecz za efekt w postaci wygenerowania zysku klientki. Innymi słowy nie jest istotne, jakie Wnioskodawca działania by podjął, ale jeśli ich efektem byłby zysk klientki, byłby on wynagradzany. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, trudno traktować jego działania jako niepowiązane czynności, a należy raczej patrzeć na nie jako zespół działań doradczych służących określonemu efektowi.
Zakres usług Wnioskodawcy nie obejmuje przy tym zarządzania w sensie świadczenia usług o charakterze zarządczym nad jakaś organizacją czy grupą ludzi. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie dotyczą bowiem wydawania poleceń, sprawowania nadzoru ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów. Wnioskodawca nie ma w tym zakresie kompetencji umownych ani prawnych.
Jednocześnie usługi te nie ograniczają się tylko i wyłącznie do doradzania w zakresie kreowania kariery zawodowej, lecz obejmują także usługi z zakresu promocji profili klientek w social mediach i marketingiem publikowanych treści. Ponadto w ramach świadczonych kompleksowo usług Wnioskodawca doradza także klientkom, jak zwiększyć zasięg swoich odbiorców na Platformie i w social mediach i w tym zakresie rekomenduje określone działania, np. prowadzenie czatów oraz zapewnia ich obsługę.
Usługi te nie są jednak z pewnością usługami związanymi z programowaniem (Wnioskodawca nie ma żadnej wiedzy w zakresie programowania ani nie zatrudnia osób w tym celu), ograniczają się do pomocy w doborze do publikacji treści w social mediach, a nie do tworzenia kodu programów komputerowych.
Wnioskodawca administruje kontem na platformie internetowej poprzez kontrolowanie i proponowanie treści, które są tam publikowane – nie są to usługi w zakresie zarządzania, programowania, tworzenia stron internetowych, lecz jego działania obejmują tylko kompleksowe doradztwo w zakresie kreowania wizerunku na Platformie, w tym właśnie pomoc w prowadzeniu aktywności na platformach internetowych i social mediach.
Wnioskodawca świadczy więc usługi, których głównym celem jest osiągnięcie sukcesu w zakresie kształtowania kariery zawodowej, a przez to sukcesu finansowego polegającej na prowadzeniu profilu na Platformie i zasięgach w mediach społecznościowych. W tym zakresie Wnioskodawca świadczy więc usługę kompleksową – przede wszystkim doradza w odpowiedniej promocji, ale także uczestniczy w promowaniu klientki w social mediach i marketingu internetowym.
Główny przedmiot i cel podpisanych umów z klientkami polega na doradzaniu w zakresie prowadzonej aktywności internetowej w celu generowania zysków w oparciu o profil na Platformie.
W tym zakresie Wnioskodawca dysponuje wiedzą, której nie mają klientki, ani też osoby niedziałające na rynku nowych technologii. Dość powiedzieć, że efektem doradztwa Wnioskodawcy może być wzrost zysków klientki o wartości przekraczającej 10 x tych uzyskiwanych przed wdrożeniem rozwiązań proponowanych przez Wnioskodawcę.
Z tego względu, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi należy zaliczyć do usług z zakresu pozostałego doradztwa (usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczą bardziej kształtowania wizerunku osoby i są oparte na specjalistycznej wiedzy z zakresu funkcjonowania Platformy, możliwości zwiększenia popularności, kanałów dystrybucji i monetaryzowania swojej popularności).
Zdaniem Wnioskodawcy takie usługi, z uwagi na to, że ich główny cel to doradztwo w kształtowaniu i kreowaniu wizerunku, jednocześnie oparte na specjalistycznej wiedzy w zakresie tego, jak pozyskiwać odbiorców na Platformie, powinny zostać zaklasyfikowane jako profesjonalne usługi doradztwa.
Działalność gospodarcza Wnioskodawcy jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, ze zm. – dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”) i nie mają do niej zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 tej ustawy.
W szczególności Wnioskodawca nie będzie także świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W roku 2022 Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie w 2023 roku z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej przychodów w kwocie ponad 2 000 000 euro.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje więc pozostałe doradztwo – nie są to jednak usługi doradztwa związane z zarządzaniem, lecz specyficzna forma kompleksowej usługi doradczej w zakresie kreowania wizerunku i działania za pośrednictwem Platformy oraz social mediów.
