Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 lutego 2023 r., sygn. II SA/Kr 1340/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Jacek Bursa (spr.) SWSA Paweł Darmoń SWSA Magda Froncisz po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2023 roku na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi T. M. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 31 sierpnia 2022 roku, znak: SKO.ZP/415/300/2022 w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz skarżącego T. M. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania;
Uzasadnienie
Starosta Krakowski postanowieniem z dnia 19 maja 2022r., nr OS.673.36.2022.ED, w trybie art. 53 ust. 4 pkt 6 w zw. z art. 64 ust. 1 i art. 60 ust. 1 oraz art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz. U. z 2021 r., 741, dalej jako u.p.z.p.), odmówił uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji obejmującej budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z infrastrukturą techniczną na działce nr [...] w m. M. gm. Skała, w zakresie zgodności z przepisami ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
W uzasadnieniu wskazano, iż na podstawie ewidencji gruntów i budynków ustalono, iż w sprawie nie są spełnione przesłanki z art. 7 ust. 2a pkt 3 i 4 ustawy z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (t.j Dz. U. z 2021 r. póz. 1326, dalej jako u.o.g.r.l., bowiem całość terenu inwestycji znajduje się w odległości większej niż 50 metrów od drogi publicznej oraz powierzchnia działki przekracza 0,5 ha.
Z postanowieniem tym nie zgodził się T. M., podnosząc, że teren wnioskowanej inwestycji, zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej w Skale nr XX/121/93 z dnia 5 marca 1993r., ważnym do 31 grudnia 2003r., działka nr [...] położona była w obszarach "MU" oraz "R" - tereny rolne. Organ nie wziął pod uwagę powyższych okoliczności, iż na części działki była wydana zgoda na zabudowę, zaś ustalenie warunków zabudowy jest możliwe na części działki, o czym świadczy przytoczone orzecznictwo sądów administracyjnych. Wskazano również, iż działka posiada bezpośredni dostęp do drogi publicznej, co powoduje, iż automatycznie spełniona jest przesłanka, na podstawie której odmówiono uzgodnienia projektu decyzji. Ponadto wyjaśniono, że w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określania wzoru formularza wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego albo warunków zabudowy określono obowiązujący wzór wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego lub warunków zabudowy. Podkreślono, że z w/w wzorów wniosków wprost wynika, że należy wskazać czy teren inwestycji obejmuje całą działkę, czy też teren inwestycji obejmuje część działki ewidencyjnej, a w przypadku części działki wymagane jest określenie granic terenu w formie graficznej. Powyższe, prowadzi do wniosku, wbrew twierdzeniu organu I instancji, terenu inwestycji nie należy utożsamiać z powierzchnią całej działki.