Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.562.2023.3.PSZ
Klasyfikacja usług wykonywanych pod symbolem PKWiU 74.90.12 i możliwość złożenia korekty zeznania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłegow zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 4 lutego 2024 r. (wpływ 4 lutego 2024 r.), 11 lutego 2024 r. (wpływ 11 lutego 2024 r.) oraz 15 lutego 2024 r. (wpływ 15 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej od1 października 2023 r. świadczy Pan usługi dla firmy (...). („Spółka”) na podstawie umowy zawartej 29 sierpnia 2023 roku.
Zgodnie z umową, Spółka zleca Panu w ramach jej działalności gospodarczej wykonanie określonych usług wzakresie sprzedaży usług IT.
Do Pana obowiązków głównie należą:
- poszukiwanie potencjalnych, nowych Klientów:
-analiza rynku,
-poszukiwanie nowych kontaktów biznesowych,
-umawianie spotkań biznesowych,
-samodzielne przeprowadzanie spotkań biznesowych w celu identyfikacji potrzeb potencjalnych Klientów,
-gromadzenie i udostępnienie informacji o prospektach i Klientach (struktura organizacyjna, kontakty, telefony, wizytówki, informacje techniczne);
- samodzielna sprzedaż usług IT:
-analiza potrzeb,
-przygotowywanie ofert,
-negocjowanie,
-sprzedaż nowych projektów,
-otwieranie nowych kont (nowych klientów);
- realizacja planu sprzedażowego;
- utrzymywanie relacji z klientami. Wspiera Pan proces podpisywania umów między Spółką, a klientami, a następnie monitoruje Pan ich wykonanie.
Usługi obejmują więc kompleksowe wyszukiwanie oraz pozyskiwanie klientów i utrzymywanie relacji biznesowych pomiędzy Spółką, a jej klientami. Usługi te nie ma mają przy tym charakteru pośrednictwa w sprzedaży hurtowej.
Nie osiąga Pan przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów. Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, z późn. zm. – dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”) i nie mają do niej zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Nie świadczy Pan usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. W roku 2022 nie osiągnął Pan z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej przychodów w kwocie ponad 2 000 000 euro. Nie uzyskuje Pan przychodów, o których mowa w art.12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Według Pana interpretacji usługi te powinny zostać sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Z kolei, w piśmie z 4 lutego 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?
Odpowiedź: Przychód, o którym mowa we wniosku dotyczy lat 2023 oraz 2024. Wskazując dokładną datę mowa tutaj o okresie od 1 października 2023 r. (data rozpoczęcia działalności).
2.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Odpowiedź: Pierwszy przychód z działalności gospodarczej dotyczył sprzedaży usług IT dla (…) i dotyczył on usług wykonanych w październiku 2023 r. między 2 października 2023 r., a 31 października 2023 r. Data wystawienia faktury przypadła na 31 października 2023 r. i została opłacona dnia 3 listopada 2023 r.
3.Czy złożył/złoży Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a jeśli tak to kiedy (dd-mm-rrrr)?
Odpowiedź: Działalność gospodarcza była zakładana przez portal (...), gdzie wypełniając wniosek CEIDG-1 następowało jednocześnie zgłoszenie do GUS, urzędu skarbowego oraz ZUS. Wniosek został wysłany dn. 1 września 2023 roku, gdzie organem wskazanym został Naczelnik Urzędu Skarbowego (…) wskazując jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
4.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Niezmiennie od początku prowadzenia działalności gospodarczej pod nr NIP (…) rozlicza się Pan na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
5.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
6.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt I pyt. 1 wezwania) w odniesieniu do Pana były/są/będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej (1 października 2023 r.) były, są i będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
7.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt I pyt. 1 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej miały/mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Informacja ta została zawarta we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, gdzie wskazano „Moja działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, z późn. zm. – dalej: »ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym«) i nie mają do niej zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Nie świadczę usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywałem w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. W roku 2022 nie osiągnąłem z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej przychodów w kwocie ponad 2 000 000 euro. Nie uzyskuję przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”. Oznacza to, że w latach podatkowych nie miały i nie mają (stan na dzień 4 lutego 2024 r.) zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
8.Czy prowadził/prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie.
