Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.928.2022.1.BK
Możliwość skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Opis stanu faktycznego
W wyroku z dnia (…) sierpnia 2018 r. Sąd Okręgowy Wydział I Cywilny powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi – M. ur. (…) 2007 r. i N. ur. (…) 2012 r. - obojgu rodzicom, ustalając każdorazowe miejsce zamieszkania małoletnich, w każdorazowym miejscu zamieszkania matki. W punkcie IV wyroku Sąd nie orzekł o kontaktach Wnioskodawcy z jego małoletnimi dziećmi M. i N.. Powyższe zapisy zawarte w tym wyroku wynikają z uzgodnień jakie dokonane zostały pomiędzy byłą małżonką i Wnioskodawcą w obecności reprezentujących ich prawników w maju 2018 r. Oprócz podziału majątku oraz zgody Wnioskodawcy na orzeczenie rozwodu bez orzekania o winie małżonki dotyczyły również częstotliwości kontaktów ojca z jego dziećmi. Ustalono, że Wnioskodawca będzie spędzał z dziećmi dwa popołudnia w tygodniu, co drugi weekend, połowę wakacji, ferii zimowych a okresy świąteczne i inne dni wolne od nauki i pracy po połowie według ustaleń pomiędzy rodzicami. W okresie od dnia rozwodu, tj. od (…) sierpnia 2018 r. do (…) grudnia 2019 r. Wnioskodawca należycie wypełniał spoczywający na nim obowiązek wychowania swoich dzieci. Kontakty z dziećmi ustalone zostały zgodnie z treścią ww. umowy na każdy wtorek i czwartek po pracy do godzin wieczornych, co drugi weekend, połowę wakacji, ferii zimowych, dodatkowo w 2018 r. i 2019 r. dzieci spędziły z Wnioskodawcą okres od świąt Bożego Narodzenia do Nowego Roku. W roku 2019 ustalenia dotyczące kontaktów z dziećmi utrzymane zostały w mocy na tych samych zasadach co w roku 2018, gdyż nie kolidowało to z godzinami lekcyjnymi dzieci. Podczas kontaktów z dziećmi Wnioskodawca starał się dbać o atrakcyjny dla dzieci sposób spędzania czasu. Obowiązek zapewnienia dzieciom rozwoju fizycznego, kulturalnego a także rozrywki spoczywał i spoczywa do dzisiaj wyłącznie na Wnioskodawcy. W związku z tym Wnioskodawca starał się i stara aktywnie spędzać czas z chłopcami. Podczas wspólnie spędzanego czasu regularnie chodził z nimi na place zabaw, na basen, do parków trampolin, na kręgielnię, wystawy tematyczne (historyczne, Lego) brali udział w corocznych grach terenowych związanych z (…), odwiedzali muzea przynajmniej raz w miesiącu, chodzili do kina na wybrane przez dzieci filmy. Syn M. do czerwca 2018 r. trenował piłkę nożną. Od września 2018 r. grupa treningowa nie została utworzona, więc Wnioskodawca wziął na siebie obowiązek gry w piłkę nożną z synami. Przy sprzyjającej pogodzie - wtorkowe i czwartkowe popołudnia rozpoczynali grą w piłkę nożną na różnych boiskach. Następnie udawali się do mieszkania rodziców Wnioskodawcy, gdzie pomagał synowi M. odrabiać pracę domową oraz przygotowywać się do kolejnych lekcji. Młodszy syn N. w 2018 r. uczęszczał do zerówki, więc w czasie ich popołudniowych spotkań bawili się. Oprócz piłki nożnej i historii, kolejną pasją jego starszego syna jest tenis stołowy, więc niemal w każdą wspólnie spędzaną niedzielę Wnioskodawca wynajmował stół do tenisa stołowego. Dodatkowo, chcąc rozwinąć dzieci sportowo zachęcał je do gry w badmintona i squasha wynajmując odpowiednie boiska i sale. Większość wakacji w 2018 r. Wnioskodawca spędził z dziećmi w domu, w którym wspólnie mieszkali. W tym okresie chodzili na pobliskie boisko, plac zabaw, spędzali czas na działce rekreacyjnej rodziców Wnioskodawcy i jeździli na wycieczki. Dodatkowo udało się Wnioskodawcy zorganizować tygodniowy wyjazd na (...) do ośrodka wypoczynkowego, co jest w stanie udokumentować. Wakacje w 2019 r. spędził z dziećmi w okresie od 26 lipca do 30 sierpnia. W tym czasie chcąc poszerzyć horyzonty i zachęcić dzieci do nauki języka angielskiego Wnioskodawca zabrał je na wyjazd zagraniczny, gdzie starał się angażować syna M. do wykorzystywania nabytych już umiejętności językowych, co zrobił z pozytywnym skutkiem. W trakcie wyjazdu spędzali czas w Niemczech oraz w Danii, gdzie znajduje się LEGOLAND. Podczas tych samych wakacji byli jeszcze na 7-dniowym wyjeździe na (…) w ośrodku wypoczynkowym, gdzie aktywnie spędzali czas. Wnioskodawca uczył dzieci wspinaczki, jeździli po okolicy wynajętym skuterem, wypożyczonymi rowerami, grali w badmintona, piłkę nożną, boule oraz spędzali czas nad jeziorem. Dodatkowo zwiedzali okoliczne atrakcje turystyczne i historyczne. Starszy syn jest pasjonatem historii, więc byli m.in. w Twierdzy (…) w A., bunkrach w B., Bunkrze (…) itp. Obaj synowie lubią zwierzęta, więc byli również w parku zwierząt w C. Młodszy syn oprócz zainteresowań związanych ze sportem pasjonuje się gotowaniem. Chcąc rozwijać jego zainteresowania w tym kierunku, podczas spędzanego wspólnie czasu przygotowywali różne dania, które wymyślał, jeździli na targi śniadaniowe organizowane w D. a dodatkowo Wnioskodawca zabierał chłopców do restauracji z różnymi kuchniami świata, aby poszerzyć wiedzę syna N. w tym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right