Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. IV SA/Wr 554/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tomasz Świetlikowski, Sędziowie: Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Asesor WSA Marta Pająkiewicz-Kremis (sprawozdawca), Protokolant: referent stażysta Przemysław Pawłowski po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 28 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi M. S. na zarządzenie Wójta Gminy Z. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Z. oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi M. S. jest zarządzenie Wójta Gminy Z. nr [...] z dnia [...] maja 2021 r. wydane w sprawie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Z.

Zaskarżając zarządzenie w całości i wnosząc o jego uchylenie skarżąca podniosła zarzut naruszenia prawa materialnego w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy, tj. § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 1587 ze zm.).

W uzasadnieniu skargi strona nawiązała do treści art. 63 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy Prawo oświatowe akcentując, że konkurs na stanowisko dyrektora szkoły ogłasza się tylko w sytuacji wolnego stanowiska. Tymczasem, kadencja obecnego (na dzień wniesienia skargi – przypis Sądu) dyrektora szkoły trwa od 1 września 2016 r. do 31 września 2021 r., a zatem czynności organu prowadzącego ukierunkowane na wyłonienie w drodze konkursu dyrektora tej szkoły podejmowane były w warunkach braku wakatu (a zatem przedwcześnie) i z tych względów były one niedopuszczalne. Na poparcie swojego stanowiska strona powołała się na wyroki – Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 29 maja 2015 r., sygn. akt III SA/Kr 1936/14 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 lutego 2016 r., sygn. akt I OSK 3031/15. Dodatkowo podniosła, że w związku z nakazem organizacji konkursu jedynie w sytuacji wakatu, ustawodawca w art. 62 ust. 13 ustawy Prawo oświatowe wskazał na możliwość powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi szkoły. Zdaniem strony ratio legis tego przepisu należy upatrywać w zapewnieniu niezakłóconego funkcjonowania placówki do czasu obsadzenia stanowiska jej dyrektora w drodze konkursu lub powierzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00