Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2022 r., sygn. III OSK 518/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2018 r. sygn. akt II SA/Wa 1254/17 w sprawie ze skargi [...] sp. z o. o. z siedzibą w W. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] czerwca 2017 r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych 1) uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2) zasądza od [...] sp. z o. o. z siedzibą w W. na rzecz Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 27 kwietnia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt II SA/Wa 1254/17) po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] sp. z o. o. z siedzibą w W. uchylił decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z [...] czerwca 2017 r. i utrzymaną nią w mocy decyzję tego organu z [...] kwietnia 2016 r. w przedmiocie przetwarzania danych osobowych (pkt 1) oraz zasądził od organu na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania (pkt 2).
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że na skutek skargi M. R. (zwanego dalej również wnioskodawcą lub abonentem) na przetwarzanie jego danych osobowych przez [...] sp. z o. o. z siedzibą w W. oraz [...] sp. z o. o. z siedzibą w W. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przeprowadził postępowanie wyjaśniające, w toku którego ustalił, że operator pozyskał dane osobowe wnioskodawcy w związku z przeniesieniem numeru telefonu do sieci [...]. M. R., wypełniając kartę udostępnienia danych 13 października 2012 r., nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji marketingowych, w tym w szczególności o nowych ofertach promocyjnych, usługach, konkursach oraz innych informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności przy użyciu automatycznych systemów wywołujących oraz na przetwarzanie danych transmisyjnych dla celów marketingu usług telekomunikacyjnych (klauzule zgody zawarte w pkt 3 Karty udostępnienia danych). [...] sp. z o. o. przetwarza dane wnioskodawcy w celach: świadczenia usług telekomunikacyjnych w systemie prepaid, sprzedaży własnych produktów i usług, prowadzenia działań marketingowych samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami, archiwizacji danych i prowadzenia analiz gospodarczych. M. R. nie zwracał się do [...] sp. z o. o. z wnioskiem, o którym mowa w art. 33 ustawy o ochronie danych osobowych, jak również nie składał sprzeciwu wobec przetwarzania jego danych osobowych w celach marketingowych, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 8 ustawy o ochronie danych osobowych. Spółki [...] łączy umowa ramowa na przeprowadzenie badań marketingowych, której przedmiot obejmował m. in. przeprowadzenie badań rynkowych przez [...] sp. z o. o. na temat, jakości usług świadczonych przez [...] sp. z o. o. W tym celu Spółka [...] przekazała Spółce [...] wybrane losowo numery telefonów abonentów, w tym numer wnioskodawcy, którzy nie wnieśli sprzeciwu wobec przetwarzania ich danych osobowych (art. 32 ust. 1 pkt 8 ustawy o ochronie danych osobowych). Do M. R. zostały wykonane połączenia telefoniczne: 9 czerwca 2014 r. w ramach kampanii prowadzonej przez [...] sp. z o. o. dotyczące migracji z systemu prepaid do usługi typu postpaid i 15 stycznia 2014 r. w ramach badania poziomu satysfakcji z obsługi klienta za IV kwartał 2013 r. W trakcie badania operatorzy studia telefonicznego w sposób zautomatyzowany łączeni byli z losowo z wybranym numerem i podczas rozmowy telefonicznej przeprowadzali wywiad/ankietę z abonentem numeru. Jednym z takich abonentów był M. R. Próba kontaktu z wnioskodawcą została podjęta jednorazowo. Po tym jednak jak wyraził on niechęć do wzięcia udziału w badaniu, Spółka zaprzestała jakiegokolwiek dalszego kontaktu z nim i wpisała numer telefonu na tzw. Listę Robinsona, prowadzoną przez [...], która zawiera zbiór numerów telefonów osób, które nie zgadzają się być respondentami w badaniach realizowanych telefonicznie. Aktualnie [...] sp. z o. o. nie przetwarza numeru telefonu M. R.