Wobec powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy osiągane przez niego przychody z tytułu prowizji mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wyjaśnił Pan, że faktycznie wykonywane przez Pana usługi są sklasyfikowane na podstawie PKWiU w następujący sposób:
PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Pytanie
Wedle jakiej stawki zryczałtowanego podatku, o którym mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca powinien opodatkować swoje przychody?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy- w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie on mógł opodatkować przychody z tytułu świadczonych usług 8,5% stawką zryczałtowanego podatku zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Co do zasady (jeżeli w ustawie nie przewidziano dla danego rodzaju usługi szczególnej stawki), działalność usługowa podlega opodatkowaniu w stawce 8,5%.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: – 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c, lit. m oraz lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług: c) pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, o) reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i osiąga z tego tytułu przychody.
Zakres i rodzaj świadczonych przez niego usług nie wpisuje się w zakresy działalności w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W szczególności, nie świadczy on usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, usług doradczych związanych z zarządzaniem (pełni on tylko rolę doradcy kariery i administruje kontem na platformie internetowej, co absolutnie nie wpisuje się w usługi w zakresie zarządzania), nie pełni także usług ściśle reklamowych, ponieważ promocja i marketing odnoszą się do przyjętej strategii i sposobu kreowania wizerunku. Usługi Wnioskodawcy mają więc charakter innych usług w zakresie zarządzania wizerunkiem i wykreowania takiego wizerunku w social mediach. Wprawdzie mają w sobie elementy marketingu i działań promocyjnych oraz reklamowych, ale te działania mają charakter działań wspomagających główny cel w postaci stworzenia wizerunku klientki i zwiększenia zysków z Profili, który podlega ciągłym modyfikacjom.
Wnioskodawca nie tyle zatem reklamuje już gotowy profil klientki, który ona sama stworzyła czy prowadzi marketing, co tworzy wizerunek, a tym samym profil klientki na Platformie w efekcie wykorzystania swojej specjalistycznej wiedzy poprzez wskazanie, jakie treści powinny być przez klientkę publikowane, w jakim czasie i w jaki sposób. Działanie Wnioskodawcy polega więc na świadczeniu usług doradztwa, ale nie związanych z zarządzaniem ani z działalnością firm centralnych (head offices).
Wnioskodawca nie ma zatem gotowego produktu (profilu na Platformie), który sprzedaje, promuje na rzecz odbiorów, lecz doradza klientce, jak stworzyć taki profil na Platformie przy użyciu treści obejmujących wizerunek klientki i przez nią stworzonych i tak wykreować wizerunek, żeby ten profil przynosił zyski. Przy tym, to Wnioskodawca przedstawia klientce wskazówki, instrukcje jak wykreować odpowiedni wizerunek, a klientka może, ale nie musi się do niech zastosować. Nie jest też tak, że Wnioskodawca tylko promuje i reklamuje profil klientki, ponieważ Wnioskodawca aktywnie modyfikuje kształt profilu poprzez swoje unikalne doradztwo na rzecz klientki. Dodatkowo, Wnioskodawca nie jest w stanie wydzielić, jakie przychody osiągałby za te dodatkowe usługi, ponieważ otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne zależne od zysków klientki, a przedmiotem umowy jest właśnie ww. specyficzne szeroko pojęte doradztwo w zakresie kreowania wizerunku, które jest wynagradzane za efekt, a nie za wysiłek w postaci podejmowania poszczególnych działań.
Świadczone usługi nie mogą być przy tym realizowane przez każdy podmiot. Realizacja czynności usługowych Wnioskodawcy wymaga unikalnej specyficznej wiedzy z zakresu tego, jak działa świat nowych technologii, co jest adekwatnym kanałem dystrybucji, w jaki sposób modelować treści w social mediach, jak kreować wizerunek.
Niewątpliwie świadczenie usług wymaga więc specjalistycznej, unikalnej wiedzy z zakresu nowych technologii i social mediów. Świadczone usługi nie są więc usługami z zakresu doradztwa związanym z zarządzaniem. Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mieszczą się więc też w żadnym opisie w zakresie PKWiU działu 70. Z tego względu nie powinny podlegać opodatkowaniu 15% stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku osiąganym przez osoby fizyczne.
Zdaniem Wnioskodawcy działalność, którą zamierza prowadzić w formie usług doradczych w działań modelek na Platformie, jest działalnością w zakresie doradztwa, ale nie w zakresie mieszczącym się w dziale 70 PKWiU jako doradztwo związane z zarządzaniem.
W ocenie Wnioskodawcy przedmiotem jego działalności gospodarczej są usługi sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) pod numerem 70.22.30 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W takiej sytuacji przychody Wnioskodawcy osiągane z tego tytułu usług będą opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. w interpretacji z dnia z dnia 20 lipca 2023 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.513.2023.2.BM, w której wskazano, że:
Skoro wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje wyłącznie: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, nie obejmuje zaś pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.0.
