Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1132.2023.1.BS
Opodatkowanie przychodów z nieruchomości, czy to w postaci przyszłego czynszu czy też wynagrodzenia za ograniczenie możliwości rozporządzania Nieruchomością.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek, który dotyczy opodatkowania przychodów z nieruchomości, czy to w postaci przyszłego czynszu czy też wynagrodzenia za ograniczenie możliwości rozporządzania Nieruchomością.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan od lat jednoosobową działalność gospodarczą w ramach wykonywanego zawodu adwokata.
Uzyskiwane z tej działalności przychody rozlicza Pan obecnie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie terminowo złożonego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. Do Pana nie mają zastosowania wyłączenia możliwości stosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w art. 8 ustawy o zpd.
Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”).
Jest Pan właścicielem nieruchomości rolnej położonej w obrębie ewidencyjnym (...), powiat (...) , składającej się z kilku działek (dalej jako: „Nieruchomość”).
Docelowo zamierza Pan wydzierżawić Nieruchomość spółce kapitałowej z siedzibą w Polsce (dalej: „Inwestor”, „Dzierżawca”). Inwestor planuje na wydzierżawionej Nieruchomości wybudować elektrownię fotowoltaiczną wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą.
W związku z powyższym, zawarł Pan przedwstępną umowę dzierżawy Nieruchomości z Inwestorem (dalej jako: „Umowa Przedwstępna”). Następnie, 1 sierpnia 2023 r., Pan i Inwestor zawarli Warunkową Umowę Dzierżawy Nieruchomości (dalej jako: „Umowa”).
Wraz z zawarciem Umowy Przedwstępnej, wydał Pan Inwestorowi dokument zawierający oświadczenie o wyrażeniu zgody na dysponowanie przez Inwestora Nieruchomością na cele uzyskania warunków przyłączenia planowanej na Nieruchomości elektrowni fotowoltaicznej.
Wydanie Dzierżawcy przez Pana zgody na dysponowanie Nieruchomością ma na celu umożliwienie Dzierżawcy ubiegania się o uzyskanie warunków przyłączenia elektrowni fotowoltaicznej.
Począwszy od dnia wejścia w życie stosunku dzierżawy przewidzianego Umową, Inwestor zobowiązany będzie do wypłaty Panu corocznego czynszu. Wejście w życie stosunku dzierżawy nastąpi pod warunkiem uzyskania przez Inwestora w terminie 36 miesięcy od dnia podpisania Umowy warunków przyłączenia dla elektrowni fotowoltaicznej, którą Dzierżawca zamierza wybudować na Nieruchomości. Do tego czasu, na mocy Umowy Przedwstępnej, a następnie Umowy, Dzierżawca zobowiązany jest do wypłaty na Pana rzecz wynagrodzenia za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością (dalej jako: „Wynagrodzenie”).
Na skutek ograniczenia możliwości rozporządzania Nieruchomością, Nieruchomość nie będzie mogła być wykorzystywana przez Pana w sposób, który uniemożliwiałby lub utrudniał wykonanie Umowy. W szczególności ograniczeniu uległy prawa obligacyjne i rzeczowe przysługujące Panu (przykładowo nie będzie mógł oddać Nieruchomości w dzierżawę innemu podmiotowi, nie będzie mógł także zbyć Nieruchomości w okresie obowiązywania Umowy).
W interpretacji z 14 kwietnia 2023 r., sygn. akt 0114-KDIP1-3.4012.57.2023.2.LK, Dyrektor KIS uznał za prawidłowe Pana stanowisko, że kwota Wynagrodzenia za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością podlega opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, jako odpłatne świadczenie usług. W uzasadnieniu, Dyrektor KIS wskazał m.in., że ustanowienie odpłatnego wydania zgody Wnioskodawcy na dysponowanie Nieruchomością na rzecz podmiotu trzeciego, będzie czynnością wykonywaną w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Na tej podstawie przyjmuje Pan, że zyski osiągane w związku z posiadaniem Nieruchomości, czy to w postaci przyszłego czynszu czy też Wynagrodzenia za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością, stanowią zyski za usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej i powinny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla przedsiębiorców.
Powziął Pan wątpliwość co do właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów z tytułu Wynagrodzenia.
