Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2022 r., sygn. II OSK 1557/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska - Rzepecka Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E.S. i P. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 grudnia 2018 r. sygn. akt VII SA/Wa 858/18 w sprawie ze skargi E. S. i P. S. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy odroczenia wykonania obowiązku rozbiórki oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 858/18, oddalił skargę E. S. i P. S. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 8 lutego 2018 r., nr 226/18, w przedmiocie odmowy odroczenia wykonania obowiązku rozbiórki.

Powyższą decyzją organ odwoławczy, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm., zwana dalej: "k.p.a."), utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] z dnia 7 grudnia 2017 r., nr 525/17, odmawiającą, w oparciu o art. 39 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo budowlane (Dz.U. nr 38, poz. 229 ze zm., zwane dalej: Pr.bud. z 1974 r.") w zw. z art. 103 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2017 r. poz. 1332 ze zm.), odroczenia wykonania obowiązku wynikającego z decyzji Wójta Gminy [...] z dnia 10 grudnia 1996 r., nr 1400/96, dotyczącego rozbiórki budynku mieszkalnego jednorodzinnego połączonego z garażem, hydroforni murowanej i szczelnego zbiornika na ścieki, zlokalizowanych na działce nr ewid. [...] w miejscowości B.

Sąd I instancji w uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia podniósł, że z istoty art. 39 Pr.bud. z 1974 r. wynika, że znajduje on zastosowanie tylko w wyjątkowych sytuacjach, zasługujących na szczególne uwzględnienie, za czym przemawiają przesłanki odroczenia wykonania rozbiórki, odwołujące się do kwestii natury społecznej czy gospodarczej. Przesłanki te - co istotne - nie zostały bliżej sprecyzowane przez ustawodawcę, niemniej jednak ich odkodowanie w konkretnej sprawie nakazuje przyjęcie założenia, że muszą być one doniosłe i wyjątkowe, gdyż czasowo "eliminują" obowiązki nałożone decyzją rozbiórkową, mające przecież z założenia doprowadzić do przywrócenia stanu ładu w dziedzinie budownictwa. Możliwość określona w ww. przepisie ma na celu jedynie umożliwienie właścicielowi obiektu jego dalsze użytkowanie przez czas i sposób wyraźnie w decyzji określony. Sąd podkreślił, że organ zobowiązany do rozstrzygnięcia w przedmiocie odroczenia wykonania nakazu rozbiórki działa w ramach uznania administracyjnego. Uznanie to jest determinowane względami społecznymi lub gospodarczymi, które co do zasady nie pokrywają się, choć w pewnych sytuacjach mogą, z interesem strony, do której skierowano nakaz rozbiórki. Nawet stwierdzenie, że w konkretnej sprawie występują okoliczności świadczące o spełnieniu określonych przesłanek może, ale wcale nie musi, prowadzić do wydania pozytywnej dla inwestora decyzji. Względy te mogą bowiem pozostawać w konflikcie z innymi dobrami chronionymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00