Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 18 maja 2022 r., sygn. II SA/Rz 1585/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Ewa Partyka Sędziowie WSA Elżbieta Mazur - Selwa AWSA Maria Mikolik /spr./ Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2022 r. sprawy ze skargi J. L. o wznowienie postępowania sądowego zakończonego prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 9 sierpnia 2016 r., sygn. akt II SA/Rz 1763/15 I. wznawia postępowanie zakończone prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 9 sierpnia 2016 r. o sygn. akt II SA/Rz 1763/15; II. uchyla prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 9 sierpnia 2016 r. o sygn. akt II SA/Rz 1763/15; III. uchyla decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] i decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] października 2014 r. nr [...]; IV. umarza postępowanie administracyjne; V. określa, że zwrotowi na rzecz skarżącego J. L. podlega kwota uiszczonej kary pieniężnej w wysokości 5000 zł /słownie: pięć tysięcy złotych/ wraz odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych od dnia zapłaty tej kwoty do dnia uprawomocnienia się niniejszego orzeczenia; VI. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej na rzecz skarżącego J. L. kwotę 300 zł /słownie: trzysta złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 27 października 2021 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie wpłynęła skarga J. L., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...] z siedzibą w [...] (dalej: Skarżący) o wznowienie postępowania sądowego zakończonego prawomocnym wyrokiem WSA w Rzeszowie z dnia 9 sierpnia 2016 r. sygn. akt II SA/Rz 1763/15.
Jak wynika z akt administracyjnych sprawy, w dniu 10 sierpnia 2014r. funkcjonariusze Urzędu Celnego w Przemyślu Oddziału Celnego w Medyce przeprowadzili kontrolę wyjeżdżającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środka przewozowego - ciągnika samochodowego marki DAF nr rejestracyjny [...] z naczepą marki BURG nr rejestracyjny [...], użytkowanego przez przewoźnika J. L. W trakcie kontroli dokonano pomiaru masy całkowitej i dynamicznego obciążenia osi pojazdu. W wyniku kontroli stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika, które zakwalifikowało pojazd jako nienormatywny, wymagający zezwolenia kategorii IV na przejazd po drodze krajowej, po której poruszał się przed przejściem granicznym. Podczas kontroli stwierdzono naruszenie obowiązujących wówczas przepisów prawa krajowego, tj. przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej ciągnika o 650 kg.