Pytanie
Czy w sytuacji, gdy rozlicza Pan przychody z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, kwota Wynagrodzenia podlega opodatkowaniu wg stawek 8,5% i 12,5% podatku dla nadwyżki przychodów ponad 100 tysięcy złotych?
Pana stanowisko w sprawie
W sytuacji, gdy rozlicza Pan przychody z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, kwota Wynagrodzenia podlega opodatkowaniu wg stawek 8,5% i 12,5% podatku dla nadwyżki przychodów ponad 100 tysięcy złotych.
Uzasadnienie Pana stanowiska:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Pojęcie działalności gospodarczej i pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Tym samym, co nie budzi Pana wątpliwości, wykorzystywanie przez niego Nieruchomości w sposób zorganizowany i ciągły do uzyskiwania przychodów w postaci Wynagrodzenia, a w przyszłości w formie czynszu, stanowi działalność gospodarczą zarówno na gruncie ustawy o VAT (co potwierdził już Dyrektor KIS w powołanej wyżej interpretacji z 14 kwietnia 2023 r.), jak i w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zpd, osoby osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zpd od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zpd.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Powyższe oznacza, że uzyskując w ramach działalności gospodarczej przychody ze świadczonych usług, podatnik opodatkowuje te przychody 8,5% ryczałtem, chyba że ustawa o ryczałcie przewiduje w danym przypadku inną stawkę.
Scharakteryzowana we wniosku usługa, polegająca na odpłatnym ograniczeniu możliwości rozporządzania Nieruchomością przez Pana, nie została wprost wskazana w treści art. 12 ust. 1 ustawy o zpd. Uważa Pan, że zasadnym jest zatem odwołanie do klasyfikacji PKWiU.
Zapoznał się Pan z PKWiU oraz wyjaśnieniami do PKWiU zamieszczonymi na stronie GUS. Jak wynika z załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia pod pojęciem usług rozumie się (cyt:):
- „wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej”.
Powyższe odpowiada zatem usługom, które świadczy Pan i będzie świadczył w związku z zawarciem Umowy przedwstępnej oraz Umowy, wykorzystując w tym celu Nieruchomość.
Uzasadnionym jest zatem odwołanie do symboli PKWiU dotyczących usług związanych z nieruchomościami.
W ugrupowaniu PKWiU 68.20.12.0 znajduje się "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi".
Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (...), grupowanie PKWiU 68.20.12.0 obejmuje:
- wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi, takimi jak: budynki zakładów przemysłowych, budynki biurowe, magazyny, teatry, centra konferencyjne, obiekty wystawowe i budynki o wielorakim wykorzystaniu, które są przede wszystkim przeznaczone na cele niemieszkalne, nieruchomości rolne, leśne i podobne nieruchomości,
- wynajem lub dzierżawę miejsc dla samochodowych przyczep mieszkalnych, zamykanych garaży lub innych miejsc do parkowania pojazdów, na dłuższy okres użytkowania, tzn. w cyklu miesięcznym lub rocznym,
- magazynowanie i przechowywanie towarów we własnych obiektach,
- wynajem wolnej przestrzeni,
- wynajem miejsca w schroniskach dla zwierząt gospodarskich.
Powyższe ugrupowanie odnosi się zatem m.in. do sytuacji generowania przychodów w związku z posiadaniem nieruchomości rolnej, tak jak w Pana przypadku. Uzasadnione jest zatem, by usługa wymieniona we wniosku, która generuje dla Pana przychód w postaci Wynagrodzenia, została zaliczona do symbolu PKWiU 68.20.12.0.- "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi".
Na potwierdzenie swojego stanowiska wskazuje Pan poniżej interpretacje indywidualne organów podatkowych. Przywołanie interpretacje dotyczą co prawda innego stanu faktycznego - odpłatnego ustanowienie służebności gruntowej, to jednak w Pana ocenie charakter świadczeń wykonywanych z tytułu ustanowienia służebności gruntowej jest zbliżony do charakteru świadczeń wykonywanych przez Pana. W obu przypadkach istotą usługi jest bowiem tolerowanie działań inwestora. Zatem konkluzje z nich płynące mogą zostać zastosowane do stanu faktycznego będącego przedmiotem wniosku:
- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 sierpnia 2015 r., sygn. Akt IBPP1/4512-417/15/BM, w której symbolem PKWiU 68.20.12.0.- "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi” objęto usług polegające na odpłatnym ustanowieniu służebności gruntowej, ustanowieniu użytkowania (nie wieczystego), czasowym zajęciu nieruchomości, bezumownym korzystaniu z nieruchomości za odszkodowaniem,
- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 października 2013 r., nr IPTPP2/443-540/13-7/KW. W interpretacji tej organ zgodził się, że odpłatna czynność ustanowienia służebności gruntowej również mieści się w zakresie usług sklasyfikowanych pod grupowanie PKWiU 68.20.1.