9.Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskiwał/uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan dochody podlegające opodatkowaniu?
Odpowiedź: W okresie od 1 października 2023 r. do dnia dzisiejszego (4 lutego 2024 r.) dochód był uzyskiwany jedynie z prowadzenia działalności gospodarczej pod nr NIP (…).
10.Czy był/jest/będzie Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Spółki, na rzecz której świadczy Pan usługi, o których mowa we wniosku, bądź pełnił/pełni/będzie pełnił Pan inne funkcje (jakie?) w tej Spółce? Jeżeli pełnił/pełni/będzie pełnił Pan obowiązki w tej Spółce, proszę szczegółowo opisać zakres Pana obowiązków w Spółce. Od kiedy pełnił/pełni Pan takie obowiązki w Spółce?
Odpowiedź: W okresie od 1 października 2023 roku nie był Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Spółki, na rzecz której świadczy Pan usługi, o których mowa we wniosku oraz nie pełnił Pan innych funkcji w tej Spółce. Zakres współpracy między Panem, a kontrahentem obejmuje świadczenie usług w zakresie sprzedaży usług IT. Do Pana obowiązków głównie należą:
a)Poszukiwanie potencjalnych, nowych Klientów:
i.Analiza rynku:
-poszukiwanie nowych kontaktów biznesowych.
ii.Umawianie spotkań biznesowych.
iii.Samodzielne przeprowadzanie spotkań biznesowych w celu identyfikacji potrzeb potencjalnych Klientów.
iv.Gromadzenie i udostępnienie informacji o prospektach i Klientach (struktura organizacyjna, kontakty, telefony, wizytówki, informacje techniczne).
b)Samodzielna sprzedaż usług IT:
i.Analiza potrzeb.
ii.Przygotowywanie ofert.
iii.Negocjowanie.
iv.Sprzedaż nowych projektów.
v.Otwieranie nowych kont (nowych klientów).
c)Realizacja planu sprzedażowego.
d)Utrzymywanie relacji z klientami. Wspiera Pan proces podpisywania umów między Spółką, a klientami, a następnie monitoruje Pan ich wykonanie.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu może Pan opodatkować przychody z tytułu świadczonych usług dla firmy (…) 8,5% stawką zryczałtowanego podatku zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku?
2.Czy przy błędnym klasyfikowaniu stawki ryczałtu w miesiącach poprzednich i stosowaniu stawki 15% zamiast 8,5%, i wykazaniu błędnej stawki w zeznaniu rocznym przysługuje Panu prawo do złożenia korekty tego zeznania i otrzymanie zwrotu nadpłaty podatku? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 11 lutego 2024 r.)
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Według Pana interpretacji rodzaj świadczonej usługi dla (…) zamyka się w ramach PKWiU 74.90.12.0, w ramach którego ryczałt powinien wynosić 8,5%.
Ad 2. (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 15 lutego 2024 r.)
Przy błędnym klasyfikowaniu stawki ryczałtu w miesiącach poprzednich i stosowaniu stawki 15% zamiast 8,5%, i wykazaniu błędnej stawki w zeznaniu rocznym przysługuje Panu prawo do złożenia korekty tego zeznania i otrzymanie zwrotu nadpłaty podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od 1 października 2023 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi na rzecz firmy (…) Do Pana obowiązków należy:
·poszukiwanie potencjalnych, nowych Klientów:
-analiza rynku o poszukiwanie nowych kontaktów biznesowych,
-umawianie spotkań biznesowych,
-samodzielne przeprowadzanie spotkań biznesowych w celu identyfikacji potrzeb potencjalnych Klientów,
-gromadzenie i udostępnienie informacji o prospektach i Klientach (struktura organizacyjna, kontakty, telefony, wizytówki, informacje techniczne);
·samodzielna sprzedaż usług IT:
-analiza potrzeb,
-przygotowywanie ofert,
-negocjowanie,
-sprzedaż nowych projektów,
-otwieranie nowych kont (nowych klientów);
·realizacja planu sprzedażowego;
·utrzymywanie relacji z klientami. Wspiera Pan proces podpisywania umów między Spółką, a klientami, a następnie monitoruje Pan ich wykonanie.