Zatem, uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu usług – sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” – mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Analogiczne stanowisko zostało także wyrażone w interpretacji z dnia z dnia 18 lipca 2023 r. nr 0115-KDST2-2.4011.279.2023.2.APW, w której wskazano, że:
przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że od czerwca 2023 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą i zamierza rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie prowadzi Pan działalności w ramach zdefiniowanych w powołanej ustawie wolnych zawodów. W ramach działalności gospodarczej świadczy usługi pozyskiwaniu dotacji z funduszy unijnych sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.30.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast usługi Wnioskodawcy w zakresie moderowania czatu, czy konkretnego doradztwa w zakresie funkcjonowania social mediów należy zakwalifikować w zasadzie jako działalność w zakresie nowoczesnych technologii, wymagająca specjalistycznej wiedzy, która powinna być sklasyfikowana pod symbolem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wnioskodawca nadmienia, że szerokie spektrum wiedzy w zakresie funkcjonowania platform internetowych, social mediów, kanałów dystrybucji pozwoliło Wnioskodawcy stać się profesjonalistą i pozwoli mu wykonywać czynności wskazane we wniosku z najwyższą starannością.
Wnioskodawca nie będzie więc świadczył usług doradztwa ogólnobiznesowego związanego z zarządzaniem.
Nie można również przyjąć, że takie usługi doradztwa (PKWiU 74.90.19.0), mimo nazwy pozostałe usługi doradztwa, oznacza pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem, ponieważ pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem zostały wprost wymienione w ustawie (PKWiU ex dział 70).
Działalność Wnioskodawcy obejmuje natomiast oprócz doradztwa, także inne usługi w zakresie wsparcia i administrowania treściami publikowanymi na platformach internetowych klientów, a ponadto przede wszystkim jest działalnością, której głównym celem jest zwiększenie przychodów klientek poprzez kreowanie ich wizerunku oraz publikowanych przez nich treści. Celem podpisania umów, w oparciu o które Wnioskodawca świadczy usługi, jest więc z perspektywy klientek przekazanie im specjalistycznej wiedzy i wsparcia w kreowaniu swojego Profilu, dostępnych kanałów kontaktu z klientami, opracowanie i przedstawienie sposobów komunikacji za pośrednictwem social mediów.
Zatem czynności podejmowane przez Wnioskodawcę – w swojej zasadniczej treści – stanowią doradztwo w bardzo specyficznej dziedzinie związanej z nowymi technologiami i funkcjonowaniem social mediów i polegają na wykreowaniu dopiero wizerunku i stworzenia w efekcie wykorzystania specjalistycznej wiedzy takiego profilu klientek, żeby mogły one generować zyski.
W art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku od przychodów osiąganych przez niektóre osoby fizyczne nie odniesiono się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w przypadku Wnioskodawcy niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako inna działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.
Stanowisko takie zostało wyrażone także w interpretacji z dnia 25 kwietnia 2022 r. 0114-KDIP2-2.4011.177.2022.2.AG:
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowo pogląd pozwalający na opodatkowanie 8,5% stawką zryczałtowanego podatku przychody z tytułu działalności usługowej, która nie jest klasyfikowana wprost do innych rodzajów działalności wskazanych w art. 12 ust. 1 ustawy, jest powszechnie prezentowany w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np.:
-4 września 2023 r. 0112-KDSL1-2.4011.294.2023.3.MO,
-25 stycznia 2022 r. 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL,
-13 września 2023 r. 0112-KDSL1-2.4011.312.2023.2.KS,
-25 kwietnia 2022 r. 0115-KDWT.4011.27.2022.2.IK,
-z 10 października 2022 r. 0114-KDIP3-2.4011.712.2022.3.JK2.
Oznacza to, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osiągane przez Wnioskodawcę przychody mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca wnosi więc o uznanie przedstawionego stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Stawki te zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której podpisuje Pan umowy z klientami, na podstawie których świadczy Pan usługi polegające na wyłącznym i osobistym doradztwie w zakresie kariery zawodowej i branży modelingu. Świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zakres Pana działalności obejmuje pozostałe doradztwo – nie są to jednak usługi doradztwa związane z zarządzaniem, lecz specyficzna forma kompleksowej usługi doradczej w zakresie kreowania wizerunku i działania za pośrednictwem platformy oraz social mediów.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.
Reasumując – w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.30.0 oraz 74.90.19.0 może Pan stosować stawkę ryczałtu 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right