Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.599.2023.1.MM
Obowiązki informacyjne w związku z wypłatą na konto uczelni opłat za postępowanie nostryfikacyjne za osoby bezrobotne i osoby poszukujące pracy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków informacyjnych.Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Y w A jest jednostką budżetową należącą do instytucji publicznych służb zatrudnienia, która działa na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej: Ustawa), wykonując zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej na rzecz bezrobotnych oraz poszukujących pracy, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 22 Ustawy.
W 2023 r. Y sfinansował z Funduszu Pracy opłaty za postępowanie nostryfikacyjne na podstawie art. 40a Ustawy osobom poszukującym pracy i bezrobotnym.
Przedmiotowe wparcie otrzymały osoby zarejestrowane w Y, mające do niego prawo na mocy art. 40a ust. 1 i 6 Ustawy, z którymi Y podpisał stosowne umowy i które jednocześnie wywiązały się z ich warunków.
W świetle powyższego świadczenie to jest osobom należne i nie będzie podlegać zwrotowi.
Środki pieniężne z tytułu powyższej opłaty zostały przekazane na rachunek bankowy uczelni prowadzącej postępowanie nostryfikacyjnego w stosunku do konkretnej osoby. Opłata ta ma konkretny wymiar finansowy.
Art. 2 ust. 1 pkt 9aa Ustawy definiuje działania aktywizacyjne, które oznaczają pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej.
Świadczenia nostryfikacyjne zostały wypłacone na konto uczelni, na mocy art. 40a ustawy, gdzie ust. 1 określa, że Starosta, na wniosek bezrobotnego, może sfinansować z Funduszu Pracy opłatę pobieraną za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, natomiast zgodnie z ust. 6 przepisu wsparciem tym mogą być objęte również osoby poszukujące pracy.
Art. 108 ust. 1 Ustawy określa, że środki Funduszu Pracy przeznacza się na finansowanie - między innymi, zgodnie z pkt 17b - opłat, o których mowa w art. 40a.
Aktem wykonawczym do Ustawy jest rozporządzenie w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie. Paragraf 2 tego rozporządzenia ustala, że wskazane tam zadania samorządu powiatu wynikające z art. 108 ust. 1 ustawy - w tym zadanie wskazane w punkcie 17b tego przepisu - dotyczą finansowania programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej.
W świetle powyższych przepisów należy przyjąć, że świadczenie, jakie zostało wypłacone w ramach art. 40a Ustawy, w postaci sfinansowania postępowania nostryfikacyjne, będzie świadczeniem przyznanym w ramach działań aktywizacyjnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9aa Ustawy, o ile było adresowane do osoby bezrobotnej. Natomiast jeśli odbiorcą wsparcia będzie osoba poszukująca pracy, wówczas sfinansowanie opłaty nostryfikacyjna nie jest świadczeniem przyznanym w ramach działań aktywizacyjnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9aa Ustawy.
Pytania:
1.Czy Y, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest zobowiązany w styczniu 2024 r. wystawić podatnikowi PIT-11 za 2023 r., w którym należy wskazać jako przychód z innych źródeł kwotę sfinansowanej - na mocy art. 40a ustawy opłaty przekazanej na konto uczelni, za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dotyczącej osób zarejestrowanych w Y jako poszukujące pracy?
2.Czy Y, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, jest zobowiązany w styczniu 2024 r. wystawić podatnikowi PIT-11 za 2023 r., w którym należy wskazać jako przychód z innych źródeł kwotę sfinansowanej na mocy art. 40a ustawy opłaty przekazanej na konto uczelni, za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dotyczącej osób zarejestrowanych w Y jako osoby bezrobotne?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, według aktualnego stanu prawnego, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Art. 20 ust 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.
W świetle powyższych przepisów przychód uzyskany przez osoby poszukujące pracy czy też osoby bezrobotne z tytułu sfinansowania przez Y opłaty za postępowanie nostryfikacyjne należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy jednak zauważyć, że art. 21 ust. 1 ustawy o podatkach dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienia z opodatkowania niektórych dochodów. I tak - zgodnie z pkt 102a tego przepisu - wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Analizując przedmiotowe zwolnienie należy wskazać, że otrzymane świadczenie w postaci sfinansowania opłaty za postępowanie nostryfikacyjne zostało wypłacone na mocy art. 40a Ustawy, w tym zgodnie z ust. 1 w stosunku do osób bezrobotnych, a zgodnie z ust 6. dla poszukujących pracy.