W opisie sprawy wskazał Pan, że usługi te powinny zostać sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. 1 września 2023 r. poprzez wniosek CEIDG-1 wybrał Pan jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Świadczy Pan usługi dla firmy (…), na podstawie umowy zawartej 29 sierpnia 2023 r. Wskazał Pan, że od 1 października 2023 r. nie był Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu Spółki, ani nie pełnił Pan innych funkcji w tej Spółce. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osobowy fizyczne. Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej były, są i będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie spełnia Pan negatywnych przesłanek wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, które wykluczają możliwość opodatkowania osiągniętych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług na rzecz (…) w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, są opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – przychód z działalności prowadzonej przez Pana w zakresie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlega/będzie podlegał opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przechodząc do kwestii możliwości złożenia korekty zeznania podatkowego za wnioskowany okres oraz otrzymania zwrotu nadpłaty podatku, stwierdzam co następuje.
Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.
Zwrot nienależnie zapłaconego podatku następuje zgodnie z przepisami rozdziału 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) i należy do kompetencji właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego.
Zgodnie z przepisem art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
Stosownie do art. 73 § 1 Ordynacji podatkowej:
Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:
1) zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
2) pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
3) zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
4) wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku;
5) zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
W świetle art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego – dla podatników podatku dochodowego
Kwestie związane z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku zostały uregulowane w art. 75 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 75 § 1 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej:
Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.
W myśl natomiast art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:
Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).
Zgodnie z art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej:
Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta wywołuje skutki prawne.
Stosownie do treści art. 75 § 4a Ordynacji podatkowej:
W decyzji stwierdzającej nadpłatę organ podatkowy określa wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości w takim zakresie, w jakim powstanie nadpłaty jest związane ze zmianą wysokości zobowiązania podatkowego. W zakresie, w jakim wniosek jest niezasadny, organ odmawia stwierdzenia nadpłaty.
Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej:
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Pojęcie deklaracji zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 5 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Natomiast w myśl art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej:
Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.
Ponadto z art. 80 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, że:
Prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu.
Z treści cytowanego uprzednio art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych, np. błędnie mogła zostać określona wysokość przychodu bądź dochodu, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Podatnik, który dokonuje korekty zeznania podatkowego, aby odzyskać nadpłacony lub nienależnie uiszczony podatek dochodowy albo zaniżoną lub niewykazaną nadpłatę podatku dochodowego, musi także przedłożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Obliguje do tego art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej. We wniosku o stwierdzenie nadpłaty należy wskazać rodzaj zobowiązania podatkowego, w którym występuje nadpłata, jej wysokość oraz okoliczności powstania.
Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Jak wynika z wniosku, w odniesieniu do przychodu uzyskiwanego ze świadczenia opisanych usług stosował Pan w 2023 r. oraz do chwili obecnej stawkę ryczałtu w wysokości 15%, zamiast 8,5%.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w związku z błędnym klasyfikowaniem stawki ryczałtu w miesiącach poprzednich i stosowaniu stawki 15% zamiast 8,5%, i wykazaniu błędnej stawki w zeznaniu rocznym będzie przysługiwało Panu prawo do złożenia korekty tego zeznania wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.
Podkreślić jednak należy, że ostateczna ocena zasadności złożonego wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku leży w kompetencji właściwego organu pierwszej instancji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right