W konsekwencji, kierując się art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. 4) ustawy o zpd, przychód uzyskiwany przez Pana w ramach działalności gospodarczej w postaci Wynagrodzenia podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł. Ta stawka została wprost przewidziana dla przychodów w postaci czynszu dzierżawnego oraz innych usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Według art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6);
Ustawa powyższa zawiera definicję pojęcia działalności gospodarczej, wyrażoną w art. 5a pkt 6. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Z powyższych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:
- zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,
- nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy oraz,
- wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że jeśli najem faktycznie spełnia obiektywne przesłanki uznania go za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 przywołanej ustawy lub jego przedmiotem są składniki majątku związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to powinien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności, niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.
Jak wskazano wyżej, aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą, musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:
- celu zarobkowego,
- ciągłości,
- zorganizowanego charakteru.
Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje.
Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy - do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług czy znaczna liczba wynajmowanych nieruchomości lub podpisywanych umów.
Należy przy tym podkreślić, że nie ma podstaw, aby kwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podejmowane przez podatnika czynności, które mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mają na celu zwyczajowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb osobistych podatnika lub jego rodziny. Działań z zachowaniem normalnych, zwyczajowo przyjętych w takich przypadkach reguł gospodarności nie należy utożsamiać z działalnością gospodarczą.
Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego. Przy tym decydującego znaczenia nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione.
W tym miejscu wskazać należy na Uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego podjętą w składzie siedmiu sędziów z 24 maja 2021 r., sygn. akt II FPS 1/21, w której wskazano:
To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem. (...)
Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 ze zm.)
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
2)osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”;
3)będące osobami duchownymi;
4)osiągające przychody ze sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym.
Według art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. d) ww. ustawy zaś stanowi, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1).
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan właścicielem nieruchomości rolnej położonej w obrębie ewidencyjnym (...), powiat (...), składającej się z kilku działek. Docelowo zamierza Pan wydzierżawić Nieruchomość spółce kapitałowej z siedzibą w Polsce. Inwestor planuje na wydzierżawionej Nieruchomości wybudować elektrownię fotowoltaiczną wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą. Zawarł Pan przedwstępną umowę dzierżawy Nieruchomości z Inwestorem. Następnie, 1 sierpnia 2023 r., wraz z Inwestorem zawarł Pan Warunkową Umowę Dzierżawy Nieruchomości. Wydał Pan Inwestorowi dokument zawierający oświadczenie o wyrażeniu zgody na dysponowanie przez Inwestora Nieruchomością na cele uzyskania warunków przyłączenia planowanej na Nieruchomości elektrowni fotowoltaicznej. Począwszy od dnia wejścia w życie stosunku dzierżawy przewidzianego Umową, Inwestor zobowiązany będzie do wypłaty Panu corocznego czynszu. Wejście w życie stosunku dzierżawy nastąpi pod warunkiem uzyskania przez Inwestora w terminie 36 miesięcy od dnia podpisania Umowy warunków przyłączenia dla elektrowni fotowoltaicznej, którą Dzierżawca zamierza wybudować na Nieruchomości. Do tego czasu, na mocy Umowy Przedwstępnej, a następnie Umowy, Dzierżawca zobowiązany jest do wypłaty na Pana rzecz wynagrodzenia za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością (dalej jako: „Wynagrodzenie”).
W związku z powyższym należy wskazać, iż wynagrodzenie za ograniczenia w możliwości rozporządzania Nieruchomością jak również wynagrodzenie za docelową dzierżawę nieruchomości będzie mogło stanowić źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. będzie mógł być w całości opodatkowany stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł. Natomiast po przekroczeniu tego limitu powinien Pan odprowadzać od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12,5% przychodów.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawia i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pan sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right