Dalej art. 108 ust. 1 ustawy określa, że środki Funduszu Pracy przeznacza się na finansowanie między innymi - zgodnie z pkt 17b - opłat, o których mowa w art. 40a Ustawy.
Aktem wykonawczym do Ustawy jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie. Paragraf 2 tego rozporządzenia ustala, że wskazane tam zadania samorządu powiatu wynikające z art. 108 ust. 1 ustawy, w tym zadanie wskazane w punkcie 17b tego artykułu, dotyczą finansowania programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej.
Natomiast art. 2 ust. 1 pkt 9aa Ustawy definiuje działania aktywizacyjne, które oznaczają pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej.
Podsumowując aktualny stan faktyczny oraz stan prawny Y przyjmuje poniższe stanowisko dla pytań:
1.Ponieważ świadczenie w postaci sfinansowania opłaty nostryfikacyjnej na rzecz osoby poszukującej pracy nie jest świadczeniem przyznanym w ramach działań aktywizacyjnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9aa Ustawy, gdyż działania te zgodnie z zapisami przepisu są adresowane do osób bezrobotnych, przedmiotowe świadczenie nie będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2.Ponieważ świadczenie w postaci sfinansowania opłaty nostryfikacyjnej na rzecz osoby bezrobotnej jest świadczeniem przyznanym w ramach działań aktywizacyjnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9aa Ustawy, gdyż działania te zgodnie z zapisami przepisu są adresowane do osób bezrobotnych, przedmiotowe świadczenie będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Analizując dalej, dla otrzymanych świadczeń w postaci sfinansowania opłaty nostryfikacyjnej zarówno dotyczącej osób bezrobotnych, jak i poszukujących pracy nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od opodatkowania, o którym mowa w art. 21. ust. 1 pkt 102 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W dyspozycji tego przepisu mieści się bowiem wyłącznie zwrot kosztów z tytułu przejazdów i zakwaterowania. Przedmiotowe świadczenia nie będą także korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przewidziane tam świadczenia, aby korzystały ze zwolnienia muszą być finansowane lub współfinansowane z określonego w tym przepisie źródła finansowania.
Opłata, zgodnie z art. 40a ust.1 Ustawy, finansowana jest z Funduszu Pracy, który zgodnie z art. 103 Ustawy jest państwowym funduszem celowym. Fundusz celowy nie został w tym przepisie wymieniony jako źródło finansowania. Ponadto otrzymane świadczenia nie mogą zostać uznane za wolne od opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sfinansowana opłata związana jest bowiem z postępowaniem nostryfikacyjnym, a nie studiami podyplomowymi, szkoleniami i przygotowaniem zawodowym dorosłych, egzaminami lub licencjami, badaniami lekarskimi lub psychologicznymi, a także nie dotyczy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Nie znajdzie także zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe świadczenie nie zostało również wymienione w żadnym innym punkcie art. 21 ust. 1 ustawy o podatkach dochodowych od osób fizycznych, zawierającego katalog zwolnień przedmiotowych. Jednocześnie przychód ten nie mieści się w zakresie żadnego ze zwolnień wymienionych w art. 52, art. 52a i art. 52c. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie został od niego zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy wynika, że:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Na mocy art. 11 ust. 2b tej ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że źródłem przychodów są inne źródła.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Jak wynika z opisu zdarzenia w 2023 r. Y sfinansował z Funduszu Pracy opłaty za postępowanie nostryfikacyjnego na podstawie art. 40a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy osobom poszukującym pracy i bezrobotnym.
Przedmiotowe wparcie otrzymały osoby zarejestrowane w Y, mające do niego prawo na mocy art. 40a ust. 1 i 6 ustawy, z którymi Y podpisał stosowne umowy i które jednocześnie wywiązały się z ich warunków.
W świetle powyższego świadczenie to jest osobom należne i nie będzie podlegać zwrotowi.
Środki pieniężne z tytułu powyższej opłaty zostały przekazane na rachunek bankowy uczelni prowadzącej postępowanie nostryfikacyjnego w stosunku do konkretnej osoby. Opłata ta ma konkretny wymiar finansowy.
Mając na uwadze opisany stan faktyczny stwierdzić należy, że opłaty przez Państwa uiszczane na konto uczelni za osoby bezrobotne i osoby poszukujące pracy stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł.
Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie świadczenia otrzymane przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje bowiem możliwość zwolnienia z opodatkowania niektórych kategorii dochodów.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody (przychody) uzyskane z tytułu:
a)świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
b)świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy,
c)ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz ryczałtu na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie, o których mowa odpowiednio w art. 66k ust. 4 pkt 3 i 4, art. 66l ust. 6 pkt 1 oraz art. 66n ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
d)stypendiów otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735).
Ilekroć w ustawie jest mowa o działaniach aktywizacyjnych - oznacza to pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej.
Natomiast stosownie do art. 40a ust. 1 tej ustawy:
Starosta, na wniosek bezrobotnego, może sfinansować z Funduszu Pracy opłatę pobieraną za postępowanie nostryfikacyjnego albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.).
Stosownie do art. 40a ust. 6 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1-5 stosuje się do poszukującego pracy.
W myśl art. 327 § 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t. j. Dz. U. z 2023, poz. 742 ze zm.) :
Dyplom ukończenia studiów za granicą może być uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność, a w przypadku jej braku - w drodze postępowania nostryfikacyjnego.
Natomiast stosownie do art. 327 § 3 tej ustawy:
Ukończenie studiów na określonym poziomie przez cudzoziemca, który uzyskał status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, lub cudzoziemca posiadającego zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub obywatela polskiego, który przybył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 103, z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185), lub obywatela Ukrainy przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, którzy nie dysponują dyplomem ukończenia studiów, może być potwierdzone w drodze postępowania w sprawie potwierdzenia ukończenia studiów na określonym poziomie.
Stosownie do art. 327 ust. 6 ww. ustawy:
Za postępowanie pobierana jest opłata. Maksymalna wysokość opłaty wynosi 50% wynagrodzenia profesora. Uczelnia ustala warunki i tryb zwalniania z opłaty.
Skoro zatem działania aktywizacyjne, na mocy art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - adresowane są tylko do bezrobotnych, to zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie tylko do opłat, które - w ramach tych działań - uiszczają Państwo na konto uczelni za osoby bezrobotne.
Natomiast do opłat uiszczanych przez Państwo na konto uczelni za osobę poszukującą pracy ww. zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 102a ww. ustawy nie znajduje zastosowania.
Odnosząc się do pozostałych zwolnień wynikających z powołanych przez Państwa przepisów wskazać należy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są:
•pkt 102 – zwrot kosztów otrzymany przez bezrobotnego na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1409, 2023, 2369 i 2400) z tytułu:
a)przejazdu do miejsca pracy,
b)przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne,
c)przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
d)przejazdu do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych,
e)zakwaterowania w miejscu pracy lub miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych,
f)przejazdu na egzamin;
•pkt 114 – wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych;
•pkt 118 –wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu:
a)studiów podyplomowych,
b)szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,
c)egzaminów lub licencji,
d)badań lekarskich lub psychologicznych,
e)ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków
–otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
•pkt 137 – środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Mając na uwadze powyżej zacytowane przepisy należy zgodzić się z Państwa twierdzeniem, że opłaty, o których mowa we wniosku uiszczane na konto uczelni za osoby poszukujące pracy nie mieszczą się w innych zwolnieniach zawartych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym szczególności w pkt 102 i pkt 118, gdyż nie są to świadczenia wskazane w tych przepisach oraz w pkt 114 i 137, gdyż opłaty te nie pochodzą ze środków o których mowa w tych przepisach. Przychód z tytułu sfinansowania ww. opłat nie mieści się również w zakresie żadnego ze zwolnień wymienionych w art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie został od niego zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów.
Przechodząc natomiast do obowiązków podatkowych, jakie w opisanym zdarzeniu ciążą na Państwu, to wskazać należy, że zgodnie z art. 42a ust. 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie do art. 42g ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:
1)urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
2)podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Mając na uwadze treść art. 42a ust. 1 i art. 42g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że w związku z ponoszeniem opłat za osoby poszukujące pracy ciąży na Państwu obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 42a ust. 1 ww. ustawy. W informacji PIT-11 są Państwo zobowiązani wykazać przychód (dochód) uzyskany przez ww. osoby w związku z uiszczeniem za nie opłat na konto uczelni. Ww. informacje - w terminie wskazanym w art. 42g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należało/należy przesłać do podatnika oraz do właściwego urzędu skarbowego.
Natomiast w związku z uiszczaniem opłat na konto uczelni za osoby bezrobotne nie ciąży na Państwu obowiązek sporządzania informacji PIT-11, gdyż - jak wyżej wskazano, opłaty te objęte są zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili oraz stanu prawnego, ktory obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.